PDA

Bekijk Volledige Versie : Server Merken



MterWoord
09/02/05, 11:09
Hallo,

Hoe denken jullie over server merken? Bijv HP Compaq Proliant/Dell/IBM/Sun. Wat doen jullie?

Met vriendelijke groet,

Matthijs ter Woord
ter Woord Computers

Triloxigen
09/02/05, 11:11
Zel bouwen :)

Heb het niet bepaald op HP maar Dell is goed, IBM en Sun geen noemenswaardige ervaring mee.

jurrian
09/02/05, 11:26
De spullen van de meeste merken zijn dik in orde, maar de service die ze leveren is soms zwaar onder de maat.

Met HP heb ik alleen ervaringen met de helpdesk voor printers... die is overigens vrij goed.

Bij Dell vind ik de service van de helpdesk zeer zwaar onder de maat. Ongemotiveerde medewerkers aan de lijn, antwoorden die zoveel zeggen als "weet ik niet, zoek het zelf maar uit" en vaak weten ze op simpele dingen het antwoord niet. (Voorbeeld: had ooit een tapedrive in een Dell-server die weigerde de tape uit te werpen. De Dell-helpdesk bleef volhouden dat ik dan toch echt even de server een paar minuten volledig uit moest schakelen (midden op de dag, fileserver waar +/- 30 man continu op bezig is). Een week later vertelde iemand me (geen Dell-medewerker) dat je ook 30 sec. de eject-knop ingedrukt kunt houden, dan voert de drive alsnog een eject uit).

Maar de beste helpdesk tot nu toe vind ik die van NEC. Snel het antwoord op lastige vragen, bereid support te verlenen op OS'sen die ze eigelijk niet ondersteunen, ben je een diskette kwijt die bij je systeem hoort dan wordt er snel een image van die diskette op de mail gezet naar je. Het mooiste vond ik mijn laatste probleem: ik kon in het BIOS de optie niet vinden om na het uitvallen bij het terugkeren de server automatisch weer op te laten starten. De helpdesk-medewerker wist dit zo snel ook niet te vinden en nam direct contact op met de ontwikkel-afdeling om te vragen waarom die functie er niet was. Bleek achteraf onder een andere naam te staan, die je niet meteen aan deze optie doet denken.

rembrand
09/02/05, 12:03
Origineel geplaatst door Triloxigen
Zel bouwen :)

Heb het niet bepaald op HP maar Dell is goed, IBM en Sun geen noemenswaardige ervaring mee.

Zelf bouwen heeft naar mijn mening altijd 1 groot nadeel.
Als het bord na een jaar kapot gaat is het zelfde bord 9 van de 10 keer niet meer te krijgen en moet er dus een ander bord in en heb je gelijk ook een her installatie en meestal loop je dan ook dik uit je sla tijden.

Dus dat is voor mij 1 van de reden waarom we alleen maar merk server s gebruiken. En of dit dan dell of HP is maakt me niet zoveel uit. Heb met beide wel aardige ervaringen.

Goldeneye
09/02/05, 12:45
zelf bouwen, maar aleen met goede server onderdelen. (intel supermicro etc)

echte merk servers zijn echt wel goed, maar je betaald er ook gewoon gelijk meer voor.

Vane
09/02/05, 22:14
Wij gebruiken veel Dell en Sun, bevallen goed:)

Peter-S
09/02/05, 23:09
Zelf bouwen, spare parts binnenkort op voorraad.

Goeie ervaring met hp laptops, als er iets stuk is bel je krijgt een ref. nummer en je kan zo een nieuwe halen bij de persoon waar je hem gekocht hebt.

Wouter K
10/02/05, 00:09
Er zitten aan beide kanten voor en nadelen:

Zelfbouw is meestal goedkoop, snel geleverd en voldoet prima aan de eisen, je hebt alleen vaak op langere termijn (> 1 jaar) problemen met garantiegevallen aangezien de hardware die je moet hebben niet meer te leveren is (dit is niet altijd het geval).

Als je een merk koopt van bijv. HP of Dell dan ben je vaak duurder uit, maar je krijgt gegarandeerd een goedwerkend systeem afgeleverd die flink getest is. Het meeste betaal je bij dit soort merken altijd voor de garantie en de service, waar je ook niet over mag klagen mocht je hier van gebruik moeten maken. Rotte elementen zitten er binnen elk bedrijf, dus een slechte ervaring kan je altijd overkomen, maar over het algemeen handelen dit soort fabrikanten hun zaakjes perfect af.

Het is dus een keuze die je maakt: ga je voor het geld of de service.

twinhost
10/02/05, 13:33
Voor mij ligt het meer als je het zelf niet bouwt waar je het koopt.
Hoe snel zijn ze met de service en garantie. Je kunt wel de goedkoopste leverancier nemen. Maar hoe is die met dat hij jou wil helpen bij storingen. Komt ie onsite of moet je langskomen. Daarnaast zijn voorraad spareparts.

Met het meeste heb ik positieve ervaringen alleen dell is wat minder van service geweest.

TechXP
10/02/05, 13:42
Iemand toevallig een goede online shop waar ze server onderdelen verkopen?

Cliff
10/02/05, 13:56
Onze voorkeur ligt bij SuperMicro en DELL. Voornamelijk omdat bij deze de prijs/kwaliteit verhouding redelijk goed ligt.

HP/Compaq is wat betreft rackmount machines toch echt wat aan de dure kant.

McRox
12/02/05, 18:07
Origineel geplaatst door Cliff
Onze voorkeur ligt bij SuperMicro en DELL. Voornamelijk omdat bij deze de prijs/kwaliteit verhouding redelijk goed ligt.

HP/Compaq is wat betreft rackmount machines toch echt wat aan de dure kant.

Bij HP moet je ook niet uitgaan van de prijzen die op de website staan vermeld, maar hun een belletje geven en vragen of ze een interessante offerte kunnen sturen.

Over Dell ben ik zeer tevreden, deze servers zijn vergeleken met supermicro toch wel kwalitatiever gebouwd en zien er ook nog eens mooi uit :)

MterWoord
12/02/05, 18:13
En Hoe zit het met de ServerServers van SuperMicro? Heeft iemand daar ervaring mee? Met Garantie, stabiliteit, en duurzaamheid?

Met vriendelijke groet,
Matthijs ter Woord
ter Woord Computers

McRox
12/02/05, 19:02
Origineel geplaatst door MterWoord
En Hoe zit het met de ServerServers van SuperMicro? Heeft iemand daar ervaring mee? Met Garantie, stabiliteit, en duurzaamheid?

Supermicro's zijn uitstekende servers en zijn vergeleken met andere merken ook veel goedkoper.

MterWoord
12/02/05, 19:05
Origineel geplaatst door McRox


Supermicro's zijn uitstekende servers en zijn vergeleken met andere merken ook veel goedkoper.

Ik doelde met SuperServers op de kant-en-klare, tuned, geteste servers van supermicro.

Praten we nu over hetzelfde?

Met vriendelijke groet,

Matthijs ter Woord
ter Woord Computers

Vane
12/02/05, 19:49
SuperMicro is ook degelijk spul echter zijn onze ervaringen met Dell toch nét iets beter.

Wouter K
12/02/05, 20:02
Ik heb zes van deze bakken draaien met gameservers en het bevalt prima ;)

MterWoord
12/02/05, 20:05
Ik heb in het verleden veel verhalen gehoort over dell mbt andere hardware. dus als ik er bijv een 3rd party schijf (maxtor/western digital etc) in stop, zou dell niet meer werken. vooral voor harde schijf/geheugen/processor is dat voor mij belangrijk.

Hoe zijn hiermee jullie ervaringen (positief/negatief)?

Met vriendelijke groet,

Matthijs ter Woord
ter Woord Computers

V. Kleijnendorst
12/02/05, 20:17
Origineel geplaatst door MterWoord
Ik heb in het verleden veel verhalen gehoort over dell mbt andere hardware. dus als ik er bijv een 3rd party schijf (maxtor/western digital etc) in stop, zou dell niet meer werken. vooral voor harde schijf/geheugen/processor is dat voor mij belangrijk.

Onzin. Dell gebruikt standaard trouwens Maxtor schijven.

MterWoord
12/02/05, 20:19
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors


Onzin. Dell gebruikt standaard trouwens Maxtor schijven.
Neem me niet kwalijk. Ik had dit vernomen, ik heb het nooit uit kunnen proberen.

Hoe zit het met de garantie van dell en de reparatie kosten/plaats/voorwaarden etc?

Ik hoop dat je mij dit wijs kunt maken.

Met vriendelijke groet,

Matthijs ter Woord
ter Woord Computers

MterWoord
12/02/05, 20:28
En hoe dit het met IBM servers?

McRox
12/02/05, 20:49
Origineel geplaatst door MterWoord


Ik doelde met SuperServers op de kant-en-klare, tuned, geteste servers van supermicro.

Daar praat ik dus ook over :)

Vane
12/02/05, 20:52
Origineel geplaatst door MterWoord
Ik heb in het verleden veel verhalen gehoort over dell mbt andere hardware. dus als ik er bijv een 3rd party schijf (maxtor/western digital etc) in stop, zou dell niet meer werken. vooral voor harde schijf/geheugen/processor is dat voor mij belangrijk.

Hoe zijn hiermee jullie ervaringen (positief/negatief)?

Met vriendelijke groet,

Matthijs ter Woord
ter Woord Computers

Geen idee maar kan me er wel iets bij voorstellen. Waarom zou je er overigens je eigen hardware in willen stoppen?


Origineel geplaatst door MterWoord


Hoe zit het met de garantie van dell en de reparatie kosten/plaats/voorwaarden etc?


Ligt er aan wat voor soort garantie 'pakket' je af neemt.

Ic3man
12/02/05, 21:14
Ik neem aan dat garantie voorwaarden enzo allemaal best op de website van dell zelf te vinden zijn, en anders kunnen ze je aan de telefoon vast helpen, een beetje zelf zoeken is toch niet teveel gevraagt? :rolleyes:

ivokox
13/02/05, 01:14
Doe mij maar mijn hand made Intel...

MterWoord
13/02/05, 09:05
Origineel geplaatst door Vane


Geen idee maar kan me er wel iets bij voorstellen. Waarom zou je er overigens je eigen hardware in willen stoppen?


Uitbreiden van geheugen/hardeschijf etc?

Dennis
13/02/05, 13:23
Origineel geplaatst door MterWoord
Ik doelde met SuperServers op de kant-en-klare, tuned, geteste servers van supermicro.

Praten we nu over hetzelfde?

Met vriendelijke groet,

Matthijs ter Woord
ter Woord Computers Waarom zou jij je servers door een professional in elkaar laten zetten? Maakt niet veel verschil hoor. Alleen een paar honderd euro, en het tunen/testen van servers is niet zo heel moeilijk. Verder tunen? SuperMicro past geen software-matige instellingen aan, aan je servers. Zij verkopen hun kant-en-klare servers gewoon in massa.

Verder heb je dan geen betere service/support bij SuperMicro.

Wij hebben de laatste keren vaak SuperMicro ServerBoards en Cases los gekocht. Bevalt zeer goed. Spul is speciaal voor servers gemaakt en ook nog goedkoop.

Dell hoor ik inderdaad veel positieve dingen over. Maar de prijzen op de website zijn mij gewoon te hoog. Daar komt ook nog eens 100,-!! verzendkosten bij op.

jeroen_123
15/02/05, 01:49
Onze ervaringen met Supermicro zijn niet zo heel best, wordt nog wel eens beknibbeld op de hardware.
Nu al verschillende crashes op meegemaakt, dell daarengen zeer goed
Goede hardware, zeer stabiel, en zeer redelijk geprijst (scheelt weinig met supermicro) en een buitengewoon goede/snelle service

luser
15/02/05, 03:12
Tyan barebones (zeker dual opteron's) zijn mooie krachtbeestjes & stabiel.

Vane
15/02/05, 11:40
Origineel geplaatst door DennisCitus

Dell hoor ik inderdaad veel positieve dingen over. Maar de prijzen op de website zijn mij gewoon te hoog. Daar komt ook nog eens 100,-!! verzendkosten bij op.

Je moet ook niet kijken naar de prijzen op de website. Gewoon een aantal dingen tegelijk afnemen en even bellen voor een prijsje.