PDA

Bekijk Volledige Versie : Stichting Reprorecht



dreamhost_nl
03/02/05, 21:51
Beste Conculegae,

We hebben vandaag een factuur ontvangen van de Stichting Reprorecht; en dat gelijk voor de afgelopen twee jaar. Is dat een incidentele factuur of hebben jullie deze ook recentelijk ontvangen? Het gaat hier om kosten die betaald moeten worden omdat er met een kopieerapparaat auteursrechtelijk beschermde werken gekopieerd zouden kunnen worden... :rolleyes:

Alsof er al niet genoeg kosten van de kleine ondernemer worden verlangd... :r

Rimshaker
03/02/05, 21:54
http://www.wieringa-advocaten.nl/artikelen/artikel21.htm

PeterT
03/02/05, 21:55
Wij hebben 'm ook.. niet incidenteel helaas :(
Die krijg je vanaf nu jaarlijks.

WouterSp
03/02/05, 21:56
Klopt, ik hoorde het toevallig een tijdje terug op TV (RTL Z). Op de website van de K.v.K. staat er meer informatie over (klik (http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=42507)).

En misschien is het ook eens leuk om dit (http://www.haringstad.com/510.html) te lezen... :|

Mikey
03/02/05, 22:00
Inhoud regeling
De regeling is kort gezegd als volgt:


Ondernemers zonder fotokopieerapparaat betalen niets.


Iedereen kopieert toch bij de plaatselijke super op de hoek :X

royen99
03/02/05, 22:00
Ooit (aantal jaar geleden) eenzelfde gekregen voor een radio. (ok, in een winkel kan ik dat begrijpen).
Faktuur in de prullebak gegooid, nooit iets van gehoord verder.

Triloxigen
03/02/05, 22:02
Hier hebben we er nog geen ontvangen, maar ben al een tijd bekend met deze 'stichting'.
Maar ik ga dit echt wel aanvechten, ik vind dit echt schandalig..

hunter
03/02/05, 22:02
Origineel geplaatst door dreamhost_nl
Beste Conculegae,

We hebben vandaag een factuur ontvangen van de Stichting Reprorecht; en dat gelijk voor de afgelopen twee jaar. Is dat een incidentele factuur of hebben jullie deze ook recentelijk ontvangen? Het gaat hier om kosten die betaald moeten worden omdat er met een kopieerapparaat auteursrechtelijk beschermde werken gekopieerd zouden kunnen worden... :rolleyes:

Alsof er al niet genoeg kosten van de kleine ondernemer worden verlangd... :r Tja, da's typisch Nederland :/
Stichting Reprorecht, Stichting Thuiskopie, ga zo maar door.

PeterT
03/02/05, 22:03
Origineel geplaatst door Mikey
Inhoud regeling
De regeling is kort gezegd als volgt:


Ondernemers zonder fotokopieerapparaat betalen niets.


Iedereen kopieert toch bij de plaatselijke super op de hoek :X

Helaas tellen multifunctionals ook als kopieerapparaat :(

hunter
03/02/05, 22:05
Origineel geplaatst door PeterT


Helaas tellen multifunctionals ook als kopieerapparaat :( Zelfs een ouderwetse fax ;)

Triloxigen
03/02/05, 22:09
Origineel geplaatst door PeterT


Helaas tellen multifunctionals ook als kopieerapparaat :(

Maar hoe controleren/weten ze dat je zo'n apparaat hebt?

hunter
03/02/05, 22:12
Origineel geplaatst door Triloxigen


Maar hoe controleren/weten ze dat je zo'n apparaat hebt? Weten ze niet en hoeven dat ook niet te controleren. De "bewijslast" is aan jou.

Dillard
03/02/05, 22:24
Klopt, ik heb deze ook ontvangen. Ergens baal ik wel van, maar 3 of 4 tientjes voor 2004+2005, daar ga ik geen werk van maken en lekker betalen :)

XS-24
03/02/05, 22:25
Zet je hem even bij de buren :D.

ronaldlokers
03/02/05, 22:32
gheghe, straks ben je meer kwijt aan rechten dan dat je omzet draait...

krijgen we straks ook de stichting voor computerschermen omdat er auteursbeschermde teksten op je scherm kunnen verschijnen :p

TechXP
03/02/05, 22:35
Origineel geplaatst door Dillard
Klopt, ik heb deze ook ontvangen. Ergens baal ik wel van, maar 3 of 4 tientjes voor 2004+2005, daar ga ik geen werk van maken en lekker betalen :)

Toch niet echt slim? Volgende keer valt er straks een van 10 tientjes en daarop weer meer? Is het niet gewoon een principe zaak om juist niet te betalen?

Dat ja auteursrechtelijk werk kan kopieren.. tsja... dat kan maar dat hoeft niet.

Zelf nog niks van hun ontvangen...

Jeroen.it
03/02/05, 23:01
Als je het tegenbewijs moet leveren dat je geen kopieër apparaat/multifunctional hebt is het erg lastig. Hoe zou dit dan te bewijzen zijn?

Xerious
03/02/05, 23:09
Ik zit me ook af te vragen wat ik in vredesnaam aan auteursrechtelijkmatriaal zou moeten kopieëren... alle contracten zijn van ons, voorwaarden, facturen etc.

Freezer
03/02/05, 23:13
Op het moment dat je betaald ga je akkoord met hun. Het advies is ook niet te betalen...

Jeroen.it
03/02/05, 23:14
Ontvangt ieder bedrijf automatisch de factuur van deze stichting?

Dillard
03/02/05, 23:19
Volgens de informatie die erbij zit ben je VERPLICHT te betalen, tenzij je kunt aantonen dat je geen enkel apparaat bezit welke kan kopieren (daaronder verstaan faxen, scanners etc.). Of je wel of geen boeken staat te kopieren doet er dus niet toe.

Wij kopieren ook niets uit boeken of tijdschriften, maar dat doet er dus klaarblijkelijk niet toe.

Jeroen.it
03/02/05, 23:35
Zou je dit dan moeten bewijzigen d.m.v. foto's van de kantoorinrichting?

EWS
04/02/05, 00:08
Waar zijn we mee bezig zeg, mensen een boete laten betalen omdat ze misschien wel auteursrechtelijke materialen kopieren?

En dan bij bedrijven die alleen hun eigen facturen, contracten, etc kopieren? Niet gezond.... ik dacht tot nu toe overigens ook dat de eiser moest bewijzen dat er iets fout zat maar nu is het dus voortaan "schuldig tenzij anders bewezen" :huh:.

Tsja, de overheid heeft een begrotingstekort :X ... allemaal lappen dus ze verzinnen wel wat om centjes te krijgen:mad:

Jeroen.it
04/02/05, 00:12
Ik vind het inderdaad erg vreemd, de stichting zou eerst moeten bewijzen dat bedrijven auteursrechtelijke materialen kopiëren. Als wij deze factuur ontvangen, wat nog niet is gebeurd, zullen we deze zeker niet zomaar gaan betalen.

MaffeMuis
04/02/05, 00:23
goh, wordt steeds gekker in nederland.


straks, komt de meneer agent aan de deur: Goeiendag is deze Audi A3 van u? Ja, mooi, heeft u vast een boete van 140 euro, want misschien rijdt u te hardt en hebben we u daar niet op kunnen betrappen, dus alstublieft...... goeiedag!!

Tja, wordt net amerika, Schuldig, tot onschuld is bewezen..

PowerSp00n
04/02/05, 01:47
Brief terug schrijven dat je geen apparaten hebt met de mogelijkheid tot het vermeervoudigen van documenten deze uitprinten handtekening eronder en nog een keer kopieren voor ze :+. Tjees waar gaat dit naartoe...

Remigius
04/02/05, 03:35
Dit gaat inderdaad helemaal nergens over. Gelukkig heb ik nog niet zo'n factuur ontvangen, maar als ik hem krijg ben ik ook niet van plan om deze te betalen.

Ik kopieer alles bij de copyshop en ik weet nauwelijks hoe mijn fax werkt ;)

e-wizard
04/02/05, 08:39
Gezien vanuit juridisch oogpunt

Bron : http://www.wieringa-advocaten.nl

Ook leuk er zijn er meer ziek van

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=stichting+reporecht&btnG=Zoeken&lr=

De factuur van de Stichting Reprorecht... betalen of niet?

Rekening
Bij de meeste Nederlandse ondernemingen valt in deze periode een rekening van de Stichting Reprorecht in de bus. Vaak is deze voorafgegaan door een aankondiging met toelichtende brochure. Soms ook niet. Maar dan was er in ieder geval het radio-spotje waarin ondernemers worden opgeroepen de website www.reprorecht.nl te bezoeken voor meer informatie. Daarbij wordt vrolijk uitgestraald dat het de gewoonste zaak van de wereld is dat ondernemers voortaan daadwerkelijk voor gemaakte kopieën uit of van auteursrechtelijk beschermde werken gaan betalen.


In de kern is dat ook niet onjuist; de wet hanteert dit zelfs al jaren als algemeen uitgangspunt. Gedurende een periode van ruim dertig jaar heeft daar echter geen haan naar gekraaid. Een wijziging die de Auteurswet bij wet van 28 maart 2002 heeft ondergaan en die op 1 februari 2003 in werking is getreden, heeft deze kwestie voor het bedrijfsleven echter veel concreter gemaakt (zie voor de details het slot van dit artikeltje; wie daarop niet kan wachten klikke hier. Als gevolg daarvan kan de Stichting Reprorecht nu ook bij bedrijven auteursrechtvergoedingen gaan innen. En dat doet zij thans met groot enthousiasme.

Wie weet wat wij in onze onderneming kopiëren?
Een scherpere regeling maken is één ding, de inning en verdeling van de vergoedingen behoorlijk op de rails krijgen is echter iets geheel anders. Hoe gaat de Stichting Reprorecht nu daadwerkelijk vaststellen wat er in uw onderneming aan auteursrechtelijk beschermd materiaal wordt gekopieerd? Welnu: concreet gáát de Stichting Reprorecht dit niet vaststellen. Wél heeft zij een uitgebreid onderzoek laten doen naar het kopieergedrag in verschillende (soorten) ondernemingen. Gekeken werd hoeveel daar werd gekopieerd en welk percentage van die kopieën auteursrechtelijk beschermd materiaal betrof. Op basis van de uitkomsten van dat onderzoek heeft de Stichting een tabel gemaakt die per klasse onderneming aangeeft voor hoeveel procent van de gemaakte kopieën een vergoeding moet worden betaald.
Daarnaast maakt zij aan de hand van de gegevens uit het onderzoek, in combinatie met de gegevens die over uw onderneming bij de Kamer van Koophandel zijn geregistreerd, een schatting van het aantal kopieën dat u jaarlijks maakt. Vervolgens is het nog slechts een kwestie van percentage en aantal kopieën met elkaar vermenigvuldigen; die uitkomst vermenigvuldigen met 4,5 eurocent en voilà: uw factuur is gereed.

A shot in the dark
Deze gehanteerde methode van berekening is natuurlijk dermate algemeen, dat de uitkomst helemaal niet hoeft te kloppen voor uw bedrijf. Misschien kopieert u wel alleen interne stukken. Misschien heeft u niet eens een kopieerapparaat. Het is dan ook verstandig het aantal kopieën dat de Stichting op haar factuur vermeldt te beschouwen zoals in het bovenstaande al omschreven: als een schatting. Hetzelfde geldt voor het percentage kopieën dat als auteursrechtelijk relevant wordt aangemerkt.
Opvallend is dat dit woord 'schatting' geheel ontbreekt in de door de Stichting Reprorecht verspreide informatie. Er wordt gesproken van een 'berekening'. Weliswaar kunt u zelf een correctie aanbrengen voor wat betreft het aantal gemaakte kopieën. Die correctiemogelijkheid ontbreekt op de formulieren echter voor het op uw aantal kopieën los te laten percentage (betreffende het volume auteursrechtelijk relevant materiaal).
Dat is niet helemaal verwonderlijk: de wettelijke regeling bepaalt dat bedrijven die meer dan 50.000 kopieën per jaar maken zelf opgave moeten doen van het aantal gemaakte kopieëën. Het zou dan wel heel onbehoorlijk zijn als de Stichting niet de mogelijkheid zou bieden die opgave ook daadwerkelijk te doen (al is het dan in de vorm van een correctie). Ten aanzien van het percentage dat auteursrechtelijk relevant is bepalen Auteurswet en AMvB echter niets. In de Nota van Toelichting bij de AMvB staat alleen dat de Stichting en de kopieerder in onderling overleg moeten bepalen over welk percentage de vergoeding betaald wordt. De Stichting heeft met de resultaten van bovengenoemd onderzoek naar het kopieergedrag in bedrijven een uitgangspunt waar ze zich op kan baseren. Ter verhoging van de maatschappelijke acceptatie heeft zij de resultaten van het onderzoek nog met 5% verlaagd alvorens ze in de tabel op te nemen. "Opdat de percentages optimaal betrouwbaar zijn", zo zegt de Stichting zelf.

De schatting laat zich corrigeren
Maar of het betreffende percentage al dan niet betrouwbaar is voor úw onderneming bepaalt u uiteindelijk mede zelf. De documenten van de Stichting mogen dan geen mogelijkheid inhouden bezwaar te maken tegen het gehanteerde percentage, niets verbiedt u dat bij het terugzenden van het opgave-formulier in een begeleidend schrijven alsnog te doen. Nogmaals: de regeling houdt in dat de Stichting en de kopieerder in onderling overleg bepalen welk percentage van het totale aantal kopieën auteursrechtelijk relevant is. Onjuistheden in het aantal kopieën kunt u, zoals boven vermeld, aangeven in het opgave-formulier.
Er is overigens niet gezegd dat de Stichting uw wijzigingen moet accepteren. Dat betreft zowel uw opgave van het aantal kopieën als het toe te passen percentage. Aan te nemen valt dat de Stichting vooral op dit laatste punt hardnekkig zal zijn. Zij heeft niet voor niets een onderzoek laten uitvoeren en heeft van de resultaten ook nog eens 5% afgehaald. Wie meent dat het resulterende percentage niettemin niet op zijn onderneming kan worden toegepast zal vermoedelijk met argumenten moeten komen voordat de Stichting om gaat. Komt u er samen niet uit, dan zal de rechter uiteindelijk moeten beslissen.

Moet u nu wel of niet betalen?
Dat zal ervan afhangen. De methode die de Stichting momenteel lijkt te hanteren is een soort 'knijp en piep-systeem'. Als u meent dat de schattingen van de Stichting redelijk kloppen (zowel wat het aantal kopieën als wat het auteursrechtelijk relevante percentage betreft) dan zult u moeten betalen. Meent u echter dat het aantal of het percentage niet kloppen dan is het verstandig te 'piepen'. Dit ook al, omdat de rekening van de Stichting ieder jaar zal terugkomen. Als u nu niet corrigeert heeft de Stichting volgend jaar een extra argument om haar schatting als waarheid aan te merken.
Houdt u er echter rekening mee dat u in de meeste gevallen uiteindelijk wel een bepaald bedrag zult moeten gaan betalen. Dat houdt de wettelijke regeling nu eenmaal in. Als u niet betaalt mag u in beginsel voor uw bedrijf ook geen kopieën meer maken van auteursrechtelijk beschermde werken.

Overeenkomst
Let wel: door te betalen gaat u met de Stichting Reprorecht een overeenkomst aan. Ook dat had best wat duidelijker in de door de Stichting verzonden stukken mogen staan, maar het is niet anders. Het aangaan van die overeenkomst is op zichzelf een goede zaak: alleen door die overeenkomst te sluiten kunt u in het huidige stelsel van de wet vrijelijk blijven kopiëren in uw bedrijf (tenzij u de Stichting omzeilt en rechtstreeks met de rechthebbenden in onderhandeling gaat; dat wordt echter in de meeste gevallen een tijdrovende aangelegenheid). Het is echter wel zaak dat die overeenkomst tot stand komt op basis van de werkelijke feiten. Zorg er daarom voor dat dat het geval is.
Overigens (en dit ter geruststelling): hoewel de overeenkomst voor onbepaalde tijd is, heeft u de mogelijkheid bij wijzigingen in uw kopieer-situatie een aanpassing van de vergoeding te bewerkstelligen. Omgekeerd kan de Stichting dat trouwens ook.

Voor de belangstellenden: de juridische basis
Zoals in het bovenstaande aangekondigd, hieronder nog even de wettelijke basis van de nieuwe regeling. Hoewel... nieuwe regeling? Eigenlijk is het reprorecht helemaal niet zo nieuw. Sterker: als het auteursrecht in zijn striktste vorm zou worden toegepast zou men helemaal geen kopieën mogen maken zonder toestemming van de auteursrechthebbenden. Dat wordt echter sinds jaar en dag als te vergaand beschouwd; het is goed dat er auteursrecht bestaat, maar de maatschappij moet wel gewoon kunnen blijven functioneren. Er zijn daarom beperkingen op het auteursrecht.
Eén daarvan is de regel dat men (binnen zekere grenzen) vrijelijk, zonder toestemming van de auteursrechthebbende moet kunnen kopiëren voor privé-gebruik. In 1972 (het fotokopieerapparaat was inmiddels uitgevonden) is die regel uitgebreid naar het kopiëren binnen bedrijven en instellingen. Ook daar gold voortaan: geen voorafgaande toestemming nodig van de rechthebbende. In afwijking van de regeling voor het privé kopiëren was echter wel al meteen in de Auteurswet opgenomen dat in deze gevallen een 'billijke vergoeding' aan de rechthebbende zou moeten worden betaald. Daarmee was het reprorecht geboren. Omdat het voor al die individuele rechthebbenden natuurlijk ondoenlijk was overal die billijke vergoeding te komen halen werd de Stichting Reprorecht opgericht om voor deze inning en repartitie (verdeling) zorg te dragen.

Voor de overheidssector is het betalen van een vergoeding later gedetailleerd uitgewerkt, o.a. in het Reprobesluit. Voor het bedrijfsleven bleef het echter bij de algemene bepaling in de Auteurswet dat een billijke vergoeding verschuldigd was. In de praktijk bleef dit een dode letter omdat niemand zich daadwerkelijk bezig hield met de inning en repartitie daarvan.
Dat is nu veranderd. De wijziging die de Auteurswet bij wet van 28 maart 2002 heeft ondergaan en die op 1 februari 2003 in werking is getreden maakt de kwestie voor het bedrijfsleven veel concreter. In artikel 16h van de Auteurswet is nu bepaald dat het maken van een 'reprografische verveelvoudiging' (lees: 'een papieren kopie') van een artikel of een klein gedeelte uit een boek niet wordt beschouwd als inbreuk op het auteursrecht, mits voor die verveelvoudiging een vergoeding wordt betaald. En bij Algemene Maatregel van Bestuur is bepaald dat die vergoeding vooralsnog 4,5 eurocent per gekopieerde bladzijde bedraagt. Overigens geldt dezelfde regel indien men van een auteursrechtelijk beschermd werk een scan maakt en deze scan vervolgens uitprint. (Naar boven.)

Besluit
De Stichting Reprorecht heeft met de toezending van de facturen heel wat verzet opgeroepen. MKB Nederland heeft ondernemers al opgeroepen bezwaar te maken en de factuur voorlopig niet te voldoen. Enkele Kamers van Koophandel adviseerden in gelijke zin. Uiteindelijk zullen ondernemers er zich echter mee moeten verzoenen dat er in de meeste gevallen jaarlijks een bepaald bedrag betaald zal moeten worden. Het is wel zaak ervoor te zorgen dat dit een reëel bedrag is. Wij zullen de ontwikkelingen blijven volgen.

Juli 2003

Alexander Bruinhof - bruinhof@wieringa.nl


De teksten op deze website zijn van algemene informatieve aard. Afhankelijk van de feitelijke omstandigheden van een specifiek geval kan de informatie op bepaalde gevallen niet, dan wel niet onverkort van toepassing zijn. De informatie op deze website is niet bedoeld als, en dient niet te worden beschouwd als, juridisch advies van welke aard dan ook. Wieringa Advocaten is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het eventuele gebruik dat van de informatie wordt gemaakt.

Furbster
04/02/05, 10:56
Als ik het goed begrijp moeten wij dus betalen voor het copieren van intellectueel eigendom. Maar kan ik dan ook een rekening sturen naar de stichting. Want mijn intellectueel eigendom wordt ook gecopieerd (misschien niet zo veel maar dat mogen zij dan aantonen toch?)

Bovendien heb ik toch recht op één thuiscopy of geldt dat niet voor boeken?

WelleKe
04/02/05, 11:30
Zoals uit de uitgebreide post hierboven blijkt loopt dit verhaal al een tijdje en ik had eigenlijk de indruk dat de stichting geen facturen meer verstuurd, dat blijkt helaas niet het geval te zijn.

Ik ga in ieder geval niet akkoord met het voorstel dat door de stichting wordt gedaan, ik kies ervoor om met elke rechthebbende afzonderlijke afspraken te maken over het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal. Is niet zo tijdrovend in mijn geval aangezien ik niets, maar dan ook niets wat met auteursrechten beschermd is, kopieer.

Oh ja ik wil ook af van die heffing op cd's etc. ;)

EWS
04/02/05, 13:33
Nu ik eraan denk, als het perse met zo'n systeem moet hier in Nederland, waarom dan niet iedereen die een brander in zijn PC heeft een boete sturen voor het kopieren? Dit is miss wel een extreem voorbeeld maar wel volgens hetzelfde systeem als waarmee ze nu werken.

Nederland op zijn best:(

e-wizard
04/02/05, 13:40
Of elke automobilist!

Statistisch gezien ga je zeker een keer te hard rijden ;-)

WelleKe
04/02/05, 13:45
Nu ik eraan denk, als het perse met zo'n systeem moet hier in Nederland, waarom dan niet iedereen die een brander in zijn PC heeft een boete sturen voor het kopieren?

Waar heb jij de afgelopen jaren gezeten? Die heffing is er allang en wordt betaald op de (her)schrijfbare DVD's en CDRoms....

Triloxigen
04/02/05, 14:28
Origineel geplaatst door e-wizard
Of elke automobilist!

Statistisch gezien ga je zeker een keer te hard rijden ;-)

Dat heten weer boetes, dat is een ander verhaal..
Accijns wordt al geheven op benzine..

Straks wordt er nog accijns op papier geheven omdat je het gebruikt om je copie-en op over te zetten.. :|

WelleKe
04/02/05, 15:01
We moeten overigens nog een aantal dingen niet door elkaar gaan halen.
De opbrengsten van Stichting Reprorecht is GEEN opbrengst voor de overheid, zoals sommigen schijnen te denken.

Het is een door de overheid gemachtigde instantie die voor een bedrijfstak geld mag innen.

Rimshaker
04/02/05, 15:03
Maar waar gaat het geld van die stichting heen? Stel ik schrijf een leuk artikeltje voor een boekje en iemand anders gaat het vervolgens kopieren. Dan zou ik ook 5 cent van die stichting moeten krijgen maar dat gaat dus niet gebeuren. Dus wordt dat enkel uitgekeerd aan bekende auteurs/uitgevers (de grote namen)? Dat klopt toch ook niet, iedereen kan betalen, maar om te ontvangen moet je een hoop moeite doen... inschrijven etc... dus het meeste geld zal uiteindelijk toch wel naar de overheid en grote uitgevers gaan terwijl zij maar een klein % van alle auteurs vertegenwoordigen.

XBL
04/02/05, 16:09
Origineel geplaatst door Jeroen.it
Als je het tegenbewijs moet leveren dat je geen kopieër apparaat/multifunctional hebt is het erg lastig. Hoe zou dit dan te bewijzen zijn? Ik heb nog niets ontvangen, maar als ik die factuur krijg nodig ik ze uit om even hier rond te kijken dat er geen apparaat aanwezig is dat copieën kan maken. Tot die tijd betaal ik simpel weg niet.

Jochem

M-BahZ
05/02/05, 03:27
Origineel geplaatst door Rimshaker
Maar waar gaat het geld van die stichting heen? Stel ik schrijf een leuk artikeltje voor een boekje en iemand anders gaat het vervolgens kopieren. Dan zou ik ook 5 cent van die stichting moeten krijgen maar dat gaat dus niet gebeuren. Dus wordt dat enkel uitgekeerd aan bekende auteurs/uitgevers (de grote namen)? Dat klopt toch ook niet, iedereen kan betalen, maar om te ontvangen moet je een hoop moeite doen... inschrijven etc... dus het meeste geld zal uiteindelijk toch wel naar de overheid en grote uitgevers gaan terwijl zij maar een klein % van alle auteurs vertegenwoordigen.

Klopt.
Maar zo werkt het met CD's en DVD's ook al tijden.
Neem nu bijvoorbeeld de Harry Potter DVD's: ze vliegen over de toonbank en het aantal kopieën is in vergelijking met andere DVD's titels nihil.
Toch zullen de geinde gelden over blanco media voor een groot deel naar de rechthebbenden van de Harry Potter DVD's gaan gezien hun verkopen.

Stichting Reprorecht is overigens bij voorbaat al achterhaald.
De meeste kopieën binnen een onderneming zullen gewoon kopieën van eigen documenten betreffen.
Informatie uit vakbladen en andere literatuur zullen nihil zijn gezien de intrede van het internet.
Het is sowieso handiger om even iets uit te printen als een boek door je HP Officejet te rammen. ;)
Sowieso voel ik wel wat voor een vrijstelling voor HP Officejets omdat die dingen met automatische document invoer zich al verslikken in CD booklets. ;)

[user]
05/02/05, 20:31
Origineel geplaatst door dreamhost_nl
Beste Conculegae,

We hebben vandaag een factuur ontvangen van de Stichting Reprorecht; en dat gelijk voor de afgelopen twee jaar. Is dat een incidentele factuur of hebben jullie deze ook recentelijk ontvangen? Het gaat hier om kosten die betaald moeten worden omdat er met een kopieerapparaat auteursrechtelijk beschermde werken gekopieerd zouden kunnen worden... :rolleyes:

Alsof er al niet genoeg kosten van de kleine ondernemer worden verlangd... :r

Zeg dat je geen kopieer apparaat hebt, dan vervalt het.

WebSiteNet
05/02/05, 22:36
Ik wist wel ergens van het bestaan van deze regeling af, maar hier schrik ik van.

Nog een paar voorbeelden:

Als ik mijn webcam aan heb zie je een andere pc aan de overkant (andere bureau) van dell. Moet er nu op webcams een extra vergoeding geheven worden worden omdat hij merknamen kan filmen?

Ik heb hier boxen, moet ik hier extra voor betalen omdat er auteursrechtelijk beschermde muziek uit kan komen?

Digitale foto toestel: Kan auteursrechtelijk beschermde gebouden filmen: Vergoeding!!!

Leuke voorbeeld van extra kosten bij aanschaf van een porsche: je gaat toch wel te hard rijden dus elk jaar een boete op de mat.

Leuk zo'n prullenmand: betal;en omdat er auteursrechtelijke papieren in kunnen vallen (kopieen).

Ik kan zo nog wel een uur doorgaan.

Het was toch onschuldig tenzij onschuld bewezen?

Hoe groot zou de rekening van microsoft zijn? (0,0 omdat alle auteursrecht toch al bijna van ms is?);)

:X :r

stijnbol
06/02/05, 08:28
Interessant onderwerp. Wij betalen op het werk per kopie op de tellers 0.0007 € aan auteursrechten. Op zich niet zo veel, maar als je dan kijkt dat de instelling bij ons zomaar even 2.500.000 kopietjes per jaar maakt... is er in NL ook een vast tarief, of gooien ze er zomaar een bedrag op?

WebSiteNet
06/02/05, 08:32
Dat bedrag wordt met een berekening gemaakt aan de hand van onderzoeks resultaten (lees: soort steekproeven).

Zie de url van wieringa advocaten.

M-BahZ
06/02/05, 19:28
Origineel geplaatst door WebSiteNet

Als ik mijn webcam aan heb zie je een andere pc aan de overkant (andere bureau) van dell. Moet er nu op webcams een extra vergoeding geheven worden worden omdat hij merknamen kan filmen?


Nee, want je mag logo's gewoon op film vastleggen.
Beter gezegt, er wordt niet vermenigvuldigt. ;)


Origineel geplaatst door WebSiteNet

Ik heb hier boxen, moet ik hier extra voor betalen omdat er auteursrechtelijk beschermde muziek uit kan komen?

Als je de muziek dusdanig hard zet dat jij anderen hiervan mee laat genieten moet jij hier idd extra voor betalen.


Origineel geplaatst door WebSiteNet

Digitale foto toestel: Kan auteursrechtelijk beschermde gebouden filmen: Vergoeding!!!

Ik weet niet wat je met gebouden bedoeld, maar als je toevallig gebouwen bedoelde.
Een foto is geen copy.
Je mag uiteraard geen copy van een huis neerzetten zonder toestemming van de architect. ;)


Origineel geplaatst door WebSiteNet

Leuke voorbeeld van extra kosten bij aanschaf van een porsche: je gaat toch wel te hard rijden dus elk jaar een boete op de mat.

Dat is ingecalculeerd bij de wegenbelasting.
Overigens compenseren zaken als BPM bij dit soort auto's ook nog het een en ander. ;)


Origineel geplaatst door WebSiteNet

Leuk zo'n prullenmand: betal;en omdat er auteursrechtelijke papieren in kunnen vallen (kopieen).

Voor die kopieën heb je al betaald.
Je prullenmand maakt geen nieuwe copy voor je denk ik ? ;)


Origineel geplaatst door WebSiteNet

Hoe groot zou de rekening van microsoft zijn? (0,0 omdat alle auteursrecht toch al bijna van ms is?);)

MicroSoft krijgt nog een aardig bescheiden rekening hoor.
En Microsoft heeft geen auteursrecht, maar auteursrecht beschermde werken.
Het auteursrecht is een recht van ons allemaal.

Overigens telt Microsoft als uitgever niet echt mee, dus zullen zij niet al teveel hoeven te verwachten van Stichting Reprorecht.
Dat is meer iets voor uitgevers van gedrukte media.
En we weten allemaal wel wat de grootste uitgevers in Nederland zijn denk ik, en daar hoort Microsoft niet bij. ;)

WebSiteNet
06/02/05, 21:02
Haha, je kan ook weer kritisch zijn. :W:

Maar je krijgt voor niets anders bonnen op de mat omdat ze denken dat je toch wel de wet overtreed. Waarom doen ze het niet anders, zoals met cd's?

Ik weet het, omdat dan kopieer machines te duur worden en de fabrikanten gaan klagen.

We leven in een rare wereld, voor als dat nog niet duidelijk was. :rolleyes:

M-BahZ
06/02/05, 21:42
Origineel geplaatst door WebSiteNet
Haha, je kan ook weer kritisch zijn. :W:

Maar je krijgt voor niets anders bonnen op de mat omdat ze denken dat je toch wel de wet overtreed. Waarom doen ze het niet anders, zoals met cd's?

Ik weet het, omdat dan kopieer machines te duur worden en de fabrikanten gaan klagen.

Anders zoals met cd's zou betekenen dat er een heffing wordt geheven op blanco media.
Ik denk dat de meeste partijen hier wel blij zijn dat de heffing niet op het papier geheven wordt. ;)

Op zich is de uitvoering van Stichting Reprorecht nog niet zo heel slecht behalve dat de bedragen geschat worden in plaats van dat bedrijven hier zelf een opgaaf van kunnen doen.
Verder is hun vorm van beloning naar uitgevers niet bepaald netjes.

Natuurlijk is het ook niet echt nodig om auteursrechten organisaties in het leven te roepen.
Rechthebbenden kunnen prima zelf incasseren.
Sterker nog.. het hele begrip uitgeverij is hierop gebasseerd.
Idem voor platen- en filmmaatschapijen.

Beter zou zijn om gewoon al die heffingen af te schaffen.
Indien wij een kopie willen hebben van iets kunnen wij zelf nagaan hoe dit op juridisch gebied zit en al dan niet contact opnemen met een uitgever of de door een uitgever aangewezen instantie.

chrisism
09/02/05, 16:56
Ja, ach .. en zo komen er ook nog allemaal patenten etc..
En mag je straks betalen voor het dubbelklikken op je muis.. :s

Ik wil alle rechten op "Het vierkant"!!! :p

kilian
09/02/05, 17:17
jap, op deze manier is iedereen een crimineel.

Schuldig als niet bewezen onschuldig wat het toch?

M-BahZ
09/02/05, 20:42
Origineel geplaatst door kilian
jap, op deze manier is iedereen een crimineel.

Schuldig als niet bewezen onschuldig wat het toch?
Gewoon ff doorprinten/kopieeren en uitgever achter je naam zetten. ;)
Als er genoeg geheven wordt door Reprorecht wordt in Nederland zou jij hier dan ook de vruchten wel is van kunnen plukken. ;)

Tuinslak
10/02/05, 00:17
lol, lichtjes overdreven allemaal...
Nuja mijn scanner en dergelijke behoren niet tot mijn onderneming, dus kunnen ze mij niets maken?
(Niet dat ik al een bedrijf gestart heb)

En dan nog, wat zijn auteurs beschermde teksten? Waarom zou een onderneming iets uit boeken of tijdschriften of ... kopieëren?
Welja, allemaal belachelijk gedoe volgens mij.

M-BahZ
10/02/05, 02:16
Origineel geplaatst door Tuinslak
lol, lichtjes overdreven allemaal...
Nuja mijn scanner en dergelijke behoren niet tot mijn onderneming, dus kunnen ze mij niets maken?
(Niet dat ik al een bedrijf gestart heb)

Ondanks dat het ongetwijfeld wel op de doos van je scanner stond dat je er zaken mee kan kopieeren is het natuurlijk geen kopieer apparaat.
Was het echter een all-in-one exemplaar geweest wat ook gelijk kan printen, dan viel het natuurlijk wel als kopieerapparaat aan te merken.
Gewoon ff de copy button verwijderen volstaat. ;)
Eventueel soldeer je er "stiekem" een of andere remote control interface aan met afstandsbediening. ;)


Origineel geplaatst door Tuinslak
En dan nog, wat zijn auteurs beschermde teksten? Waarom zou een onderneming iets uit boeken of tijdschriften of ... kopieëren?
Welja, allemaal belachelijk gedoe volgens mij.
Beschermde teksten zijn feitelijk gezien alle teksten.
Er zijn natuurlijk wel zaken te bedenken die gekopieerd worden, zoals bijv. artikelen in kranten met betrekking tot de sector waarin een bedrijf actief is.

Overigens vraag ik me wel af welke bedrijven stichting Reprorecht onderzocht heeft m.b.t. het aantal kopieen binnen ondernemingen.
Ik kan me namelijk totaal geen voorstelling maken waar die aantallen vandaan moeten komen.

Heeft iemand overigens enig idee of de onderzoeken welke Stichting Reprorecht heeft gedaan naar het aantal kopieen ook nog ergens online staan ?