PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat voor server?



jeroentja
01/02/05, 13:18
Ik wil een dedicated server nemen maar heb nog mijn twijfels over wat voor een server ik moet nemen. Ik hoop dat iemand mij wat advies zou kunnen geven.

Wat wil ik ermee:
Er zullen maximaal 20 - 30 websites op gehost gaan worden. Het zijn over het algemeen relatief kleine websites. Grootste website die er op zou moeten komen is op het moment Goedkoopbier.nl met maximaal 2000 bezoekers per dag.

Mijn vragen:
Wat voor een soort server zou het beste zijn? Kan ik met een Celeron af of heb ik een Pentium 4 nodig? Hoeveel Ghz?
Hoeveel intern geheugen is nodig?
En harde schijf neem ik aan RAID1, zijn er verdere nog dingen waar ik rekening mee moet houden qua HD?
Tip bij welke hosting ik zou moeten zijn?

Alvast bedankt.
Jeroen

mguilmot
01/02/05, 13:23
Als het allemaal kleine sites zijn zonder te zware scripts/database loads kun je er goedkoop vanaf komen met een Celeron met 512 ram.

Ga je zware sites hebben met veel database belasting/zware scripts/heel veel bezoekers/etc etc, dan kun je beter naar een 3 ghz met 1 (of 2) gb ram erin.

S-ata schijven.

jeroentja
01/02/05, 20:14
Tja, zover was ik zelf ook wel. Maar waar ligt de grens van kleine sites en grote sites? Wat zijn zware scripts en database loads.

Ik verwacht in eerste instantie niet veel meer dan 10GB per maand aan dataverkeer en 4000 bezoekers per dag.

En wat zijn S-ata schijven precies?

Ber|Art
01/02/05, 20:22
Ik denk dat je met een Celeron dit goed af kan, het draait meer om het geheugen hier kan 1GB geen kwaad, S-ATA schijven zijn gewoon IDE schijven :) Ik heb momenteel bijvoorbeeld een server draaien die 50GB per maand gebruikt (ongeveer 80 accounts, ongeveer 30.000 bezoekers per dag) en dit draait op een Celeron 1.7 met 1,5GB geheugen (2x80GB IDE) en dat werkt nog prima :)

jeroentja
02/02/05, 14:00
Bedankt BerArt. Bij kdisservers.nl kan ik wel redelijk goedkoop een Celeron afnemen. Maar bij XON.nl heb ik voor dat zelfde geld een pentium4. Enige verschil is het volgende:

bij Kdisservers 1x 100Mbps aansluiting op switc
Bij XON een 1/2 Mbit bandbreedte.

Betekent dit dat XON 2 keer zo langzame dataverbinding heeft? Enig idee wat in dit geval de maximale download zou zijn?

stijnbol
02/02/05, 14:14
Origineel geplaatst door jeroentja

bij Kdisservers 1x 100Mbps aansluiting op switc
Bij XON een 1/2 Mbit bandbreedte.

Betekent dit dat XON 2 keer zo langzame dataverbinding heeft?

Dat zie je toch even fout!
1x100Mbps zegt iets over de maximale snelheid die je kan halen in je dataverkeer.
1/2 Mbit bandbreedte is de hoeveelheid dataverkeer die je mag verbruiken.

Xoxeno
02/02/05, 14:21
is xon.nl niet per 12 maanden contract?

Xerious
02/02/05, 14:53
Even in de voorwaarden kijken:

De business accounts worden aangegaan voor de minimumduur van 12 maanden. Zij wordt daarna onder dezelfde voorwaarden verlengd met telkens een termijn van 12 maanden, tenzij opzegging heeft plaatsgehad met inachtneming van het hierna bepaalde. Cliënt is gehouden aan een opzegtermijn van één maand; opzegging van de overeenkomst dient dus ten minste één maand voor het einde van bovengenoemde contractsperiode van 12 maanden plaats te vinden. De opzegging dient minimaal 1 maand voor het einde van de contractsperiode binnen te zijn. Opzegging van de overeenkomst dient steeds schriftelijk plaats te vinden. Na de opzegging zult u van Xon een bevestiging ontvangen. De opzegging van het contract is pas van kracht na het ontvangen van de bevestigning van Xon. Indien de overeenkomst eindigt voordat de tijd waarvoor zij is aangegaan, is verstreken, is cliënt de volle vergoeding voor het verstrijken van die tijd aan Xon verschuldigd; één en ander met inachtneming van de eventueel terzake bestaande wettelijke voorschriften. Eventueel worden op het bedrag van de vergoeding de besparingen en voordelen die voor Xon uit de voortijdige beëindiging voortvloeien in mindering gebracht. Xon houdt zich het recht voor met onmiddellijke ingang de overeenkomst te beëindigen naar aanleiding van de onder curatele stelling van cliënt, door staking of overdracht van zijn bedrijfsvoering, alsmede door het overlijden van cliënt.

KDIS werkt met contracten van een maand, met opzegingstermijn van 2 maanden.