PDA

Bekijk Volledige Versie : 1U Athlon64 Rackmount.



Ves
16/02/05, 23:45
Hallo,

Ik wil een 1U server doos aanschaffen naast m'n huidige 2U Dual MP2000. Het is niet de bedoeling dat deze server al te duur wordt en zijn hoofdtaak zal het draaien van gameservers zijn.

Na wat rondzoeken kom ik tot de conclusie dat een Single Athlon64 server ideaal zou zijn (S747 of S939). Geen registered mem nodig, goede performance voor gameservers etc.

Ik dacht aan het volgende:

Chieftec UNC-110S-W (1U, ATX, 300W)

Athlon64 3200+ (S754, 2,2GHz, 512KB, Boxed) of
Athlon64 3500+ Winchester (S939, 2,2GHz, 512KB, Boxed)

Nexus SAA-8027 Cooler
2x 512 MB RAM
2x Harddisks

En een moederbord.

Heeft iemand misschien suggesties hiervoor? Alles wat ik heb gevonden (Asus, MSI, Chaintech, etc) zijn borden waarbij de geheugenbanken dwars voor de CPU socket staan en dus de airflow belemmeren. Of is dit geen probleem in combinatie met zo'n Nexus cooler?

Overigens, die Nexus cooler is officieel voor 2xx Opterons, klopt het dat hij ook op Athlon64's past?

Graag hoor ik jullie suggesties!

Zijn er overigens bedrijven die een offerte kunnen doen voor een soortgelijk systeem? Bij voorbaat dank.

stijnbol
17/02/05, 19:38
Je hardwarevraagje kan ik niet beantwoorden, maar voor de offerte kan ikje wel aanraden om het topic te laten verplaatsen naar een aanbiedingenforum.

s2software
17/02/05, 19:42
Ik raad je aan 2U te nemen, ben je gelijk van al de airflow problemen af.

XS-24
18/02/05, 19:48
Rik-edit ZWAAR Off-topic :mad:

QIRulez
18/02/05, 20:02
Ik heb een athlon64 draaien in een 1U chieftec.

Standaard temperatuur 26 graden

Stress temperatuur 42 graden (100 % gedurende 12 uur)

luser
18/02/05, 20:55
Welke cooler?

Ves
18/02/05, 21:59
Ik heb door je vorige posts gezocht en zie dat je een K8M Neo-V gebruikt. Wat voor AMD64 cpu draai je hierop en met wat voor cooler? En ik neem aan dat je die audiopoorten hebt weggesoldeerd?

Oh, en draai je linux?

Sphere
19/02/05, 19:58
ik zou in dit geval voor de 3500+ gaan. die blijft toch een stuk koeler dan een 3200+ newcastle. Alleen zijn er helaas geen servermoederborden op socket 939 dus zal je airflow wel geblocked zijn en zal je dus een 1u actief koelertje moeten nemen

QIRulez
20/02/05, 10:41
Elitegroup ECS 755-A2 Socket 754 Motherboard (dit omdat het geheugen de airflow niet kan blokeren)

http://www.pcper.com/article.php?aid=87&type=expert

Athlon 64 2800 +

CoolerMaster 1U Copper CPU Cooler, S478, 754, 940
Partnr: E1U-N7BCC-03

Linux Fecora Core 3 64 bit edition

PS: Je moet wel beetje creatief zijn om cooler op processor te bevestigen :p

s.vossen
20/02/05, 10:52
Is die Elitegroup ECS 755-A2 ook nog ergens in Nederland te verkrijgen?

QIRulez
20/02/05, 16:00
Weet ik niet.

Ik ben ze in duitsland gaan halen.

Debian
16/05/05, 13:42
airflow zal geen probleem zijn, msi heeft moederborden waar de geheugenlatten anders geplaatst worden (zie neo2)

btw zouden deze moederborden het evengoed uithouden als servermoederborden maw zijn deze ook geschikt om dag en nacht te draaien?

MediaServe
16/05/05, 13:52
Origineel geplaatst door s2software
Ik raad je aan 2U te nemen, ben je gelijk van al de airflow problemen af. Soms is 1U zelfs beter voor de airflow. Je hebt minder inhoud/volume om te koelen. Moet je wel de juiste koelers en een goede behuizing hebben! :)

Ves, de Chieftec behuizingen hebben een zeer slechte reputatie betreft koeling. Ik zou gewoon voor een Chenbro, ProCase of zoiets gaan.

Ahead-IT
16/05/05, 14:54
Origineel geplaatst door QIRulez
Elitegroup ECS 755-A2 Socket 754 Motherboard (dit omdat het geheugen de airflow niet kan blokeren)

Hoe los je dan het VGA probleem op in 1U? Lijkt me een dure oplossing als je moet gaan werken met een riser + extra vga kaart.

Thafusion
16/05/05, 18:16
Simpel 8mb pci videokaartje ?

TiMMiEJ
16/05/05, 19:22
Origineel geplaatst door Debian
airflow zal geen probleem zijn, msi heeft moederborden waar de geheugenlatten anders geplaatst worden (zie neo2)

btw zouden deze moederborden het evengoed uithouden als servermoederborden maw zijn deze ook geschikt om dag en nacht te draaien?

Ik heb zelf een aantal neo2's de goedkope versie dan :P daar zitten de geheugen slots dwars. Dan zou je al voor een duurdere neo2 moeten gaan. Er is 1 tyan board voor s939 die de geheugen slots verticaal heeft staan zodat er genoeg airflow is. Als je besluit om toch een moederbord te pakken die de geheugenslots dwars heeft staan dan krijg je problemen met de hitte. En je moet rekeninghouden dat er ook een videokaart in je server moet. En je kan de backplate niet monteren, niet dat dat zon probleem is maar ik erger me er altijd aan als die er niet inzit :D.

Zelf hebben wij 2 amd64 systemen (s939), deze zitten dan wel in 2u kasten maar dan is de temperatuur ook prima!

De cpu cooler die je hebt uitgezocht gaat prima passen op s939 en ook op s754 omdat de bevestiging voor de cooler van deze sockets hetzelfde is.

En dan nog 1 vraagje aan jou, hoeveel slots kan jou mp2000 trekken. Of kan je me misschien wat grafiekjes geven als je deze hebt. Omdat ik heel goedkoop een mp2400 kan kopen

edit: heb nog even gezocht naar dat mobo,
http://www.preis.de/produkte/32050.html

djalken
17/05/05, 00:59
Eerlijk gezegd zou ik nooit voor de optie gaan waarbij je geheugen de luchtstroom belemmert... in het ergste geval gaat er iets mis en kost het je nieuwe hardware ;) dat tyan mobo kan een oplossing zijn maar je kan ook eens naar een single of dual opteron mobo kijken... hier zijn mooie serverboards van die niet al te duur hoeven zijn (denk aan tyan, die hebben ook een single opteron servermobo, kan ook voordelig zijn)....

TiMMiEJ
17/05/05, 19:09
Origineel geplaatst door djalken
Eerlijk gezegd zou ik nooit voor de optie gaan waarbij je geheugen de luchtstroom belemmert... in het ergste geval gaat er iets mis en kost het je nieuwe hardware ;) dat tyan mobo kan een oplossing zijn maar je kan ook eens naar een single of dual opteron mobo kijken... hier zijn mooie serverboards van die niet al te duur hoeven zijn (denk aan tyan, die hebben ook een single opteron servermobo, kan ook voordelig zijn)....

200 eurie, en dan nog eens zon dure opteron erop prikken...

Vane
17/05/05, 19:19
Origineel geplaatst door TiMMiEJ


200 eurie, en dan nog eens zon dure opteron erop prikken...

Valt me zeer mee. Wij zijn meestal voor een P4 board 250 EUR kwijt excl. BTW.

Waar koop jij die Tyan plankjes? :)

TiMMiEJ
18/05/05, 16:29
Origineel geplaatst door Vane


Valt me zeer mee. Wij zijn meestal voor een P4 board 250 EUR kwijt excl. BTW.

Waar koop jij die Tyan plankjes? :)

Dat tyan plankje heb ik op alternate.nl gezien, bij de groothandel hebben ze meestal niks van tyan..

Tyan Tomcat K8S (S2850G2N) past perfect in een 1u case (atx) geen sound erop en de geheugen slots zitten naast de processor dus optimale airflow. 195euro bij hun, volgens mij hebben ze hem bij rax.nl ook maar heb ik zeer slechte ervaringen mee.

Clanhost
18/05/05, 17:07
Origineel geplaatst door djalken
Eerlijk gezegd zou ik nooit voor de optie gaan waarbij je geheugen de luchtstroom belemmert... in het ergste geval gaat er iets mis en kost het je nieuwe hardware ;) dat tyan mobo kan een oplossing zijn maar je kan ook eens naar een single of dual opteron mobo kijken... hier zijn mooie serverboards van die niet al te duur hoeven zijn (denk aan tyan, die hebben ook een single opteron servermobo, kan ook voordelig zijn)....

Ze zijn er wel maar je loopt dan wel tegen bepaalde beperkingen aan. Wij hebben net een nieuwe webserver aangeschaft (single Opteron) maar er is geen één moederbord op de markt waar je een single Opteron op kunt prikken en een goede RAID controller op kwijt kan plus dual GbE. We hebben lang gezocht naar een moederbord waar we een Areca-1120 controller op konden aansluiten met dual GbE en VGA on-board en single Opteron slot, maar niets gevonden. Uiteindelijk weer voor de Tyan K8S Pro gekozen nu zit er gewoon één proc bij. Downgraden naar een single Pentium 4 server scheelde zo weinig dat dit toch de beste keus was.


Origineel geplaatst door TiMMiEJ
200 eurie, en dan nog eens zon dure opteron erop prikken...

Maar dan heb je wel wat ;).

Zijn er eigenlijk al goede serverboards uit voor de Athlon 64 of ben je dan toch toegewezen op Opteron. Ik weet Opteron is server proc en Athlon 64 niet, maar als hiervoor een degelijk mobo op de markt komt / is, dan is zoiets wel redelijk goede budget oplossing.

TiMMiEJ
18/05/05, 18:41
Origineel geplaatst door Clanhost


Ze zijn er wel maar je loopt dan wel tegen bepaalde beperkingen aan. Wij hebben net een nieuwe webserver aangeschaft (single Opteron) maar er is geen één moederbord op de markt waar je een single Opteron op kunt prikken en een goede RAID controller op kwijt kan plus dual GbE. We hebben lang gezocht naar een moederbord waar we een Areca-1120 controller op konden aansluiten met dual GbE en VGA on-board en single Opteron slot, maar niets gevonden. Uiteindelijk weer voor de Tyan K8S Pro gekozen nu zit er gewoon één proc bij. Downgraden naar een single Pentium 4 server scheelde zo weinig dat dit toch de beste keus was.



Maar dan heb je wel wat ;).

Zijn er eigenlijk al goede serverboards uit voor de Athlon 64 of ben je dan toch toegewezen op Opteron. Ik weet Opteron is server proc en Athlon 64 niet, maar als hiervoor een degelijk mobo op de markt komt / is, dan is zoiets wel redelijk goede budget oplossing.

Klopt helemaal, je hebt een s939 mobo van tyan waar de geheugen slots naast de cpu zitten, die zou je kunnen gebruiken. Maar het is idd wachten op een goed servermobo

Vane
18/05/05, 19:05
Is die Tyan dan geen 'echt' server board?