PDA

Bekijk Volledige Versie : Power DNS / kosten of wat anders



Geoschmucker
15/02/05, 11:10
Ik ben een beetje aan het rond kijken naar een leuke/makkelijke dns server die zijn gegevens uit een mysql db kan lezen.

Nu kwam ik het pakket powerdns tegen. Wat mij alleen niet helemaal duidelijk is.. Is het nu gratis om te gebruiken als je een kleine webhosting toko hebt of niet?

Ik heb die gasten ook al een e-mailtje gestuurd maar tot op heden heb ik nog geen reactie mogen ontvangen.

Thankz voor het advies.

Pinocchi
15/02/05, 11:45
Beste,

Ja het is inderdaad mogelijk om PowerDNS gratis te gebruiken.

zie ook:
http://www.powerdns.net/pdns/index.php

Ber|Art
15/02/05, 12:06
Je kan ook een naar 4PSA DNS Manager kijken, niet gratis wel erg goed :) (4psa.com)

SebastiaanStok
23/02/05, 10:14
Een mysql database en een DNS server, Die twee worden wil ik liever niet horen in één zin.

Ik hoop dat je mysql dan draait in een cluster of je haald een groot probleem op je dak.

TechXP
23/02/05, 10:19
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Een mysql database en een DNS server, Die twee worden wil ik liever niet horen in één zin.

Ik hoop dat je mysql dan draait in een cluster of je haald een groot probleem op je dak.

Wat is er of gaat er dan mis als je DNS en een MySQl server op 1 server hebt draaien?

XF-RICK
23/02/05, 10:43
Origineel geplaatst door TechXP


Wat is er of gaat er dan mis als je DNS en een MySQl server op 1 server hebt draaien?

Waar blijft je eventuele redundancy dan? :)

TechXP
23/02/05, 10:57
Origineel geplaatst door XF-RICK


Waar blijft je eventuele redundancy dan? :)

die is er niet, maar het is toch niet zo dat als deze op 1 server draaien dat het dan grondig misgaat (conflicten)? Het is misschien niet gewenst dat het op 1 server staat.

Triloxigen
23/02/05, 11:07
Origineel geplaatst door XF-RICK


Waar blijft je eventuele redundancy dan? :)

Jij denkt van:
1 MySQL server
3 DNS server die verbinden met die ene SQL server.

Dat is inderdaad niet bepaald redundant, dus doe je dat ook niet.

3 DNS servers met iedere server een eigen SQL database.
Wij gebruiken ook PowerDNS (3 DNS servers, 3 MySQL db's), werkt prima :)

XF-RICK
23/02/05, 11:37
Origineel geplaatst door Triloxigen


Jij denkt van:
1 MySQL server
3 DNS server die verbinden met die ene SQL server.

Dat is inderdaad niet bepaald redundant, dus doe je dat ook niet.

3 DNS servers met iedere server een eigen SQL database.
Wij gebruiken ook PowerDNS (3 DNS servers, 3 MySQL db's), werkt prima :)

Je hebt helemaal gelijk, zou zo'n opstelling niet makkelijker/beter zijn als je bijvoorbeeld in meerdere netwerken draait? (Wat jij dus wel doet).

Ik zie dat je 2 DNS servers bij LeaseWeb hebt draaien, en ééntje bij We-Dare.

Voor een beginnende hoster zou dit moeilijker zijn om mogelijk te maken.

Wido
23/02/05, 11:39
Wij hebben ook 3 DNS servers die allemaal PowerDNS icm MySQL backend.

Alle DNS servers hebben hun eigen MySQL server en die MySQL servers syncen onderling via SQL replication.

Wij werken dus niet met de DNS AFXR transfers, maar onze DNS servers syncen via replication.

Op die manier heb je op alle DNS servers altijd de zelfde data en duren DNS updates niet zo lang :)

Dennis
23/02/05, 12:46
Origineel geplaatst door BerArt
Je kan ook een naar 4PSA DNS Manager kijken, niet gratis wel erg goed :) (4psa.com) Die werkt slechts icm. BIND? Ik wil eigenlijk voor al mijn servers 2 dedicated-nameservers op 2 verschillende locaties.

PowerDNS kan wel automatisch zones laten sturen naar slave-nameservers. Alleen het nadeel is... Plesk, DirectAdmin, Ensim en cPanel werken niet icm PowerDNS!! Dat wordt dus handmatig invoeren via PowerAdmin ofzo?

host3000
23/02/05, 12:50
Als je in pdns de master als supermaster invoert, dupliceert de 'slave' automatisch de zonefiles, ook als het domein nog niet bestaat op die server.

Dennis
23/02/05, 12:54
Origineel geplaatst door host3000
Als je in pdns de master als supermaster invoert, dupliceert de 'slave' automatisch de zonefiles, ook als het domein nog niet bestaat op die server. Dit gaat live? PowerDNS-master stuurt ff een berichtje naar de slaves, ff handen schudden en de slave neem de zones over?

Ber|Art
23/02/05, 13:01
Die werkt slechts icm. BIND?Nee, het werkt met bijna alle DN Servers, maar de 4PSA DNS Manager is zelf gebaseerd op Bind, das net iets anders ;) je kan de DNS Manager laten fungeren als Slave en de eerste DNS importeer je.

host3000
23/02/05, 13:06
Origineel geplaatst door DennisCitus
Dit gaat live? PowerDNS-master stuurt ff een berichtje naar de slaves, ff handen schudden en de slave neem de zones over?
Dat gaat via een axfr request -->

[edit] de master kan elke willekeurige nameserver zijn, hoeft geen pdns te zijn dus.

Dennis
23/02/05, 13:06
Origineel geplaatst door BerArt
Nee, het werkt met bijna alle DN Servers, maar de 4PSA DNS Manager is zelf gebaseerd op Bind, das net iets anders ;) je kan de DNS Manager laten fungeren als Slave en de eerste DNS importeer je. Dan heb je DNS-manager nodig op beide servers (master en slave) en moeten eigenlijk al je servers Plesk draaien? Correct?

Triloxigen
23/02/05, 13:32
Origineel geplaatst door XF-RICK


Je hebt helemaal gelijk, zou zo'n opstelling niet makkelijker/beter zijn als je bijvoorbeeld in meerdere netwerken draait? (Wat jij dus wel doet).

Ik zie dat je 2 DNS servers bij LeaseWeb hebt draaien, en ééntje bij We-Dare.

Voor een beginnende hoster zou dit moeilijker zijn om mogelijk te maken.

Het is altijd beter nameservers te spreiden over meerdere netwerken, bij voorkeur zelfs verschillende datacenters.
(DENIC vereist zelfs dat 1 van de 2 NS in een andere range zit).


Maar 1 NS op de main webserver en dan nog 1 NS elders is best te doen.
De 2e NS verbruikt amper dataverkeer en hoeft niet een super high-end server te zijn.
Dus de kosten van een 2e NS op een andere locatie zijn minimaal.