PDA

Bekijk Volledige Versie : Beginnen met Webserver



edwinhermkens
27/01/05, 16:50
Hallo,

Omdat ik aardig geinteresseerd ben in computers en vooral netwerken, ben ik mij laatst gaan verdiepen in het colocation hosten.
Na heel wat zoeken info verzamelen en plannen bedenken heb ik toch een aantal vragen. ik zou erg blij zijn als jullie mij konden helpen

Omdat ik pas net begin en niet commercieel wil gaan (voorlopig) wil ik beginnen met een goedkope hosting (25 gb per maand ofzo, aangezien mijn website nu maar 3 per maand verbruikt gaat dat makkelijk).

Ik zat te denken aan of:
1: dual pentium 3 (dus bv 2x 700mhz)
2: enkel pentium 4 (bv 1600 mhz)
En dan bijde met 265 of 384 mb (sd:p) ram

Nu is mijn 1ste vraag wat is sneller, o.a. is dual processor zoveel sneller (is natuurlijk wel shieker) maar daar in tegen denk ik dat de p4 op een hogere bus snelheid draait. aan jullie de vraag wat beter is.

Mijn 2de vraag is wat zon server (zoals hierboven) aankan kwa users
Ik heb namelijk echt geen idee als dit 3 of 20 users tegelijk aan kan (even niet kijken naar de internet connectie/hosting)

En ik dacht om mijn systeem uit te rusten met linux debian, is dit een goede keuze?, ik wil natuurlijk zoveel mogelijk remote doen, want vanuit limburg naar amsterdam is wel even treinen.

alvast bedankt.

p.s. zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Cyberdevil
27/01/05, 16:56
De P4 zal veel sneller zijn dan een dual P3.

Het is altijd moeilijk om er zomaar een getal op te gaan kleven maar een 100 tal users zou wel moeten lukken.

Debian is een goed OS voor servers. Er zijn er natuurlijk betere maar om te beginnen is debian wel haalbaar.

jinxedworld
27/01/05, 16:58
Ik denk niet dat het heel erg relevant is om voor een hobbyserver een dual-CPU neer te hangen, alhoewel het wel leuk is natuurlijk. P4 is uiteraard sneller dan een P3. Als je er klanten op gaat zetten dan zou ik persoonlijk een flinke P4 erin zetten, domweg omdat ik klanten niet op verouderde hardware wil laten draaien.

Het aantal klanten hangt af wat voor sites je klanten gaan draaien. Als je alleen maar statische html aan het serveren is heb je natuurlijk minder CPU-verbruik als je de meest complexe SQL-queries in je php-scripts hebt draaien. Je moet op een P4 toch wel een mooi aantal sites kunnen draaien (+/- 150, niet veel meer is aan te raden, uitgaande van mijn gemiddeldes op mijn eigen servers) Zorg echter wel voor flink wat geheugen als je deze aantallen bereikt.

Debian is een erg mooie distro, ook erg makkelijk up-to-date te houden door apt-get. Ik kan het alleen maar toejuichen! Ik vind het ook erg stabiel, en de userbase is ook behoorlijk groot (bij webhosters wat minder voor zover ik weet). Er zijn alleen niet veel Control Panels die Debian ondersteunen. Als het goed is zijn er wel een paar CP's in de beta (Plesk dacht ik?)

edwinhermkens
27/01/05, 17:03
Het is altijd moeilijk om er zomaar een getal op te gaan kleven maar een 100 tal users zou wel moeten lukken.

100 users??? dat had ik niet verwacht.

Dus kortom een dual p3 is slechter als een enkele p4
(alleen dual vind ik super gaaf:P:P)

ik dacht dan aan html pagina's een forum, die toch veel pagina views hebben, en uiteraard downloads en foto's.

en het ram is dan eigelijk de bepalende factor?

jinxedworld
27/01/05, 17:05
Voor bijvoorbeeld MySQL is RAM belangrijker dan CPU.

Xerious
27/01/05, 17:34
Origineel geplaatst door edwinhermkens
Het is altijd moeilijk om er zomaar een getal op te gaan kleven maar een 100 tal users zou wel moeten lukken.

100 users??? dat had ik niet verwacht.Dit hangt er puur vanaf hoeveel de users gebruiken. Ik ken genoeg servers die meer dan 300/400 sites draaien en zonder problemen


Dus kortom een dual p3 is slechter als een enkele p4
(alleen dual vind ik super gaaf:P:P)
Hehehe :). De meeste P4 versies bevatten HyperThreading, software matig worden ze dan opgemerkt als 2 processsors ;)


ik dacht dan aan html pagina's een forum, die toch veel pagina views hebben, en uiteraard downloads en foto's. Ik neem aan dat het forum posts uit een database trekt, of een bestand? Het zal eerder PHP of ASP zijn :).


en het ram is dan eigelijk de bepalende factor? Ram is een belangerijke factoor, maar daarin kan je laag beginnen en dan bij plaatsen, een snellere processor inzetten is iets lastigeren :).

aheadtech
28/01/05, 12:04
Als je nog weinig ervaring hebt met verschillende Linux-en en BSD distro's, zou ik daar zeker wat tijd in steken om een OS te kiezen wat bij je past voordat je de server permanent plaatst.

(plug)
En kijk zeker even naar FreeBSD. Goede handleidingen en eenvoudig software management beheer door de ports.

trendhoper
28/01/05, 13:39
Ik heb nog een 500Mhz linux RH draaien met 500 popusers en doet het prima.
Hierbij kunnen er nog wel een paar 100 bij.
Maar heb ook een dual Xeon 2.8Ghz 2Gb aan geheugen, FreeBSD met 1 user en een forse MySQL 6milj records die het maar amper aankan.

Dus deze vraag is erg moeilijk te beantwoorden.

Wel heb ik erg het idee dat FreeBSD het allemaal wat handiger aan kan dan een Linux distro maar dat is gevoelsmatig.

Heb altijd RH gedraait maar ben sinds een jaar geheel om naar FreeBSD.
Veel eenvoudiger te beheren.

Voor hobby is een 200Mhz(uit de rommel schuur) al leuk om te testen.

Kernel compile gaat wat traag enzo maar verder prima om mee te testen.

edwinhermkens
29/01/05, 19:44
ik heb hier thuis een 700mhz (100fsb) liggen. waar max 384 mb sdram in kan.

en ik kan voor 60 euro een 1,5 ghz (400mhz) bordje krijgen waar 2 gb ram in past.

Dus ik denk dat k toch voor die 1,5 ga. omdat ik daar het ram ook beter kan uitbreiden en zowieso het bord een stuk nieuwer is.

ik heb el een atx voeding (2u) dus het begint allemaal te lukken.

N3TW4LK3R
30/01/05, 11:40
ik zou zowieso gaan voor de Dual P3.
de P4 is inderdaad sneller, maar een dualsysteem is voor serverdoeleinden altijd superieur.
ja, de P4 is sneller, maar al die processorkracht is in 95% van de servers weggesmeten. zoveel load halen ze immers niet. waarom dan een dual-systeem? =>
een single-CPU systeem heeft het nadeel geclogged te worden als je bijvoorbeeld iets aan het compilen bent. beeld je in, je bent PHP aant compilen, het proces neemt 100% CPU in. wel, op dat moment is je webserver oertraag. dat heb je niet met een dual-cpu.