PDA

Bekijk Volledige Versie : Linux server van afstand beheren



topmaikel
06/01/05, 01:09
Ik heb hier een linux servertje draaien als test maar ik heb daar geld beeldscherm e.d. bij. Ik wil deze gewoon met mijn (windows) pc sturen. Maar hoe maak ik verbinding met mijn linux server zodat ik gewoon commands kan geven aan de linuxserver?

mihosnet
06/01/05, 01:15
Heel kort:

1. Aan je netwerk kopppelen.
2. Een (lokaal) IP adres geven.
3. SSH installeren/starten.
4. Maak connectie met een programma als Putty.

Er zijn ook andere manieren. Maar dit is er één.

yourforum
06/01/05, 01:45
putty kun je downloaden op

http://startputty.com

Triloxigen
06/01/05, 07:32
En voor als je alleen in mappen wil bladeren is WinSCP3 makkelijk.

SystemZ
06/01/05, 07:36
Magic woord = webmin

Webbased je linux server benaderen en beheren. Erg makelijk. Zeker voor een starter.

John

HBCS
06/01/05, 10:08
ik gebruik al een aardig poosje WEBMIN en moet zeggen naar de volle tevredenheid

suc6

Mikey
06/01/05, 10:31
Ik vraag me af, gebruikt je webmin ook als webhoster ? Wéér een port open met een deamon die als het moet over full rights beschikt. Meningen verschillen ben ik bang. Gewoon putty, en liefst ssh op andere poort zetten

HBCS
06/01/05, 10:37
ik gebruik webmin ook voor webhosting servers
maar mijn klanten gebruiken het NIET
ook geen ssh voor mijn klanten of ze moeten er speciaal om vraagen

stijnbol
06/01/05, 10:39
De poort van webmin niet op 10000 laten staan hé ;-)

Dennis
06/01/05, 10:49
Origineel geplaatst door stijnbol
De poort van webmin niet op 10000 laten staan hé ;-) Niet? Ik gebruik webmin niet... maar hoezo niet?


Origineel geplaatst door yourforum
putty kun je downloaden op

http://startputty.com StartPutty is outdated.
=> http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html


Origineel geplaatst door HBCS
ik gebruik webmin ook voor webhosting servers
maar mijn klanten gebruiken het NIET
ook geen ssh voor mijn klanten of ze moeten er speciaal om vraagen Ik geef mijn klanten uberhaupt geen SSH-toegang meer. Eventueel doe ik het zelf voor ze, maar nu kan alleen de root-user inloggen op SSH van bepaalde ip's, verder is alles geblokkeerd.


Origineel geplaatst door Mikey
Ik vraag me af, gebruikt je webmin ook als webhoster ? Wéér een port open met een deamon die als het moet over full rights beschikt. Meningen verschillen ben ik bang. Gewoon putty, en liefst ssh op andere poort zetten Ik denk dat zij webmin als toevoeging op PuTTY bedoelen, al zie ik niet in hoe ze dat precies bedoelen in welk opzicht.

dotnlhosting
06/01/05, 10:51
Opzich moet je met PuttY in kunnen loggen zonder dat je enkele instellingen aanpast, tenzij je router / modem de poort de PuttY gebruikt blokkeerd. In dat geval moet je die poort even vrijgeven.

Dennis
06/01/05, 10:53
Origineel geplaatst door dotnlhosting
Opzich moet je met PuttY in kunnen loggen zonder dat je enkele instellingen aanpast, tenzij je router / modem de poort de PuttY gebruikt blokkeerd. In dat geval moet je die poort even vrijgeven. Dude! That's not the issue.

Hij wil gewoon even weten hoe hij een Linux-server kan beheren nadat hij hem heeft geplaatst in een datacentrum.

Triloxigen
06/01/05, 11:14
Origineel geplaatst door stijnbol
De poort van webmin niet op 10000 laten staan hé ;-)

Wat maakt dat uit?
De poort waar het wel op zit is binnen een minuut gevonden..

Dennis
06/01/05, 11:16
Origineel geplaatst door Triloxigen

Wat maakt dat uit?
De poort waar het wel op zit is binnen een minuut gevonden.. Maar daar moet een hacker wel een minuut voor zitten zoeken, deze moeite doen niet alle hackers. Maar dan snap ik het nut nog niet echt?

topmaikel
07/01/05, 19:51
Ik heb nu het programma putty. Ik kan daar ook mee inloggen op mijn server alleen als ik iets wil wijzigen heb ik de rechten voor. Hoe kan dit?

Triloxigen
07/01/05, 19:53
heb je de rechten voor?
Bedoel je dat je de rechten niet hebt?

Als wat log je in? :)

topmaikel
07/01/05, 20:21
Ik log in onder mijn admin account. En als ik dan bijvoorbeeld de tijd wil wijzigen krijg ik de volgende melding:

rdate: Operation not permitted: could not set system time: Fri Jan 7 20:20:08 2005

galious
07/01/05, 22:44
root is het admin account. Zeker weten dat je dat gebruikt?

Aloha,

Martin