PDA

Bekijk Volledige Versie : Geen handtekening



Unregisteret
02/02/05, 09:46
Goedendag,

Voor mijn werk registreer ik domeinnamen met hosting bij een Belgisch bedrijf. Zelf zijn wij alleen actief in Nederland, en hosting is voor ons 'iets wat er bij komt'.
Wij betalen altijd aan het hosting bedrijf, en onze klanten betalen hiervoor aan ons. We laten een domein altijd op naam van de klant registreren, maar het factuuradres is ons adres.
Het gekke vind ik alleen dat ik nog nooit een handtekening heb hoeven plaatsen (behalve voor SIDN in het geval van .nl).

Stel nu dat een van onze klanten volgend jaar besluit zijn hosting niet te betalen, maar dit niet op tijd aan ons heeft aangegeven. Wie heeft dan welk recht? Zijn wij verplicht de volgende factuur te voldoen zonder dat er een contract is?
Wie is de rechtmatige eigenaar van de domein-namen?

Vriendelijk bedankt,

Triloxigen
02/02/05, 10:18
De rechtmatige eigenaar van een domeinnaam is op te zoeken op www.sidn.nl en dan gewoon een whois uitvoeren.
Indien klant niet betaalt zelf ook niet voor het domeinnaam betalen zodat het opgeheven wordt.

eMiz0r
02/02/05, 12:19
Even in goed Nederlands:

Zolang je geen officïeel contract met het bedrijf hebt kun je er altijd onderuit. In een rechtszaak (eventueel) moeten ze het op mondelinge afspraken gooien en dat is ontzettend moeilijk te bewijzen.

Ga er maar van uit dat wanneer je niet betaald, het domein incl. de hosting vanzelf wordt opgeheven.

Edit: volgens mij mis ik het doel. De rechtmatige eigenaar van het domein is de persoon die aangegeven staat bij de whois van het domein. Het factuuradres staat hier los van.

Zodra het factuuradres echter besluit niet meer te betalen kan het domein opgeheven worden, ongeacht de eigenaar.

Immers: het Belgische bedrijf zal het een zorg zijn waar de betaling vandaan komt, áls die er maar komt.

Unregisteret
02/02/05, 12:29
Hartelijk dank voor uw hulp.

Samenvattend:
Ookal wordt er al meerdere jaren voor een domein betaald, zolang er geen contract is kan de betaling zomaar stop gezet worden, net als de hosting. Hierbij speelt het geen rol wie de eigenaar en wie de betaler van het domein is.

maxnet
02/02/05, 18:50
Origineel geplaatst door eMiz0r
Zolang je geen officïeel contract met het bedrijf hebt kun je er altijd onderuit. In een rechtszaak (eventueel) moeten ze het op mondelinge afspraken gooien en dat is ontzettend moeilijk te bewijzen.


Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn.

Indien je akkoord bent gegaan met de AV, dan hoor je je aan de afspraken te houden, met of zonder papieren contract.

Natuurlijk kan je dat later gaan ontkennen, en is het voor de eiser lastiger te bewijzen dat er een overeenkomst is, als dit niet op papier staat.
Maar als de eiser aan kan tonen dat jij voorgaande facturen gewoon betaald hebt, zal een rechter het verhaal dat jij geen overeenkomst hebt afgesloten zeker niet zondermeer accepteren.

stijnbol
02/02/05, 20:12
Als je eenmaal hebt betaald dan verklaar je je sowieso akkoord met de algemene voorwaarden. Daar staat meestal wel in wat er kan van opzegtermijn.

WelleKe
02/02/05, 23:16
Als je eenmaal hebt betaald dan verklaar je je sowieso akkoord met de algemene voorwaarden. Daar staat meestal wel in wat er kan van opzegtermijn.

Lijkt me vreemd werken dat wanneer je betaalt je je ook automatisch conformeert aan de algemene voorwaarden. Dit kan je alleen doen wanneer dit ook zo expliciet vermeldt wordt op de factuur en de voorwaarden zijn bijgesloten.

Overigens is het helemaal niet zo dat er perse een contract nodig is om een betalingsverplichting te hebben. Wanneer een klant al jaren lang ieder jaar zijn rekening voldoet kan hij daar niet ineens mee stoppen. Hij zal dit moeten opzeggen. Er kan namelijk vanuit worden gegaan dat er een overeenkomst is. Let wel een rechter zal een particulier altijd meer bescherming geven, maar wanneer het om een bedrijf gaat zal deze niet zo snel onder de betaling uit kunnen komen.

Ik raad overigens niemand aan om op deze manier zaken te doen, maar goed.

Tenslotte nog een opmerking over de domeinnaam. Bij mijn weten is het zo dat de houder in kennis wordt gesteld van een betalingsachterstand door de registrar. Op die manier wordt hij in de gelegenheid gesteld om een andere provider te zoeken. Een houder is zijn domeinnaam dan ook nooit zomaar kwijt Hieruit blijkt overigens wel het belang van een goede administratieve contact (email) !

Kortgezegd adviseer ik jou om contracten te laten ondertekenen door jouw klanten zodat je niet met een opzegging komt te zitten waarbij jij nog verplichtingen hebt aan jouw leverancier.

Unregisteret
03/02/05, 09:09
We hebben een goede relatie met het hostingbedrijf waarmee we zaken doen, en zullen dus nooit zomaar stoppen met betalen o.i.d. deze vragen waren slechts ter informatie zodat mochten er problemen voorkomen, wij enigsinds voorbereid zijn.

Hartelijk dank voor de informatie nogmaals. Ik hoop (en verwacht) deze niet nodig te hebben ;)