PDA

Bekijk Volledige Versie : Geld vragen voor downloaden software



Rick L.
20/02/05, 18:33
Ik zit met een vraag waarvan ik niet zeker ben hoe het in de wet geregeld is. Het gaat om het volgende.

Een klant biedt op een website software aan dat voor een bedrag van 1,80 gedownload kan worden (de bezoeker moet een telefoonnumer bellen). Als reden hiervoor wordt opgegeven:

- Gebruik dataverkeer,
- Maken van de website.

Het gaat om een populair programma dat op verschillende websites gratis te downloaden is. De auteursrechten liggen dan ook niet bij de eigenaar van de website.

Nu de vraag: is deze klant legaal bezig? Het lijkt mij namelijk niet dat derden geld mogen vragen voor software dat elders gratis te downloaden is. Maar vanwege de duidelijk vemelde reden over het dataverkeer, ben ik een beetje aan het twijfelen...

TechXP
20/02/05, 18:51
De eerste vraag die ik me stel is of deze klant toestemming heeft van de maker om het aan te bieden op zijn site?

Als die dat heeft en geld vraagt voor het dataverkeer enzo, dan lijkt me geen probleem te zijn. Maar als die er winst op maakt, dan lijkt me dat deze aan het handelen is. Tenzij er afgesproken is met de maker dat hij er winst op mag maken.

XS-24
20/02/05, 18:59
Als hij het aan mag bieden lijkt het me geen probleem daar geld voor te vragen ook al is 1,80 ovor wat dataverkeer wel veel :).

MediaServe
20/02/05, 21:06
Origineel geplaatst door XS-24
Als hij het aan mag bieden lijkt het me geen probleem daar geld voor te vragen ook al is 1,80 ovor wat dataverkeer wel veel :). Hij krijgt daar zelf waarschijnlijk maar de helft van terug. En als het gaat om een groot pakket, een linux speciale distro of game ofzo, dan is dat wel een redelijk bedrag in mijn ogen.

Rick L.
20/02/05, 21:28
Bedankt voor de reacties. Ik ga er niet van uit dat er een afspraak is gemaakt met de makers van de software (het gaat in dit geval om Kazaa Lite).

Triloxigen
20/02/05, 21:31
Kazaa Lite is verboden.
Ik weet niet exact meer wat het was, maar de makers van Kazaa hebben de makers van Kazaa Lite erop gewezen dat het gebruik van de naam en (delen van) de source niet legaal zijn.

Rick L.
20/02/05, 22:29
Dat geeft nog eens een extra staartje aan het verhaal.

Ik heb de betreffende klant inmiddels een waarschuwing gestuurd. Bedankt voor de reacties!

M-BahZ
20/02/05, 22:46
Origineel geplaatst door Triloxigen
Kazaa Lite is verboden.
Ik weet niet exact meer wat het was, maar de makers van Kazaa hebben de makers van Kazaa Lite erop gewezen dat het gebruik van de naam en (delen van) de source niet legaal zijn.
Kazaa Lite is toch op basis van een stukje reverse engineering en modificeren van binaries, en niet op basis van de source ?

In ieder geval zal het inderdaad wel onder het kopje illegale software vallen in Nederland.
Echter zal dit voornamelijk zijn qua naamgeving denk ik.
Er is namelijk niet echt sprake van een crack van een programma waar normaliter een vergoeding voor wordt afgedragen.
Dat er het een en ander gereverse engineered is hoeft natuurlijk niet gelijk problemen op te leveren... anders was er in Nederland ook geen markt meer voor Chinese DVD spelers bijvoorbeeld. (wat we danken aan het kraken van DeCSS)

In ieder geval zal ik zaken als Kazaa Lite zondermeer links laten liggen, gezien het schemergebied waarin dit soort aplicaties zich begeven.

Santario
21/02/05, 18:00
Volgens mij weet ik welke site je bedoelt. Er werd nog een P2P programma aangeboden toch?