PDA

Bekijk Volledige Versie : Tape Backup



Dennis
03/01/05, 15:13
Wat is eigenlijk het voordeel van backuppen met tapes ipv. backuppen op een aparte dedicated-server met bijv. 6x200GB hdd (raid5)?

Tapers kosten al gauw €1500 voor opslag van misschien 200GB. Met een aparte backupserver betaal je slechts €100,- per extra 200GB.
=> http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=48617

Dus waarom zijn tape-backups zo populair bij grotere webhosters? In mijn ogen is het slechts duurder? (duurder per GB backupspace)

mguilmot
03/01/05, 15:16
Tape backup gaat niet down waarschijnlijk :)
Je moet geen 2de server in het oog houden (up houden, updaten, patchen, beveiligen etc), sneller misschien ook.

Dennis
03/01/05, 15:20
Origineel geplaatst door mguilmot
Tape backup gaat niet down waarschijnlijk :)
Je moet geen 2de server in het oog houden (up houden, updaten, patchen, beveiligen etc), sneller misschien ook. Dit lijkt mij toch geen probleem. Gewoon alles up2date hebben en SSH-toegang alleen accepteren van jouw IP. Verder gewoon standaard dingen.

De snelheid? Hmmz... 100mbit kan inderdaad traag worden als 5 of 6 servers tegelijk gaan backuppen.

Server01 - backupt 10GB
Server02 - backupt 10GB
Server03 - backupt 10GB
Server04 - backupt 3GB
Server05 - backupt 5GB
Zoiets zal het bij ons zijn denk ik. Bij voorkeur elke week full backup + 1x per dag een incredimental backup. Dan doe ik waarschijnlijk maandag fullbackup van server01, dinsdag server02, e.d.

Is dit een goed schedule?

mguilmot
03/01/05, 15:26
Die shedule lijkt me ok.

Ik gaf trouwens enkel voordelen van tapes aan, "waarom" bedrijven ze zouden gebruiken. Zelf gebruiken wij ze ook niet, om de kosten wat te drukken.

lifeforms
03/01/05, 15:44
Je kan eenmalig meerdere tapejes kopen en elke dag laten wisselen, om meerdere dagen en weken terug te bewaren. Zelfs met IDE is deze capaciteit nog vrij duur.

Ze kunnen in een kluis of eenvoudig naar een andere locatie. Gaat je rack of kantoorpand in de fik heb je je tapes nog.

Natuurlijk is dit lang niet altijd nodig en dus zie je niet zo gek veel tapedrives in de meeste coloruimtes.

Dennis
03/01/05, 15:45
Wat zijn de prijzen van tapes? Hoeveel tapes kunnen er tegelijkertijd in 1 taper (dit heet een tape streamer, toch?).

Er worden meestal elke dag nieuwe tapes in de taper gezet door grote bedrijven en de ge-backupte tapes worden bewaard? Op deze manier?

mihosnet
03/01/05, 15:49
Origineel geplaatst door DennisCitus

De snelheid? Hmmz... 100mbit kan inderdaad traag worden als 5 of 6 servers tegelijk gaan backuppen.

Plaats een een 1000Mbit kaart in je backup server(s) en in je servers. Wat je ook kan doen is een 1000Mbit in je backup server, en 100Mbit kaartjes in je webservers (= theoretisch 10 tegelijk).

mguilmot
03/01/05, 15:53
De tapes worden inderdaad vervangen als ze vol zitten. Hangt ervan af hoelang je de backups bij wilt houden.
Ik ken mensen die om de 10 vervangen. Dus je backupt tot je 10 volle tapes hebt, en dan neem je weer de eerste tape, and so on.

Indien je dit in een colocating omgeving doet: sommige colocaters bieden tape rotation aan. Zij vervangen je tapes als ze vol zijn. Dan moet je niet zelf constant er naartoe rennen.

De prijzen van tapes kan ik je niet meedelen, daar ik ze niet ken ;)

Xerious
03/01/05, 16:27
Ik zat zelf te denken om er een goedkope 2de server bij te nemen, lage specs, puur voor backup opslag. En dan verdeeld over dagen iedere nacht om 3 uur een bepaald gedeelte te backup-en, zo belast je niet ineens beide servers vol en hou je de server bereikbaar(welliswaar een hoge load maargoed).
Als schema:
Maandag: DNS & httpd data
Dinsdag : MySQL
Woensdag: User dir's(mail, http etc)

Op die manier hou je alles redelijk bereikbaar. Afhankelijk van de grote van MySQL en de userdir's kunnen die ook misschien op 1 nacht.
Is dat iets?

Dennis
03/01/05, 16:34
Jah, ik ben er nu ook wel zeker van dat ik geen tape-streamer ga nemen. Lijkt me meer een oplossing voor een groot bedrijf die elke dag personeel heeft rondlopen in het datacenter die de tapes verwisselt e.d.

McRox
03/01/05, 19:47
Tape backup is op den duur goedkoper, echter is het niet 1 grote schijf vergeleken met een raid5 van bijv 8x300GB, omdat geen array hebt van 8 tapes ;)

Dit kan voor sommige gebruikers die 1 grote opslagruimte nodig hebben een probleem zijn.

Ik zou toch voor een goede server gaan, mocht je een raid server gaan bouwen. Vooral bij meerdere schijven in raid5 wordt er veel van de cpu gevraagd..

Gebruik ook niet te "lange" arrays, dit gaat de writes en restore tijd bij een gecrashte schijf vertragen.

Voor het versnellen van de backups kun je een gbit switch nemen met gbit netwerkkaarten en zo een aparte lokale netwerk opbouwen voor de backups. De backupserver kun je zonder uplink naar internet alsnog bereiken via een van de servers die ook aan de gbit netwerk zitten.

Dennis
03/01/05, 19:53
Tnx voor je duidelijke reactie McRox :)

Voor wie is tape-backup geschikt?
Wat zijn de voordelen van tape-backup boven op een hdd?
Kan een tape-streamer meer mbits tegelijk backuppen?
Heb ik eerder een 2e streamer of een 2e backupserver nodig?
Wat is relatief goedkoper?

McRox
03/01/05, 19:55
Server01 - backupt 10GB
Server02 - backupt 10GB
Server03 - backupt 10GB
Server04 - backupt 3GB
Server05 - backupt 5GB

Een tapstreamer/6x200GB server is voor een 38GB backup overigens overkill ;)

Bij ons is er per server 30-40GB backupopslag nodig per dag. Dit duurt nog geen 2 uur per server (1000mbit).

Ik denk dat je met 100mbit een goedkope P4 met 3x200GB raid5 al meer dan voldoende hebt :) Het zou niet meer dan 6 uur moeten duren over een 100mbit (geen realtek!!)

Tapes zou ik in zo'n situatie sowieso vergeten! :D

EDIT: iets beter geformuleerd :)

Dennis
03/01/05, 19:57
Origineel geplaatst door McRox
38GB is overigens overkill voor jouw situatie.

Bij ons is er per server 30-40GB backupopslag nodig per dag. Dit duurt nog geen 2 uur per server (1000mbit).

Ik denk dat je met 100mbit een goedkope P4 met 3x200GB raid5 al meer dan voldoende hebt :) Het zou niet meer dan 6 uur moeten duren over een 100mbit (geen realtek!!)

Tapes zou ik in zo'n situatie sowieso vergeten! :D Aan tapes moet je denken als je elke dag honderden gb's moet backuppen?

McRox
03/01/05, 20:02
Origineel geplaatst door DennisCitus
Tnx voor je duidelijke reactie McRox :)

Voor wie is tape-backup geschikt?
Wat zijn de voordelen van tape-backup boven op een hdd?
Kan een tape-streamer meer mbits tegelijk backuppen?
Heb ik eerder een 2e streamer of een 2e backupserver nodig?
Wat is relatief goedkoper?

Als je je backups niet allemaal op een locatie wilt hebben is een tape backup ideaal. (Dus om de 6 uur een backup maken naar tape en deze dan ergens anders bewaren/archiveren)
Tape is kwalitatief beter/betrouwbaarder en heeft een langere levenscyclus.

Tape is vergelijkbaar met raid5 (qua snelheid).

Afhankelijk van je situatie, een 2e backupserver heb je meestal eerder nodig.

Alfhankelijk van de hoeveelheid opslag en wat je precies nodig hebt, tape is op den duur goedkoper..

Voor jouw situatie lijkt een backupserver voldoende.

Mikey
03/01/05, 20:02
Origineel geplaatst door McRox



Bij ons is er per server 30-40GB backupopslag nodig per dag. Dit duurt nog geen 2 uur per server (1000mbit).


1000Mbit /8 = 125 / 1.10 = 113 Mb/sec

40000 / 113 = 353 sec.

Zeg maar 11 minuten :)

Weet je zeker dat NIC op 1Gbit staat :huh: :W:

McRox
03/01/05, 20:04
Origineel geplaatst door DennisCitus
Aan tapes moet je denken als je elke dag honderden gb's moet backuppen?

Meestal is het zelfs om de uur, ligt er een beetje aan hoe belangrijk 't is.

McRox
03/01/05, 20:11
Origineel geplaatst door Mikey

1000Mbit /8 = 125 / 1.10 = 113 Mb/sec

40000 / 113 = 353 sec.

Zeg maar 11 minuten :)

Weet je zeker dat NIC op 1Gbit staat :huh: :W:

- Het is UTP & praktijk, jij gaat uit van de ideale theorie ;)
- Alle backups draaien bij ons tegelijk (van meerdere servers)
- Raid5 heeft geen geweldige write-performance bij lange arrays :)
- Nog geen 2 uur, ik heb het nooit precies gemeten.