PDA

Bekijk Volledige Versie : Vraagstuk mbt domeinverhuizing



BartsMM
20/01/05, 14:27
Yo Guys,

Ik heb een geschilletje met de oude registrar van een tiental domeinen en zou jullie dat graag voorleggen om te zien hoe jullie erover denken. De situatie:

- De domeinen (eigendom van 3 verschillende klanten) zouden aflopen op 19 december 2004.

- De klanten willen graag dat de domeinen bij mijzelf worden ondergebracht ipv bij een derde partij en dus ontvang ik op de 15e december de juiste ondertekende contracten.

- Ik breng per fax (zoals ik al jaren doe met de andere registrar) de oude registrar op de hoogte van de wens van de klant door ze een verhuisformulier te faxen met handtekening van de klant. Dat doe ik ook op de 15e.

- Daarna (ook de 15e) start ik de echte verhuisprocedure via SIDN. Er zit een wachtdag tussen, dus de domeinen zijn de 17e 100% zeker verhuisd. Dat kan achteraf ook worden vastgesteld.

- In januari ontvang ik vervolgens een factuur van de oude registraar voor de domeinen voor het nieuwe jaar (20-dec-2004-19-dec-2005).

- Ik bel daar natuurlijk naartoe dat de domeinen daar allang niet meer staan en dat de kennisgeving daarvan ook al de 15e dec. is gefaxed. Hun antwoord is: die faxen hebben we nooit gehad, dus u gaat gewoon betalen.

Jullie snappen dat ik het daar niet mee eens ben natuurlijk. Waarom betalen voor registratie als ze die dienst inmiddels niet meer verzorgen? Wat vinden jullie ervan?

De oude registrar waar ik het over heb is er eentje uit de top10 (meeste domeinen-top100). Een grote organisatie dus.

ardjan
20/01/05, 14:45
Staat er geen opzegtermijn vermeld in hun Algemene Voorwaarden? Of iets wat betrekking kan hebben hierop?

wbakker-letsgoonline
20/01/05, 14:56
Heb je nog een verzend bewijs van de fax ? zoja dan kunnen ze je niks maken tenzij er in het contract staat dat je een maand van te voren op moeten zeggen....

BartsMM
20/01/05, 14:59
Ik neem aan van wel, en dat zal ook gerust langer zijn dan 4 dagen. Maar zelfs al zou dat zo zijn, je kan toch moeilijk geld vragen voor een dienst die je niet meer levert? (de dienst is immers beperkt tot verzorgen van de domeinregistratie). In hun begeleidende brief schrijven ze zelf: "vanaf het moment dat een domeinnaam verhuisd of opgezegd is, heeft u geen recht meer op de diensten". M.a.w. ik heb nergens recht meer op, maar moet nog wel betalen!?!?

BartsMM
20/01/05, 15:01
En hebben de voorwaarden van SIDN hier geen overtreffende werking? We zijn beide deelnemers. Volgens 9.1 mag elke deelnemer elk domein van een andere deelnemer overnemen. Volgens 9.2 is daarvoor slechts nodig dat de domeinhouder op de hoogte is.

Stefan Mensink
20/01/05, 15:41
Naar de gemiddelde maatstaven van overeenkomsten kan een leverancier van diensten een dienst gewoon in rekening brengen indien er niet tijdig is opgezegd, zelfs als de klant geen gebruik meer van die dienst maakt.

En ik kan me moeilijk voorstellen dat zo'n grote partij niet minimaal 1 maand opzegtermijn in zijn contract heeft opgenomen.

Kortom: Het lijkt misschien een beetje wrang, maar waarschijnlijk staan zij helemaal in hun recht met het versturen van deze facturen. Moraal: Altijd tijdig opzeggen!

BartsMM
20/01/05, 15:54
Nou ja, ik betaal die facturen niet natuurlijk. Mijn klanten krijgen nu van 2 kanten een factuur. 1 van mij voor de diensten die ik -wel- lever en 1 van de oude partij die dus niets levert maar wel geld wil...

Het zal er wel op neer komen dat ik de facturen van de oude partij zelf betaal om mijn klanten te ontzien. :(

HighFly
21/01/05, 00:36
Ik heb dit eens bij de hand gehad met Widexs en Active24.

Bij beide laten zien (via fax een uitdraai van de WHOIS) dat de domeinnamen zijn verhuisd en dat hun er dus niet meer voor betaalden.

Beide waren erg schappelijk en kreeg keurig een credit. Okay, duurde wel even, maar uiteindelijk toch.

Groet,
HighFly

SebastiaanCitus
21/01/05, 20:15
Wanneer ze in hun Algemene Voorwaarden of in de overeenkomst met jou GEEN opzegtermijn hebben opgenomen moet je die factuur als WC-papier gebruiken ;)

Wanneer ze wel aangeven dat er een opzegtermijn van 1 maand is, dan moet je gewoon de factuur betalen.

Ga er maar vanuit dat het laatste het geval is!

BartsMM
24/01/05, 08:58
Er is idd wel een opzegtermijn. Maar het blijft raar dat je het domein dan dus 2x betaald. Een keer direct aan SIDN en een keer voor het tiendubbele aan een derde partij die op hun beurt helemaal niets betalen of doen.

macjans
27/01/05, 22:37
Tja je zit uiteindelijk met een opzegtermijn. Dit zal best in de kleine lettertjes vermeld staan. Er zijn bedrijven die 3 maanden in de kleine lettertjes hebben staan. Dus goed lezen dus de kleine lettertjes. Met het verhuisformulier van de SIDN heb je alleen iets met de SIDN te doen je registar zal ongetwijfeld andere regels erop nahouden.