PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie wat waar een dedicated lijn?



DG-Hosting
21/02/05, 17:14
Wie weet waar ik informatie kan vinden om een dedicated lijn te laten aanleggen.

Wij willen gaan verhuizen van kantoorpand naar een andere plaats, graag willen wij minimaal een 100-mbit of 1GB dedicated lijn laten aanleggen in die nieuwe pand om zelf te co-locatie te kunnen aanbieden.

Dit is voornamelijk voor onze eigen servers om deze in ons eigen kantoorpand te hebben staan) en aan onze klanten de mogelijkheid te bieden ook hun servers bij ons neer te zetten.

De nieuwe locatie zou in Almere zijn.

Ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat, bij welke partijen moet je zijn die je zulke verbindingen "aan huis" kunnen leveren.

Momenteel hebben we ook al een aantal uplinks in ons huidige pand wat we delen met diverse andere hosting bedrijven, als we vertrekken kunnen we geen lijnen "meenemen" omdat de andere partijen natuurlijk gewoon doorgaan op deze huidige lokatie.

Wie kan me hierin vrijblijvend adviseren?

mdf
21/02/05, 17:20
Het gemakkelijkste is gewoon even contact opnemen met een aantal carries; bijv. Interoute, Eurofiber, Casema, Global Crossing, enz.
Zij kunnen je precies vertellen of ze in de buurt liggen en of ze daar manholes of apparatuur in de buurt hebben zodat je aan kunt koppelen.

M-BahZ
21/02/05, 18:15
Origineel geplaatst door DG-Hosting
Wij willen gaan verhuizen van kantoorpand naar een andere plaats, graag willen wij minimaal een 100-mbit of 1GB dedicated lijn laten aanleggen in die nieuwe pand om zelf te co-locatie te kunnen aanbieden.

Ik raad je aan dit nog even na te calculeren, alvorens je (prijs)informatie gaat inwinnen bij bijvoorbeeld de door Synssans genoemde partijen.
Upgraden kan immers in een lader stadium wellicht ook nog.

Verder is het misschien interessant als je even uitwerkt hoe je het een en ander technisch wilt realiseren.
Bij welke partij wil je bijvoorbeeld je dataverkeer afnemen ?
Dit kan ook nogal wisselende bedragen opleveren in een offerte die je uiteindelijk gepresenteerd krijgt, en kan zowel negatief als positief uitpakken voor de prijs, rekening houdend met een bepaalde hoeveelheid te genereren verkeer. ;)

DG-Hosting
21/02/05, 18:35
Ja dat weet ik, daarom ben ik ook aan het zoeken naar de mogelijkheden.

We hebebn nu ook al eigen uplinks (3 darkfibers) in het kantootpand, echter dit kantoorpand wordt gedeeld met meedere bedrijven. Deze uplinks zijn onderdeel van het pand.

Omdat we graag naar een eigen pand willen mogen we niet blijven coloceren op die locatie. We moeten onze machines en die van onze klanten dus elders onderbrengen.

Ons nieuwe pand is groot genoeg voor de servers zelf te plaatsen, dit bied tevens ook nieuwe mogelijkheden voor ons bedrijf.
Gaan we weer in een datacenter zitten zijn we weer afhankelijk van anderen en dat willen we liefst niet.

Vandaar dat we opzoek zijn naar mogelijkheden om zelf een directe uplink naar de AMS-IX te krijgen. Gezien de huidige verbruikte bandbreedte en pieken moet dit minimaal 100mbit zijn en gezien de plannen voor de toekomst mogelijkheden om dit te verhogen.

We gaan echt geen "snelle" beslissingen nemen....

mdf
21/02/05, 18:47
Misschien een idee om wel af te koppelen of fiber gelijk (meeste carriers hebben ook fiber liggen door NL), maar dan bijv. belichten op stm-1 (144Mbit) en later upgraden naar stm-4 en zo verder, dan heb je wel groeimogelijkheden, maar niet gelijk de kosten.

Cliff
21/02/05, 20:58
Origineel geplaatst door Synssans
Misschien een idee om wel af te koppelen of fiber gelijk (meeste carriers hebben ook fiber liggen door NL), maar dan bijv. belichten op stm-1 (144Mbit) en later upgraden naar stm-4 en zo verder, dan heb je wel groeimogelijkheden, maar niet gelijk de kosten.

Een STM-1 is overigens 155Mbit. De kosten voor een 100 mbit verbinding zitten maximaal rond de 4500 euro/maand als je in een dekkend gebied zit (lees niet te veel graafwerkzaamheden). Denk echter dat deze prijs zonder dataverkeer is en enkel en alleen puur de verbinding. Apparatuur en je dataverkeer komt hier nog los bij en kan behoorlijk varieren.

DG-Hosting
21/02/05, 21:19
Ik was iets te enthosiast met de genoemde bandbreedte.
Ik heb aan onze systeem beheerder eens nagevraagd wat het gemiddelde verbruim was en dit komt bij verre weg niet aan die 1GB. De 100mbit ~ 1GB die ik eerder noemde was incl de data van de andere bedrijven die in het kantoor pand aanwezig zijn.

Volgens hem was een 10mbit lijn met mogelijkheid van bursten (tot 100mbit) ruim voldoende om te starten voor onze eigen servers en klanten, wel moeten er mogelijkheden zijn deze in de toekomst te verhogen.

Ik heb inmiddels al eens een paar bedrijven gebeld en prijzen opgevraagd, een darkfiber kost al snel 1600 euro in de maand(ex aansluit en jaarkosten), alleen is dit zonder dataverkeer, deze moet je dan zelf inkopen.

Om te starten vond de beheerder het verstandiger om een lijn te nemen incl dataverkeer, dus dat wij niet de bandbreedte inkopen maar dat ie bij de lijn inbegrepen is. Je moet immers ook peeringen etc gaan regelen als je dat allemaal zelf wilt gaan doen.
Dit was op dit moment niet interesant.

Dus simpel gezegd een poortje op een switch in een data center en een heel lange kabel naar de nieuwe locatie.

Ik ben bang dat de plannen wat de baas wil niet echt haalbaar zijn en dat we weer ruimte moeten gaan huren weer in een datacenter.

Vervolg vraag:
Wie kent er een datacenter in de regio Eindhoven, dit omdat de mensen die het meeste bij de apparatuur moeten zijn in het zuiden des lands wonen. Ik weet haast zeker als ik de offertes binnen heb dat ik dit moet gaan uitzoeken.

zb-anna
22/02/05, 16:33
Superior zit in Helmond (omgeving Eindhoven) en bieden colodiensten daar aan.

IAE zit in Eindhoven, weet niet of ze een colodienst daar aanbieden.

Eventueel kun je ook kijken naar een E3 (34 mbit) dit komt vaak goedkoper uit dan een STM-1 of een 100 mbit VLAN op bestaande infrastructuur.

Cliff
22/02/05, 17:55
Origineel geplaatst door zb-anna
Superior zit in Helmond (omgeving Eindhoven) en bieden colodiensten daar aan.

IAE zit in Eindhoven, weet niet of ze een colodienst daar aanbieden.

Eventueel kun je ook kijken naar een E3 (34 mbit) dit komt vaak goedkoper uit dan een STM-1 of een 100 mbit VLAN op bestaande infrastructuur.

SigNet doet colocation in Son (bij Eindhoven). Daarnaast zit er tussen een E3 en een 100 mbit pijp of een STM-1 nog steeds vrij weinig verschil in kosten. Zoals de TS zegt vind hij 1600 euro voor een darkfiber al te veel. Een E3 zal ook rond deze prijs hangen. Tenminste bij Essent wel.

Wellicht dat de EtherConnect dienst van Telecom Utrecht een goed tarief kan bieden voor TS

Glenn
22/02/05, 18:02
Bedenk ook dat Almere momenteel druk bezig is met een grootschalig glasvezel project met aansluitingen voor 100mbit voor huishoudens en 1Gbit voor bedrijven. Dit is slechts een beperkt gebied, maar in dat gebied is elk woonhuis voorzien van ik meen een 100mbit aansluiting naar het internet. Misschien dat je daar iets mee kan?

DG-Hosting
22/02/05, 18:08
Origineel geplaatst door Cliff
Zoals de TS zegt vind hij 1600 euro voor een darkfiber al te veel.

Nou dat is niet geheel waar.

Als we voor 1600 all in klaar waren is dit geen probleem, echter bij deze prijs komt er meestal nog bij:
- De bandbreedte
- jaarlijkse kosten (vanaf 3000+)

Dat alles wordt dan inderdaad te duur, dan kom je al snel op ruim 2000+ permaand uit voor alleen de "de pijp".

yourwish
22/02/05, 22:55
Bij Casema Telecom (http://www.casematelecom.nl) kun je per mbit bandbreedte inkopen, dan krijg je glasvezel tot aan je (Cisco) router...
Geloof dat je minimaal 2 mbit/s moet inkopen en je kan dat later uitbereiden tot ik geloof iets van 2,5 gbit/s :-)

Heb meerdere goede ervaringen met hun bij mijn klanten.

Reinier v Eeden
23/02/05, 01:26
Origineel geplaatst door DG-Hosting


Nou dat is niet geheel waar.

Als we voor 1600 all in klaar waren is dit geen probleem, echter bij deze prijs komt er meestal nog bij:
- De bandbreedte
- jaarlijkse kosten (vanaf 3000+)

Dat alles wordt dan inderdaad te duur, dan kom je al snel op ruim 2000+ permaand uit voor alleen de "de pijp".

De kosten die Cliff noemt vind ik vrij laag, een dedicated fiber kost altijd veel centen. Je moet je wel indenken dat je over deze fiber ook bijvoorbeeld met 8 verschillende kleuren verkeer kunt sturen, 8 X 1gbit of 8 X 10gbit.

Dan vind ik 2000 euro voor een fibertje per maand eigenlijk peanuts..

groeten reinier

DG-Hosting
23/02/05, 04:17
Ik zeg niet dat het duur is voor wat je krijgt maar voor onze opzet is is dit gewoonweg niet interesant. Bij 2000 ben je er nog niet, alleen een fiber jeb je nog niks, je zal ook je bandbreedte en transit moeten gaan in kopen, dat komt er allemaal nog eens bij.

Voor dat soort kosten hebben wij gewoonweg veel te weinig klanten om het betaalbaar te houden.

Reinier v Eeden
23/02/05, 09:08
Ok, maar als je iets goeds en groots wilt opzetten zul je toch moeten investeren in dit soort dingen, zeker wanneer je een eigen datacenter op wilt zetten. Dan komt er nog veel meer bij kijken dan alleen fibertjes.

groeten
reinier

RikkiLake
23/02/05, 10:31
inderdaad, hebben jullie ook al gedacht aan :

1. Airconditioning systemen
2. Stroom backup systemen, zoals generatoren, ups-systemen
3. 24/7 bewaking ?
4. brandpreventie-systemen

om maar eens een paar punten te noemen.
kost ook geld, en klanten kijken er naar.

DG-Hosting
24/02/05, 17:56
Origineel geplaatst door RikkiLake
inderdaad, hebben jullie ook al gedacht aan :

1. Airconditioning systemen
2. Stroom backup systemen, zoals generatoren, ups-systemen
3. 24/7 bewaking ?
4. brandpreventie-systemen

om maar eens een paar punten te noemen.
kost ook geld, en klanten kijken er naar.

Men vergeet 1 ding.
We hadden geen plannen om een eigen datacenter op te zetten!
We wilden onze eigen server zelf hosten meer niet. Of je alle genoemde systemen ook nodig hebt betwijfel ik hoor voor eigen gebruik.

- Airco, ok nodig
- stroombackup, niet 100% noodzakelijk als het om eigen systemen gaat, het ligt aan je opzet en wat je wilt garanderen.
- 24/7 bewaking is ook niet nodig, tenminsten als je personeel/beveilings bewaking bedoeld.
- brand preventie zit in de meeste kantoorpanden al in, wel nodig.


Maar gezien de prijzen is dit hele verhaal al niet meer interesant, de kosten zijn zo gigantisch dat voor die "paar" servers die we hebben het niet betaalbaar is.

We zijn dus inmiddels opzoek naar een datacenter gegaan, helaas zijn de datacenters in de regio Eindhoven ook geen optie gebleken wegens de ontzettend hoge prijzen.
Zei vragen ruim het dubbele aan kosten voor een willekeurig datacenter te Amsterdam. Ik had eerlijk gezegd verwacht at het "ietsjes" duurder zou zijn maar niet het dubbele.. Zo zie je maar dat je niet te snel moet beslissen er zitten namelijk veel prijs verschillen tussen de verschillende optie's


Update:

Ik heb nog een vervolg vraag.

Daar wij nu gehost zitten en geen eigen IP range hebben zijn we afhankelijke van anderen.
Is er een manier om 1 eigen IP range te krijgen zonder dat je zelf RIPE member bent/wordt?
Dit vraag ik dus omdat als we in een datacenter gaan zitten we weer een IP range van een "ander" krijgen, mochten we de plannen die nu niet doorgaan toch ooit weer eens oppakken dan hebben we geen problemen met IP ranges.
Ik heb begrepen dat je alleen een IP range kan krijgen als je ripe member bent en dat is niet echt goedkoop voor alleen 1 range.

rsmit
02/03/05, 13:25
verbinding nemen van kpn en versatel ( redelijk duur grapje )
naar bijv het nikhef , redbus of een ander carier neutraal DC waar kpn en versatel aanwezig zijn en vanaf daar kun je al je carriers etc,etc aansluiten.

zb-anna
02/03/05, 14:47
Je kunt PI space vragen aan je provider. Dit is "provider independant".

Sommige providers doen het tegen meerkosten, hoewel RIPE toch vaak de neiging heeft om PI aanvragen simpelweg te weigeren, tenzij zeer goed onderbouwd waarom klant PI nodig heeft.

Er moet sprake zijn van een duidelijke noodzaak voor 256 ip adressen in eigen beheer.

superior-is
02/03/05, 22:44
Eigenlijk geef je zelf al het antwoord aan. Het gaat je niet lukken aangezien RIPE echt niet zit te wachten op het uitdelen van /24jes.