PDA

Bekijk Volledige Versie : Apache mod_vhost_alias



CyberSolid
07/01/05, 08:13
Heren,

Ik zit met een vraag, momenteel serveer ik domeinen op de volgende manier :




<VirtualHost i.p.ad.res>
ServerName www.klantdomein.nl
ServerAlias klantdomein.nl
ServerAlias *.klantdomein.nl
ServerAdmin postmaster@klantdomein.nl
DocumentRoot /var/www/klantdomein.nl/www/public_html/
CustomLog /var/log/apache/klantdomein.nl-access.log combined
ErrorLog /var/log/apache/klantdomein.nl-error.log
</VirtualHost>

<VirtualHost i.p.ad.res>
ServerName subdomein.klantdomein.nl
ServerAdmin postmaster@klantdomein.nl
DocumentRoot /var/www/klantdomein.nl/subdomein/public_html
</VirtualHost>



iedere klant heeft met ftp rechten op hun eigen /var/www/klantdomein.nl directory, en kan daarin directories aanmaken en verwijderen, mijn huidige apache vhosts werken perfect, als een klant naar subdomein.klantdomein.nl surft komt hij netjes in de juiste folder, ook als de klant een subdomein gebruikt die niet bestaat komt hij netjes in de directory van www uit (hiermee kunnen klanten subdomeinen via een script ondervangen) dit gaat allemaal perfect. Het probleem hierbij is, dat er voor iedere subdomein een aparte VHOST aangemaakt moet worden, en dit is een beetje omslachtig.

Nu heb ik met mod_vhost_alias de volgende regel geschreven :



VirtualDocumentRoot /var/www/%2+/%1/public_html/


en dit werkt ook goed voor de domeinen, behalve als de klant een subdomein intypt welke niet bestaat, dan krijgt hij in plaats van (zoals voorheen) zijn www pagina een 404 Error.

Nu is mijn vraag: is het mogelijk om mod_vhost met deze regel te gebruiken en subdomeinen waar geen directory voor is vanuit zijn www directory te serveren ? Dit wil ik zodat klanten dan zelf subdomeinen kunnen aanmaken zonder dat ik er een extra VirtualHost voor aan hoef te maken.

ik wil geen gebruik maken van Rewriteregels, omdat deze de URL veranderen.

Ik hoop dat iemand hier iets op weet.

stijnbol
07/01/05, 08:52
Kan de klant niet gewoon de gewenste subdomeinen allemaal opvangen in de index.php? evt met een frameset als de url niet maar wijzigen.

CyberSolid
07/01/05, 09:01
Origineel geplaatst door stijnbol
Kan de klant niet gewoon de gewenste subdomeinen allemaal opvangen in de index.php? evt met een frameset als de url niet maar wijzigen.

Stijnbol,

momenteel is dit al zo, en kunnen mijn klanten dit via een phpscript zelf opvangen op hun hostingpakket, maar om het hun en mij makkelijker te maken wilde ik weten of ik mod_vhost_alias de bestanden kon serveren via een rule, zodat ik niet voor ieder nieuw subdomein een nieuwe virtualhost aan hoef te maken, momenteel gaat dit wel automatisch dmv een script waarmee klanten aangeven hoe het subdomein heet, maar met al die vhosts wordt wel mijn configfile erg vervuilt, en met mod_vhost_alias zou dit betekenen dat ik 1 virtualhost per domein zou hebben, en niet 1 per subdomein.