PDA

Bekijk Volledige Versie : Geldig faktuur ?



AlfaHosting
08/01/05, 14:48
We hebben met KDIS een kleine discussie over de fakturen. Omdat we niet echt op de hoogte zijn van de Nederlandse wetgeving vroeg ik me af of iemand op de hoogte is en ons raad kan geven of doorverwijzen ivm volgende drie problemen. Of met wie men eventueel contact kan opnemen ?

1) KDIS vermeld niet ons BTW nummer op hun fakturen. Volgens de Belgische wetgeving moet naast hun BTW nummer ook ons BTW nummer vermeld staan. KDIS zegt dat dit niet moet in Nederland. Klopt dit ?

2) De fakturen van KDIS worden gestuurd per mail en kunnen niet uitgeprint worden op 1 pagina. Er valt steeds een gedeelte van het faktuur weg. Kan dit wettelijk in Nederland. Men ging dit proberen in orde te brengen maar er zijn reeds fakturen zo opgemaakt ...

3) Men rekent steeds 19 % aan voor de diensten naar Belgie. We hebben al enkele malen contact opgenomen met de Nederlandse belastingsdienst en ook zij beweren dat het 0 % zou moeten zijn. KDIS heeft blijkbaar problemen met hun regionaal kantoor dat beweerd dat het 19 % moet zijn. Kan iemand hierover licht in het duisternis werpen ?

spirit010
08/01/05, 14:57
De facturatie van KDis is erg slecht vind ik.

Wij hebben ook een aantal problemen lopen. Wij moeten twee maanden vooruit betalen, terijl in de overeenkomst het volgende staat: 'Facturering van de dienst zal vooraf per maand plaats vinden. Het meerdere verbruik zal zoals bedoeld onder lid 2 van dit artikel zal in de opvolgende maand worden gefactureerd.’

Er word nergens gesproken dat we een maand extra vooruit moeten betalen. Maar als we hun wijzen op de gesloten overeenkomst. Krijgen we als antwoord dat ze niet van hun facturatie afwijken en als wij het hier niet mee een zijn we de overeenkomst maar moeten beeindigen.

Reactie op administratieve/financiële vragen krijg je bijna niet of je krijgt maar een half antwoord.

Een BTW nummer vermelden is in dit geval niet verplicht in Nederland. (heeft te maken de branche, volgens mij)

Ik vind echter wel als ze belgische klanten hebben dat ze dit welmoeten doen.

Het uitprinten gaat hier wel prima. Alles komt op één pagina.

Technisch gezien ben ik uiterst tevreden over KDis

Carl<n-media>
08/01/05, 15:00
1) Als je de BTW wilt verleggen, dan moet de verkoper het BTW nummer van de afnemer op de factuur vermelden. Anders moet je gewoon 19% BTW over de diensten betalen.

2) Ja, in de eisen staat niets over de opmaak van een factuur.

3) Ze mogen 19% BTW over de diensten rekenen. Dit is alleen nadelig voor de afnemer.

Overigens kun je dit ook navragen bij de Nederlandse belastingdienst. Of kijk op www.belastingdienst.nl.

Hans
08/01/05, 15:05
Volgens mij zijn ze gewoon verplicht om de facturen per post toe te sturen; alleen per e-mail is simpelweg niet geldig, TENZIJ de ontvanger met 100% zekerheid kan vaststellen dat de afzender ook werkelijk is wie hij beweert te zijn en dat de inhoud van de factuur niet gewijzigd is.

Hier is het een en ander te vinden daarover:
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2004/5a57ca1.htm

spirit010
08/01/05, 15:07
Ik vond het onderstaande op www.belastingdienst.nl. Weet niet of dit betrekking heeft op hosting.:

U verkoopt goederen in een ander EU-land: intracommunautaire levering
Als u goederen verkoopt aan een ondernemer in een ander EU-land, dan is er sprake van een intracommunautaire levering. U hoeft in dat geval geen BTW te betalen en dus ook geen BTW door te berekenen aan uw afnemer. Voor een intracommunautaire levering gelden de volgende twee voorwaarden:

eMiz0r
08/01/05, 15:38
Origineel geplaatst door spirit010
Ik vond het onderstaande op www.belastingdienst.nl. Weet niet of dit betrekking heeft op hosting.:

U verkoopt goederen in een ander EU-land: intracommunautaire levering
Als u goederen verkoopt aan een ondernemer in een ander EU-land, dan is er sprake van een intracommunautaire levering. U hoeft in dat geval geen BTW te betalen en dus ook geen BTW door te berekenen aan uw afnemer. Voor een intracommunautaire levering gelden de volgende twee voorwaarden:

"Goederen". Webhosting, colocation etc. vallen onder "diensten". De 19% BTW moet inderdaad berekend worden tenzij de BTW verplichting verlegd wordt op de afnemer (ook dit is bevestigd door Belastingdienst regiokantoor te Leeuwarden).

AlfaHosting
08/01/05, 16:19
Origineel geplaatst door eMiz0r


"Goederen". Webhosting, colocation etc. vallen onder "diensten". De 19% BTW moet inderdaad berekend worden tenzij de BTW verplichting verlegd wordt op de afnemer (ook dit is bevestigd door Belastingdienst regiokantoor te Leeuwarden).

Nochtans, na een telefoontje met de belastingsdienst buitenland, hebben ze me bevestigd dat het 0% moet zijn.

Mikey
08/01/05, 16:30
Origineel geplaatst door Mario


Nochtans, na een telefoontje met de belastingsdienst buitenland, hebben ze me bevestigd dat het 0% moet zijn.

Vraag of ze dit schriftelijk kunnen bevestigen zodat je dit voor kan leggen aan KDIS, tevens mocht het echt zo zijn dan kun je de btw terug verwachten met terug werkende kracht.

Henky!
08/01/05, 16:38
Ja hoor, de Belg heeft gelijk. Nul procent is nul procent mits beide partijen over een BTW nummer beschikken. Goederen of diensten maakt hier niets uit.

Het maakt overigens niet uit hoe de factuur eruit ziet. Er mag dus een lullig stukje op blad twee staan. Is alleen niet zo netjes.

Een factuur verstuurd per email is net zo rechtsgeldig als een verstuurd papiertje. Mocht het ooit tot rechtszaken komen dan gelden dezelfde regels. Je moet een bestelling en een geleverde dienst aan kunnen tonen.

Tenslotte, ook als je binnen Nederland levert aan een bedrijf moeten officieel sinds een jaar de BTW nummers van beide partijen worden vermeld. Hoewel ze tot nu toe nog niet boos zijn geworden als we zulks niet deden:-)

Carl<n-media>
08/01/05, 16:48
Origineel geplaatst door Mikey


Vraag of ze dit schriftelijk kunnen bevestigen zodat je dit voor kan leggen aan KDIS, tevens mocht het echt zo zijn dan kun je de btw terug verwachten met terug werkende kracht.
Zoals ik het al verteld heb, is het niet verplicht om de BTW te verleggen. Mocht je de BTW echter willen verleggen dan moet je een geldig BTW nummer (zie wet op de BTW artikel 6) van de afnemer op de factuur vermelden.

De TS kan overigens een verzoek doen bij de Nederlandse belastingdienst om de BTW terug te ontvangen. Dit kan echter vrij lang duren. In sommige gevallen spreekt men over enkele jaren om de BTW terug te ontvangen.

stijnbol
08/01/05, 17:00
- Voor de belgische diensten zijn digitale facturen even goed hoor, maar je moet ze dan ook digitaal bewaren (standaard 10 jaar, net als reguliere facturen).
- Over het verzenden van de facturen per post zegt de Belgische wet dat digitale facturen aanvaard worden wanneer de klant zich hiermee akkoord verklaart.
- Over die 19% zie ik het probleem eigen lijk niet metteen, want die kan je toch gewoon terugvorderen hier? OK, pas ruim een jaar later, maar de te betalen BTW loopt ook een jaar achter, dus het verschil zal toch niet groot zijn. Of vergis ik me ergens in mijn redenering?

Carl<n-media>
08/01/05, 17:02
Origineel geplaatst door stijnbol

- Over die 19% zie ik het probleem eigen lijk niet metteen, want die kan je toch gewoon terugvorderen hier? OK, pas ruim een jaar later, maar de te betalen BTW loopt ook een jaar achter, dus het verschil zal toch niet groot zijn. Of vergis ik me ergens in mijn redenering?
Nee, dat is niet mogelijk, omdat die 19% BTW aan de Nederlandse belastingdienst is betaald.

Ahead-IT
08/01/05, 17:07
Origineel geplaatst door Henky!
Ja hoor, de Belg heeft gelijk. Nul procent is nul procent mits beide partijen over een BTW nummer beschikken. Goederen of diensten maakt hier niets uit.

Correct, KDIS heeft de vraag enkele maanden ook al gesteld en blijkbaar nog geen maatregelen genomen. Wat ze nu aan het doen zijn is illegaal, 19% onbelaste winst!

Even voor de duidelijkheid: BTW is geen kost én geen winst voor een bedrijf, wat je verdient is het bedrag excl. BTW en daar wordt je ook op belast.

stijnbol
08/01/05, 17:07
Okay, I see the point!

Ik vind zelf niet metteen iets hierover, maar zal maandag even navragen aan onze boekhouders op het werk. Die weten zonder twijfel wat kan en mag/moet.

[user]
08/01/05, 17:23
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Correct, KDIS heeft de vraag enkele maanden ook al gesteld en blijkbaar nog geen maatregelen genomen. Wat ze nu aan het doen zijn is illegaal, 19% onbelaste winst!

Even voor de duidelijkheid: BTW is geen kost én geen winst voor een bedrijf, wat je verdient is het bedrag excl. BTW en daar wordt je ook op belast.

Maar wie zegt dat KDIS de BTW voor zichzelf houd? dat lijkt me zeer sterkt en is ook niet het discussiepunt. De vraag is of KDIS de 19% BTW mag berekenen of dat ze 0% moeten berekenen..

Wat wij en de meesten hier doen is 0% berekenen als er een geldig BTW nummer van de desbetreffende partij is. Anders gewoon 19% BTW berekenen. Maar ik zie wel wat in het punt van KDIS om altijd 19% te berekenen en dat de partij dit zelf terugvraagd.

AlfaHosting
08/01/05, 17:35
Origineel geplaatst door spirit010
De facturatie van KDis is erg slecht vind ik.
Wij hebben ook een aantal problemen lopen. Wij moeten twee maanden vooruit betalen, terijl in de overeenkomst het volgende staat: 'Facturering van de dienst zal vooraf per maand plaats vinden. Het meerdere verbruik zal zoals bedoeld onder lid 2 van dit artikel zal in de opvolgende maand worden gefactureerd.’


Ook dat hebben we opgemerkt en het is inderdaad erg vreemd. Maar hier hebben we niet moeilijk over gedaan. Wel waren in de beginfase ook nog eens de data verkeerd over de periode dat de fakturen lopen, maar dat is na aanvraag opgelost. Ook de contracten waren trouwens niet volledig, ook dat hebben ze wel aangepast na onze vraag.



Er word nergens gesproken dat we een maand extra vooruit moeten betalen. Maar als we hun wijzen op de gesloten overeenkomst. Krijgen we als antwoord dat ze niet van hun facturatie afwijken en als wij het hier niet mee een zijn we de overeenkomst maar moeten beeindigen.


Misschien hebben ze klanten genoeg :p



Reactie op administratieve/financiële vragen krijg je bijna niet of je krijgt maar een half antwoord.


Dat is inderdaad een groot probleem omdat onze boekhouder constant opmerkingen maakt over hun fakturen en er maar geen oplossing komt. Ik begrijp bv. het probleem niet waarom men niet eenvoudigweg ons btw nummer bij onze gegevens kan zetten ? Dat is nu toch niet moeilijk als blijkt dat dit nodig is voor hun Belgische klanten ...



Ik vind echter wel als ze belgische klanten hebben dat ze dit welmoeten doen. Het uitprinten gaat hier wel prima. Alles komt op één pagina.


Vreemd, hier niet en bij hunzelf ook niet. Maar dat ging deze maand nog aangepast worden is ons beloofd.



Technisch gezien ben ik uiterst tevreden over KDis

Inderdaad, technisch gezien zijn we enorm tevreden over hun, daarom is het ook zo jammer. We moeten dringend een bijkomende server gaan bestellen en willen dat eigenlijk liefst bij hen doen, alleen jammer dat er maar geen oplossingen komen wat betreft de administratieve kant.

AlfaHosting
08/01/05, 17:37
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

3) Ze mogen 19% BTW over de diensten rekenen. Dit is alleen nadelig voor de afnemer.

Overigens kun je dit ook navragen bij de Nederlandse belastingdienst. Of kijk op www.belastingdienst.nl.


We hebben reeds met hun gebeld, zij hebben ons enkele artikels gegeven uit een wet waaruit blijkt dat het wel degelijk 0% moet zijn. Deze moesten we dan aan KDIS bezorgen. KDIS wacht nu op een antwoord van hun regionale kantoor dacht ik.

AlfaHosting
08/01/05, 17:39
Origineel geplaatst door Henky!

Tenslotte, ook als je binnen Nederland levert aan een bedrijf moeten officieel sinds een jaar de BTW nummers van beide partijen worden vermeld. Hoewel ze tot nu toe nog niet boos zijn geworden als we zulks niet deden:-)

Nochtans beweren ze dat dit niet moet ...

Carl<n-media>
08/01/05, 17:50
Origineel geplaatst door Mario



We hebben reeds met hun gebeld, zij hebben ons enkele artikels gegeven uit een wet waaruit blijkt dat het wel degelijk 0% moet zijn. Deze moesten we dan aan KDIS bezorgen. KDIS wacht nu op een antwoord van hun regionale kantoor dacht ik.
Volgens mij is het verleggen van de BTW geen verplichting.

Matthieu
08/01/05, 17:52
Origineel geplaatst door Mario


Nochtans beweren ze dat dit niet moet ... Dat hoeft ook niet, tenzij de belasting verlegd kan worden, de bewering van Henky! is er overigens één die eind 2003 erg veel naar voren kwam, ook hier op WHT.

Het vermelden van het BTW nummer van de afnemende partij, ongeacht of het goederen, diensten of gebakken lucht betreft hoeft in slechts een klein aantal gevallen vermeld te worden. In al deze gevallen is voor zover ik mij kan herinneren sprake van het verleggen van BTW naar de afnemer. Zoek voor de gein eens op "verleggen" of BTW op dit forum :)

In dit specifieke geval zou KDIS jullie BTW-nummer op de factuur moeten zetten als ze 0% tarief reken (vanwege verleggen), dat ze niet verleggen is uitsluitend nadelig voor de afnemer hoewel ik me kan voorstellen dat je het bedrag wat in rekening is gebracht aan BTW in Belgie weer op kunt geven als voorbelasting en zodoende terug kunt vorderen?

Groeten

Hans
08/01/05, 17:57
Origineel geplaatst door Henky!
Een factuur verstuurd per email is net zo rechtsgeldig als een verstuurd papiertje. Mocht het ooit tot rechtszaken komen dan gelden dezelfde regels. Je moet een bestelling en een geleverde dienst aan kunnen tonen.

Dat zou kunnen, maar zoals gezegd mogen ze niet zomaar elektronisch factureren TENZIJ:
- De afnemer daarmee akkoord gaat (!!)
- Een aantal waarborgen in acht genomen wordt.

Zie de brochure "Elektronisch factureren":
http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/btw/download/index.htm




Tenslotte, ook als je binnen Nederland levert aan een bedrijf moeten officieel sinds een jaar de BTW nummers van beide partijen worden vermeld. Hoewel ze tot nu toe nog niet boos zijn geworden als we zulks niet deden:-)

Volgens de belastingdienst zelf is dat NIET het geval en zij zullen het toch wel weten lijkt me ?

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2004/5a57ca1.htm

(enkele specifieke gevallen daar gelaten)

Ahead-IT
08/01/05, 18:00
Origineel geplaatst door Matthieu
Belgie weer op kunt geven als voorbelasting en zodoende terug kunt vorderen?
Het is al enkele malen gezegd: hoe kun je in België nu BTW terugvorderen als je die BTW aan een Nederlands bedrijf betaalt?

De staat zou daar een zeer slechte zaak aan doen!

V. Kleijnendorst
08/01/05, 18:20
Wat wordt er goed gelezen door iedereen. :)
Carl is de enige die het juiste roept.

WVoorschoten
08/01/05, 18:43
Binnen de EU wordt inderdaad gerekend met het 0% BTW tarief. Dus als een dienst wordt geleverd vanuit NL naar BE, wordt er 0 % BTW berekend, maar dan is er één voorwaarde volgens de Belastingdienst. Het BTW-nummer van het Belgische bedrijf moet op de factuur worden vermeld. Dus de facturen van KDIS zijn dan niet helemaal in orde.

WVoorschoten
08/01/05, 18:51
Origineel geplaatst door [user]

Maar ik zie wel wat in het punt van KDIS om altijd 19% te berekenen en dat de partij dit zelf terugvraagd.
Dit is erg omslachtig en niet de gewoonte. Normaal wordt er gewoon 0% berekend ( de btw wordt dan verlegd ) en het in dit geval Belgische bedrijf vermeldt dan op de aangifte omzetbelasting het bedrag en het percentage btw dat ze moeten afdragen aan de BE belastingdienst. Zo werkt het althans als er iets vanuit Belgie naar Nederland wordt geleverd. Dus ik neem aan dat het andersom ook zo is.

maxnet
08/01/05, 19:14
Origineel geplaatst door Mikey


Vraag of ze dit schriftelijk kunnen bevestigen zodat je dit voor kan leggen aan KDIS, tevens mocht het echt zo zijn dan kun je de btw terug verwachten met terug werkende kracht.

Staat gewoon op de site van de belastingdienst, hoor.

http://www.belastingdienst.nl/9229250/ob/inhoud/5a795a0.htm

Elektronische diensten aan zakelijke afnemers (met BTW-nummer) zijn belast in het land van consumptie.
KDIS dient dus gewoon 0% in rekening te brengen, en het BTW-nummer van de afnemer alsmede de mededeling dat het om een intracommunautaire dienst gaat op de factuur te vermelden.

Tevens dienen ze deze desgevraagd per post te versturen.

[user]
08/01/05, 20:34
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Het is al enkele malen gezegd: hoe kun je in België nu BTW terugvorderen als je die BTW aan een Nederlands bedrijf betaalt?

De staat zou daar een zeer slechte zaak aan doen!

Denk je niet dat de belgische en de nederlandse belastingdienst de verschillen onderling regelen?

Ahead-IT
08/01/05, 20:37
Origineel geplaatst door [user]


Denk je niet dat de belgische en de nederlandse belastingdienst de verschillen onderling regelen?
Nee, het feit van "je mag btw aanrekenen" is gewoon hilarisch.

Ofwel MOET je BTW betalen, ofwel MAG je geen BTW betalen.

Maar goed, ik laat het hierbij. Dezelfde dingen worden in dit topic gewoon 10 x herhaald. Als je bevestiging wilt, bel dan gewoon naar de BTW dienst of een degelijke boekouder!

AlfaHosting
08/01/05, 22:24
Origineel geplaatst door Matthieu
dat ze niet verleggen is uitsluitend nadelig voor de afnemer hoewel ik me kan voorstellen dat je het bedrag wat in rekening is gebracht aan BTW in Belgie weer op kunt geven als voorbelasting en zodoende terug kunt vorderen?


Neen, dat kan niet.

AlfaHosting
08/01/05, 22:28
Origineel geplaatst door WVoorschoten

Dit is erg omslachtig en niet de gewoonte. Normaal wordt er gewoon 0% berekend ( de btw wordt dan verlegd ) en het in dit geval Belgische bedrijf vermeldt dan op de aangifte omzetbelasting het bedrag en het percentage btw dat ze moeten afdragen aan de BE belastingdienst. Zo werkt het althans als er iets vanuit Belgie naar Nederland wordt geleverd. Dus ik neem aan dat het andersom ook zo is.

Inderdaad, dit klopt volledig.

eMiz0r
08/01/05, 22:58
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Nee, het feit van "je mag btw aanrekenen" is gewoon hilarisch.

Ofwel MOET je BTW betalen, ofwel MAG je geen BTW betalen.

Maar goed, ik laat het hierbij. Dezelfde dingen worden in dit topic gewoon 10 x herhaald. Als je bevestiging wilt, bel dan gewoon naar de BTW dienst of een degelijke boekouder!

Gedaan :) 2 telefonisten van de Belastingdienst aan de telefoon gehad en beide melden met strikt dat er 19% BTW moet worden berekend in het geval van een Belgische klant. Kan dr dan weinig anders van maken dat die 19% wel degelijk berekend moeten worden.

Websspace
08/01/05, 23:03
Bij Belgische particuliere klanten is dat inderdaad zo. Dan moet er 19% BTW berekend worden.

Aan Belgische bedrijven met geldig BTW-nummer mag geen BTW aangerekend worden. Wordt dat toch aangerekend, kan je dat wel terugvorderen, maar het is een omslachtige procedure.

Dillard
09/01/05, 00:04
Carl is inderdaad (bijna) de enige die het juiste roept.

1) BTW nummer van de afnemer vermelden op je factuur is ALLEEN verplicht indien de BTW wordt verlegd

2) Een ondernemer kan er voor kiezen om altijd BTW te berekenen (zoals KDIS nu doet), echter dat betekent dat de Belgische afnemer de BTW moet terugvragen aan de Nederlandse belastingdienst (daaraan is immers ook de afdracht gedaan) en deze dus NIET mag verrekenen met haar eigen BTW-aangifte in Belgie. Dit traject is langduring en omslachtig en vaak dus niet de moeite waard.

3) BTW mag verlegd worden indien er sprake is van levering van goederen of diensten in het andere EU-land. Hier ligt (denk ik) ook de kern van het probleem. Bij digitale diensten is het immers lastig te bewijzen dat de diensten worden utgevoerd. Daarom is er 2 jaar geleden (het wordt in deze thread al aangehaald) een beslissing genomen dat bij electronische diensten het land van consumptie (in dit geval Belgie) wordt gezien als het land van levering. Dit betekent dat bv. levering van software via email, afname van diensten (zoals hosting) de hosting "wordt geachte te zijn genoten in het land van vestiging van de ondernemer". Hierdoor mag de BTW dus verlegd worden (maar let wel: dit is een keuze, een ondernemer is niet verplicht om dit te doen).

4) Volgens de nederlandse wetgeving moet een bedrijf een factuur desgevraagd altijd per post toesturen.

Tot zover mijn bijdrage :)

Henky!
09/01/05, 00:09
Juist, en inderdaad inmiddels al drie keer verklaard hier. Dat zijn toch basis weet dingetjes.

Maar goed. Dan mag ik zelf ook wel eens een basis dingetje missen. Namelijk dat ook binnen Nederland het BTW nummer van beide bedrijven op de factuur moet worden vermeld.

Daar werd veel over gepraat een jaar geleden. En in die tijd kregen wij ook diverse verzoeken van relaties die ons BTW nummer wilden. Voor op de toekomstige facturen.

Was dit dan een soort van hype? Een mythe? Massahysterie?

Gewoon nieuwsgierig. Hoewel onze accountant en de belastingdienst tot nu toe niet hebben geprotesteerd als dit nummer ontbrak.

maxnet
09/01/05, 00:22
Origineel geplaatst door Henky!

Maar goed. Dan mag ik zelf ook wel eens een basis dingetje missen. Namelijk dat ook binnen Nederland het BTW nummer van beide bedrijven op de factuur moet worden vermeld.


Dit is niet juist.
Alleen als een verlegregeling wordt toegepast is dit nodig.

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/veranderingen2004/5a57ca1.htm



In enkele gevallen moet ook het BTW-identificatienummer van de afnemer op de factuur komen te staan. Dit is verplicht als het om een intracommunautaire levering of dienst ten behoeve van deze levering gaat, of wanneer de verleggingsregeling van toepassing is. De verschuldigde BTW wordt dan geheven van de afnemer in plaats van de leverancier. De verleggingsregeling is met name van toepassing in de volgende situaties:

* onderaanneming en uitlenen van personeel in de bouw, scheepsbouw en bij loonconfectie;
* levering van een onroerende zaak als koper en verkoper gezamenlijk hebben gekozen om de levering met omzetbelasting te belasten;
* leveringen en diensten die in Nederland plaatsvinden, maar worden verricht door een buitenlandse ondernemer die geen vaste inrichting in Nederland heeft.

Henky!
09/01/05, 01:09
Dat was dan een wijdverbreid misverstand vorig jaar. We hebben aardig wat bedrijven ons BTW nummer moeten faxen.

4) Volgens de nederlandse wetgeving moet een bedrijf een factuur desgevraagd altijd per post toesturen.

Desgevraagd betekent niet noodzakelijk maar alleen indien uitdrukkelijk gewenst, toch?

Er wordt namelijk tegenwoordig best veel gefactureerd via e-mail. Zelf print ik ze uit voor de boekhouding.

Sinds deze maand moeten we de belasting aangiftes ook via het internet versturen. Kunnen ze van ons toch niet die ouderwetse post eisen:-)

(alles binnenlands natuurlijk....)

maxnet
09/01/05, 01:20
Origineel geplaatst door Henky!

4) Volgens de nederlandse wetgeving moet een bedrijf een factuur desgevraagd altijd per post toesturen.

Desgevraagd betekent niet noodzakelijk maar alleen indien uitdrukkelijk gewenst, toch?

Er wordt namelijk tegenwoordig best veel gefactureerd via e-mail.

Facturering per e-mail mag alleen onder de voorwaarden zoals ze staan in de brochure die eerder in de thread genoemd wordt, in het bijzonder:

- het moet met instemming van de klant gebeuren.
- er moeten maatregelen genomen worden om de integriteit en authenticiteit te waarborgen (bijv. door een elektronische handtekening)

Om aan punt 1 te voldoen hebben wij simpelweg in onze AV opgenomen:



Tenzij anders overeengekomen vindt de facturering elektronisch plaats.

AlfaHosting
09/01/05, 01:24
Origineel geplaatst door Dillard


2) Een ondernemer kan er voor kiezen om altijd BTW te berekenen (zoals KDIS nu doet), echter dat betekent dat de Belgische afnemer de BTW moet terugvragen aan de Nederlandse belastingdienst (daaraan is immers ook de afdracht gedaan) en deze dus NIET mag verrekenen met haar eigen BTW-aangifte in Belgie. Dit traject is langduring en omslachtig en vaak dus niet de moeite waard.

3) BTW mag verlegd worden indien er sprake is van levering van goederen of diensten in het andere EU-land. Hier ligt (denk ik) ook de kern van het probleem. Bij digitale diensten is het immers lastig te bewijzen dat de diensten worden utgevoerd. Daarom is er 2 jaar geleden (het wordt in deze thread al aangehaald) een beslissing genomen dat bij electronische diensten het land van consumptie (in dit geval Belgie) wordt gezien als het land van levering. Dit betekent dat bv. levering van software via email, afname van diensten (zoals hosting) de hosting "wordt geachte te zijn genoten in het land van vestiging van de ondernemer". Hierdoor mag de BTW dus verlegd worden (maar let wel: dit is een keuze, een ondernemer is niet verplicht om dit te doen).



Punt 2 is inderdaad correct, ook dat is ons verteld door de belastingdienst buitenland in Nederland, maar hij vertelde er meteen bij dat dit zinloos is en dat we gewoon KDIS moesten contacteren en hem voorleggen dat hij 0 % moet aanrekenen vanwege, en ik kwoteer, "artikel 6 lid 2 letter d punt 10e in de wet van de omzetbelasting"

Punt 3 .. als het inderdaad een eigen keuze zou zijn vraag ik me af wat er mee te winnen valt om het Belgische klanten zo moeilijk te maken ?

Dillard
09/01/05, 01:42
Origineel geplaatst door Henky!

Was dit dan een soort van hype? Een mythe? Massahysterie?


Dat was het inderdaad. Er is veel over te doen geweest (ook door de in eerste instantie summiere voorlichting van de belastingdienst). Later hebben ze hier uitvoering voorlichting over op hun site gepubliceerd, maar toen was het kwaad al geschiedt, wij kregen zelfs van accountants verzoeken om ons BTW-nummer :)

Dillard
09/01/05, 01:48
Origineel geplaatst door Mario


Punt 3 .. als het inderdaad een eigen keuze zou zijn vraag ik me af wat er mee te winnen valt om het Belgische klanten zo moeilijk te maken ?

Twee dingen:

1) Niet iedereen is op de hoogte van het arrest waarin is gesteld dat electronische diensten geacht worden te zijn geleverd in het land van consumptie. Als je dit niet weet dan zou je kunnen redeneren "de dienst (hosting) wordt in Nederland geleverd, dus vind er geen uitvoer plaats en moet er 19% BTW in rekening gebracht worden"

2) Voor het verleggen van BTW moet je daarnaast je administratie op inrichten EN je moet periodiek aangifte intracommaunitaire leveringen doen. Voor ondernemers in het grensgebied (zoals wijzelf) is dit redelijk gangbaar, maar ik kan me voorstellen als je weinig met buitenlandse afnemers te maken hebt, dit een administratieve verzwaring is waarop je niet zit te wachten.

Overigens denk ik dat in jouw geval het geheel hangt op puntje 1) en de intepretatie van KDIS van de regels (dus geen onwil)

AlfaHosting
09/01/05, 07:09
Origineel geplaatst door Dillard


Twee dingen:

1) Niet iedereen is op de hoogte van het arrest waarin is gesteld dat electronische diensten geacht worden te zijn geleverd in het land van consumptie. Als je dit niet weet dan zou je kunnen redeneren "de dienst (hosting) wordt in Nederland geleverd, dus vind er geen uitvoer plaats en moet er 19% BTW in rekening gebracht worden"

2) Voor het verleggen van BTW moet je daarnaast je administratie op inrichten EN je moet periodiek aangifte intracommaunitaire leveringen doen. Voor ondernemers in het grensgebied (zoals wijzelf) is dit redelijk gangbaar, maar ik kan me voorstellen als je weinig met buitenlandse afnemers te maken hebt, dit een administratieve verzwaring is waarop je niet zit te wachten.

Overigens denk ik dat in jouw geval het geheel hangt op puntje 1) en de intepretatie van KDIS van de regels (dus geen onwil)


Ik heb ook nooit gesproken over onwil. Ze zijn reeds op de hoogte van dat arrest en de wetartikels en gingen contact opnemen met hun belastingsdienst, maar dat antwoord sleept blijkbaar al lang aan. Wat betreft punt 2 denk ik dat KDIS voldoende Belgische klanten heeft en er nog meer zullen gaan krijgen in de toekomst als ze deze prijzen/kwaliteit kunnen volhouden. Enkel nu nog een beetje aanpassen naar die klanten.

Clanhost
09/01/05, 11:51
Hoe zit het met punt twee, die digitale handtekening van een factuur. Dat hebben wij voor zover ik weet niet. Wel vragen wij aan onze klanten of ze de factuur ook per post willen hebben, er zijn maar weinig klanten die daar behoefte aanhebben.

Zijn hier bedrijven die zo'n handtekening hebbenbij hun facturen, overeenkomsten die per e-mail worden gestuurd? Is dit gewoon een SSL certificaat ofzo?

DigitalBaseBart
09/01/05, 13:32
We hebben daar ook enorme problemen mee gehad met Deltaned, wiens hele (buitenlandse) boekhouding ook één grote farce is.

Even de (Belgische) wetgeving erbij halen lijkt mij het beste ;-)


Volgens artikel WBTW 21,§1 en 21,§2 en uitzondering 21, §3 over het leveren van diensten

§ 1. Een dienst vindt plaats in België als de overeenkomstig de §§ 2 tot 4 aangemerkte plaats zich in België bevindt.
§ 2. Als plaats van een dienst wordt aangemerkt de plaats waar de dienstverrichter de zetel van zijn economische activiteit of een vaste inrichting heeft gevestigd van waaruit hij de dienst verricht of bij gebrek aan een dergelijke zetel of vaste inrichting, zijn woonplaats of zijn gebruikelijke verblijfplaats.
§ 3. In afwijking van § 2 wordt als plaats van de dienst aangemerkt :
7° de plaats waar de ontvanger van de dienst de zetel van zijn economische activiteit of een vaste inrichting heeft gevestigd waarvoor de dienst is verricht, of bij gebreke, zijn woonplaats of zijn gebruikelijke verblijfplaats, wanneer de dienst wordt verleend aan een ontvanger die buiten de Gemeenschap is gevestigd of aan een belastingplichtige die in de Gemeenschap doch buiten het land van de dienstverrichter is gevestigd en handelt voor de doeleinden van zijn economische activiteit, en voor zover de dienst tot voorwerp heeft :
i) telecommunicatiediensten;
k) langs elektronische weg verrichte diensten;

Leveringen van elektronische diensten door Nederlandse bedrijven aan Belgische klanten zijn dus onderhevig aan de Belgische wetgeving.

De diensten die plaats vinden in België zijn onderhevig aan de Belgische BTW volgens artikel WBTW §2
De leveringen van goederen en de diensten die door een als zodanig handelende belastingplichtige onder bezwarende titel worden verricht, zijn aan de belasting onderworpen wanneer ze in België plaatsvinden.

Volgens artikel WBTW 51, §1 1° en artikel WBTW 51, §3, 1° moet men geen BTW betalen aan een Nederlands bedrijf:
§ 2. In afwijking van § 1, 1°, is de belasting verschuldigd :
1° door de ontvanger van de dienst wanneer de dienstverrichter een niet in België gevestigde belastingplichtige is, en
a) hetzij de plaats van de dienst krachtens artikel 21, § 3, 7°, geacht wordt zich in België te bevinden;

Als Belgisch bedrijf geen btw betalen aan Nederlandse bedrijven dus.

Deltaned heeft ons in het begin ook foutief de btw aangerekend, ondanks het feit dat we duidelijk aangegeven hadden dat we een bedrijf waren.
Om de btw te kunnen recupereren moeten we ons eerst registreren als buitenlands bedrijf in nederland en daarna nog hopen paperassen opsturen.

Gezien de diensten beschouwd worden als in België plaats te vinden, is volgens mij ook alleen een Belgische rechtbank bevoegd voor geschillen, maar verbeter mij als ik fout ben, ik ben geen jurist ;-)

Henky!
09/01/05, 13:46
Ik snap werkelijk niet waarom KDIS zo moeilijk doet over dat BTW verleggen. Nogal knullig, ze zouden geen buitenlandse klanten moeten aannemen als ze niet eens weten hoe dat moet.

Een 'verzwaring van de administratie' vind ik ook wat overdreven. Het is eenmalig een BTW nummer controleren en eens per kwartaal een formuliertje Intracommunitaire transacties invullen.

Ze zouden eens een goede boekhouder moeten zoeken.

maxnet
09/01/05, 18:58
Origineel geplaatst door clanhost

Zijn hier bedrijven die zo'n handtekening hebbenbij hun facturen, overeenkomsten die per e-mail worden gestuurd? Is dit gewoon een SSL certificaat ofzo?

Het heeft wel wat weg van een SSL certificaat, maar dan om de authenticeit van het bestand (factuur) vast te stellen i.p.v. de verbinding met de server.

Bestanden kan je o.a. met PGP (of gnuPG) van een handtekening voorzien.
Ook zijn .pdf facturen via Acrobat van een handtekening te voorzien.

Het hoeft geen gekwalificeerde handtekening te zijn, hetgeen betekend dat je zelf sleutels en (self signed) certificaten aan mag maken.

Het gaat erom dat als de factuur verandert wordt (bijv. de klant zet een nulletje achter het bedrag om meer BTW terug te kunnen vragen), dit te achterhalen is.

stijnbol
09/01/05, 19:00
ik denk dat het de hoogste tijd wordt om hier een slotje aan te hangen, want het is duidelijk dat er twee partijen zijn met een eigen mening, en de diverse officiële bronnen elkaar tegenspreken. Het welles/nietes blijft maar aanslepen.

Verder valt nog te besluiten dat wanneer je geen akkoord kan maken met de leverancier over het verleggen van de BTW, dat je best gewoon een andere leverancier zoekt, die er geen probleem over maakt.

AlfaHosting
09/01/05, 19:04
Origineel geplaatst door stijnbol
ik denk dat het de hoogste tijd wordt om hier een slotje aan te hangen, want het is duidelijk dat er twee partijen zijn met een eigen mening, en de diverse officiële bronnen elkaar tegenspreken. Het welles/nietes blijft maar aanslepen.

Verder valt nog te besluiten dat wanneer je geen akkoord kan maken met de leverancier over het verleggen van de BTW, dat je best gewoon een andere leverancier zoekt, die er geen probleem over maakt.

Waarom zou je een topic sluiten omdat er wat discussie is ?? De discussie wordt trouwens netjes gevoerd en zonder modder naar de ene of de andere. Ik dacht dat een forum net diende om over zaken een discussie te voeren ? Als je bij elke tegenspraak op het forum een slotje moet plaatsen kan je het forum evengoed sluiten.

Ahead-IT
09/01/05, 19:04
Origineel geplaatst door maxnet
Het gaat erom dat als de factuur verandert wordt (bijv. de klant zet een nulletje achter het bedrag om meer BTW terug te kunnen vragen), dit te achterhalen is.
Van facturen die via de post worden verstuurt heeft de afzender zelfs geen enkel bewijs. Je kan altijd facturen aanpassen, of gewoon een nieuwe maken in naam van leverancier X, daarom bestaat er iets zoals BTW-controle.

stijnbol
09/01/05, 19:08
Mario,

Ik bedoelde niet het debat dat ontspoorde, maar eerder dat er bijna geen nieuwe elementen worden aangebracht, en iedereen (in mijn ogen dan) gewoon partij kiest voor de ene of andere uitleg. Maar OK, er worden ook zinnige dingen gezegd, wat ten zeerste te stimuleren is.

maxnet
09/01/05, 19:40
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Van facturen die via de post worden verstuurt heeft de afzender zelfs geen enkel bewijs. Je kan altijd facturen aanpassen, of gewoon een nieuwe maken in naam van leverancier X, daarom bestaat er iets zoals BTW-controle.

Vervalsen is altijd mogelijk.
Maar het aanpassen van een factuur die als HTML of platte tekst verstuurd wordt is een stuk makkelijker dan eentje op gedrukt briefpapier.

Bij BTW controle kan er wel vastgesteld worden dat de bedragen op de facturen afwijken, maar is het lastiger te bewijzen welke van de twee partijen gefraudeerd heeft als er niet giraal betaald is.
Met een elektronische handtekening is dat wat makkelijker.

Ahead-IT
09/01/05, 19:49
Maxnet: daar heb je inderdaad een punt. Op die manier is een factuur electronisch verzenden dus veiliger als de gewone post, aanpassen van de factuur wordt vrijwel onmogelijk.

AlfaHosting
13/01/05, 00:10
Goed nieuws van KDIS en misschien wel goed om weten voor eventuele Belgen ... de volgende fakturen gaan ook zonder BTW zijn :)

SebastiaanCitus
13/01/05, 18:56
Het is voor KDIS handiger om de BTW te verleggen, tenminte, zo doen wij het altijd wel.

Daarbij is het volgens mij wel verplicht het BTW-nummer te vermelden wanneer de BTW-verlegd wordt.

AlfaHosting
13/01/05, 18:57
Origineel geplaatst door SebastiaanCitus
Daarbij is het volgens mij wel verplicht het BTW-nummer te vermelden wanneer de BTW-verlegd wordt.

Ook dat zal gebeuren.

ServerStrike.nl
15/01/05, 14:34
Ik ben het denk ik wel met de meeste eens... Bij kDIS heb je gewoon belabberde factuuren.. altans dat vind k

AlfaHosting
15/01/05, 20:50
Origineel geplaatst door ServerStrike.nl
Ik ben het denk ik wel met de meeste eens... Bij kDIS heb je gewoon belabberde factuuren.. altans dat vind k

Het zijn gewoon facturen uitgeprint door Modernbill denk ik. Zonder wat aanpassingen zijn die eigenlijk niet echt bruikbaar.

TurboDigit
26/01/05, 11:47
Belgisch BTW wetboek 2005:
http://www.fisconet.fgov.be/nl/?frame.dll&root=C:/EDITIES.1/&versie=04&type=vrb02!FNbtw.htm&
Gelet op artikel 21 paragraaf 7° punt k)
QUOTE : "langs elektronische weg verrichte diensten"

Dus vrijgesteld van buitenlandse BTW, MAAR btw af te dragen in land van herkomst.
Dus 21% afdragen in België en zij mogen GEEN aanrekenen !!!

Als je wat proffesioneel wil blijven stuur je zowieso een factuur per post na... geen discussie mogelijk, want rond het hele internetgebeuren is iedere wetgeving maar wat vaag...

dotnetjunkie
27/01/05, 20:08
MENSEN, kalm blijven ;)

Het is helemaal niet zo lastig en moeilijk: als je als Belgische onderneming 19% btw betaalt op facturen van een Nederlands bedrijf, dan kan je deze WEL DEGELIJK TERUGVORDEREN!!! -> zij het natuurlijk niet van de Belgische staat, maar van de NEDERLANDSE :)

Je hoeft je enkel in te schrijven bij de Nederlandse belastingsdienst, de formulieren in te dienen, en veel geduld te hebben, maar uiteindelijk krijg je het geld dus terug :)

AlfaHosting
27/01/05, 21:07
Origineel geplaatst door dotnetjunkie
MENSEN, kalm blijven ;)

Het is helemaal niet zo lastig en moeilijk: als je als Belgische onderneming 19% btw betaalt op facturen van een Nederlands bedrijf, dan kan je deze WEL DEGELIJK TERUGVORDEREN!!! -> zij het natuurlijk niet van de Belgische staat, maar van de NEDERLANDSE :)

Je hoeft je enkel in te schrijven bij de Nederlandse belastingsdienst, de formulieren in te dienen, en veel geduld te hebben, maar uiteindelijk krijg je het geld dus terug :)

Waarom moeilijk als het ook makkelijk kan. Trouwens kan dit topic op slot. KDIS rekent NUL procent aan.

Samuel
27/01/05, 22:30
Origineel geplaatst door Ahead-IT

Correct, KDIS heeft de vraag enkele maanden ook al gesteld en blijkbaar nog geen maatregelen genomen. Wat ze nu aan het doen zijn is illegaal, 19% onbelaste winst!

Even voor de duidelijkheid: BTW is geen kost én geen winst voor een bedrijf, wat je verdient is het bedrag excl. BTW en daar wordt je ook op belast.

Helemaal niet , KDIS stort de BTW immersook over.

KDIS kan Intracommunautaire factureren, maar is er wettelijk gezien niet verplicht toe, als KDIS je BTW rekent, kan je door bepaalde firmas deze btw laten terugvorderen in Nederland, maar die firmas moeten uiteraard ook betaalt worden, en voor kleinere bedragen is het vaak niet de moeite.

Als in je Contract staat dat zij 0% factureren moeten ze het natuurlijk wel doen.

Ivm Design: dat in hun keuze, maar wettelijk gezien moet elke factuur ook per post verstuurd worden, tenzij een microsoft gecertificeerde handpas hebben, wat mij zou verbasen.

BTW nummer moet vermeld worden als jaarverkoop > 2500 € of als ze 0% btw rekenen. Anders is het niet verplicht ...

Duidelijk nu ? :P

hunter
27/01/05, 23:04
Origineel geplaatst door Samuel


..........maar wettelijk gezien moet elke factuur ook per post verstuurd worden, tenzij een microsoft gecertificeerde handpas hebben........
BTW nummer moet vermeld worden als jaarverkoop > 2500 € of als ze 0% btw rekenen. Anders is het niet verplicht ...

Duidelijk nu ? :P Dat is dan in Belgie zo. Hier in Nederland mag het ook elektronisch (bijv. een pdf via e-mail). Maar als een klant aangeeft dat ze de facturen gewoon per post en in HC willen ontvangen dan moet je daar aan voldoen.
Wij verxsturen de facturen altijd als pdf per e-mail en als er sprake is van een product dan gaat de kopiefactuur als pakbon mee.

Wat wij verkopen of leveren aan klanten in het buitenland wordt altijd als intracommunautair afgehandeld mits de klant een geldig btwnummer heeft. Het btwnummer wordt dan altijd op de factuur vermeld want dat moet ook zo. Zo niet dan wordt er gewoon 19% berekend.
En als we vanuit Duitsland leveren 16 % ;)

Danger
28/01/05, 00:36
inderdaad.. ik ben het hier helemaal mee eens.. de facturen zijn gewoon slecht en dat 2 maanden vooruit betalen is al helemaal onzin..
als je nou eens achteraf 2 maanden doet.. dan kun je het verdiende geld van die 2 maanden gebruiken om te betalen.. dat is toch wel veel gemakenlijker.. en zeker voor net startende, zij hebben nog geen geld verdiend en moeten meteen al een flink factuur betalen.

Kan er niet iets met KDIS worden geregeld dat het 2 maanden achteraf is of achteraf elke maand!

MikeN
28/01/05, 01:04
Lijkt mij zeer handig ja, eerst een maand van diensten gebruik maken en vervolgens niet betalen, goed plan, doen we!
Het opstarten van een bedrijf gaat nou eenmaal gepaald met investeringen, als jij 2 maandjes hosting niet kan betalen val je niet serieus te nemen.