PDA

Bekijk Volledige Versie : Server Verhuizing: Hoe?



Dennis
05/01/05, 21:41
Ik heb weer een nieuwe topic geopend, dit keer niet omdat ik een vraag over security heb, maar ergens anders om.

Ik heb nu de volgende server:
1U Chieftec
MSI Motherboard
Intel Celeron 2.4ghz
512MB geheugen (PC2700)
1x30GB HDD
1x200GB HDD

En heb deze server erbij gekocht
1U SuperMicro Case
SuperMicro Serverboard
Intel Pentium(4) 3.0Ghz (1MB/800FSB)
2x512MB geheugen (PC3200)
80GB HDD

Op de Celeron draait nu DirectAdmin + 130 websites. Server draait perfect, alleen omdat ik hier meer klanten op wil hebben en omdat ik een dedicated-backupserver (fallback, dns, backup-storage van 230gb) wil hebben heb ik een nieuwe server gekocht. Omdat de nieuwe server beter is, ga ik deze gebruiken om de klanten op te hosten.

Kan ik gewoon een schijf-image maken van de Celeron en dan deze extracten op de Pentium? Hoe zouden jullie deze verhuizing aanpakken?

Kleine opmerking:
- Beide servers hebben verschillende hardware. Maakt dit uit?
- Bij voorkeur gebruik ik niet de DirecAdmin backuptool, omdat de server nu perfect is ingericht.
- Ik kan gewoon het ip innemen van de Celeron-Server, dan laat ik die Celeron op een ander ip nog een poosje up voor de zekerheid, al weet ik niet waar dat handig voor zou kunnen zijn.

Eris
05/01/05, 22:16
Een backup maken over zetten restoren en klaar, lijkt mij het beste :)

Savvas
06/01/05, 00:30
Origineel geplaatst door Eris
Een backup maken over zetten restoren en klaar, lijkt mij het beste :)

kort maar krachtig :D

Thafusion
06/01/05, 00:42
Origineel geplaatst door Eris
Een backup maken over zetten restoren en klaar, lijkt mij het beste :)

Check het forum van directadmin daar eens over want volgens mij werkte dat backup restore systeem nog niet 100%

animana
06/01/05, 00:54
En zou gewoon beide disks in de nieuwe server plaatsen een optie zijn?

TMourik
06/01/05, 10:24
nee, andere hardware -> OS gaat op z'n bek dan gok ik zo ;)

Dennis
06/01/05, 10:30
Origineel geplaatst door animana
En zou gewoon beide disks in de nieuwe server plaatsen een optie zijn? Daar dacht ik later ook aan. Zou een hele mooie optie zijn. Ik zal kijken in hoeverre dit problemen zou kunnen geven.

Ik denk zelf dat het wel zou moeten werken.


Origineel geplaatst door Eris
Een backup maken over zetten restoren en klaar, lijkt mij het beste :) Zie ook mijn openingspost:
"Bij voorkeur gebruik ik niet de DirecAdmin backuptool, omdat de server nu perfect is ingericht."

stijnbol
06/01/05, 10:59
Waar verwacht je problemen met het overzetten van een disk2disk? De hardware zal toch ongeveer identiek behandeld worden door je OS, met uitzondering van je MOBO. als de qualiteiten van je mobo gelijk zijn kan je die gewoon mee ombouwen, of niet? Dan lijkt het me niet zo een probleem om de data over te pompen.

Dennis
06/01/05, 11:07
Jah, ik denk dat het minstens 2 uur gaat duren voordat ik alle data heb overgezet. En weet niet hoe ik dat zou moeten doen!!!

Ik wil namelijk alles overzetten vanaf /... verder heb ik die 30GB boot-disk niet meer nodig. Dan heeft die server maar 2 hdd's, 1x / en 1x /home :)

Sander-
06/01/05, 11:23
Houd er ff rekening dat de meeste modules voor raid controllers enzo niet standaard meegecompiled worden in je kernel dus dat je die wel van te voren moet installen anders komt je bak dus mooi niet up :P

Dennis
06/01/05, 11:44
Origineel geplaatst door WE-Create!
Houd er ff rekening dat de meeste modules voor raid controllers enzo niet standaard meegecompiled worden in je kernel dus dat je die wel van te voren moet installen anders komt je bak dus mooi niet up :P Inderdaad, nu zet je me weer aan het denken. Ik zou die 30GB + 80GB kunnen instellen op raid(0) (striping), maar ik weet niet of ik dat nou wel wil? Is dit af te raden?

PowerSp00n
06/01/05, 13:14
Ik zie niet zoveel problemen. Even zorgen dat je (in het geval van linux) een live cdtje in de buurt hebt zodat je de kernel eventueel nog wat kunt aanpassen als het niet gelijk wil booten. Verder ook inderdaad even de kernel nalopen ofdat je niets mist voor die nieuwe bak.

wv-
06/01/05, 13:23
Origineel geplaatst door DennisCitus
Inderdaad, nu zet je me weer aan het denken. Ik zou die 30GB + 80GB kunnen instellen op raid(0) (striping), maar ik weet niet of ik dat nou wel wil? Is dit af te raden?

als je echt raid wilt, dan wil je liever raid1 voor een server (mirror) en dan wil je ook hardware raid. Als je dit wil, moet je 2 identieke schijven in je supermicro steken, daar een raid array op maken en dan de 3e schijf overzetten naar de raid array. Dit is niet zo vanzelfsprekend, want je zal zien dat je waarschijnlijk maar 2 voedingskabels hebt in de supermicro. Ofwel gebruik je een splitter, ofwel pak je de voeding van een andere draaiende server.

Indien je geen raid neemt, wat ik zou afraden, dan kan je best gewoon de harde schijven wisselen. Het is mogelijk dat je de kernel moet recompilen (dit doe je dan best op voorhand), maar met zo een default fedora kernel hoeft dat niet echt.

Data overzetten:
op een geboot systeem mount je best alles read only. Je kan dan partitie per partitie gaan copieren met het volgende commando:
find . -xdev | cpio -pm /mnt/nieuweschijf/zelfdepartitie

Op een niet gemount systeem kan je beter dit gebruiken:
dd if=/dev/hda of=bestand
voor een dump te nemen naar een bestand
en dan
dd if=bestand of=/dev/hdb
of regstreeks, maar dat heb ik nog niet getest.

The MAzTER
06/01/05, 13:26
Ik heb nu de volgende server:
1U Chieftec
MSI Motherboard
Intel Celeron 2.4ghz
512MB geheugen (PC2700)
1x200GB HDD

dat is dus wat je nu gebruikt, zelfde config zou ongeveer 400 euro kosten. Waarom koop je niet gewoon nog een server voor backup? En host je je nieuwe klanten op die nieuwe p4

sander815
07/01/05, 08:36
is er een goede tool om een complete image te maken van een linux schijf, zoals ghost in windows dat kan?

stijnbol
07/01/05, 08:45
Ook Symantec Ghost ;-)
Die werkt ook met Linux Partities.

AlexanderOnline
07/01/05, 09:58
Hoi,

Wij hebben een p4 3ghz etc staan, met DA en daar verhuizen we vanuit de VS een hoop accounts naartoe. Gister hebben we in redbus een backupservertje geplaatst (500mhz, 160Gb HDD, 256mb ram, Debian). We weten nog niet of we de DA tool gaan gebruiken, maar wss iets met rsync, dat kopieert alleen de gewijzigde bestanden, dat bespaart een hoop traffic en tijd.

galious
07/01/05, 17:08
Origineel geplaatst door sander815
is er een goede tool om een complete image te maken van een linux schijf, zoals ghost in windows dat kan?

dd ??

Aloha,

Martin

sander815
07/01/05, 18:05
Origineel geplaatst door stijnbol
Ook Symantec Ghost ;-)
Die werkt ook met Linux Partities.

ok, maar in DC kan ik er moeilijk bij met install cd