PDA

Bekijk Volledige Versie : waarde webhosting bedrijf



theo23
17/02/05, 23:08
Hallo

Ik zou heel graag willen weten wat op dit moment mijn hostingbedrijf waard zou zijn als ik het op dit moment zou verkopen
Mijn jaaromzet dus pure winst ligt rond de 8.000€ op jaarbasis

Ik heb in het totaal 60 goedbetalende klanten
betalingen lopen per maand en een aantal per jaar.

Ik ben geen lid van sidn
servers worden gehuurd{contract van 3 maanden}

Zenda
17/02/05, 23:29
Origineel geplaatst door theo23
Mijn jaaromzet dus pure winst ligt rond de 8.000€ op jaarbasis

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen "jaaromzet" en "winst".
Daarbij is de waarde natuurlijk geheel afhankelijk van hoe je bedrijf loopt en of er nog steeds klanten zich aanmelden bij jullie.

Eén manier om een redelijke schatting te krijgen over de waarde van uw bedrijf:
winst per jaar X 3

Operator
18/02/05, 16:47
Origineel geplaatst door theo23
Hallo

Ik zou heel graag willen weten wat op dit moment mijn hostingbedrijf waard zou zijn als ik het op dit moment zou verkopen
Mijn jaaromzet dus pure winst ligt rond de 8.000€ op jaarbasis

Ik heb in het totaal 60 goedbetalende klanten
betalingen lopen per maand en een aantal per jaar.

Ik ben geen lid van sidn
servers worden gehuurd{contract van 3 maanden}

Jaaromzet = pure winst? Hoe doe je dat :p

paas
18/02/05, 17:18
Origineel geplaatst door theo23
Hallo

Ik zou heel graag willen weten wat op dit moment mijn hostingbedrijf waard zou zijn als ik het op dit moment zou verkopen
Mijn jaaromzet dus pure winst ligt rond de 8.000€ op jaarbasis

Ik heb in het totaal 60 goedbetalende klanten
betalingen lopen per maand en een aantal per jaar.

Ik ben geen lid van sidn
servers worden gehuurd{contract van 3 maanden}

winst = omzet - kosten

Toch????

Filipino
18/02/05, 17:30
volgens mijn economie boeken wel

M-BahZ
18/02/05, 18:16
Topicstarter huurt zijn servers, dus als dat maar pak hem beet een paar tientjes per maand kost is pure winst wel aan de orde denk ik.
Vanuitgaand dat de klanten verder niet op de support leunen en dergelijke, het management volledig geautomatiseerd is etc. etc. ;)

Pure winst is in mijn ogen moeilijk te realiseren, maar misschien dat de topicstarter wel de gouden handel heeft. ;)

Xerious
18/02/05, 18:26
In berekeningen krijg ik €11,11 euro winst per klant per maand. Dan betaald de klant
Plus omzetbelasting: € 15,55(uitgaande van 40%)
Plus BTW: € 18,50,-

En dan reken ik de onkosten die je maakt niet mee. Lijkt me een beetje hoog bedrag!?

M-BahZ
18/02/05, 19:50
Origineel geplaatst door Xerious
In berekeningen krijg ik €11,11 euro winst per klant per maand. Dan betaald de klant
Plus omzetbelasting: € 15,55(uitgaande van 40%)
Plus BTW: € 18,50,-

En dan reken ik de onkosten die je maakt niet mee. Lijkt me een beetje hoog bedrag!?
Je kan je natuurlijk ook in een land vestigen waar het een en ander qua belastingen wat gunstiger ligt. ;)

ThePostman
18/02/05, 20:02
Origineel geplaatst door paas


winst = omzet - kosten

Toch????

Voor eens stel hosters zijn jullie niet geheel zeker van je zaak....


Maar wat zijn de maandelijkse kosten?


Omzet - (maandelijkse kosten x 12) - jaarlijkse kosten = winst

XS-24
18/02/05, 20:09
Omzet- Afzet dus om het maar even simpel te houden.

Klus jij nog steeds bij voor SRS?

Zenda
18/02/05, 20:49
Simpel gezegt:
brutowinst = inkomsten - uitgaven
nettowinst = brutowinst - bedrijfskosten
uiteindelijke winst = nettowinst - 19% (BTW)

Misschien slim dan de topic starter nog een keer reageert.

Henky!
19/02/05, 00:01
Origineel geplaatst door Zenda
Simpel gezegt:
brutowinst = inkomsten - uitgaven
nettowinst = brutowinst - bedrijfskosten


Nettowinst is ook belastingvrij. Dat die er dan vanaf zijn bedoel ik. Of zie je belasting als 'uitgave'?

De pure winst van TS is alles wat je in het handje over houd.

ExOrDuS
19/02/05, 00:40
Dit lijkt meer op een economieles van op een waarde bepaling ;-)

LoungeRoom
19/02/05, 00:57
Origineel geplaatst door ExOrDuS
Dit lijkt meer op een economieles van op een waarde bepaling ;-)
Een bedrijfswaarde bepalen kan ook niet zomaar uit de duim gezogen worden.
Er zijn mensen die daar hun brood mee verdienen ;)

stijnbol
19/02/05, 11:30
Ik denk dat Theo23 al genoegen neemt met de x3 regel :p Hij reageert blijkbaar niet meer. Ofwel weet hij niet dat je hier op het forum geen 24uur op een antwoord moet wachten ;)

zb-anna
22/02/05, 16:38
Ik zou zeggen, dat een Webhosting firma in het meest gunstige geval een waarde heeft van 3/4 van de jaaromzet.

Ik spreek dan van puur een overname van bestaande klanten.

Cybafish
23/02/05, 01:14
Hangt er vanaf of het bedrijf een sterke groei doormaakt, wat voor een reputatie het bedrijf heeft en in wat voor marktsegment het bedrijf zit. Valt echt niet zomaar te bepalen :)

Dennis
23/02/05, 13:20
Origineel geplaatst door zb-anna
Ik zou zeggen, dat een Webhosting firma in het meest gunstige geval een waarde heeft van 3/4 van de jaaromzet.

Ik spreek dan van puur een overname van bestaande klanten. Hmmz... valt mij tegen hoor. Als bijvoorbeeld EasyHosting een omzet heeft van €100.000,- en dat de 2 eigenaren hiervan kunnen leven (30.000 per jaar allebei) en het bedrijf heeft nog eens 30.000 kosten en er is nog 10.000 winst over, dat voor investeringen kan gebruikt worden... Dan lijkt me 100% van de omzet nog weinig. Zo'n winstgevend webhosting-bedrijf wil iedereen wel overnemen. (Slechts fictieve getallen en namen)

Ik denk dat ook de winstmarge heel belangrijk is bij het berekenen van de waarde. En wat voor klanten het bedrijf heeft. Een PCExtreme/Sity bedrijf met mini-prijzen zal minder waard zijn, dan een bedrijf met 10x zo hoge prijzen en 10x zo weinig klanten. :)

En theo23;
Reageer eens man! :)

zb-anna
23/02/05, 13:27
Minder klanten overnemen betekent ook meer risico lopen. Immers als een klant wegloopt, dan is dat een fors omzetsverlies.

Ik heb het overigens puur over klantovername, het overnemen van een heel bedrijf is alleen aardig voor startende ondernemers in deze branche vanuit mijn optiek gezien.

Je wil als bestaande host de klanten zo spoedig mogelijk integreren in je eigen bedrijf, althans, dat lijkt mij het geval.

Dennis
23/02/05, 13:52
Origineel geplaatst door zb-anna
Minder klanten overnemen betekent ook meer risico lopen. Immers als een klant wegloopt, dan is dat een fors omzetsverlies.Inderdaad, maar 100 klanten die €10,- per maand betalen worden in de webhostingwereld veel meer gewaardeerd dan 1000 die €1,- per maand betalen. Bij #1 zal de overname prijs veel hoger zijn. Niet alleen omdat de server/colocation-kosten bij #2 hoger zijn.