PDA

Bekijk Volledige Versie : advies gevraagd: welke router voor colo?



erasmuskip
03/02/05, 11:19
Hoi allemaal

Ik heb advies nodig bij het aanschaffen van een router voor onze
colo.

Huidige setup:

1 volle 47u rack met 2 gestackede HP2524 switches die naar uplink switch van colo provider gaan. We doen momenteel zo'n 50 Mbit aan verkeer en gaan uitbreiden naar tweede kast. Tevens maken we intensief gebruiken van vLANs voor onze klanten (op die switches dus).

Nu kunnen we wel meer HP switches hierop gaan stacken maar dit is natuurlijk niet erg flexibel. Tevens lijkt deze techniek niet erg betrouwbaar (krijgen foutmeldingen e.d.)

We willen investeren in een router, maar welke? Heeft iemand daar een op de praktijk gebaseerd advies over?

behoeften in deze:

- firewalling zou mooi zijn (al kreeg ons traffic de routers van een vorige ISP op hun gat toen ze dat probeerden)

- Vlans zijn een must, maar dat zal geen probleem zijn?

- 1 Gigabit interface voor glas uplink naar ISP

- het trunken van poorten (bv meerdere ethernetpoorten
trunken en zo bv 300 mb downlink naar switch realiseren,
de HP's ondersteunen dit)


Alvast bedankt voor het meedenken,

grtn
Erasmus

XF-RICK
03/02/05, 11:22
Denk dat het ook handig is, dat je vermeld watvoor budget je voor ogen hebt.

Je kan bijvoorbeeld een FBI 4000 nemen (wat geen echte router is, maar het voor 50 mbit aardig doet). Zal je rond de 2000 euro kosten, loaded (tweedehands).

erasmuskip
03/02/05, 11:50
Heb budget tot 4000 euro, liefst minder...

Kan niks vinden op google onder "FBI 4000" ?

thanx E

mdf
03/02/05, 11:51
Foundry BigIron 4000
http://www.foundrynet.com
Gaan wij zelf ook gebruiken; heb er nu 1 staan hier die binnenkort live gaat.

erasmuskip
03/02/05, 12:25
in welk opzicht is deze foundry precies GEEN router? kan dit apparaat firewallen?

zijn er mensen die pleiten voor Cisco, dan wel Juniper spullen?

mdf
03/02/05, 12:41
Het is een switch die layer 3 en BGP aankan.
Als je het geld ervoor (over) hebt zou ik voor een Juniper m7i of m5 gaan, maar dat haal je niet met 4000 euro imho.

Dennis
03/02/05, 12:45
Kan iemand tussendoor even uitleggen wat een VLAN is? (Virtual LAN... maar wat is dat?)

host3000
03/02/05, 13:11
Origineel geplaatst door DennisCitus
Kan iemand tussendoor even uitleggen wat een VLAN is? (Virtual LAN... maar wat is dat?)
Google Dennis ?

http://net21.ucdavis.edu/newvlan.htm#what

erasmuskip
03/02/05, 13:50
Hmm ik lees hier een aantal zeer negatieve user experiences
met de Bigiron 4000, maar dat betreft voornamelijk gedoe met
BGP.

http://www.merit.edu/mail.archives/nanog/2003-09/msg01236.html

Synssans: gaan jullie deze foundry alleen layer2 inzetten of ook layer 3 ? Wat is je ervaring met de ACL-ing onder hoge load (i.e. meer dan 100 Mbit?)

Wat is jullie ervaring met user support, nieuwe firmwares en dat soort zaken van Foundry?

Qweb
03/02/05, 15:06
Als het 2e hands is is de support wat minder voor zover ik het weet (wij hebben er ook 2 van), maar onze colo "is close" met Foundry, en wij kunnen op hun support rekenen.

ik heb helaas geen ervaring met hoge load en ACL, wij zetten hem momenteel in als layer 2 switch, later waarschijnlijk ook layer 3.

Cliff
10/02/05, 11:02
Origineel geplaatst door erasmuskip
Hmm ik lees hier een aantal zeer negatieve user experiences
met de Bigiron 4000, maar dat betreft voornamelijk gedoe met
BGP.

http://www.merit.edu/mail.archives/nanog/2003-09/msg01236.html

Synssans: gaan jullie deze foundry alleen layer2 inzetten of ook layer 3 ? Wat is je ervaring met de ACL-ing onder hoge load (i.e. meer dan 100 Mbit?)

Wat is jullie ervaring met user support, nieuwe firmwares en dat soort zaken van Foundry?

Die slechte ervaringen hebben voornamelijk betrekking op oude versies software en de oude asic generatie IronCore. Indien je een BI 4K met recente software en JetCore pakt heb je vrij weinig last van problemen.

Wij draaien nu circa 2.5 jaar onze border op een BI4000 met enkele full views en 200+ BGP peers en doen average zo'n 100 mbit over deze router.

Enkel wat problemen met ACL's en counters op virtuele interfaces, maar voor de rest raced dit ding als een zonnetje.

twinhost
10/02/05, 12:27
Zo te horen heeft ie genoeg aan gewone routing en nog niet aan bgp. KAn hij net zo goed een HP5304 kopen met die nieuwe 16 poorten Gbit blades is net zo duur een levenslange garantie.