PDA

Bekijk Volledige Versie : Hosten van eD2k-index sites



Zenda
24/01/05, 20:45
Beste,

Ik vraag me af hoe jullie kijken naar het hosten van eD2k-index sites. Even ter verduidelijking; een eD2k-index site is een site wat op de server zelf geen illegale content (warez e.d.) heeft, maar alleen links biedt om te zorgen dat er een download start in het programma eDonkey/eMule.

De meningen zijn erg verschillend. Stichting BREIN zegt dat het aanbieden van eD2k links illegaal is, maar in de wet staat nergens dat het ook daadwerkelijk illegaal is!
Laatst is er een grote actie geweest tegen de website Releases4U.com, waarbij totaal 8 arrestaties hebben plaats gevonden (hier zat ook 1 persoon van de webhostingdiensten bij). Ook zijn er van die website 3 servers in beslag genomen.

Enkele berichten:
WebWereld: Opsporingsdienst FIOD sluit eDonkey-sites (http://www.webwereld.nl/nieuws/20294.phtml)
WebWereld: OM heeft zeer lastige zaak met eDonkey-sites (http://www.webwereld.nl/nieuws/20304.phtml)
WebWereld: Strafbare feiten in eDonkey-zaak kraakhelder (http://www.webwereld.nl/nieuws/20325.phtml)

Kortom:
Hoe denken jullie over dit onderwerp?
Vraagt iemand of hij een eD2k-index site mag hosten, ga je hiermee akkoord?

euro-access
25/01/05, 00:35
Het is niet strafbaar. Zie ook uitspraak over Kazaa bij hoge raad.

Brein heeft de FIOD aresten laten uitvoeren omdat ze dit zelf niet konden doen. Dus fiscaal gezien.

het is een mooie smoes om achter af te zeggen. Sorry wij zaten fout
maar de sites zijn wel offline.

Dus host je veel sites. zet een oude P2 tower neer
en als ze komen geef je ze die mee

Dennis
25/01/05, 08:50
Het aanbieden van eD2k links lijkt mij kei-illegaal en ik denk dat een uitspraak in een rechtzaak ook negatief zou uitvallen.

eD2k sites bieden links aan naar illegale downloads. Zij kunnen makkelijkj illegale downloadlinks weren.
KaZaA biedt slechts de mogelijkheid tot het delen van downloads en KaZaA kan zelf geen censuur in het netwerk aanbrengen, omdat er geen indexes op hun servers staan.

Triloxigen
25/01/05, 08:56
Linken is nog steeds niet verboden...
Denk maar eens aal www.google.com of aan http://music.lycos.com

royen99
25/01/05, 09:17
Alhoewel het (mischien) niet illegaal zou zijn (al zijn meningen hierover verdeeld) een hoop gelazer kan je er wel mee verwachten schat ik. Wij zouden het niet toestaan als we het van te voren zouden weten.

Gerelateerd: Hoe zou het zitten met het hosten van bv een DC hub? Dit lijkt mij volledig legaal.

Dennis
25/01/05, 11:01
Linken is toch zeker wel keihard verboden? Jij helpt mee met het distribueren van illegale downloads.

Waarom is Napster down gegaan? Precies... zij gaven de gebruiker links tot downloads (hadden indexes op servers met wie wat aanbood). Weliswaar is anders en via P2P, maar toch.

Napster mocht geen illegale downloads meer linken. Ze moesten dat filteren.

Ber|Art
25/01/05, 11:26
Ik denk ook dat de kans op problemen groot zullen zijn, ik denk niet dat ik het zou hosten. Of het nu wel of niet verboden is vind ik dan nog niet eens belangrijk. Als je iemand doorverwijst naar de dealer ben je zelf geen dealer maar....;) suc6!

Ionstar
25/01/05, 11:41
Je biedt geen illegale content aan, maar je faciliteert wel de continuering van illegale content. Volgens mij zijn ed2k links niet strafbaar omdat er in die links zelf geen content waar copyrights op berusten zit. Een ander verhaal zijn weer die BitTorrent tracker links die direct de vrager van de content koppelt aan de vele aanbieders ervan. Dat het steeds maar kleine stukjes van de content (die opzich niet illegaal zijn) zijn lijkt Brein en andere (ook vooral buitenlandse) organisaties niet te weerhouden.

Ik zou er in iedergeval wel mee uitkijken. Met de populariteit van zo'n site vestig je ook automatisch de aandacht van die organisaties op je.

maxnet
25/01/05, 11:41
Origineel geplaatst door Zenda
[B]
De meningen zijn erg verschillend. Stichting BREIN zegt dat het aanbieden van eD2k links illegaal is, maar in de wet staat nergens dat het ook daadwerkelijk illegaal is!


Er is jurispredentie dat zegt dat een link naar materiaal dat onmiskenbaar onrechtmatig is, zelf ook onrechtmatig is.

Zie: http://www.spaink.net/fishman/home.html



...VERKLAART voor recht dat de Service Providers door het zonder toestemming van eisers op hun computersystemen aanwezig hebben van een 'link' die bij activering een verveelvoudiging van werken waarop CST het auteursrecht bezit bewerkstelligt op het scherm van de computer van de gebruiker, onrechtmatig handelen indien en voorzover zij van de aanwezigheid daarvan in kennis worden gesteld, voorts aan de juistheid van die kennisgeving in redelijkheid niet valt te twijfelen en de Service Providers alsdan niet zo spoedig mogelijk overgaan tot verwijdering van die link uit hun computersysteem;


Nu is het vonnis in deze zaak echter in hoger beroep vernietigd.
Helaas is in het hoger beroep niet ingegaan wordt of links wel of niet mogen, hetgeen weinig duidelijkheid schept.

maxnet
25/01/05, 11:51
Origineel geplaatst door DennisCitus

Waarom is Napster down gegaan? Precies... zij gaven de gebruiker links tot downloads (hadden indexes op servers met wie wat aanbood). Weliswaar is anders en via P2P, maar toch.

Napster mocht geen illegale downloads meer linken. Ze moesten dat filteren.

Napster is een Amerikaans bedrijf, onderhevig aan Amerikaanse wetgeving.

In Nederland is bij zoekmachines het van te voren filteren vooralsnog niet verplicht.
Wel het achteraf verwijderen van links als je er op gewezen bent dat het materiaal onmiskenbaar onrechtmatig is.
Zie de zoekmp3.nl rechtzaak.

http://www.netkwesties.nl/editie95/artikel1.php


Bij een eDonkey site waarbij moderators actief de links beoordelen gaat dit echter niet op.

veenman
25/01/05, 12:22
Ik zou iedereen afraden om ED2K-link sites te hosten, en als je het al doet enkel op een dedicated server. Ookal is het legaal, straks nemen ze de server in beslag waar de site op draait (om wat voor reden dan ook) en daar zijn dan al je klanten die op die server draaien de dupe van. Als je het mij vraagt staat het risico niet in verhouding tot wat het opleverd.

Domenico
25/01/05, 12:28
Via google kun je zat direct download links vinden van illegale spullen maar ik zie google niet zomaar down worden gehaald.

Ik zie het al gebeuren als ze daar de servers weg moeten halen. Zijn er meer dan drie namelijk. ;)

Dennis
25/01/05, 12:31
Als Google mp3's zou linken dan zouden partijen zeker kunnen eisen dat hij strenge filters zouden toepassen.

Verder is Google een zoekmachine. Zit wel wat anders dan bij eDonkey en Napster, die bieden echt muziekdownloads aan.

PeterT
25/01/05, 12:54
Origineel geplaatst door skunkah
Ik zou iedereen afraden om ED2K-link sites te hosten, en als je het al doet enkel op een dedicated server. Ookal is het legaal, straks nemen ze de server in beslag waar de site op draait (om wat voor reden dan ook) en daar zijn dan al je klanten die op die server draaien de dupe van. Als je het mij vraagt staat het risico niet in verhouding tot wat het opleverd.

(ik richt me nu op deze post, maar het gaat op voor iedereen die hier dit soort commentaren plaatst)

Lees het complete bericht eens goed, dan zul je zien dat BREIN eerst heeft geprobeerd met gesprekken de content weg te laten halen, pas nadat hier herhaaldelijk geen gehoor aan was gegeven is overgegaan tot het inschakelen van justitie.

TSG-Hans
25/01/05, 12:58
Origineel geplaatst door PeterT

Lees het complete bericht eens goed, dan zul je zien dat BREIN eerst heeft geprobeerd met gesprekken de content weg te laten halen, pas nadat hier herhaaldelijk geen gehoor aan was gegeven is overgegaan tot het inschakelen van justitie.

En wat als de klant met de ed2k site degene is die ook geen gehoor geeft aan verzoeken van BREIN, en jij niets weet van die verzoeken?

PeterT
25/01/05, 13:01
Origineel geplaatst door STABLE


En wat als de klant met de ed2k site degene is die ook geen gehoor geeft aan verzoeken van BREIN, en jij niets weet van die verzoeken?

Ook jij even lezen; ook de hostingprovider weigerde de site uit de lucht te halen.

EWS
25/01/05, 16:42
De ene zegt legaal, de andere illegaal, ik ga er vanuit dat er in ieder geval een hoop problemen van kunnen komen als je zulke site's zou hosten dus vandaar het volgende zinnetje in mij AV;


geen illegale content beschikbaar stellen in welke vorm dan ook (b.v. warez, linken, en doorverwijzingen);

Ik neem gewoon het risico niet.

Glenn
25/01/05, 16:54
Je zou bijvoorbeeld een dedicated bak kunnen huren in een land waar de wetgeving erg slecht geregeld is wat betreft illegaliteit. Dan plaats je daar de ed2k site op. Naar mijn weten is die server dan onderhevig aan de wetgeving van dat land.

Xerious
25/01/05, 17:26
Overigens gaat het Napstar verhaal niet geheel op in Nederland.

Ze hebben geprobeert KaZaA, een oorspronkelijk Nederlands product aan te pakken. Dat ging niet want het doorgeven van links en computeradressen is niet verboden. Het wordt pas illegaal als het opgeslagen wordt.

Zenda
25/01/05, 17:53
Een eD2k link is niets meer dan een "dode" link. Deze link kan pas een actie uitvoeren als je in het bezit bent van het programma eDonkey of eMule. De link zorgt ervoor dat er een download in het programma start.

Het is eigenlijk te vergelijken met het volgende:
Er komt een zoekresultaat van Google. Deze zoekresultaat geeft links weer, zodra je er op klikt en niet in het bezit bent van een browser, zal er niets gebeuren. Ben je wel in het bezit van een browser dan zal de pagina geopent worden.

DennisCitus, helaas je zit er dus naast ;).

Ook ter verduidelijking. Het gaat om een site zonder dat er op de server warez bevinden. Ook is het niet het geval dat ik gevraagd ben om te hosten, maar om een totaal andere reden (de reden vertel ik niet, omdat dit niets met webhosting te maken heeft ;)).

Wat Euro-Acces ook al zei, Stichting BREIN kan zelf geen arrestatie's plegen. Het enige wat zij doen is op onderzoek naar illegale praktijken, hebben ze er een beet zullen ze hiervoor de FIOD-ECD of Politie voor inschakelen.
In het geval van de eD2k site (Releases4U) ging het om de FIOD-ECD.

Het klopt inderdaad dat de server waarop zo'n site wordt gehost accuut in beslag wordt genomen. De periode dat ze het in beslag houden kan makken 1 jaar duren. Daarbij werd 1 van de mederwerkers ook nog is gearresteerd, omdat de server op zijn naam stond.

Zou jij, als webhoster, het dus nog aandurven?

Ber|Art
25/01/05, 17:58
Nee :)

blaaat
25/01/05, 19:17
Nee bedankt..

Dennis
25/01/05, 19:34
Origineel geplaatst door Xerious
Overigens gaat het Napstar verhaal niet geheel op in Nederland.

Ze hebben geprobeert KaZaA, een oorspronkelijk Nederlands product aan te pakken. Dat ging niet want het doorgeven van links en computeradressen is niet verboden. Het wordt pas illegaal als het opgeslagen wordt. Nee, Amerika loopt voor op ons qua anti-piracy weggeving. Maar Nederland zal hier zeker nog wel achteraan komen.

Als het aanbieden van torrentlinks illegaal wordt, dan zal de muziekbranche het ook wel voor elkaar krijgen om ed2k links illegaal te krijgen. Natuurlijk zijn het slechts vage hash-links oid. maar die websites werken mee aan het distribueren van illegale software. Ik zie niet in waarom de muziekbranche het niet voor elkaar zou krijgen om dit illegaal te laten verklaren. En dit zou ik bij copyrighted muziek ook nog terecht vinden ook.

Het is mijn ogen een groot risico, dus ik zou er niet aan beginnen. Laat ze maar colocaten bij je oid. maar hun dataverbruik zal ook niet hoog is, dus veel verdien je er zowieso niet aan.

®on
25/01/05, 19:40
Origineel geplaatst door Zenda
Zou jij, als webhoster, het dus nog aandurven?
Nee.

mihosnet
25/01/05, 20:31
Het is trouwens niet mogelijk om met BREIN te communiceren, ze sturen allerlei automatische emails met dreigementen. Laatst een klant van ons een onterechte email ontvangen, maar reageren doen ze zelf niet (ze eisen echter wel dat de hosting provider wel binnen 24 uur reageert).

Zenda
25/01/05, 20:46
Origineel geplaatst door mihosnet
Het is trouwens niet mogelijk om met BREIN te communiceren, ze sturen allerlei automatische emails met dreigementen. Laatst een klant van ons een onterechte email ontvangen, maar reageren doen ze zelf niet (ze eisen echter wel dat de hosting provider wel binnen 24 uur reageert).

Ik weet het van jouw geval (zal geen naam noemen). Dit zegt inderdaad genoeg over Stichting BREIN. Wat je moet doen is gewoon een telefoontje plegen en bij de telefoniste zeggen dat je met SPOED de directeur Tim Kuik moet spreken. Dan zal je zeker snel meer weten ;).

rembrand
26/01/05, 14:13
Ik zou het iig niet meer doen...

Domenico
26/01/05, 15:01
Ik denk toch dat het meer deze richting op gaat.

http://www.exeem.com/
http://www.exlite.net/

Decentraal dus.

zb-anna
29/01/05, 16:26
Noorse student veroordeeld voor mp3-links
Zaterdag, 29 januari 2005 - Een Noorse student moet een boete van bijna 16.000 dollar betalen omdat hij op zijn site links naar mp3-bestanden aanbood

http://www.webwereld.nl/nieuws/20661.phtml

Michel2k
01/02/05, 03:12
Wellicht ook interessant, op het moment loopt er een aanklacht/rechtzaak tegen een niet nader te noemen bittorent file aanbieder, die zich hevig verzet en financiele ondersteuning vraagt van haar gebruikers, ze gaan dan ook vol de strijd aan met de MPAA.

Een andere site die torrents links verspreid, houd zich schuil in zweden, waar andere wetten gelden op dit gebied dan in America. Zij hebben op hun site een compleet archief met mail wissellingen met verschillende instanties en advocaten kantoren. Deze jongens zijn naar mijn weten nog niet aangeklaagd, en lijken goed op de hoogte te zijn van de wet in zweden.

Ben benieuwd wat er met deze 2 sites gaat gebeuren.

Ik weet niet of ik de links hier mag plaatsen, wil het best doen, met toestemming van de Mod's uiteraard.

BlueMoonIT
01/02/05, 16:18
Origineel geplaatst door STABLE


En wat als de klant met de ed2k site degene is die ook geen gehoor geeft aan verzoeken van BREIN, en jij niets weet van die verzoeken?
Brein doet volgens mij ook gewoon aan de aanbieder van de hosting bericht geven. Plus, als goede hoster heb je natuurlijk altijd in je AV staan dan illegale content niet toegestaan is en dat bij twijfel de site altijd geweigerd mag worden.