PDA

Bekijk Volledige Versie : Besturingssyteem



beyond
09/02/05, 13:29
Ik ben op zoek naar een hosting provider maar heb geen idee welk besturingssysteem nu het beste is.
Ik ben van plan om php + mysql te gebruiken. Volgens mij is dit besturingssysteem onafhankelijk.
Mijn vraag:
Welke is de beste en waarom ?

Graag voor- en nadelen.

alvast bedankt.

Beyond

rembrand
09/02/05, 13:38
Dit is waarschijnlijk helemaal je iegen keuze.

Ik zelf zou voor linux gaan CentOS bijvoorbeeld.
Het is Gratis dus geen licenties nodig.
Verder is het bere stabiel en reageert apache toch sneller dan IIS.

Maar ja zoals ik al zeg dit is dus mijn mening.

IceHosting
09/02/05, 13:55
Ik zou kiezen voor Redhat/fedora linux. Deze is tevens ook gratis te downloaden.
Freebsd is ook een goed besturings systeem.

op http://linuxiso.org/ kan je alle linux os downloaden.

Verder zou ik voor apache kiezen met php en mysql.

beyond
09/02/05, 15:41
ik wil dus niet zelf hosten maar ben dus op zoek naar een hosting bedrijf. Bedrijven bieden veel OS-en maar weet niet wat echt goed is.
Zie veel FreeBSD en Windows.

XS-24
09/02/05, 15:54
Maakt in princiepe niks uit, als je windows aplicaties (asp etc) wilt gebruiken moet je uiteraard voor windows kiezen ;).

Triloxigen
09/02/05, 15:59
Voor MySQL maakt het niet uit welke je kiest.
Voor PHP zijn functies soms wat anders, maar veelal verwaarloosbaar.

Persoonlijk vind ik een server met Apache het prettigst werken.
Dit is er voor Windows en Linux, maar Windows hosters zullen IIS gebruiken.

Al ik moest kiezen zou ik voor een Linux hoster kiezen die op Apache draait. Daarnaast dus PHP4 en MysQL 3/4.
Verschil tussen Linud distro's (Debian, RedHat, etc) hoef je je niet druk te maken.

Dennis
09/02/05, 17:11
Tjah... als hier nou een HOWTO-forum was he :)

Serieuze opties
CentOS 3.4 Server (Mijn favoriet)
Als server gewoon de keuze indien jij twijfelt tussen Fedora 1/2/3 en/of RH9. Het is speciaal als server gemaakt. Het is more secure dan Fedora, minder vaak kritieke issues/updates. En als server; is de performance niet slechter dan de nieuwste Fedora.

FreeBSD 4.11
Goed operating-system. Heeft zich bewezen als super-veilig systeem. Is ook heel erg stabiel. Performance is volgens andere mensen net zo goed als bij Fedora. Ik gebruik het nog niet op servers, maar ben met VMWare (www.vmware) wel bezig met een Virtual-OS op mijn servers waar ik Plesk straks op ga installeren (met gratis 1 domain license).

Debian 3 (Sarge)
Tjah... er is een hele grote groep Debian-fans. The Debian Community is huge. Allemaal vinden ze Debian3 THE BOMB. Ik wil ook nog wat meer met Debian gaan doen, maar toen ik eens Debian3-stable downloadde beviel het me slechts. Later heb ik Sarge ge-download en heb hier de tijd voor genomen (ook in VMWare), maar het is zeker een mooi operating-system waar ik zeker nog meer tijd in ga steken. Als server? Ik denk dat ik dan toch voor CentOS kies, maar het is zeker goed geschikt als server.

Alle 3 hebben hun eigen software-update/download systeem. CentOS (yum/up2date); FreeBSD (ports); Debian (apt-get).

Afraders
Fedora Core 1,2,3+ (bij voorkeur CentOS ipv. Fedora, CentOS heeft minder security-issues en een betere performance; als server that is.)
Red Hat Linux 9.0 (niet op nieuwe servers! te oud!)
Fedora wordt nog wel veel op servers gebruikt. Ik raad het echter af, omdat CentOS gewoon een beter alternatief als server-OS is. Niet omdat het een slecht OS is. Maar als server heeft CentOS gewoon vele voordelen.

FreeBSD 5.3?
Ik heb geen idee hoor. Maar van meerdere personen kreeg ik te horen dat zij nog steeds de nieuwste FreeBSD-versie uit de 4.x serie installeren op nieuwe servers vanwege compatibiliteit-issues en security.

Debian 3.0 (standaard)
Debian Sarge is officieel nog beta, maar is absoluut wel stable en beter qua performance/stabiliteit dan de huidige stable.

OpenBSD
Nog veiliger dan FreeBSD, maar daarmee is alles ook gezegd. Niet sneller of beter, niet eens supported door de grote Control Panels.

SUSE, Mandrake en een paar andere distro's heb je dan nog. Deze worden niet zoveel als server gebruikt. Volgens mij heb ik de basis-operating-systems als server wel gehad toch?

stijnbol
09/02/05, 17:26
Meestal is Linux hosting wel goedkoper dan Windowshosting, omwille van de licenties die worden doorgerekend aan de klant. Mijn servers staan ook allemaal op Linux. Ik gebruik Slackware, maar de versie van Linux die je gebruikt maakt niet veel uit als je enkel hosting wil afnemen, en geen eigen beheer van de server. Mijn advies luidt dan ook kort en krachtig, neem eender welke Linux-server. Kijk wel goed na wat voor bedrijf je voor kiest (bestaansduur, uptime, bereikbaarheid, ...) Webhosters.nl is een goeie stap in de juiste richting.

Dennis
09/02/05, 17:28
@Beyond:
Je wilt MYSQL en PHP gebruiken. Linux is dan the way to go. Je twijfelt toch niet tussen Linux en Windows?

TiMMiEJ
09/02/05, 17:33
Ik zou gaan voor fedora core 3 dit is tevens de nieuwste van de fedora reeks, en hij is gratis:)

http://download.fedora.redhat.com/pub/fedora/linux/core/

Je hebt eigenlijk alleen cd 1 nodig...de rest kan je via yum installeren :)

beyond
09/02/05, 19:20
Origineel geplaatst door DennisCitus
@Beyond:
Je wilt MYSQL en PHP gebruiken. Linux is dan the way to go. Je twijfelt toch niet tussen Linux en Windows?

Ik had geen idee waarvoor ik moest kiezen. Ik begrijp dus dat Linux het beste en het goedkoopste is.

Wil graag een hostingbedrijf die veel ervaring heeft, Vrij goedkoop is (max 10 euro p/m incl.) en professioneel is.
Geen "slaapkamer"bedrijfje.

Weet iemand een goed hosting bedrijf voor mij?

Eisen:
PHP + MySql
liefst beheersbaar: CPanal???
min 100 mb
dataverkeer > 1 gb

Heb al op internetten.com en webhosters.nl gekeken maar er zijn er zoveel.

Alvast bedankt.

Dennis
09/02/05, 19:27
@Beyonder:
Qua panel zou je eigenlijk alleen DirectAdmin, Plesk, cPanel of Ensim moeten accepteren. Dat zijn in mijn ogen de enige goede Control Panels op linux-servers.

Verder heb je met jouw wensen inderdaad veel keuze. Elke linuxhoster (85% van de webhosters) heeft PHP/MYSQL op zijn machine.

Voor een pakket als jij wilt ben je hoogstens €70,- per jaar kwijt. €50,- per jaar of zelfs lager is ook realistisch. Voor domeinregistratie moet je denken aan €15/€20,- jaarlijks.

Digiover
09/02/05, 22:27
Origineel geplaatst door DennisCitus
@Beyond:
Je wilt MYSQL en PHP gebruiken. Linux is dan the way to go. Je twijfelt toch niet tussen Linux en Windows?

Ik wil niet weten waar je deze uitspraak op basseert... Beargumenteer de uitspraak eens.

Wouter K
09/02/05, 23:04
Origineel geplaatst door Digiover


Ik wil niet weten waar je deze uitspraak op basseert... Beargumenteer de uitspraak eens.

Zoals iedereen dat eens zou moeten doen. De thread starter weet nu nog steeds niet waar hij/zij aan toe is omdat geen enkel statement voldoende is beargumenteerd. Ik was zelf ook wel benieuwd naar de uitkomst (ook al blijft dat nog maar altijd een mening vrees ik), maar van een slecht argument zoals de een is beter dan de andere wordt je ook niet warm.

Hoezo is de ene stabieler dan de andere? Hoe is de ene beter beveiligd dan de andere?

MikeN
10/02/05, 00:06
IIS en PHP is een combinatie die ik persoonlijk niet geweldig vind. De ISAPI module is ronduit brak (zowel de PHP4 als PHP5 module). Meestal werkt het vrij goed (op een random access violation na), maar sommige functies werken niet of niet zoals je verwacht. Maar goed, de ISAPI wordt dan ook afgeraden door PHP zelf.
De CGI module onder Windows werkt in principe gewoon goed (zelfs met IIS kan dat goed werken geloof ik), enige minpuntje is dan de performance: de CGI module raad ik om dat punt ook af. Hierdoor valt IIS eigenlijk al af.
Apache onder Windows wordt hard aan gewerkt met de Apache 2.x serie, echter haalt het op dit moment (en ik denk ook de komende tijd) niet de performance van IIS6, simpelweg omdat IIS6 een stuk meer in het OS geïntegreerd zit.

Linux + Apache + PHP is daarentegen een perfecte combinatie zonder enige problemen. Wil je dus die combinatie gebruiken dan zou ik gewoon daarvoor gaan. Wil je later misschien met ASP en/of MSSQL gaan klooien wordt het wat lastiger :)

MySQL draait overigens zowel onder Linux als Windows gewoon goed, weinig verschil tussen beide.

M-BahZ
10/02/05, 01:46
Origineel geplaatst door DennisCitus
@Beyonder:
Qua panel zou je eigenlijk alleen DirectAdmin, Plesk, cPanel of Ensim moeten accepteren. Dat zijn in mijn ogen de enige goede Control Panels op linux-servers.

Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens,
Zelf heb ik bijvoorbeeld erg goede ervaringen met het controlpanel dat Exsilia gebruikt, echter is dat, naar mijn weten, een zelfontwikkeld controlpanel.
Ik vind persoonlijk het controlpanel dat Exsilia gebruikt mooier en duidelijker als de door jou genoemde, maar dat is een persoonlijke kwestie.

Verder is het maar de vraag hoe effectief een controlpanel eigenlijk is.
Als je een mailbox aangemaakt wilt hebben kan je bij een aantal hosts zonder controlpanel deze gewoon aanvragen, voor andere zaken zoals DNS records hetzelfde verhaal.
Dat je hier eventjes op moet wachten hoeft geen probleem te zijn, ik ken geen enkel geval waarbij de noodzaak zo hoog was dat zaken _direct_ gewijzigt moesten worden.
Verder zijn desbetreffende isp's voor echt noodzakelijke zaken vaak ook goed bereikbaar.

Vraag is dan hoeveel waarde je aan een controlpanel kan hechten.
Je zal er uiteindelijk maar enkele keren gebruik van maken. ;)
Verder is het natuurlijk ook een extra applicatie dat op de server draait en dat brengt natuurlijk ook weer potentiele, hetzij vaak kleine, veiligheidsrisico's met zich mee.

Persoonlijk zal ik dan ook meer waarde hechten aan de bereikbaarheid van een bedrijf en de uptime van de servers.

Overigens geheel terzijde voor de topicstarter.
De uptime van een server druk je uit in procenten en niet in uren danwel dagen.
Soms zijn reboots van pak hem beet 1,5 minuut gewoon noodzakelijk voor bijvoorbeeld kernel upgrades.
In zo'n geval zal de uptime daarna misschien maar enkele minuten bedragen, maar het kan wel langere downtimes voorkomen. ;)

Edit: op de vraag welk besturingssysteem het best is zal ik verder niet ingaan.
Mijn persoonlijke voorkeur is Linux, maar ik ken genoeg hosts die relatief veel kennis hebben van Windows en ook genoeg hosts die het met Linux bijhoorlijk weten te verprutsen, dus laat je niet alleen door dit gegeven leiden ;)

beyond
10/02/05, 14:28
Mij lijkt pcExtreme.nl wel wat.
Lekker goedkoop en op www.webhosters.nl vrij veel goede reacties.

Kent iemand evt nog zo'n zelfde bedrijf , qua prijs en service e.d.

HBCS
10/02/05, 14:49
vraag of een mod hem wil verplaatsen
dan kunnen hosters een aanbieding doen

beyond
10/02/05, 15:08
Heb ik gevraagd via een pm aan Domenico.
Weet niet of hij de aangewezene is.

Domenico
10/02/05, 16:12
Deze thread wordt niet verplaatst omdat de startpost helemaal geen aanvraag was maar een vraag om advies.

Als alles duidelijk is kun je een uitgebreide aanvraag plaatsen in het hosting aanvraag forum.

Showeb
25/02/05, 03:17
Origineel geplaatst door beyond


Ik had geen idee waarvoor ik moest kiezen. Ik begrijp dus dat Linux het beste en het goedkoopste is.

Wil graag een hostingbedrijf die veel ervaring heeft, Vrij goedkoop is (max 10 euro p/m incl.) en professioneel is.
Geen "slaapkamer"bedrijfje.
Alvast bedankt.

Goedkoop, professioneel, veel ervaring, geen slaapkamerbedrijfje.
Volgens mij gaat dat niet samen.

Kwaliteit en service kost geld, aan jou de keuze

M-BahZ
25/02/05, 05:24
Origineel geplaatst door HKoc


Goedkoop, professioneel, veel ervaring, geen slaapkamerbedrijfje.
Volgens mij gaat dat niet samen.

Kwaliteit en service kost geld, aan jou de keuze
Goedkoop is natuurlijk maar betrekkelijk.
Wanneer de kwaliteit goed is en de prijs binnen bepaalde normen ligt kan je al spreken over goedkoop.
Inderdaad kosten kwaliteit en service geld.
Echter als een partij op beide punten een voordeel kan halen ten opzichte van de concurrent en deze vervolgens doorrekent is er al snel sprake van "goedkoop". ;)
Ik kan je tenminste -1- partij aanwijzen op dit forum die zich best wel bewezen heeft op dat vlak.

Echter moet ik toegeven dat veel mensen een verkeerde intepretatie van het woord goedkoop hebben, mede getuigde het spreekwoordelijke "goedkoop is duurkoop".
Goedkoop heeft niet direct iets met de hoogte van het bedrag te maken, er spelen immers meerdere factoren mee.
In de "goedkoop is duurkoop" gevallen ben je namelijk in de meeste gevallen gewoon ronduit genaait, en dan is er helemaal geen sprake meer van "goedkoop".

Uiteindelijk is goedkoop gewoon wanneer je een "goede koop" doet. ;)