PDA

Bekijk Volledige Versie : klant verplichten tot incasso ?



ExOrDuS
04/01/05, 13:14
Ik heb een vraag, mag je een klant verplichten om ipv een maandelijkse factuur het bedrag automatisch te laten betalen dmv een automatische incasso.

De klant krijg natuurlijk eerst een brief waarin verteld wordt dat zij eerst moeten tekenen voor accoord.

En als een klant nu niet reageerd, wat mag je dan doen, toch verplichten ? of wijzen op de algemenenvoorwaarden ?

dreamhost_nl
04/01/05, 14:12
Als dat niet altijd het geval was kun je dat m.i. niet verplichten.
Indien dat gewijzigd wordt in de Algemene Voorwaarden staat het de cliënt tevens in staat om het contract voortijdig te ontbinden indien deze hier niet accoord mee gaat.

RobbertC
04/01/05, 14:17
Wat je kunt doen, is een nette brief opstellen waarin je vraagt of de klant wilt overstappen op automatische incasso. Leg hem de voordelen uit (makkelijker voor hem, makkelijker voor jullie), leg hem uit dat hij binnen 30 dagen het bedrag terug kan boeken als het geïncasseerde bedrag onjuist was en tenslotte biedt je hem (bijvoorbeeld) 5% korting aan op facturen. Doe er een mooi fomulier bij wat de klant in kan vullen en op kan sturen (naar een antwoordnummer zou helemaal mooi zijn).

Ineens iemand gaan verplichten om via automatische incasso te gaan betalen kan niet. Als je dat gaat verplichten, mag de klant ook weg. Dan heb je helemaal geen klant meer, ook niet handig ;)

Henky!
04/01/05, 14:28
Wel eerst een contract voor automatische incasso afsluiten met je bank.

RobbertC
04/01/05, 14:36
Ja, en je machtingsovereenkomst laten goedkeuren door Interpay (kan ook via de bank).

CyberSolid
04/01/05, 14:41
Automatische incasso kun je niet verplichten aan je klanten, jouw klanten moeten een accoord (contract) tekenen om hun goedkeuring van de automatische incasso te geven. dit is ook nodig als bewijs aan de bank.

En een korting is inderdaad een erg goed idee om klanten over te laten stappen op Automatische incasso.

Exsilia
17/01/05, 11:38
Als jou voorwaarden niet vermelden dat betaling per automatisch incasso verplicht is, en je wil dat gaan verplichten dan zul je een aanpassing moeten doen in je algemene voorwaarden. Met wijziging van algemene voorwaarden mag de klant de overeenkomst ontbinden als hij/zij niet eens is met de algemene voorwaarden. Er zijn dan 2 keuzes:

- Je klant accepteert je nieuwe voorwaarden en betaalt per incasso
- Je klant vertrekt naar een andere provider

zb-anna
17/01/05, 22:41
idd. Beste is vooraf aangeven dat je uitsluitend betalingen per automatische incasso accepteert.

Dit heeft ook een keerzijde, klanten kunnen storneren, er kan te weinig geld op hun rekening staan etc.

Dat moet je wel goed gaan bijhouden.

Duocast
18/01/05, 13:29
Inderdaad, storno's zijn nog irritanter dan een klant die helemaal niet betaald.

Ber|Art
18/01/05, 14:31
Tja, ik zou zeggen gewoon luisten naar RobbertC :)

ExOrDuS
21/01/05, 15:32
Oke het is mij duidelijk...

Het ging mij inderdaad om dat het een rede zou zijn tot opzeggen als de voorwaarden veranderen.

Bedankt voor jullie reply's..

MoD: Van mij mag deze op slot..

TiA