PDA

Bekijk Volledige Versie : 21% btw facturen?



itc
06/02/05, 18:17
Ik weet dat het al eens een keer behandelt is ergens, maar kon het niet vinden.

Mijn bedrijfje krijgt elke maand een factuur uit België voor monitoringservices met 21% btw. Hoe ga je zoiets in je administratie verwerken (gewoon excel-sheetje)? Een extra column, net als 0% btw ofzo? En hoe gaat dat met de aangifte? Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Carl<n-media>
06/02/05, 18:22
Eigenlijk had het belgische bedrijf de BTW naar jou moeten verleggen. Je kunt de belasting die je nu aan de belgische belastingdienst hebt betaald in Belgie terugvragen. Dat proces duurt alleen vrij lang.

itc
06/02/05, 18:30
Beste Carl,

Da's opzich niet zo'n optie.. het gaat 'maar' om een bedrag van 8 euro. Dus als ik het goed begrijp moet ik het bedrijf vragen of zij de volgende factuur 19% willen berekenen? Willen ze dat niet, wat is dan een optie, hoe kan ik het dan in mijn boekhouding verwerken? Kan ik het uberhaupt terugkrijgen van de belastingen? Of moet ik het als 0% opnemen en die 21% voor lief nemen?

flen
06/02/05, 18:32
Origineel geplaatst door itc
Beste Carl,

Da's opzich niet zo'n optie.. het gaat 'maar' om een bedrag van 8 euro. Dus als ik het goed begrijp moet ik het bedrijf vragen of zij de volgende factuur 19% willen berekenen? Willen ze dat niet, wat is dan een optie, hoe kan ik het dan in mijn boekhouding verwerken? Kan ik het uberhaupt terugkrijgen van de belastingen? Of moet ik het als 0% opnemen en die 21% voor lief nemen?

Néé, als jij een geldig btw nr hebt mag er geen btw berekent worden.

TechXP
06/02/05, 18:34
Origineel geplaatst door flen


Néé, als jij een geldig btw nr hebt mag er geen btw berekent worden.

Dus moet dan de prijs zonder btw betaald worden? Of word het belgische bedrag incl. hun belastingpercentage het bedrag zonder btw voor nederlanders?

Carl<n-media>
06/02/05, 18:44
@flen
Ze mogen wel BTW rekenen. Alleen het is minder prettig voor de klant.

@itc
Geef je BTW nummer en KvK nummer aan hen door, en vraag of ze de BTW naar jou willen verleggen. Je betaalt dan aan hen geen BTW.

Wat betreft die 21% BTW die je nu betaald hebt, die kun je alleen bij de belgische belastingdienst terugvragen.

itc
06/02/05, 19:49
Dan zien ze me nu waarschijnlijk als particulier. Tenslotte is het ook zo dat wij aan een klant in België 19% rekenen als het een particulier betreft. Is het een ondernemer met een BTW nummer, dan rekenen we geen BTW. Klopt dat zo?

Prima, ik zal ze m'n btw-nummer geven zodat ze geen btw meer rekenen.

Carl<n-media>
06/02/05, 20:25
Dat klopt, ja. Je verlegt dan de BTW. De afnemer moet dan wel BTW in zijn eigen land betalen (welke hij gelijk weer kan aftrekken).

Henky!
06/02/05, 23:46
mmm, onze boekhouder vertelde laatst dat we van (in dit geval Duitse) facturen de BTW gewoon kunnen terugkrijgen in NL. Hij noemde wel bepaalde bedragen maar de Duitse BTW van een dure koffiepot (150 Euro) die we hier over de grens haalden konden we gewooon aftrekken.

Ik slaap altijd half bij die financiele verhaaltjes maar dit dacht ik mij toch te herinneren.....

itc
07/02/05, 00:17
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Dat klopt, ja. Je verlegt dan de BTW. De afnemer moet dan wel BTW in zijn eigen land betalen (welke hij gelijk weer kan aftrekken).

Hmm, dit snap ik dan weer niet helemaal... dan zou ik dus ook BTW moeten betalen als je het andersom zet?

Klopt mijn beredenering:

-> alle facturen die ik binnen de EU aan een bedrijf stuur zijn zonder BTW, net zo goed als alle facturen die aan mij gericht zijn vanuit landen binnen de EU zonder BTW zijn.

-> alle facturen die naar een persoon binnen de EU gaan zijn met 19%

En als laatste vraag ik mij dan af hoe ik dit in de boekhouding verwerk, stop ik het dan onder de 0% column (net als postzegels)?

AlfaHosting
07/02/05, 00:28
Origineel geplaatst door itc
Ik weet dat het al eens een keer behandelt is ergens, maar kon het niet vinden.

Mijn bedrijfje krijgt elke maand een factuur uit België voor monitoringservices met 21% btw. Hoe ga je zoiets in je administratie verwerken (gewoon excel-sheetje)? Een extra column, net als 0% btw ofzo? En hoe gaat dat met de aangifte? Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.

Het handigst zou zijn als het bedrijf gewoon jouw 0% BTW aanrekent, tenminste als je een geldig BTW nummer hebt. Sommige Nederlanders die enkel een KVK nummer hebben denken namelijk ook vaak dat ze 0% BTW moeten aangerekend krijgen maar dit is niet zo.

Carl<n-media>
07/02/05, 00:57
Origineel geplaatst door Henky!
mmm, onze boekhouder vertelde laatst dat we van (in dit geval Duitse) facturen de BTW gewoon kunnen terugkrijgen in NL. Hij noemde wel bepaalde bedragen maar de Duitse BTW van een dure koffiepot (150 Euro) die we hier over de grens haalden konden we gewooon aftrekken.

Ik slaap altijd half bij die financiele verhaaltjes maar dit dacht ik mij toch te herinneren.....
Dat klopt niet. Je moet de belasting in Duitsland terugvragen, omdat je ook aan hen de belasting hebt betaald.

Henky!
07/02/05, 01:26
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Dat klopt niet. Je moet de belasting in Duitsland terugvragen, omdat je ook aan hen de belasting hebt betaald.

Tot aan een bepaald bedrag is dit niet meer nodig. Als ik het tenminste goed heb begrepen:-)

lumomm
07/02/05, 11:49
Origineel geplaatst door itc


Hmm, dit snap ik dan weer niet helemaal... dan zou ik dus ook BTW moeten betalen als je het andersom zet?

Klopt mijn beredenering:

-> alle facturen die ik binnen de EU aan een bedrijf stuur zijn zonder BTW, net zo goed als alle facturen die aan mij gericht zijn vanuit landen binnen de EU zonder BTW zijn.

-> alle facturen die naar een persoon binnen de EU gaan zijn met 19%

En als laatste vraag ik mij dan af hoe ik dit in de boekhouding verwerk, stop ik het dan onder de 0% column (net als postzegels)?

Hier heb je een nieuwe column voor nodig, omdat je het aan het einde van jouw BTW tijdperk (maand/kwartaal/jaar) appart aan moet geven hoeveel omzet jij gemaakt hebt van EU landen.

lumomm
07/02/05, 11:52
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Dat klopt, ja. Je verlegt dan de BTW. De afnemer moet dan wel BTW in zijn eigen land betalen (welke hij gelijk weer kan aftrekken).

Je hoeft als ondernemer helemaal GEEN BTW te betalen over EU goederen en diensten. Dus ook niet achteraf 19% en dan weer terug vragen. Gewoon 0%.

itc
07/02/05, 12:03
Dus even voor de duidelijheid alles op een rijtje, je administratie moet de volgende kolommen bevatten:

- inventaris

- inkoop 19%

- inkoop zonder btw (EU)

- kosten 19%

- kosten 0% (postzegeld, e.d.)

- kosten zonder btw (EU)

+

- verkoop 19%

- verkoop zonder btw (EU)

Zie ik het goed dat het hiermee compleet is?

itc
08/02/05, 21:26
Een voorzichtig schopje ;)...