PDA

Bekijk Volledige Versie : Omzet Nederlandse hosting markt



Benji
05/02/05, 14:06
Ik moet voor school een marktonderzoek doen naar de hosting markt in Nederland en probeer achter de omzet te komen van de markt. Weet iemand de omzet van de gehele markt van de afgelopen jaren, waar zou ik deze kunnen vinden. Ik ben hier al een tijdje naar aan het zoeken, maar het blijkt niet makkelijk voor handen. Alvast heel erg bedankt,

Ben
Student commerciele economie

WouterSp
05/02/05, 14:18
Kan je volgens mij nooit achterkomen.

Niet alle bedrijven zijn namelijk verplicht om hun financiele situatie naar buiten te brengen. En wat een hoop denk ik ook niet voor jou onderzoek opeens wel zullen gaan doen. Het is natuurlijk wel bedrijfsgevoelige informatie...

Xerious
05/02/05, 14:50
Ik zag een tijdje terug op de site van het CBS wel een (geschatte) omzet van alle ICT bedrijven van Nederland. Gezien Webhosting onder ICT valt denk ik niet dat daar aparte tabellen voor komen.

euro-access
05/02/05, 15:27
heel simpel

informeer bij de KVK

een BV is verplicht z'n jaar stukken te deponeren.

WouterSp
05/02/05, 15:40
Origineel geplaatst door euro-access
heel simpel

informeer bij de KVK

een BV is verplicht z'n jaar stukken te deponeren.

Maar hoeveel hostingproviders zijn een BV?
Niet veel....

Benji
07/02/05, 23:52
Origineel geplaatst door euro-access
heel simpel

informeer bij de KVK

een BV is verplicht z'n jaar stukken te deponeren.


Je kan moeilijk van de ongeveer 1600 hosting bedrijven de omzet opvragen bij de KvK. Ik denk dat de meeste ook geen BV zij, daarvan zijn die gegevens dus niet gedoponeerd. Het kost me een vermogen om van alle BV die gegevens op te vragen. Je zou toch denken dat dit wel ergens op het internet voor handen moet zijn...

In ieder geval voor ieders reacties tot nu toe.

Triloxigen
07/02/05, 23:58
Waarom denk je dat dit voor handen zou te zijn?

cridea
08/02/05, 00:00
Ik meen dat de Rabobank (jaarlijks?) per branche allerlei getallen uitgeeft. De exacte naam van deze stukken is me even ontschoten.

Hoe zij aan hun info komen is me overigens onbekend.

veenman
08/02/05, 01:12
Als je nou een doorsnede van de markt maakt, en je komt achter 1% van de omzet van gemiddelde hosting bedrijven, je doet dit keer 100(%) en je hebt een mooie schatting van de totale omzet!

albert_dijkstra
08/02/05, 01:38
Origineel geplaatst door Benji
Ik moet voor school een marktonderzoek doen naar de hosting markt in Nederland en probeer achter de omzet te komen van de markt.

gewoon iets uit je duim zuigen :p
het is maar voor school :D

Xerious
08/02/05, 02:00
En dan zien we over een tijdje een topic: Een van mijn studenten heeft een marktonderzoek gedaan en ik zou willen vragen of de volgende gegevens correct zijn... blablabla ;)

cridea
08/02/05, 10:30
Ik heb nog even gezocht voor je:

http://www.rabobank.nl/info/execute/node?node_id=295931

Cybafish
08/02/05, 12:34
Je zou onderscheid moeten maken tussen hosters die dedicated servers, colocatie en/of virtual hosting aanbieden, hier zit namelijk nogal een verschil tussen.

Wijzelf zijn een middelgrote hoster en boekten over 2004 over alleen de virtual hosting accounts (dus colo + managed dedi niet meegerekend) een omzet van rond de 100.000 euro. (+/- 1500 accounts)

Lijkt me interessant als er nog meer partijen bereid zijn om hun omzet over 2004 uiteen te zetten :) (specifiek virtual hosting)

Triloxigen
08/02/05, 13:20
Een een groot IT bedrijf met miljoenen omzet..
En die er toevallig een paar servers bijheeft geld ook meteen als webhoster, terwijl 99% van de omzet niks met hosting te maken heeft.

cridea
08/02/05, 15:10
Als dat een reply is op mijn link: Mogelijk worden er in het rapport omzetten per submarkt weergegeven.

Operator
08/02/05, 15:32
Origineel geplaatst door Xerious
En dan zien we over een tijdje een topic: Een van mijn studenten heeft een marktonderzoek gedaan en ik zou willen vragen of de volgende gegevens correct zijn... blablabla ;)

En dan zeggen wij toch gewoon dat dat helemaal klopt :p

LoungeRoom
10/02/05, 02:59
Je hebt verschillende onderzoeksmethoden.
Moet je per sé DE OMZET weten, of een schatting ervan geven?

De tweede leent zich goed voor een steekproef.
Stel dat er xx.xxx hostingbedrijven in Nederland zijn, dan pik je daar willekeurig 20 bedrijfjes uit, verspreid per regio (dus niet allemaal uit de Randstad).

Maak een mooie berekening waarin je alles relatief aan elkaar maakt, et voilá, daar is je schatting.

Als je bedenkt dat de afvalverwerkings-industrie in Nederland zo'n 9 miljard omzet draait, denk ik dat het op een schamele xxx.xxx.xxx euro uitkomt... ;)

Succes! Ben benieuwd naar je resultaten. :)

XBL
10/02/05, 09:00
@LoungeRoom: is 20 niet een beetje erg weinig bij xx.xxx hosting bedrijven ;)? Eerder 200 checken, dan.

Jochem

Benji
10/02/05, 11:31
Allemaal erg bedankt voor de reacties, denk dat ik maar een schatting ga maken...


Benji

Benji
10/02/05, 12:00
Ik heb onderstaande info over 2003 gevonden op de website van de Rabobank. Hier wordt de omzet gegeven van de gehele IT-dienstverlenings sector in Nederland. Als iemand weet hoe groot(%) de hosting markt is, met eventueel een website o.i.d. om dat mee te onderbouwen heb ik de omzet in de hosting markt in Nederland. Denken jullie niet???




Ontwikkelingen 2003
De omzet steeg met 0,1%, terwijl een groei van 4,2% was voorspeld. Ook de salarissen in de IT- branche zijn in 2003 weer gestegen.
Omzet: € 11,25 mld. Omzetdaling van 0,4% in het zakelijke segment. Per deelmarkt: hardware + 1,5%, IT-dienstverleners -/- 11,4%, softwaremarkt + 8,6%, supplies + 0%. Consumentenmarkt: hardware + 2,0% en software + 2,2%.
Rendement: gemiddeld 8%.

LoungeRoom
10/02/05, 12:07
Origineel geplaatst door XBL
@LoungeRoom: is 20 niet een beetje erg weinig bij xx.xxx hosting bedrijven ;)? Eerder 200 checken, dan.

Jochem

Beste XBL,

nee, dat hoeft niet :)
Ik heb zelf enkele maanden Bedrijfskunde gestudeerd, en bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt.
Je kunt er ook 1 kiezen, alleen is de kans dan groter dat je schatting niet klopt ;)
Een steekproef houdt in dat het resultaat niet correct hoeft te zien maar een benadering van de echte waarde is.
Je hebt ook nog een standaarddeviatie (een waarde die aangeeft hoe ver het resultaat ernaast kan zitten ;))
Hoe meer componenten in de steekproef, des te getrouwer het resultaat.
Maar 200 bedrijven is wel erg veel om al die gegevens te verzamelen... ;)

cridea
10/02/05, 12:52
Origineel geplaatst door LoungeRoom


Beste XBL,

nee, dat hoeft niet :)
Ik heb zelf enkele maanden Bedrijfskunde gestudeerd, en bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt.
Je kunt er ook 1 kiezen, alleen is de kans dan groter dat je schatting niet klopt ;)
Een steekproef houdt in dat het resultaat niet correct hoeft te zien maar een benadering van de echte waarde is.
Je hebt ook nog een standaarddeviatie (een waarde die aangeeft hoe ver het resultaat ernaast kan zitten ;))
Hoe meer componenten in de steekproef, des te getrouwer het resultaat.
Maar 200 bedrijven is wel erg veel om al die gegevens te verzamelen... ;)

Sorry maar dit vind ik echt een flauwekul antwoord. An sich hoef je inderdaad maar 1 bedrijf te nemen, maar we praten hier over de praktijk. Hij bedoelt dus natuurlijk of 20 bedrijven niet een beetje weinig is om een betrouwbaar resultaat te krijgen dat lijkt me nogal duidelijk.

LoungeRoom
10/02/05, 13:37
Origineel geplaatst door byh


Sorry maar dit vind ik echt een flauwekul antwoord. An sich hoef je inderdaad maar 1 bedrijf te nemen, maar we praten hier over de praktijk. Hij bedoelt dus natuurlijk of 20 bedrijven niet een beetje weinig is om een betrouwbaar resultaat te krijgen dat lijkt me nogal duidelijk.
Het antwoord is geen flauwekul. Dagelijks lees en hoor je over onderzoeksresultaten in het nieuws.
Denk je dat die onderzoekers voor die resultaten alle Nederlanders hebben geïnterviewd?
Hoe denk je dat de kijkcijfers in Nederland worden bepaald? Van de 16 miljoen mensen in Nederland worden 150 gezinnen uitgekozen die deze kijkcijfers bepalen.
De resultaten hiervan zijn verbluffend correct.
Ik zei dat het mogelijk is om een steekproef te houden met maar 1 bedrijf, niet dat hij dat ook daadwerkelijk wil gaan doen...

cridea
10/02/05, 15:12
Zijn vraag was of 20 bedrijven niet wat weinig was (vul aan: voor een betrouwbaar resultaat)

Jouw antwoord:
Bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt.

Om het een steekproef te mogen noemen maakt het misschien niet uit, maar het maakt wel degelijk uit voor de betrouwbaarheid van de resultaten. En dat was de vraag.
Ik vind het dus nog steeds een onzin antwoord. Niet in de zin van of het waar is of niet, maar of het antwoord bij de vraag hoort. Je doet namelijk net of hij net zo goed 1 als 100 bedrijven kan nemen.

XBL
10/02/05, 15:25
@LoungeRoom: hoewel ik nu offtopic ga (ik begon er ook mee ;)), lijkt mij 20 bedrijven op 10.000 erg weinig. Jij haalt standaard deviatie aan, en die zul je moeten baseren op een aantal getallen. Je standaard deviatie kan je ook bepalen aan de hand van 3 bedrijven, maar of die dan accuraat is? Vandaar dat je, zeker met een diverse markt als de hosting markt (van dure pakketten à 100 euro in de maand, tot goedkope pakketten à 1 euro in de maand), je aan 20 bedrijven niet genoeg hebt.

Nu studeer ik geen bedrijfskunde, dus ga ik er vannuit dat jij gelijk hebt, maar ik heb dus wel mijn bedenkingen.

Jochem

LoungeRoom
10/02/05, 16:18
Ik probeerde alleen maar te zeggen dat de TS het beste een steekproef kan gebruiken om een benadering te krijgen van de omzet van alle hostingbedrijven.

Ik heb nergens gezegd dat hij het exacte antwoord zou krijgen op zijn vraag (schatting is iets anders).

@byh:
Nergens "heb ik gedaan" alsof hij net zo goed 1 als 100 bedrijven kan nemen.
Ik heb duidelijk gemaakt dat hij zo'n 20 bedrijven moest peilen om tot een SCHATTING te komen.

@XBL
Het is natuurlijk duidelijk dat er veel variatie in deze markt zit. Ik heb ook duidelijk gemaakt dat de steekproef bij verschillende bedrijven in verschillende regio's gedaan moest worden.
Je neemt een groot bedrijf, een klein bedrijf, eentje ertussen, eentje dat 100 werknemers heeft, eentje die het in zijn eentje doet, etc etc.
Het aantal 20 noem ik alleen als een uitgangspunt om enige schatting te kunnen geven. Hoe zou jij het zelf vinden om 200 bedrijven te moeten benaderen? ;)
En de docent zal met 20 allang tevreden zijn.

Nogmaals: schatten is anders dan bepalen.
Ik neem alleen maar aan dat hij niet €20.000 heeft te besteden om tot de meest nauwkeurige antwoorden te komen.

PS: het verbaast me eigenlijk dat ik in de verdediging moet gaan omdat ik mijn tips/adviezen en ervaringen met de TS deel :)

cridea
10/02/05, 17:00
Origineel geplaatst door LoungeRoom

@byh:
Nergens "heb ik gedaan" alsof hij net zo goed 1 als 100 bedrijven kan nemen.
Ik heb duidelijk gemaakt dat hij zo'n 20 bedrijven moest peilen om tot een SCHATTING te komen.


Hoe moet ik deze zin dan interpreteren:

"Bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt."

Dennis
10/02/05, 17:05
Steekproefen zijn niet representatief. De grote ISP's zullen geen informatie vrijgeven.

En er zijn geen getallen bekend van aantal webhosters. En wat is een webhoster? Telt dennisdesign.nl ook mee? Die resellen wat webhosting van dennishosting.nl... volgens mij is dat natte-vinger-werk...

Neem 20 WHT.nl-bedrijven en doe het keer het aantal webhosting-bedrijven en je zit er gegarandeert met dan 50% naast :)

LoungeRoom
10/02/05, 17:37
Origineel geplaatst door byh


Hoe moet ik deze zin dan interpreteren:

"Bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt."

"Bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt, omdat een steekproef een schatting is en geen representatie van de werkelijke waarde"

Het is belangrijk dat je begrijpt dat een steekproef een steekproef is, en dus een schatting, en dat een bepaling de daadwerkelijke vastgestelde waarde is.

@DennisCitus:
De grote ISP's (de BV's dan) zullen deze gegevens wel vrijgeven, namelijk via de KvK. Hier is het verplicht om de jaarrekeningen te deponeren.

Een webhoster is elk bedrijf dat geregistreerd staat bij de KvK en in deze categorie vermeld staat.
Als DennisDesign in de Branche Webhosting is vermeld, telt die dus mee.

Het is uiteraard (NOGMAALS) belangrijk om een REPRESENTATIEVE lijst van bedrijven te nemen, en niet allemaal eenmanszaakjes.

Maar goed, ik kan blijven onderbouwen wat ik wil, maar volgens mij gaan sommige mensen hier _nooit_ akkoord met wat een ander met argumenten onderbouwt, simpelweg om de discussie uit te lokken. ;)

Het is dat ik weinig tijd heb, anders had ik zelf wel even het verslag gemaakt.

cridea
10/02/05, 18:00
Het verschil tussen steekproef en werkelijke waarde lijkt me volkomen duidelijk. Dat dit dient te gebeuren onder een groep bedrijven die qua samenstelling en verhouding representatief is voor de gehele markt lijkt me ook volkomen vanzelfsprekend.

Punt is en blijft dat je de werkelijke waarde steeds beter benadert naarmate je het aantal proeven dat je neemt opvoert. Dat kan iedereen met wat rekenkundig inzicht zelf ook aanvoelen en beredeneren.

Dat een steekproef zowel uit 1 als uit 100 proeven kan bestaan dat lijkt me totaal irrelevant en oninteressant. Zelfs al was de opdracht "doe een steekproef" dan zou nog geen enkele docent ermee akkoord gaan als je een niet in juiste verhouding staand aantal proefmetingen neemt.

Voor de duidelijkheid: Ik heb het er dus niet over of 20 teveel of te weinig is. Ik heb het erover dat jij zegt dat het niet uitmaakt:

"Bij een steekproef maakt het niet uit hoeveel bedrijven je neemt, omdat een steekproef een schatting is en geen representatie van de werkelijke waarde"

Een schatting met een verkeerd gekozen aantal steekproeven lijkt me een slechte schatting. Het doel van een schatting is toch niet dat je een getal hebt om in je werkstuk te zetten, of het getal nu klopt of niet? Het doel is dat je de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderd, lijkt mij.

Maar goed het lijkt me dat we totaal langs elkaar heen praten op de een of andere manier.

smurf
10/02/05, 18:06
Je kan het schatten dmv:

Het aantal domeinnamen in Nederland (.nl), * de gemiddelde registratiekost van een steekproef van bedrijven, de .com .net .org domains in Nederland (webhosting.info) * gemiddelde kost. Dan bereken je hoeveel domains er gemiddeld per hosting pakket zijn + wat een hostingpakket gemiddeld kost.

Dan krijg je een cijfer denk ik, het zal er wel een stuk naast zitten maar kan een indicatie zijn. (er zijn nl ook andere inkomsten...).

VB: belgie toegepast op onze cijfers:

Stel: gemiddeld 10.99 per .be domain
gemiddeld 1.3 domains per hosting pakket
gemiddeld €46.7 per pakket

.be domains: 399.091 domains * 10.99 - 4386010,09 € aan domains
waarde alle hostings... 14336576,6 €

aantal .com ... enz ...

Nu ja het is een schatting :)

LoungeRoom
10/02/05, 18:14
@byh:
Je hebt helemaal gelijk in je post, en dat probeer ik eigenlijk ook al de hele tijd duidelijk te maken.
Dat een steekproef met maar 1 bedrijf kan worden gedaan was een weetje, niet dat hij dat ook moet gaan doen.

Ik zei ongeveer 20 bedrijven, omdat je dan
a) niet dagenlang bezig bent
b) het niet zoveel kost
c) je toch een beetje een gerichte benadering krijgt.

De TS moest voor SCHOOL een verslag maken. Dan is een steekproef het beste.
Als het nou een officieel onderzoek was, dan is het wel belangrijk om een nauwkeurige bepaling te krijgen.
Dat bedoel ik ermee te zeggen...

cridea
10/02/05, 18:37
Als je dat met je post bedoelde zitten we op 1 lijn.

Pfffff... had dat dan meteen gezegd ;-)

Sander-
10/02/05, 18:50
Of gewoon even een mooi enquete'tje scripten wat je door een aantal hosters laat invullen... En dan met KVK/regio en shit erbij

MusicMaestro
27/05/10, 00:00
-knip Janneman-

Dat ga je krijgen als je dikke prijzen belooft, mijn fout.