PDA

Bekijk Volledige Versie : Eerste bezoek datacenter?



d.sp1d3r
15/02/05, 11:02
Ik ga volgende week woensdag voor het eerst in een datacenter kijken...
Ik heb dus nog nooit eerder een datacenter gezien en moet dus beetje weten waar ik op moet letten.

Ook wil ik wel graag van jullie horen hoe jullie eerste ervaringen met een datacenter was ;)

Rick L.
15/02/05, 11:05
Een datacenter stelt niet echt veel bijzonders voor... Als je er hoge verwachtingen van hebt, valt het alleen maar tegen ;)

Op internet zijn diverse foto's te vinden van datacenters (probeer het bijvoorbeeld eens in Google), dan kun je je alvast een beetje "voorbereiden".

d.sp1d3r
15/02/05, 11:17
Origineel geplaatst door Cyberboy
Een datacenter stelt niet echt veel bijzonders voor... Als je er hoge verwachtingen van hebt, valt het alleen maar tegen ;)

Op internet zijn diverse foto's te vinden van datacenters (probeer het bijvoorbeeld eens in Google), dan kun je je alvast een beetje "voorbereiden".

Ik heb geen hoge verwachting wanneer ik denk aan een datacenter ;)
wil alleen weten waar ik ongeveer op moet letten om te kijken of alles wel goed geregelt is ;)

Die plaatjes heb ik hier ook al gezien op het forum...

royen99
15/02/05, 11:18
Eerlijk gezegd vielen me een aantal dingen tegen. (qua "publieke" datacenters dan).

Ik was gewend om, als je de zaal op wilde/moest, je
a) esd gecertificeerd dient te zijn
b) esd kleding aan dient te hebben.
c) elke vorm van voedsel/drank uit den boze is.
d) gsm's e.d. zijn verboden (dect telefoon kan wel).

Daar is in Novaxess en SBP echter weinig van te merken, andere DC's zou ik niet durven zeggen.

Glenn
15/02/05, 11:18
Als ik jou was zou ik m'n smoking aantrekken, uittreksel uit bevolkingsregister meenemen en doen alsof je een systeembeheerder bent van IBM ;)

Zonder gekheid, het is niks engs. Wel wordt je soms erg jaloers van al het spul wat er in de racks hangt ;)

Als je het datacenter gaat bezoeken om een keuze te maken voor je apparatuur let dan op de mate van security, behulpzaamheid personeel en de temperatuur. Verder zijn zo'n beetje alle datacentra wel ok.

Vraagje: waar ga je kijken?

Glenn
15/02/05, 11:20
Origineel geplaatst door royen99
Eerlijk gezegd vielen me een aantal dingen tegen. (qua "publieke" datacenters dan).

Ik was gewend om, als je de zaal op wilde/moest, je
a) esd gecertificeerd dient te zijn
b) esd kleding aan dient te hebben.
c) elke vorm van voedsel/drank uit den boze is.
d) gsm's e.d. zijn verboden (dect telefoon kan wel).

Daar is in Novaxess en SBP echter weinig van te merken, andere DC's zou ik niet durven zeggen.
In Redbus is voedsel en drank uit den boze. Bellen is volgens mij gewoon toegestaan, alhoewel ik wel altijd afstand neem van de racks.

easy2host
15/02/05, 11:21
Ik ben wel eens in SAP in Duitsland geweest, dat is wel heel indrukwekkend vergeleken bij de Nederlandse datacenters.

Daar draaien veel grootte bedrijven zoals BMW, en ook staat daar de server van bijvoorbeelde Duitse bank, das wel leuk om te zien, helaam afgeschermd in een aparte kooi met vingerafdrukken etc beveiligd.

Glenn
15/02/05, 11:23
URL? Pics? :)

d.sp1d3r
15/02/05, 11:28
Origineel geplaatst door Glenn
Als ik jou was zou ik m'n smoking aantrekken, uittreksel uit bevolkingsregister meenemen en doen alsof je een systeembeheerder bent van IBM ;)

Zonder gekheid, het is niks engs. Wel wordt je soms erg jaloers van al het spul wat er in de racks hangt ;)

Als je het datacenter gaat bezoeken om een keuze te maken voor je apparatuur let dan op de mate van security, behulpzaamheid personeel en de temperatuur. Verder zijn zo'n beetje alle datacentra wel ok.

Vraagje: waar ga je kijken?

Ik ga in het Introweb datacentrum kijken ;) (Nederland -> Overijsel -> Twente -> Hengelo ;))

Ze zijn niet goedkoop maar het is erg dicht bij me (500m afstand ofzo :)) voor als er iets gebeurt. Ze belde mij vanochtend of ik is wou kijken in hun datacentrum en dat ze wel wouden onderhandelen over een prijs ;)

mdf
15/02/05, 11:29
Origineel geplaatst door royen99
Eerlijk gezegd vielen me een aantal dingen tegen. (qua "publieke" datacenters dan).

Ik was gewend om, als je de zaal op wilde/moest, je
a) esd gecertificeerd dient te zijn
b) esd kleding aan dient te hebben.
c) elke vorm van voedsel/drank uit den boze is.
d) gsm's e.d. zijn verboden (dect telefoon kan wel).

Daar is in Novaxess en SBP echter weinig van te merken, andere DC's zou ik niet durven zeggen.

a + b vind je in bijna geen enkel datacentrum in Nederland meer; dan zou er haast niemand toegang krijgen ;)

c. dit is volgens mij in elk datacentrum wel zo; lijkt mij ook wel logisch!

d. officieel is het in de meeste datacentra inderdaad verboden te bellen met een gsm, maar niemand maakt hier problemen over is mijn ervaring.

Dennis
15/02/05, 11:49
Origineel geplaatst door royen99
Eerlijk gezegd vielen me een aantal dingen tegen. (qua "publieke" datacenters dan).

Ik was gewend om, als je de zaal op wilde/moest, je
a) esd gecertificeerd dient te zijn
b) esd kleding aan dient te hebben.
c) elke vorm van voedsel/drank uit den boze is.
d) gsm's e.d. zijn verboden (dect telefoon kan wel).

Daar is in Novaxess en SBP echter weinig van te merken, andere DC's zou ik niet durven zeggen. 1) ESD? Gecertificeerd? Je moet je aangemeld hebben bedoel je?
2) Nee? Alleen... schoentjes-dingen.
3) Uhm... is dat zo? En worden daar boetes voor gegeven?
4) Nee man... ik heb zovaak gebeld binnen TeleCity en ben ook vaak gebeld door iemand in een DC.


Origineel geplaatst door Cyberboy
Een datacenter stelt niet echt veel bijzonders voor... Als je er hoge verwachtingen van hebt, valt het alleen maar tegen ;)

Op internet zijn diverse foto's te vinden van datacenters (probeer het bijvoorbeeld eens in Google), dan kun je je alvast een beetje "voorbereiden". Ik vond het de eerste keer toch heel leuk hoor. :)
Ik kreeg toen een rondleiding van Ed Kost in TeleCity 2.

stijnbol
15/02/05, 11:49
Als je in een kleiner regionaal DC gaat, is het misschien geen slecht idee om te kijken of er een bali is om je verder te helpen, en een mogelijkheid om permanent binnen te kunnen.

//edit: regionaal ipv reaginaal

Wouter K
15/02/05, 12:00
Je moet iig niet vergeten een officieel legitimatie document mee te nemen, anders kom je er niet in ;)

Frangkje
15/02/05, 12:12
Origineel geplaatst door stijnbol
Als je in een kleiner regionaal DC gaat, is het misschien geen slecht idee om te kijken of er een bali is om je verder te helpen, en een mogelijkheid om permanent binnen te kunnen.


Sinds 2005 is het mogelijk om doormiddel van een pasje 24/7 binnen te kunnen komen.

royen99
15/02/05, 12:15
Origineel geplaatst door DennisCitus
1) ESD? Gecertificeerd? Je moet je aangemeld hebben bedoel je?
2) Nee? Alleen... schoentjes-dingen.
3) Uhm... is dat zo? En worden daar boetes voor gegeven?
4) Nee man... ik heb zovaak gebeld binnen TeleCity en ben ook vaak gebeld door iemand in een DC.


ESD: ElectroStatic Discharge.

Zoals gezegd ook was ik dat gewend *voordat* ik in publieke DC's kwam.
Deze regels worden streng nageleefd in bv de data centers van KPN en Atos Origin. Het volgen van een ESD cursus is ook verplicht voordat je de computer ruimtes binnen mag.

De 'slofjes' die je bv bij SBP aanmoet is alleen om het schoon te houden. niet voor (of eigenlijk tegen-) esd.
Zelf heb ik *altijd* officiele esd schoenen (sponsored by KPN) aan en als ik de dc's van kpn binnen ga ook een esd jas. Daarnaast als je aan een (open) server wilt werken (hardware vervangen bv) is ook nog eens een esd polsbandje nodig.

Let wel, die regels vind ik soms ook wel iets overdreven. Ik was hier al jaren aan gewend en het verbaasde me eigenlijk dat het in andere dc's niet zo was.

Is bij nader inzien mischien wel logisch. In een prive datacenter loop je meestal te werken aan een server van dat bedrijf, en heb je hun regels maar te volgen. Dat is iets anders als dat je aan je eigen server (dus eigen verantwoordelijkheid) werken.

stijnbol
15/02/05, 12:23
Origineel geplaatst door Frangkje


Sinds 2005 is het mogelijk om doormiddel van een pasje 24/7 binnen te kunnen komen.

op de meeste locaties wel ja, maar als je in een klein DC'tje gaat zitten, dan durft dat nog al eens tegen te vallen. Ik ken de case niet waar hij heen gaat.

Frangkje
15/02/05, 12:35
Het ging hier om introweb :)


Co-locatie 24-7


Optimale vrijheid!


U heeft alle kennis in huis om zelf een server in te richten en te onderhouden, en wilt ook alle vrijheid om applicaties te installeren. Bovendien wilt u gebruik maken van de faciliteiten die een professioneel ingerichte serverruimte te bieden heeft zoals snelle, betrouwbare Internetverbindingen, airconditioning en een noodaggregaat. Co-locatie van IntroWeb is dan de perfecte oplossing voor u.

Huur van een 19” rackruimte in professioneel uitgerust datacenter in Hengelo
24 uur per dag, 7 dagen per week toegang
100Mbit verbinding met de redundante backbone van IntroWeb
Uitstekend bereikbaar (via afslag A1)
Mogelijkheid om zelf DNS, mail/webserver en andere applicaties te draaien
Optionele diensten van IntroWeb: domeinregistratie, DNS, mail, monitoring taperotatie etc.

d.sp1d3r
15/02/05, 13:03
Wat is een normale (inkoop) prijs voor dataverkeer per 100gb???

royen99
15/02/05, 13:09
Dat is niet echt 1,2,3 te zeggen...

Hangt af welk DC, welk(e) netwerk(en). Of je wel/geen SLA afspreekt, andere factoren etc etc.

d.sp1d3r
15/02/05, 13:19
Origineel geplaatst door royen99
Dat is niet echt 1,2,3 te zeggen...

Hangt af welk DC, welk(e) netwerk(en). Of je wel/geen SLA afspreekt, andere factoren etc etc.

Schatting...
voor in een regionaal dc...
iets dat ik ongeveer kan vragen dat het niet meteen onbeschoft overkomt van " waar denkt hij dat hij leeft "

stijnbol
15/02/05, 13:40
Misschien best om niet metteen iets achter te laten, en dan de aangeboden prijzen en info hier kort even te posten. Dan kunnen we er gezamelijk onze mening over geven. Ik denk dat je dan het eenvoudigste een degelijke mening hebt.

AlexanderOnline
15/02/05, 14:38
In RedBus kon je gewoon naar binnen (wel legitimatie nodig, en natuurlijk de aanvraag etc) maar geen speciale kleding etc.
Ik ben er in de kerstvak voor het eerst geweest en vindt het erg leuk/intressant :)
Fotoalbum (http://www.vuilnisbak.com/cpg/thumbnails.php?album=7)

epiales
15/02/05, 15:22
Iets bij om je te legitimeren en gewoon zo'n leuke blauwe slofjes even aan doen voordat je echt de datavloer opgaat.

Meestal neem ik ook nog wat ESD gereedschap mee en andere spullen die ik misschien nodig mocht hebben.

TiMMiEJ
15/02/05, 16:00
2 weken geleden was mijn eerste bezoek aan het datacenter "RedBus", ik had er hoge verwachtingen van omdat ik op internet pics had gezien van dit datacenter.

Nja, viel dus tegen...kom binnen er ligt overal rotzooi, achter de balie liggen oude servers half in hun doos.
Als een half jaar geen dweil meer gezien die vloer, mja daar kwamen we niet voor :). Daarna naar het andere gebouw om de server te plaatsten, je komt binnen weer rotzooi op de vloer. De lift in naar boven en je stapt uit en begint te kwijlen :P.

Was wel leuk daar

SebastiaanStok
16/02/05, 15:09
Ik heb me server bij we-dare.

En ik hopelijk donderdag 24 Feb in RedBus kijken :D

En ja aleen kijken ;)

galious
16/02/05, 19:49
Origineel geplaatst door Rollerscapes
Ik heb me server bij we-dare.
Daar hebben (hadden) ze toch we ESD(???)-jassen.

Aloha,

Martin

XS-24
16/02/05, 19:53
onyhoud ook even waar de WC, kantine en de uitgang zijn, kan makkelijk zijn :).

Imtek
16/02/05, 20:06
Kijk ook even op www.datacenterpics.com kan je ook een idee krijgen van een paar DC's in NL :)

rogierm
24/02/05, 23:28
Onderstaande eisen komen uit de telecom wereld. Ik werk voor een telco met datacenters door europa, en wij gebruiken dezelfde regels, welke gewoon zijn overgenomen van de eisen die al voor de technische telco ruimtes golden.

Het klinkt raar, maar toch getuigt een schoon en netjes datacenter wel van kwaliteit en professionele houding. datacenters waar de kasten open staan, de kabels tussen de rijen door lopen, en alles vies is, daar zou ik mijn servers niet neerzetten. dan ga ik mij nl. afvragen of ze ook zo slordig met dingen als noodstroom en backbone omgaan.

a) esd gecertificeerd dient te zijn
b) esd kleding aan dient te hebben.
c) elke vorm van voedsel/drank uit den boze is.
d) gsm's e.d. zijn verboden (dect telefoon kan wel).