PDA

Bekijk Volledige Versie : Favo CMS



webXpressions
14/02/05, 20:10
CMS (Content Management System) is de toekomst, steeds meer sites worden omgezet in een CMS. Het is dan ook wel erg makkelijk beheren en het voorkomt een hoop werk achteraf.

Het aanbod van gratis scripts is enorm, maar je kan ze niet allemaal uitproberen. Misschien kunnen we een hoop mensen helpen om een keuze te maken in dit grote aanbod.

Wat is jullie ervaring met bepaalde cms-systemen?!

Typo 3 [http://www.typo3.org]:
- Lastige installatie.
- Moeilijk templates maken.
+ Veel modules beschikbaar
+ Makklijke instaleren modules
+ Veel mogelijkheden in het aanmaken van pagina's

Mijn Eindcijfer: 7.5

PHPnuke [http://www.phpnuke.org]:
- Lastig instaleren modules.
- Weinig mogelijkheden tot invoer content.]
- Enkel 'portal' themes.
+ Makkelijke installatie.
+ Veel modules beschikbaar.
+ Veel themes beschikbaar.

Mijn Eindcijfer: 6

Meer cms-systemen op: http://www.opensourcecms.com/

EWS
14/02/05, 20:31
OW dit is pas een leuke topic:D

Mijn ervaringen met CMS systemen:

PHP-nuke [ http://www.phpnuke.org] Cijfer: 7
- Lastige templates maken
- Beschikbare templates zijn lage kwaliteit
- Een beetje een stug programma, niet flexibel.
- Moeilijk voor beginners

+ Goede modules/componenten beschikbaar
+ Actieve community

Mambo Open Source [http://www.mamboserver.com] Cijfer: 9
Dit vind ik echt een aanrader, na uitproberen van talloze systemen heb ik deze als ruimschoots beste bevonden (persoonlijke mening natuurlijk)

+ Veel modules
+ Zeer actieve community, deels NL
+ Aparte officiele site voor modules en componenten (zeer gemakkelijk zoeken dus) www.mamboforge.com
+ Erg gemakkelijke maar uitgebreide backend
+ makkelijk te leren voor beginners
+ Zeer gemakkelijk zelf templates maken
+ Lekker flexibel
+ gebaseerd op WYSIWYG editors

- redelijk wat modules die niet volledig werken
- soms wat vreemde bugjes (meestal zelf op te lossen)

ardjan
14/02/05, 20:32
Ik had een site op phpNuke, maar slechte ervaringen mee. Weinig flexibiliteit en als je de - bijna wekelijkse - updates niet direct doorvoerde had je de volgende dag een hacker op je site.
En juist vanwege het feit dat ik zelf veel wijzigingen in het systeem had aangebracht waren die updates lastig uit te voeren.
Op die manier zorgt een CMS alleen voor extra werk in plaats van tijdbesparing.

Verder weinig ervaringen met andere CMS'en.

webXpressions
14/02/05, 20:37
@ Arjan

Inderdaad, PHPnuke is erg gevaarlijk als het gaat om beveiligingsupdates. Maar probeer is Typo3 of Mambo, deze systemen doen 'bijna' alles voor je. Bij phpnuke moet je zelf nog de code in om modules te instaleren, bij deze systemen is dat niet nodig.

webXpressions
14/02/05, 20:39
@ EWS.

Mambo, ja daar heb ik veel over gehoord. Ik vond de backend alleen erg lastig te begrijpen...Helaas is de NL site offline :(

paas
14/02/05, 20:52
Heb ook al tientallen cms-systemen geprobeerd. Conclusie, Mambo komt er wat mij betreft als beste uit.

Triloxigen
14/02/05, 20:57
Maatwerk: 10

Ja, eigenlijk omdat weinig van mijn klanten overweg kunnen met dat soort systemen.
Vooral Mambo is erg chaotisch en durf ik eigenlijk nog niet eens voor te schotelen.
De meeste bedrijven die een naam hebben durven best te betalen voor kwaliteit.

ensermo
14/02/05, 22:41
Ik zou voor Mambo gaan. En de backend kan je trouwens helemaal aanpassen aan de wensen van je klant (volgens mij sinds de laatste versie kan je templates maken voor de backend).

Alleen is hun stuctuur soms wel een beetje vaag.

Je heb namelijk Sections, Categorien en dan in de Categorien heb je Items.
Maar zoals bij alle nieuwe software als je het eenmaal doorheb hoe het moet dan werkt het heel goed.

webXpressions
14/02/05, 23:05
Oke, tot nu toe komt mambo toch het beste d'r uit. Moet ik dan toch maar is gaan testen :D

EWS
14/02/05, 23:17
Je moet alleen wel even doorhebben hoe je een template maakt voor Mambo want voor een zakelijke site zit er niet veel leuks tussen de op het internet aangebode templates. Ikzelf heb het geleerd dmv tutorials, check vooral:

http://www.allmambo.com/index.php?option=content&task=view&id=13&Itemid=2&limit=1&limitstart=13

Na deze een paar keer over gelezen te hebben kwam ik eruit. Een groot deel is photoshop maar ik raad je aan deze te lezen als je templates wilt designen. Ik gebruik mambo nu ook voor mijn eigen site.

Oja, bij php-nuke mag je de footer NIET weghalen. Bij Mambo mag dat WEL, zolang je de copyrights maar in de scripts laat staan. En op een zakelijke website is een footer van php-nuke natuurlijk niet gewenst...

webXpressions
14/02/05, 23:23
Thnx,

Ik ga die zeker is doornemen.

Nog iemand ervaring met andere systemen?!

xserve
15/02/05, 00:08
Phpwcms ziet er altijd erg goed uit vind ik. Maar ik denk dat dat best lastig te leren valt, de backend. Ik wacht op versie 2, deze is vervelend met installeren.
(www.phpwcms.DE overigens)

Remigius
15/02/05, 03:01
Alleen gewerkt met phpNuke en Zope. phpNuke vond ik aardig waardeloos qua beveiligingsupdates en spagettie-code.

Zope werkt goed en is flexibel, maar ik hou het toch op maatwerk. Dan weet je echt wat je in huis heb en daar sta ik compleet achter als ik het aan klanten voorstel.

marijn79
15/02/05, 10:05
Werk met Mambo sinds kort. Bevalt me redelijk tot goed. Heb nog niet met andere cms'en gewerkt dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen maar mambo is zelfs voor mij (iemand die niet heel technisch is) redleijk te begrijpen en te leren.

FransVanNispen
15/02/05, 10:48
Drupal.org

Eenvoudig te leren, zeer nette code.

Sander-
15/02/05, 12:20
Origineel geplaatst door EWS
Je moet alleen wel even doorhebben hoe je een template maakt voor Mambo want voor een zakelijke site zit er niet veel leuks tussen de op het internet aangebode templates. Ikzelf heb het geleerd dmv tutorials, check vooral:

http://www.allmambo.com/index.php?option=content&task=view&id=13&Itemid=2&limit=1&limitstart=13

Na deze een paar keer over gelezen te hebben kwam ik eruit. Een groot deel is photoshop maar ik raad je aan deze te lezen als je templates wilt designen. Ik gebruik mambo nu ook voor mijn eigen site.

Oja, bij php-nuke mag je de footer NIET weghalen. Bij Mambo mag dat WEL, zolang je de copyrights maar in de scripts laat staan. En op een zakelijke website is een footer van php-nuke natuurlijk niet gewenst...


Kiujk en daarom gebruik ik dus uitsluitend eigen geschreven CMS software... Lees es wat je hierboven zegt: DE site moet al in photoshop zo inelkaar gezet worden dat hij beetje in mambo gaat werken. Ik wil gewoon tegen een designer kunnen zeggen doe wat leuks. Mijn CMS past er toch heel gemakkelijk in. Meestal ook zonder in de PHP code te duiken.

Ik haat het om beperkt te worden door je scripting.

DennisWijnberg
15/02/05, 12:28
Maatwerk is inderdaad het allerbeste.
Klanten moeten niet meer kunnen dan ze zelf willen.

Vergeet niet dat de gemiddelde gebruiker er niet zo gek veel verstand van heeft.

EWS
15/02/05, 12:44
Origineel geplaatst door WE-Create!



Kiujk en daarom gebruik ik dus uitsluitend eigen geschreven CMS software... Lees es wat je hierboven zegt: DE site moet al in photoshop zo inelkaar gezet worden dat hij beetje in mambo gaat werken. Ik wil gewoon tegen een designer kunnen zeggen doe wat leuks. Mijn CMS past er toch heel gemakkelijk in. Meestal ook zonder in de PHP code te duiken.

Ik haat het om beperkt te worden door je scripting.


De templates hoeven niet in photoshop passend gemaakt te worden. Voor Mambo moet je (simpel uitegelegd) gewoon een leuk template designen net als voor een html website. Daarin plak je dan op verschillende plekken wat php snippets, en je zorgt dat je een css file hebt met de juiste classes (te vinden in tutorials). Eigenlijk zijn er dus weinig tot geen beperkingen.

Templates kun je dus gewoon in Dreamweaver designen, met eventueel wat graphics die je in PS in elkaar zet. Ik snap overigens ook wel waarom jij voor maatwerk gaat hoor, maar je argument over templates is alleen niet juist.

Designerhosting
15/02/05, 20:36
Ook met jouw eigen gemaakte script op je hier aangegeven site zal jouw designer om jouw script heen moeten werken.

Dat zal altijd het geval zijn. Eigen gemaakt of niet.

yourwish
15/02/05, 22:44
/me gaat ook voor Mambo! :)
Heb er zelf verschillende site's op draaien...

Eerst draaide ik PHP-Nuke, waar ik altijd zeer tevreden over was, totdat ik een paar keer per week werd gehacked *zucht*

Heb mijn Mambo site's nog nooit geupdate en blijft gewoon werken!

Designerhosting
15/02/05, 23:03
Dan zou ik ze eens snel updaten........ Veiligheid moet je in de gaten blijven houden en er is net een vrij belangrijke patch uitgebracht......

henkowz
16/02/05, 10:39
Wij gaan voor maatwerk. Dan staan we nooit voor verrassingen.

Designerhosting
16/02/05, 10:49
:-) Ja ik ga ook voor maatwerk, denk dat de meesten dat wel willen hoor.....

webXpressions
16/02/05, 11:01
Maatwerk kost geld, terwijl er heeeeel veel gratis is te krijgen.

Sander-
16/02/05, 11:46
Origineel geplaatst door Webbegeleiding
Ook met jouw eigen gemaakte script op je hier aangegeven site zal jouw designer om jouw script heen moeten werken.

Dat zal altijd het geval zijn. Eigen gemaakt of niet.

In wat voor opzicht dan?

In principe hoeven in de templates maar een paar tags geplaatst te worden (stuk op 5) de rest doet het CMS zelf. De css wordt ook door het cms ingelezen en gekoppeld aan de WYSIWYG editor

Designerhosting
16/02/05, 11:56
Dat is bij andere cmsen toch niet anders/ Bij Mambo in ieder geval niet.... Maar ik bedoel je designer zal rekening moeten houden met bv een bepaalde breedte van jouw tag. Jouw nieuwsberichten zullen toch niet maar een breedte hebben van bv 10 px?

Leg het verschil eens uit tussen jouw zelf gemaakte cms en alles wat met mambo mogelijk is? Want wellicht snap ik niet precies wat je bedoeld.....

In Mambo maak je een ontwerp, houdt rekening met bv de plek van het menu, daar plaats je de menu-tag (simpel gezegd) etc....

En css gebruiken bijna alle cmsen toch?

xxuserxx
17/02/05, 18:21
PHPNuke is wel makkelijk :)

xsnienke
17/02/05, 19:47
ik heb een cms van een vriend van mij. Die verkoopt ze en ik verkoop ze ook weer.
Je krijgt met dat systeem update's die ze voor jou uitvoeren. Je kunt een kijkje nemen hoe ik het in mijn website heb op www.xsnienke.nl
Je kunt het menu op een standaard wijzen krijgen maar ook aangepast aan je eigen design.

stijnbol
17/02/05, 19:52
Origineel geplaatst door xsnienke
ik heb een cms van een vriend van mij. Die verkoopt ze en ik verkoop ze ook weer.
Je krijgt met dat systeem update's die ze voor jou uitvoeren. Je kunt een kijkje nemen hoe ik het in mijn website heb op www.xsnienke.nl
Je kunt het menu op een standaard wijzen krijgen maar ook aangepast aan je eigen design.

Ik krijg je demo niet open. Enkel een blanko page. :(

ThePostman
17/02/05, 20:43
Mambo is erg goed

Heb er een leuke weblog van gemaakt..

M-BahZ
17/02/05, 21:01
Hier maatwerk.

Het puntje van de prijs vind ik overigens niet geheel terecht.
Indien jezelf het script zeg maar alvast schrijft in human readable formaat kan iemand met genoeg clue er ongetwijfeld voor een zacht prijsje wat van maken.
Implementaties van bbcode e.d. kan je in principe gewoon achterwege laten omdat HTML op zich niet lastiger is. ;)
Als je nu [b] of <b> doet maakt immers weinig uit, evenals dat de schrijfwijze van een link niets uitmaakt als het er niet simpeler van wordt.

AlterNET
18/02/05, 00:23
Ervaring met TYPO3, MMBase en Smartsite.

Smartsite is erg compleet, maar behoorlijk duur. ASP hosting begint bij 250 E per maand. Wil je meer dan loopt dat snel op, of dien je de licentie te kopen.

MMbase is in Java en erg krachtig. Nadeel vergt veel maatwerk, en dus veel dure uren.

TYPO3, in mijn ogen superieur aan Mambo. Mambo is wel vrij snel toe te passen, maar lastiger uit te breiden. TYPO3 is compleet en behoorlijk uitgebreidt. Zaken als meertaligheid, ondersteuning voor LDAP en nog veel meer maakt het een zeer goede concurrent voor commerciele pakketten. Het is niet makkelijk om een site erin te bouwen, maar er is voldoende documentatie om dat te leren.

Ric

EWS
18/02/05, 11:58
TYPO3 is inderdaad zeer uitgebreid en gecompliceerd. Ik heb er zelf nog niet de tijd en moeite in gestoken om dit systeem eens grondig te onderzoeken. Ik heb het wel eens vluchtig bekeken en ik kwam er geen wijs uit:rolleyes:

In mijn ogen is Mambo met de beschikbare modules en componenten compleet genoeg, en uitbreidingen zijn zeer snel te doen. Da argument dat het moeilijk is uit te breiden vervalt dus. Typo is ook voor de eindgebruiker lastig om te leren, dus dit is ook weer een minpunt

Conclusie (mening): Mambo is het meest compatibel met de huidige wensen van ontwerpers en eindgebruikers.:W:

AlterNET
18/02/05, 14:15
Het argument dat je noemt inzake het snel opzetten met Mambo is correct. Dat TYPO3 lastig is voor de eindgebruiker is, sorry om het zo te zeggen, flauwekul.

In 4 uur hebben mensen het onder de knie gedurende een cursus. De iets handigere mensen onder ons hebben geen cursus nodig.

Uit een onafhankelijk onderzoek (zoek in Google op BIBA en TYPO3) zul je zien dat TYPO3 uitmuntend scoort op gebruikersvriendelijkheid.

Ric

EWS
18/02/05, 23:54
Nou sorry hoor maar als je de gebruiksvriendelijkheid van Mambo en TYPO3 gaat vergelijken dan komt Mambo toch ruim beter uit dan TYPO3. En dat heb ik niet allemaal uit eigen ervaring.

Toen ik Mambo voor het eerst zag, kreeg ik het gevoel dat ik wist wat ik moest doen om de site goed te krijgen. Toen ik TYPO voor het eerst bekeek wist ik mijzelf geen raad :huh:

De laatste keer dat ik TYPO probeerde is een half jaar geleden ik weet niet hoeveel het is veranderd maar ik neem aan dat de basis hetzelfde is gebleven.

Achja ieder heeft zijn voorkeuren, ik respecteer de jouwe en jij de mijne (denk ik). Jij vind TYPO makkelijker, en ik Mambo. :)

EDIT: is jouw site eigenlijk TYPO? (just curious.) Je site word overigens niet juist weergegeven in Firefox

AlterNET
19/02/05, 00:12
Uiteraard respecteer ik je mening. Het mot niet zotter worden tenslotte! ;)

Het belangrijkste met een CMS is dat het doet wat je wilt en wanneer je wilt. Als het niet past, is het gewoon een 'bagger' pakket. En of dat nu TYPO3 is of Mambo, in feite maakt dat dus niets uit. Ik kan ook niet oordelen over Mambo, alleen wat ik heb gehoord, en uit een vergelijkend onderzoek een ruim jaar geleden heb gehaald. Wat ik weet is dat je in Mambo veel sneller een site hebt opgebouwd dan in TYPO3. TYPO3 heeft een hogere drempel.

Domeinregistratie.info draait niet in TYPO3. www.AlterNETnames.com weer wel. Kwestie van prioriteit en tijd. AlterNET heeft ongeveer 7 sites. Momenteel draaien er 2 in TYPO3. De rest is statisch. TYPO3 wordt overwegend ingezet voor klanten, en resellers die bij ons TYPO3 hosten.

Ric

EWS
19/02/05, 00:27
:D dan zijn we het eens.

Je site http://www.alternetnames.com/ werkt ook al niet in Firefox, misschien eens even naar je designs kijken?

AlterNET
19/02/05, 00:47
mmm... ik miste inderdaad ook een plaatje, is denk ik een klein probleem. Helaas, eigen projecten hebben een zeer lage prio voor ons momenteel. De corporate AlterNET site in de nieuwe vormgeving moet 1 mrt live.

Het is inmiddels zo gruwelijk druk bij ons dat eigen projecten zeer kritisch beoordeeld worden op urgentie....

Dat is wat heet een luxe probleem, en ons beleid is nu eenmaal: klanten gaan altijd voor....

BTW ik kwam nog een interessante discussie tegen op:

http://forum.mamboserver.com/showthread.php?t=12302&page=1&pp=10

Hier wordt TYPO3 vergeleken met Mambo. Het einde van de discussie is het meest interessant, daar komen de meer inhoudelijke antwoorden...

Het vat het geheel mooi samen.

Ric

EWS
19/02/05, 12:40
Leuk dat je die link post, het zegt wat jij ook al zegt; een steilere leercurve. Ook schijnt het moeilijk te zijn om templates te bakken voor TYPO3, al heb ik hier zelf geen ervaringen mee alleen met Mambo.

Ik denk dat de voorkeur om een bepaalt cms systeem te gebruiken vooral aan de ontwerper/programmeur ligt. Ik zal bijvoorbeeld alleen in uiterste gevallen TYPO3 gaan installeren voor een klant aangezien Mambo geschikt is voor grote als kleine site's, veel of weinig functies, etc. Jij aan de andere kant hebt weer goede ervaringen met TYPO3 en vind dat weer handiger.

De klant zou dus als hij bij jou en bij mij gaat informeren 2 verschillende adviezen krijgen waar hij de beste uit kan kiezen.

Virus3000
21/02/05, 20:20
mijn favoriete CMS?
mijn eigen die ik zelf aan't maken ben :)

ik ben een eigen CMS aan het ontwikkelen. Deze is op dit moment nog aardig primitief omdat je (duh) dat niet eventjes 1,2,3 maakt :)
op dit moment zijn er verschillende modules in verwerkt:

aanpasbaar menu
calendar
users online
random quote (was meer als test bedoeld)
random joke (was meer als test bedoeld)
statistieken (enkel voor admin)
image gallery (deze vind ik persoonlijk erg geslaagd, dmv een wizard ben je in staat je foto's up te loaden, resizen, thumbnails aan te maken,. Allemaal heel simpel & makkelijk uitgelegd om te doen)
news system


dingen die eraan zitten te komen:

user control panel (voor instellen van site opties, avatars, user details, blablabla)
forum
poll
user image gallery
download/upload manager
multi language admin
verschillende templates


de layout is dus via een template.
huidige layout is ongeveer 14kb groot :) maar site staat wel op trage server dus gaat niet echt snel :)

Graag wat opmerkingen.
remember: dit is versie 0.000001 :P
www.virus3000.net (http://www.virus3000.net)

P.S. ik weet dus niet echt of dit mag in dit topic, ik dacht het wel...

webXpressions
21/02/05, 22:48
@ Virus3000

Ziet d'r netjes uit....

Maaarrr....dit is een soort nuke, waarom maak je niet een mambo/typo3 waarmee je gewone site's kan maken. CMS-systemen waarmee je portals opbouwd zijn er al heel veel.

EWS
21/02/05, 23:53
Je kunt meer kanten op met CMS systemen waarmee je zeg maar een website maakt. Een portal is bijvoorbeeld minder geschikt voor zakelijke klanten. Of ik zou er een soort mixje van maken (eigenlijk is Mambo dat ook) dan kun je alle kanten op.

Wieweet in welke rijtje je later komt te staan; dan komen hier threads van welke is beter Mambo of Virus3000?:p Ik neem alleen wel aan dat dit geen opensource wordt.

Zoiezo goodluck!

Virus3000
24/02/05, 22:19
Origineel geplaatst door webXpressions
@ Virus3000

Ziet d'r netjes uit....

Maaarrr....dit is een soort nuke, waarom maak je niet een mambo/typo3 waarmee je gewone site's kan maken. CMS-systemen waarmee je portals opbouwd zijn er al heel veel.
zou je me in't heel kort het grote verschil tussen mambo / phpnuke kunnen uitleggen?

ken beide niet echt (enkel van zien)

webXpressions
24/02/05, 23:07
PHPnuke is een portal systeem. Links menu, midden content, rechts ook een kolom.

Mambo/typo3 zijn cms systemen waarmee je ook 'gewone' sites mee kan maken, dus links menu en de rest content, of hoe de maker het wil indelen.

Van dit soort 'portal' systemen zijn er genoeg, systemen waar content voorop staat zijn er echter veel minder.

Virus3000
25/02/05, 16:15
Origineel geplaatst door webXpressions
PHPnuke is een portal systeem. Links menu, midden content, rechts ook een kolom.

Mambo/typo3 zijn cms systemen waarmee je ook 'gewone' sites mee kan maken, dus links menu en de rest content, of hoe de maker het wil indelen.

Van dit soort 'portal' systemen zijn er genoeg, systemen waar content voorop staat zijn er echter veel minder.
Ok, ik snap wat je bedoeld.
Nu, op dit moment is het nog niet compleet mogelijk om bv mijn rechterkolom weg te doen (daarvoor moet je de template ook nog klein beetje aanpassen). (nu kan het wel, mits juiste template).
op een later stadium gaat dit wel mogelijk worden.

Regenerate
12/03/05, 05:02
Ik ga voor Mambo, ik gebruik het erg veel en ben dan ook compleet bevooroordeeld ;)

+Makkelijk voor de eindgebruiker (geen cursus nodig maar het werkt intuïtief!)
+Genoeg uit te breiden (ook zelf)
+Extra's makkelijk te installeren
+Niet voor niets 4 award gewonnen over 2004
+Gezonde behulpzame community (ook Nederlands)
+Goede ondersteuning vanuit `moeder` Miro Int.
+ enz enz
- toegangsmanagement/niveau voor users is niet zelf aan te passen, dit wordt echter verholpen in de komende versie (5.0)

Designerhosting
12/03/05, 13:26
Mambo beats others 'hands down' :-)

Maar goed, ik ben dan ook erg bevooroordeeld en een oude rot in het mambo-gebruik......

Vooral het gebruiksgemak voor de eindgebruiker speelt een rol, samen met de flexibiliteit die je hebt om een site te ontwerpen....

Digiover
14/03/05, 20:47
Iemand ervaring met Ekomite ( http://www.etomite.org/ )? Ik heb het sinds kort draaien: het installeert zich op Linux en Windows (Apache en IIS), werkt met PHP4 en PHP5, heeft een WYSIWYG editor (keuze tussen HTMLArea en TinyMCE), compatible met ongeveer alle browsers (behalve de HTMLArea WYSIWYG editor met Opera, tot nu toe), spuwt validerende XHTML code uit. Makkelijk aan te passen, moduletjes aan toe te voegen (of zelf te coden), verschillende gebruikers met verschillende rechten (access permissies), enz.