PDA

Bekijk Volledige Versie : Acces files



pukker
26/01/05, 23:19
Ik heb misschien een domme vraag.

Maar ik zie bij sommige aanbiedingen weleens staan:

gebruik van acces files.

Wat houdt dit precies in?
Want bij die advertenties is het niet noodzakelijk dat er echt acces databases gebruikt worden...

mguilmot
26/01/05, 23:20
MS Access databases :)

Dennis
26/01/05, 23:22
Als in Microsoft Access database? Daarvoor heb je ASP en Windows-hosting nodig volgens mij. Ik weet overigens niet precies hoe dat zou moeten gaan als jij losse Access-databasefiles online hebt en hoe je die aanspreekt enzo... zonder Access-database-server... maar zal wel werken he :D

Het zou ook access-logs kunnen zijn, dat de gebruiker gewoon altijd de apache accesslogs kan downloaden? Nee... vast niet.

pukker
26/01/05, 23:51
Nee, het gaat echt over de acces database files, maar hoe zijn die aan te spreken zonder acces database server dan?
windows 2003 server is aanwezig...

edit:
Klopt het dat ASP.NET sowieso mdb files kan lezen zodra hij er maar rechten voor heeft?
Is hier geen acces database server voor nodig?

MediaServe
27/01/05, 03:35
Zoiets als een Access database server bestaat niet echt. Microsoft Access databases (losse MDB bestanden) kun je aanspreken met behulp van een standaard driver. Die driver is altijd aanwezig op een Windows machine, dus op Windows hosting kun je bijna altijd Microsoft Access gebruiken. Zo kun je een database aanspreken:

SET dbConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
sConnection = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;" & _
"Data Source=" & Server.MapPath("\db\database.mdb") & ";" & _
"Persist Security Info=False"

dbConn.Open(sConnection)

SQLCommand = "SELECT * FROM TabelNaam"
SET rs = dbConn.Execute(SQLCommand)
Klopt het dat ASP.NET sowieso mdb files kan lezen zodra hij er maar rechten voor heeft?
Is hier geen acces database server voor nodig?Ja, dat klopt. :)
Nee, daar is geen server voor nodig.

pukker
27/01/05, 09:35
Origineel geplaatst door MediaCreations
dus op Windows hosting kun je bijna altijd Microsoft Access gebruiken.

In welke gevallen zou dit niet mogelijk zijn?
waarschijnlijk zal ik hier wel in vallen :D

Tha_Wiz
27/01/05, 09:58
Er zijn 2 manieren om een Access database te benaderen, of door gebruik van ODBC koppelingen of zoals MediaCreations al zei door het gebruiken van een fysiek of relationeel path naar de database vanuit het PHP, ASP of ASP.NET bestand. Beiden zijn probleemloos te gebruiken in alle 3 genoemde talen (fysieke of relationele paden naar de database zijn echter makkelijker in gebruik en geven minder rondslomp).

Gebruik je een Windows server dan kun je altijd de Acccess database benaderen. Ondersteuning voor het uitlezen van deze Access database zit dus standaard (altijd) inbegrepen. Je moet echter wel het Microsoft Access programma (onderdeel van Office) geinstalleerd hebben om de mdb file te openen en uit te lezen in een interface. Voor alleen het benaderen van de database voor lezen en schrijven vanuit asp of asp.net hoeft dit dus niet.

MediaServe
27/01/05, 14:13
Origineel geplaatst door pukker


In welke gevallen zou dit niet mogelijk zijn?
waarschijnlijk zal ik hier wel in vallen :D Dat is enkel in het geval dat de webhoster het gebruik heeft geblokkeerd, bijvoorbeeld omdat hij jou een duurder pakket wil aansmeren als jij Access wilt gebruiken. De kans is echt heel klein dat je Windows hosting hebt zonder Access ondersteuning :)

Stefan Mensink
27/01/05, 14:32
Origineel geplaatst door pukker
Ik heb misschien een domme vraag.

Maar ik zie bij sommige aanbiedingen weleens staan:

gebruik van acces files.

Wat houdt dit precies in?
Want bij die advertenties is het niet noodzakelijk dat er echt acces databases gebruikt worden...

Ook is het mogelijk dat de webhoster bedoelt dat de gebruiker zelf .htaccess bestanden aan kan maken die dan door de Apache webserver als zodanig worden herkend en toegepast.