PDA

Bekijk Volledige Versie : BTW bij partikuliere verkoop website



Pasqualis
14/02/05, 00:02
Binnenkort verkoop ik als partikulier een complete website aan een bedrijf. In de onderhandelingfase heb ik geschreven dat ik graag 1000 euro (incl. BTW) voor de site wil hebben. (niet beseffende dat ik helemaal geen BTW in rekening kan brengen). Hiermee is het bedrijf akkoord gegaan, maar ze willen mij nu alleen 1000 excl. BTW betalen.

Zit ik nu dus fout omdat ik (incl. BTW) vermeld heb, of is er nog een tegenargument te bedenken om wel het gevraagde bedrag te kunnen ontvangen?

V. Kleijnendorst
14/02/05, 00:27
Hiermee is het bedrijf akkoord gegaan, maar ze willen mij nu alleen 1000 excl. BTW betalen.

Kan niet beter toch?

Als ze nu €840 euro willen betalen, dan vrees ik dat het een geval van jammer is. Zij zijn er bij verkoop vanuit gegaan dat de website naar teruggaaf BTW 840 euro zou kosten.

webXpressions
14/02/05, 00:38
Of schrijf je nog snel even in bij de Kamer van Koophandel, 65,- ben je klaar. En kan je vaker dit soort zaken doen. En denk is aan de voordelen die erbij komen, BTW terugvragen enz.

Een beetje 'creatief' boekhouden kan een hoop opbrengen.

rexp
14/02/05, 01:02
Jij wil 1000 euro hebben.
Zij willen 1000 euro betalen.
Wat is nou het probleem?

XBL
14/02/05, 07:41
@ rexp: Zij willen ook nog een geldige factuur zien. En dat TS niet leveren, omdat hij/zij geen BTW nummer/KvK inschrijving heeft.

Zoals WebXpressions al aangaf, is het misschien verstandig in te schrijven bij de KvK en een BTW nummertje aan te vragen. Scheelt een stuk, zeker op dit soort bedragen.

Jochem

Pasqualis
14/02/05, 07:56
Bedankt voor jullie reacties!
Het is inderdaad zo dat het bedrijf nu 840 wil betalen.
Die inschrijving bij de Kvk heb ik vorige week toevallig al geregeld, alleen een BTW nummer zal ik een aantal weken moeten wachten.

Kan ik nu zonder BTW nummer ook gewoon een factuur met BTW uitschrijven?

(sorry voor deze (voor jullie) simpele vragen, maar voor mij is dit alleemaal nieuw) :D

VisionHost
14/02/05, 08:02
Nee, zonder BTW nummer is je factuur niet geldig.
Op je facturen dient je BTW nummer vermeld te staan zodat het andere bedrijf de betreffende BTW terug kan vragen.

Bron: http://www.bunck.nl/index.cfm?fuseaction=news_object&object_id=117

Je kunt wel tijdelijk 'in aanvraag' op je facturen zetten wanneer je bij de KVK bent ingeschreven.

itc
14/02/05, 08:18
Is het niet zo dat bij een eenmanszaak je BTW-nummer altijd NL ....sofinummer)... B01 is?!

Ijsbox
14/02/05, 08:26
Origineel geplaatst door Pasqualis
Die inschrijving bij de Kvk heb ik vorige week toevallig al geregeld, alleen een BTW nummer zal ik een aantal weken moeten wachten.


Als je je BTW nummer al hebt aangevraagd bij de belastingdienst en je bent een eenmanszaak dan wordt je BTW nummer: NL<SOFINUMMER>B01
dus dat zou je dan op de factuur kunnen zetten.

//EDIT: moet wat sneller lezen/typen :)

webXpressions
14/02/05, 08:35
Ik heb gelezen in m'n 'starters' boek dat je in de periode voor je de bevestiging van de belastgingdienst hebt gewoon zaken mag doen indien je geldige facturen hebt. En dat is inderdaad met BTW-nummer.

xserve
14/02/05, 08:49
Je BTW-nummer hoeft volgens mij niet op je factuur te staan hoor. Dat is alleen als de ander de factuur exclusief BTW voldoet.

Volgens mij is het enige wat verplicht is
- een oplopend factuurnummer
- kvk nummer
- factuurdatum

Triloxigen
14/02/05, 08:53
Als je nog geen BTW nummer hebt, maar we in aanvraag is mag je wel BTW rekenen meen ik. Maar je moet het dan ook terug betalen aan de belasting (maar dat is normaal).

®on
14/02/05, 09:16
Origineel geplaatst door xserve
Je BTW-nummer hoeft volgens mij niet op je factuur te staan hoor.
Helaas, is een verplichting om je BTW nummer te vermelden op facturen sinds januari 2004.

Zuidberg
14/02/05, 09:37
Origineel geplaatst door Ijsbox


Als je je BTW nummer al hebt aangevraagd bij de belastingdienst en je bent een eenmanszaak dan wordt je BTW nummer: NL<SOFINUMMER>B01
dus dat zou je dan op de factuur kunnen zetten.

//EDIT: moet wat sneller lezen/typen :)
Inderdaad. Ik kreeg mijn btw-nummer direct mee (officiële bevestiging zal nog wel een tijdje duren), dus als je een eenmanszaak hebt, weet je je btw-nummer al :)

Als je nog geen opgaaf nieuwe onderneming hebt ingevuld, kun je het best naar de Belastingdienst gaan i.p.v. het opgaveformulier aanvragen (spreek uit ervaring). Ik heb eerst de opgave aangevraagd, maar toen het me te lang duurde, ben ik er gewoon heengegaan. De opgaaf heb ik nog steeds niet (meer dan een maand geleden aangevraagd)...

RebornVampie
14/02/05, 12:53
KvK halen -> geld innen -> Winst maken -> vakantie!

rexp
14/02/05, 13:27
Mis ik iets? Je krijgt nu 1000 incl. BTW, dus 840 ex BTW. Van die 840 moet je je KvK inschrijving betalen, dus je houdt 780 over.

Hoe je het ook went of keert, je had meer verdiend als je GEEN KvK had gehad!

LoungeRoom
14/02/05, 19:44
Zeg gewoon dat je 1000 euro contant van ze wil hebben, en laat het bedrijf lekker de rest regelen.

Vergeet niet; jij bent de verkoper, zij willen het kopen! Jij hebt de touwtjes in handen ;)

Triloxigen
14/02/05, 19:48
Origineel geplaatst door rexp
Mis ik iets? Je krijgt nu 1000 incl. BTW, dus 840 ex BTW. Van die 840 moet je je KvK inschrijving betalen, dus je houdt 780 over.

Hoe je het ook went of keert, je had meer verdiend als je GEEN KvK had gehad!

Als je niet meer dan 1300,- per jaar aan BTW binnen krijgt hoef je het ook niet af te staan ;)