PDA

Bekijk Volledige Versie : 24/7 access



Triloxigen
31/01/05, 15:50
Af en toe zie ik hier dat iedereen een 24/7 access pas krijgt..
In eerste instantie zijn het vast geen klanten met kwade bedoelingen..

Maar wat als de klant nu er even ergens anders wat stekkertjes uitrrekt?
Ik begrijp wel dat er bijgehouden wordt wie wanneer binnen is geweest.
Maar wat als er meerdere achter elkaar zijn geweest, hoe weet je dan wie de dader is?
En welke concequenties kleven jullie eraan?

Want af en toe vraag ik me af wat belangrijker is, klanten krijgen of veiligheid.

XF-RICK
31/01/05, 15:53
Goed punt heb je hier. Wij bieden onze klanten 24/7 doormiddel van een aanmeldsysteem. Hierdoor kunnen we bijhouden wie er binnen is, of is geweest. Tevens nemen wij vanaf elke mogelijke hoek de personen op.

Mocht er iemand betrokken zijn in een minder gewenste actie, zoals uittrekken, zal de persoon in kwestie enkel toegang krijgen onder toezicht van een engineer. (Beperkt).

Tevens denk ik dat klanten krijgen nooit zo'n probleem is, het behouden ervan is meestal een vak apart.

dotnetjunkie
31/01/05, 15:55
Ik vraag me af waarom iemand zich zou bezighouden met het uittrekken van kabeltjes, dan moet je toch echt ziek zijn?!

rembrand
31/01/05, 15:56
De registratie van dit soort pasjes zijn erg goed.
En ja als je moet willig er een kabeltje uit trekt dan kan het moeilijk zijn om de dader te achter halen. Maar verder is de veiligheid wel goed.

In het ergste geval kost het je klanten. Maar kan me niet voorstellen dat dat zou gebeuren.

En op de vraag wat belangrijker is klanten of veiligheid ga ik toch voor klanten want zonder klanten hoef je niet eens an veiligheid te denken.
En als je klanten hebt kun je je veiligheod steeds blijven verbeteren.

Triloxigen
31/01/05, 16:00
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
Ik vraag me af waarom iemand zich zou bezighouden met het uittrekken van kabeltjes, dan moet je toch echt ziek zijn?!

Je hoeft niet eens zo gek te zijn om dat te doen, een baldadige puber en wat kabeltjes is meestal wel voldoende..


Origineel geplaatst door rembrand
De registratie van dit soort pasjes zijn erg goed.
En ja als je moet willig er een kabeltje uit trekt dan kan het moeilijk zijn om de dader te achter halen. Maar verder is de veiligheid wel goed.

In het ergste geval kost het je klanten. Maar kan me niet voorstellen dat dat zou gebeuren.

Iedereen denkt te makkelijk over de gevolgen..
"Dan verbind je de server toch weer"..

Maar het kan voor bedrijven dus behoorlijke financiele gevolgen hebben als er wat kabeltjes van switches en servertjes eruit getrokken worden.
En wie gaat dan opdraaien voor de kosten? Waarschijnlijk de colocater doordat de dader vrijwel onvindbaar is, danwelniet bewijsbaar dat het de dader is.

XF-RICK
31/01/05, 16:04
Tevens bieden wij beperkte toegang, dit soort dingen worden meestal in groepsverband gedaan. Bij ons komen niet meer dan 4 personen erin per cabinet. Dit om dit soort incidenten te voorkomen. Verder is de security snel ingelicht, mocht de persoon zich bij een ander cabinet bevinden en zich daar blijven bevinden.

zb-anna
31/01/05, 19:23
Heel eenvoudig. Elke cabinet heeft een eigen sleutel. Verder heeft een klant alleen maar toegang tot zijn gedeelte van de kast.

Als iemand 2U afneemt krijgt hij voortaan van mij een 10U secured cabinet.

Safety first !

Triloxigen
31/01/05, 19:30
Origineel geplaatst door zb-anna
Heel eenvoudig. Elke cabinet heeft een eigen sleutel. Verder heeft een klant alleen maar toegang tot zijn gedeelte van de kast.

Als iemand 2U afneemt krijgt hij voortaan van mij een 10U secured cabinet.

Safety first !


Dus 2u afnemen is 10u krijgen?
Je hebt veel ruimte over? :p

zb-anna
31/01/05, 19:53
2U afnemen is 2u krijgen in een eigen 10U afgesloten deel.

Een klant die dus 2U afneemt mag ook maar 2U gebruiken.

Klanten zijn overigens zeer tevreden hiermee, zeker indien ze willen uitbreiden. In dat geval blijft alles netjes bij elkaar.

Onze standaard prijzen (zie website) laat een dergelijke constructie ook prima toe.

stijnbol
31/01/05, 21:16
is wel leuk te weten dat je altijd nog kan uitbreiden zonder je servers in 10 cabinetten te moeten gaan zoeken

Glenn
31/01/05, 21:58
Origineel geplaatst door zb-anna
2U afnemen is 2u krijgen in een eigen 10U afgesloten deel.

Een klant die dus 2U afneemt mag ook maar 2U gebruiken.

Klanten zijn overigens zeer tevreden hiermee, zeker indien ze willen uitbreiden. In dat geval blijft alles netjes bij elkaar.

Onze standaard prijzen (zie website) laat een dergelijke constructie ook prima toe. Voor jullie zijn de footprints zeker gratis ;)

Tuinslak
05/02/05, 15:37
Origineel geplaatst door Triloxigen
Je hoeft niet eens zo gek te zijn om dat te doen, een baldadige puber en wat kabeltjes is meestal wel voldoende..


Uh...?
Eerst en vooral, waarom zou een "puber" daarbinnen geraken?
En stel dat hij daarbinnen geraakt (heeft een server ofzo?) waarom zou een "puber" dan kabels uittrekken? En een ouder persoon doet dat dan weer niet?

Mijn laatste bezoek aan redbus (als puber) was de controle zeer sterk (overal camera's en dergelijke). Ook word je naam opgeschreven in het "log book". Dus als je op het tijdsstip binnen was dat server down ging is het denk ik niet moeilijk om de dader te vinden?
Je krijgt nl. enkel de sleutel van de rack waar je server in zit, dus kan je enkel de servers boven en/of onder u saboteren... En er is geen wachtrij voor in een bepaald rack te komen... Dus je kan de schuld niet op de persoon voor of na u steken? :rolleyes:

Triloxigen
05/02/05, 16:42
Hoe een 'puber'binnen graakt?
Zoals, ieder persoon.. Door de voordeur omdat hij er een server heeft hangen..

En erg leuk dat de dader _misschien_ te achterhalen is.. Maar dan is het al te laat...
En wie heeft het over wachtrijen? Als mensen toch gewoon na elkaar komen is dat niks vreemds...

Tuinslak
05/02/05, 16:47
Toen ik mijn server neer zette had ik toch geen "vernietig" neigingen. Waarom zou een andere puber dat wel hebben? Als mensen een server plaatsen in het datacenter (en dus daadwerkelijk moeite gedaan hebben om hun hardware/software in orde te krijgen enzo) gaan ze het van een ander persoon echt niet om zeep helpen.

Op een hele namiddag redbus heb ik misschien 8 verschillende personen zien binnen gaan. Niet eens naar mijn rack. Het is dus echt niet moeilijk om de dader te vinden. Ook al is het te laat, de dader zal moeten betalen?

euro-access
05/02/05, 18:02
We hebben ook camera's op elke rij met kasten.
Deze cams nemen op bij beweging.
Alles staat op een grote harddisk.

Er is dus altijd terug te zien WIE wat heeft gedaan.
met datum en tijd er bij.

dus alles word opgenomen.

Triloxigen
05/02/05, 18:23
Dat puber moet trouwens niet zo letterlijk opgepakt worden, ik ben het zelf ook geweest en begrijp dat niet iedere puber zo is.

En ik hoor iedereen eigenlijk zeggen (op zb-anna na) dat ze erachter komen wie het was..
Maar dan is het al wel te laat...

MikeN
05/02/05, 19:16
Tja, en dat is het idee van shared rackspace ;) Willen bedrijven dat niet moeten ze misschien gewoon een secured rack huren?

RiderXXX
05/02/05, 20:14
Origineel geplaatst door Tuinslak
Toen ik mijn server neer zette had ik toch geen "vernietig" neigingen. Waarom zou een andere puber dat wel hebben?

(...)

Beetje raar.. Is hetzelfde als: Ik heb ook geen moordneigingen, maar dan gebeurd het toch.

Ik zie wel mensen in dit topic die het raar vinden, maar hoe wil je het dan oplossen? Zoiets is naar mijn idee echt wel goed beveiligd. Ik zie het ook wel in Redbus: wordt goed opgelet met pasjes en logboeken. Bij ons in de kamer komt niemand tegelijk..

Het is altijd mega rustig bij onze Unit.

En tja, dat het dan al te laat is... Maar, hoe wil je dat oplossen? Er komt ruimte kort zowat en ik heb het nog nooit zien gebeuren.. Wie wel?

Tuinslak
05/02/05, 20:45
Als je in redbus binnen geraakt, is het voor je eigen server. Daarmee bedoel ik dat je toch je eigen "collega(s)" niet gaat saboteren?

olafb
05/02/05, 22:02
Je hebt altijd wel van die mensen in een groep die het verpesten. Maar ik denk dat het een kleine groep is, heeft weinig te maken met pubers. Ook 50ers kunnen stekkers eruit trekken om de buurman te pesten. Camera's is een goede beveiliging jammer dat het zo moet. Zo verpest een kleine groep mensen het voor de grote groep mensen die zich keurig aan de regels houden. Geld niet alleen voor servers.

Xerious
05/02/05, 22:59
Even een vraagje, wat voor camera's hangen jullie op? En hoe nemen jullie deze op?

stijnbol
06/02/05, 10:10
Hoe werkt dat dan bij een DC als LCL in Antwerpen? Daar zou je toegang krijgen dmv een smsje. Moet je dan voor elke deur waar je door moet een sms sturen, of kan je gewoon overal aan?

Tuinslak
06/02/05, 10:31
Ik zie het nut van een sms niet echt.
Als je in redbus gaat, moet je bij de main-ingang op de 'bel' drukken, dan wordt er via camera nagekeken of alles in orde is. Daarna kan je door elke deur als je op een bel drukt (maar geen camera controle meer, deur gaat automatisch open).
Je kan dus infeite wel op elke verdieping gaan (er hangen wel overal camera's), maar je krijgt de racks niet open.

Reinier v Eeden
06/02/05, 10:32
Zoals ik vind dat het hoort in een datacener,

Aanmelding, vooraf ookal is het 5 minuten, de security moet weten dat er bezoekers komen.
Als er een bezoeker is voor een colo server, dan moet deze onder begeleiding naar de colocatie ruimte en kan hij aan zijn systeem werken onder begeleiding. Als hij veel tijd nodig heeft is er een speciale werkkamer dan kan hij zijn systeem meenemen maar de werkkamer en daar zonder begeleiding verder werken. Als hij weer bij de colo ruimte wil is er weer begeleiding bij.

Klanten met een secured cabinet kunnen alleen zonder begeleiding naar binnen, hoe zij het met hun colo klanten aanpakken maakt niet uit daar zijn ze tenslotte zelf verantwoordelijk voor. Ieder cabinet heeft een ander slot dus bij andere apparatuur kunnen ze niet komen.

groeten reinier

EricV
06/02/05, 10:56
Origineel geplaatst door Tuinslak
Je kan dus infeite wel op elke verdieping gaan (er hangen wel overal camera's), maar je krijgt de racks niet open.
In feite heb je het fout, want je kan met je PAC alleen op de datavloer komen waar jij moet zijn. Je kan met de lift/trap wel naar de WC op een andere verdieping maar de datavloer kom je niet op.

Tuinslak
06/02/05, 11:18
Oh, ja, het is een pac badge, vergeten. :)
Euhm, ik heb mij toch eens vergist van vloer (ging ergens links binnen, ipv naar boven te gaan met de lift), en ik kon er probleemloos binnen.
Dus, geen idee eigenlijk.

s.vossen
06/02/05, 11:46
Zal een fout zijn in de programmering van die PACs. Als het goed is ingesteld kun je echt alleen maar in de ruimte waar je moet zijn.

Alhoewel je met iedere PAC weer wel in het gebouw waar de Receptie zit naar boven kan om naar de koffieautomaat te gaan. Dus misschien dat je op meer plaatsen kan komen..

luser
06/02/05, 13:01
Origineel geplaatst door stijnbol
Hoe werkt dat dan bij een DC als LCL in Antwerpen? Daar zou je toegang krijgen dmv een smsje. Moet je dan voor elke deur waar je door moet een sms sturen, of kan je gewoon overal aan?

SMS is alleen aan de toegangsdeur. Ze controlleren je gsm nr & je code die je toestuurt, indien correct gaat de deur voor een paar seconden open.