PDA

Bekijk Volledige Versie : RAID(1) Onboard op CentOS?



Dennis
30/01/05, 18:46
Ik heb de volgende server:
SuperMicro 1U Case SC811i-260
Supermicro P4SCi ServerBoard (RAID onboard)
Intel PIV 3.2ghz
2x512MB RAM
2x250GB SATA HDD's

Ik heb de raid-array nu gebouwd via CTRL+A e.d. maar krijg problemen bij de CentOS 3.4 install.

CentOS herkent gewoon 2 schijven ipv. 1 raid-schijf? Phillipe van Ahead-IT zegt dat SuperMicro Raid Onboard gewoon niet werkt met CentOS en dat ik eigenlijk Red Hat Linux 9.0 of Fedora moet gaan draaien.

Maar ik wil graag wel CentOS draaien. Hebben jullie een oplossing voor me? Zijn hier mensen met SuperMicro RaidOnBoard op CentOS?

Fabian
30/01/05, 18:57
Dat onboard gebeuren werkt niet fijn.

Druk er een 3ware kaart bij. Het kan qua kosten (uren) zeker uit en je kunt daarna ieder gewenst OS draaien.

Dennis
30/01/05, 19:09
Hoe bedoel je... werkt niet erg fijn? Wat is het voordeel van een 3-ware-controller dan?
- Het support meer Operating Systems
- Het maakt geen gebruik van de CPU + geheugen

Maar verder? Als mijn OS ondersteund wordt? Dan is er niet echt aanleiding toe?

Mikey
30/01/05, 19:16
Origineel geplaatst door DennisCitus
Hoe bedoel je... werkt niet erg fijn? Wat is het voordeel van een 3-ware-controller dan?
- Het support meer Operating Systems
- Het maakt geen gebruik van de CPU + geheugen

Maar verder? Als mijn OS ondersteund wordt? Dan is er niet echt aanleiding toe?

enigste wat ondersteund wordt inje 3ware controller is de deamon die automatisch zal raporteren dat je schijven een storing hebben meer niet. 3Ware is OS onafhankelijk. Daarentegen is die onboard controller een crime. Gewoon een hw controller erin steken.

The MAzTER
30/01/05, 19:21
Heb je wel een raid array aangemaakt of de raid controller uberhaubt aangezet. Want CentOS ziet namelijk 2 hd's, als de raid controller aan zou staan en deze zou niet ondersteund worden lijkt het me dat je geen hd's zou zien.

Dennis
30/01/05, 19:22
De raid-array is zeker wel aangemaakt.

De raid-controlleer aangezet? Uhm... leg dat eens uit?

royen99
30/01/05, 19:22
CentOS is in feite RedHat Enterprise, en die wordt wel ondersteund. Als ik op de supermicro site zoekt naar jouw type mainboard:

Description: Adaptec ICH5-R / 6300ESB (RAID)
Operating System(s): Redhat Linux 8.0,
Redhat Linux 9.0 (kernel 2.4.20-6),
Redhat Linux 9.0 (kernel 2.4.20-8),
Linux Enterprise v3.0,
Redhat Linux Advanced Server 2.1
Version: 2.01.021

en de driver is dan hier/ (ftp://ftp.supermicro.com/driver/SATA/Adaptec_ICH5R_Hance_Rapids/Linux/Redhat) te downloaden.

Zelf op 1 box CentOS 3.3 draaien, en tot nu toe alles van RHEL3.0 draait er ook gewoon op (zelfs een kernel update).

The MAzTER
30/01/05, 19:23
geen idee, hoe dat zit met onboard raid op een supermicro board, maar op mijn asus mobo (kantoor pc) kan ik de raid chip aan en uit zetten.

Dennis
30/01/05, 20:24
Okay, ik krijg nu te horen:

"Dan dien je de drivers te downloaden van SuperMicro.com en op een driver-disk te branden. Dan heeft CentOS direct de drivers vanaf de install en dan zou alles wel goed moeten gaan"

Dit zal ik dus proberen.

Fabian
30/01/05, 20:36
Ik hoop dat je kernel de driver wil laten. Mocht het ooit allemaal werken, update dan vooral je kernel niet want de kans is groot dat je raid daarna niet meer werkt ;)

Dennis
30/01/05, 20:43
Het werkt dus zo... :S

Hoe kan ik mijn kernel wel updaten en wel de raid-drivers behouden?

aarich-2.01.021-rhel3.i686.rpm
=> Dit zijn de drivers. Dit is een rpm? Kernel updates zouden dan toch geen invloed moeten hebben? Of installeert hij de drivers binnen de kernel?

Fabian
30/01/05, 21:12
Ik gok dat ie na 'install' de driver in je /lib/modules (oid) zet.. en de driver in /etc/modules.conf (oid) plaatst zodat ie tijdens boot geladen wordt

Dennis
31/01/05, 15:37
En dat betekent dat ik wel gewoon de kernel kan gaan updaten zonder dat de raid-array niet meer werkt? De raid-drivers staan los van de kernel?

Of staan de raid-drivers binnen de kernel geinstalleerd?

Fabian
31/01/05, 16:46
Als de drivers los te downen zijn als rpm gok ik dat daar modules in zitten. Die worden tijdens je boot geladen en niet in je kernel geduwt.

Deze modules zijn kernel-versie afhankelijk etc.

Dennis
01/02/05, 15:06
Voordat ik "Linux text" in moet typen krijg ik de optie om drivers toe te voegen.

Hij vraagt om /dev/hdc. Dit is het CD-Rom station. Ik heb dus 1 .rpm-bestand met de drivers gebrand op een lege CD-R en hem aangesloten. Maar CentOS wil de drivers maar niet pakken.

De onboard hardware Adaptec-raidcontoller gaat dus niet werken. Zou dit wel moeten werken met 3Ware zonder gekke dingen te doen?

*Ik heb de raid-array wel goed gebuild via zo'n bios-alike pagina (Alt+A). Alleen de installer ziet nog steeds 2 hdd's van 250GB ipv 1 raided-hdd.

Mikey
01/02/05, 15:39
Origineel geplaatst door DennisCitus
De onboard hardware Adaptec-raidcontoller gaat dus niet werken. Zou dit wel moeten werken met 3Ware zonder gekke dingen te doen?

ja

Fabian
01/02/05, 20:54
Origineel geplaatst door DennisCitus
De onboard hardware Adaptec-raidcontoller gaat dus niet werken. Zou dit wel moeten werken met 3Ware zonder gekke dingen te doen?


Wat mikey zegt ;)

Kijk nu hoeveel tijd het heeft gekost en hang je uur tarief er aan en vergelijk het met een standaard 3ware controller. Ben benieuwd wat goedkoper is :)

Dennis
01/02/05, 22:37
Wij zijn van plan in de toekomst zoveel mogelijk te gaan werken met SuperMicro SuperServers.

De tijd die ik er nu in zou steken, zou ik absoluut besparen door niet elke keer een 3Ware controller van 130euro te nemen. (8006_2)

Mikey
02/02/05, 01:49
Origineel geplaatst door DennisCitus
Wij zijn van plan in de toekomst zoveel mogelijk te gaan werken met SuperMicro SuperServers.

De tijd die ik er nu in zou steken, zou ik absoluut besparen door niet elke keer een 3Ware controller van 130euro te nemen. (8006_2)

altijd eigenwijs, die controller is voor linux gewoon een bud one, slechte ondersteuning. Als je er een windowns omgeving op draait is er totaal geen probleem. Tevens prefer ik een hardware controller tegenover een software controller. Maar goed smaken verschillen.

Qweb
03/02/05, 16:16
Ook onze ervaring met on-board RAID controllers van SuperMicro zijn niet echt denderend. Altijd een 3Ware RAID controller erin gegooid, nooit problemen mee gehad. Wij gebruiken met name Debian (Woody), maar ook wel eens andere distro's

Dennis
03/02/05, 16:19
Ik ben er niet uitgekomen met onboard raid icm CentOS.

De geleverde SuperMicro-kernel te installeren is geen optie. Helaas.

TimmiT.nl
03/02/05, 18:22
3ware werkt altijd, ik heb zelf 2 bakken met 3ware kaartjes draaien op centos... werkt perfect!

Shadowfox
01/05/07, 02:05
Sorry, voor de kick ten eerste.

De onboard RAID-controller is geen cent waard. Het is een fake-controller dat niks anders doet dan je array emuleren. Laat Linux de controller nu net iets anders aanspreken dan Windows bijvoorbeeld die het wel als 1 disk ziet. Wat dat betreft prikt Linux gewoon door de hardware heen zodat je de twee disks aan de twee poorten ziet al dan niet een array gemaakt via de utility.

Ja, ik dacht ook leuk een RAID 1 te maken zonder extra controller (beetje zonde voor RAID1 mijns inziens). Software-RAID is dan de mogelijkheid welke het qua performance niet slecht doet. Handig is het niet in elk geval.

ErikKosters
01/05/07, 11:48
Hier gebruiken we ook de 3ware 8006-lp2 kaart, goedkoop en werkt werkelijk fantastisch. Nog geen problemen mee gehad.. *afkloppen*.

Shadowfox
01/05/07, 13:40
Hier gebruiken we ook de 3ware 8006-lp2 kaart, goedkoop en werkt werkelijk fantastisch. Nog geen problemen mee gehad.. *afkloppen*.

Ja, dat is dan de beste oplossing bij RAID1. Een 3Ware is me daar iets te prijzig voor ;) Het punt blijft dat we genept worden met de onboard chips. Doe het goed of niet is mijn motto wat dat betreft dan.

Thijs
01/05/07, 13:54
Ja, dat is dan de beste oplossing bij RAID1. Een 3Ware is me daar iets te prijzig voor ;) Het punt blijft dat we genept worden met de onboard chips. Doe het goed of niet is mijn motto wat dat betreft dan.

Linux softraid werkt perfect hoor.

Je schakelt gewoon de o/b kaart uit en laat Linux het doen.

Mensen die zeggen dat dit een slechte manier van Raid is weten letterlijk niet waar ze over praten. Ze hebben vaak slechte ervaringen door eigen fouten.

Ik kan je verzekeren dat grote, hele grote sites, hun web-frontends best vaak op softraid hebben draaien.

GlennMatthys
01/05/07, 17:37
Linux softraid werkt perfect hoor.

Je schakelt gewoon de o/b kaart uit en laat Linux het doen.

Mensen die zeggen dat dit een slechte manier van Raid is weten letterlijk niet waar ze over praten. Ze hebben vaak slechte ervaringen door eigen fouten.

Ik kan je verzekeren dat grote, hele grote sites, hun web-frontends best vaak op softraid hebben draaien.

Akkoord, ik was ook sceptisch tegenover software raid, maar sinds ik het zelf uitgeprobeerd heb ben ik fervente aanhanger geworden. Zelf met RAID 6 blijft het CPU gebruik verwaarloosbaar. En met PCI-express is bandbreedte naar de controllers ook geen probleem meer.

Shadowfox
01/05/07, 18:03
Akkoord, ik was ook sceptisch tegenover software raid, maar sinds ik het zelf uitgeprobeerd heb ben ik fervente aanhanger geworden. Zelf met RAID 6 blijft het CPU gebruik verwaarloosbaar. En met PCI-express is bandbreedte naar de controllers ook geen probleem meer.

Hoe gaat het rebuilden in zijn werk bij een uitval van een disk? Een goede RAID-card neemt dit normaliter voor zijn werk maar hoe doet software-RAID dit?

Thijs
01/05/07, 18:30
Hoe gaat het rebuilden in zijn werk bij een uitval van een disk? Een goede RAID-card neemt dit normaliter voor zijn werk maar hoe doet software-RAID dit?


Disk ontkoppelen van de Bus, nieuwe erin, koppelen. Partititabel kopieren en de partities in de array hangen.

De rest gaat vanzelf.

wonko
01/05/07, 22:29
eigen ervaring: nooit ofte nimmer die onboard shit gebruiken die maar half werkt. Uiteindelijk snij je jezelf er wel mee in de vingers, en de performantie is niet denderen.

Als je een normale, modale site draait, is software raid ruim voldoende. Experimenteer ermee, zorg dat je alles eens vooraf gedaan hebt (boot eens met 1 disk, "emuleer" zo een harddisk failure)! De meeste fouten komen door mensen die niet weten wat ze doen, en van A tot Z een howto volgen.

Als je drukkere servers hebt, neem dan een echte hardware raid. Daar raad ik enkel maar Areca aan in de low/mid-end servers (wegens ervaringen met 3Ware die ik nooit meer wens, en enkel mijn concurrenten toewens)...