PDA

Bekijk Volledige Versie : Contract zonder handtekening



stijnbol
14/02/05, 22:38
De laatste tijd hoor je wel vaker dat er mensen aan een contract gebonden zijn zonder dat ze iets hebben getekend. Zo ik ook dus!

Nog mensen die hier mee te kampen hebben? Mijn advocaat zei dat zoiets mogelijk was, maar dat in zo een geval enkel binnen het jaar ontbonden kan worden wanneer de AV of het contract niet worden nagekomen. Dit lijkt me dan weer moeilijk te bewijzen als je elke geen contract hebt getekend.

Graag ervaringen dus van mensen die dezelfde situatie herkennen of weten hoe best aan te pakken?

roland
15/02/05, 00:54
Lijkt me erg sterk. Als ik een contract opstel waarin staat dat jij mij een Bentley moet kopen en een villa in spanje en nooit aan jou laat zien dan wacht ik dus 1 jaar en je bent de zak. Goh, leuke manier van binnenkomen ;)

Wellicht bedoeld je advocaat een mondelinge overeenkomst?

con·tract (het ~, ~en)
1 schriftelijk vastgelegde overeenkomst

over·een·komst (de ~ (v.))
2 afspraak => akkoord, convenant, deal, pact

af·spraak (de ~)
1 mondelinge of schriftelijke overeenkomst


maar dat in zo een geval enkel binnen het jaar ontbonden kan worden wanneer de AV of het contract niet worden nagekomen

Geldt vaak, bij niet nakomen door een van beide partijen kan de overeenkomst ontbonden worden.

Vraag aan desbetreffende partij om een kopie van de overeenkomst waarin staat dat jij akkoord bent gegaan. Als ze dat niet kunnen/willen tonen weet je genoeg.

Remigius
15/02/05, 03:04
Lijkt mij ook niet, ook voor bijvoorbeeld Algemene Voorwaarden moet je naar mijn weten tekenen. Een mondelinge overeenkomst is natuurlijk wel rechtsgeldig, maar daarbij wordt naar mijn weten zelden gesproken over een opzegtermijn o.i.d.

Dillard
15/02/05, 03:13
Als je digitaal besteld en daarbij expliciet instemt met de AV kan het zo zijn dat deze dus van kracht zijn.

@TS: Heb je iets digitaal besteld of hoe is de overeenkomst tot stand gekomen?

stijnbol
15/02/05, 08:16
Alles is gegeaan via emailtje en pb's op dit forum. Ik heb toen AV en contract ontvangen bij een informatievraag in de beginperiode van het contact tussen de 2 partijen. Géén bestelformulier op hun site dus waar ik me akkoord moet verklaren om te bevestigen of iets dergelijks.

Het is door maandelijks te betalen dat ik zogezegd akkoord ben gegaan, en waardoor ik nu vast zit aan dat contract.

XBL
15/02/05, 08:52
Je hebt de AV ontvangen, je bent gaan betalen, dus kleine kans dat je er nog onderuit zou komen. Als de AV je nu niet was toegezonden, had je nog een kans gehad doordat je niet wist van het bestaan van de AV. Voor zover ik heb begrepen uit de wet, en eerdere discussies met mensen op dit forum en op een ander forum, werkt het vaak op die manier.

Jochem

Dillard
15/02/05, 11:14
Klopt, doordat je bent gaan betalen heb je aangegeven in te stemmen met de overeenkomst (en dus ook de AV), anders was je namelijk niet gaan betalen. Ik vrees dat je er dus aan vast zit.

d.sp1d3r
15/02/05, 12:22
Origineel geplaatst door Dillard
Klopt, doordat je bent gaan betalen heb je aangegeven in te stemmen met de overeenkomst (en dus ook de AV), anders was je namelijk niet gaan betalen. Ik vrees dat je er dus aan vast zit.

Een soort gelijk iets...
Telt het aanvinken op een site ,bij een bestelling bijvoorbeeld, dat je de AV gelezen hebt en akkort gaat, ook volgens de wet???

Dillard
15/02/05, 14:11
Ja, als je deze zelf moet aanvinken is er sprake van een bewuste handeling, dus kun je niet per ongeluk de AV hebben geaccordeerd maar is dat bewust gebeurd.

stijnbol
15/02/05, 15:48
Inderdaad, zelfs al heb je ze niet bekeken en uit gewoonte 'akkoord' hebt gevinkt ;-)

Zuidberg
15/02/05, 16:46
'Aanvinken' is in de meeste gevallen geldig. (Zie een topic van een tijdje terug.)

roland
16/02/05, 19:13
In de algemene voorwaarden staat vaak dat bij het aannemen van een bepaalde dienst of accord geven dat de overeenkomst van kracht staat. je moet wel nadrukkelijk toestemmingn hebben gegeven.

Dus een checbkox aanvinken, bevestigingsmails turen, brief, fax etc.

Maar dit is ANDERS dsan een contract. Een contract dien je te tekenen, met de AV ga je accoord. Dat is wel een verschil. Ind e AV staan de "regelementen" in de contract staat wat de overeenkomst inhoud (globaal verteld natuurlijk).

Hessel
16/02/05, 19:56
als je een mondelinge afspraak maakt... maar de klant komt t niet na dan is het moeilijk om te bewijzen dat jullie de afspraak hebben gemaakt. tenzij je het hebt opgenomen ;)

Johant
17/02/05, 16:14
Origineel geplaatst door Hessel
als je een mondelinge afspraak maakt... maar de klant komt t niet na dan is het moeilijk om te bewijzen dat jullie de afspraak hebben gemaakt. tenzij je het hebt opgenomen ;)

Even ter aanvulling. Het moet op de band staan als je iets opneemt dat de klant er mee in stemt dat hij akkoord gaat dat je dat gesprek opneemt.

stijnbol
17/02/05, 18:18
Origineel geplaatst door Johant


Even ter aanvulling. Het moet op de band staan als je iets opneemt dat de klant er mee in stemt dat hij akkoord gaat dat je dat gesprek opneemt.

Tja, anders schaad je zijn privacy.

babak
18/02/05, 22:42
Origineel geplaatst door stijnbol


Tja, anders schaad je zijn privacy.


nee, hoor. Je mag je eigen gesperken gewoon opnemen zonder een melding.

robinvanraan
01/03/05, 09:24
www.injerecht.nl dacht ik...
ik had ook eens "akkoord gegaan" met algemene voorwaarden waarin stond dat ik dezelfde maand van bestellen ook moest opzeggen anders werd hij met 4 jaar verlengt :S heb het hun laten nacheken en was niets aan het handje daarnaa nog 2 facturen gehad, niet betaald, niets meer van gehoord

Salvi
03/03/05, 23:03
Wij laten onze klanten altijd wel het contractje tekenen en opsturen voordat we iets voor ze doen.

En o ja, eerst betalen natuurlijk :P

rexp
04/03/05, 13:03
Misschien kan TS even uitleggen wat het contract inhoudt en waarom hij er van af wil?

Catje
05/03/05, 17:29
Origineel geplaatst door babak



nee, hoor. Je mag je eigen gesperken gewoon opnemen zonder een melding.


Maar je mag dat niet als je recht gebruiken dan . Zo van ja maar ik heb dit gezegt, je hoort namelijk niet wat de ander zegt. Zo wel dan kan die andere je aanklagen. Wegens het niet weten dat dat gesprek is opgenomen.

stijnbol
05/03/05, 18:08
Origineel geplaatst door rexp
Misschien kan TS even uitleggen wat het contract inhoudt en waarom hij er van af wil?
Ik ga er liever niet te diep op in, omdat ik momenteel in rust kan leven, met de zekerheid dat de server werkt. De problemen, situeren zich voornamelijk in de communicatie: afspraken voor toegang, email beantwoording, ...

smitcom
25/03/05, 13:51
mondelingen overeenkomsten zijn sinds 2003 niet meer rechtsgeldig.

wat wel nog kan is bijv een klant opbellen vragen of hij accord gaat, met het afnemen van een dienst / product hem een contract sturen met daar in een periode van 7 dagen bedenk tijd. als hij dan schriftelijk niet mede deelt dat hij er van af ziet zit hij er aan vast ;) dit is iets wat het nuon dagelijks doet