PDA

Bekijk Volledige Versie : server kopen plz help



L@ndL0rd
02/01/05, 14:44
hallo iedereen,

had eerst op verkeerde plaats gepost dus daarom even opnieuw:

Ik wil een game - server samenstellen maar heb hier geen ervaring mee

Het spel dat erop zal draaien is tactical ops (hetgeen 300 MB groot is)

Ik wil hierbij ook een server die ik kan onderverdelen in meerdere servers (4 of zo) van 16 / 20 players. Deze aparte servers zou ik graag voorzien van aparte ip's (hoe doe ik dit? router?)

Ik dacht aan een pentium 4 2.8 GhZ, met 1024 MB DDRam + daarbij HD van 80 GB --> moederbord weet ik eigenlijk niet.

Moet ik dit dat nemen of zijn er betere opties?

Moet ik dat in case van een pc laten zetten of in een server - case?

Op hoeveel moet ik rekenen qua prijs?

Ik zal de pc / server (wat het wordt weet ik nog niet) in een datacentrum binnen brengen. (waar moet ik hier dan bij opletten?)

Gelieve me een paar mogelijkheden te geven. Alvast bedankt!

The L@ndL0rd

neographikal
02/01/05, 14:50
Mensen willen je best helpen, maar je mag wel enige moeite ervoor doen.

Dit is al 100x besproken .....

Filipino
02/01/05, 15:15
Origineel geplaatst door L@ndL0rd
hallo iedereen,

had eerst op verkeerde plaats gepost dus daarom even opnieuw:

Ik wil een game - server samenstellen maar heb hier geen ervaring mee

Het spel dat erop zal draaien is tactical ops (hetgeen 300 MB groot is)

Ik wil hierbij ook een server die ik kan onderverdelen in meerdere servers (4 of zo) van 16 / 20 players. Deze aparte servers zou ik graag voorzien van aparte ip's (hoe doe ik dit? router?)

Ik dacht aan een pentium 4 2.8 GhZ, met 1024 MB DDRam + daarbij HD van 80 GB --> moederbord weet ik eigenlijk niet.

Moet ik dit dat nemen of zijn er betere opties?

Moet ik dat in case van een pc laten zetten of in een server - case?

Op hoeveel moet ik rekenen qua prijs?

Ik zal de pc / server (wat het wordt weet ik nog niet) in een datacentrum binnen brengen. (waar moet ik hier dan bij opletten?)

Gelieve me een paar mogelijkheden te geven. Alvast bedankt!

The L@ndL0rd

Zou ik mogen vragen hoe oud je bent?

L@ndL0rd
02/01/05, 15:30
ik ben 23 jaar, woon in belgie

doe al drie maanden moeite om iets goeds te vinden maar ja...

wil niet zomaar 1000 euro of zo voor iets uitgeven zonder goede info erover gekregen te hebben.

Zal misschien beter ander forum proberen.

Mensen die me wouden helpen, toch bedankt bey

Falc0n
02/01/05, 17:17
1.) De ip's krijg je van je colo boer, hoeveel je er krijgt kan tussen de 2 en 8 liggen per server, meestal kun je er meer krijgen op aanvraag.

Jij hoeft alleen de ip's toe te voegen in je in je gameserver start script. Hoe je ze moet toevoegen op je server kun je vrage aan je colo boer. meestal weten zij het wel hoe je ze moet toevoegen, verder heb jij hier geen router/switches voor nodig.

2.) Server eigenschappen zijn wel goed, die server kan ongeveer intotaal 60 spelers aan max. voor UT engine.

neem een moederbord emt onboard vga en lan.

3.) er zijn betere eigenschappen maar daar lopen de prijzen erg van omhoog.


4.) als je het thuis laat staan zal ik een gewone pc case nemen, maar dan is je verbinding niet goed genoeg.

5.) Als je het in een datacenter stopet moet je een 19" case nemen volgens mij.

6.) ongeveer 1200 euro

7.) of je per GB of per mbit 95% percentile betaald en hoe duur het per Unit is.
verder is het ook handig om een test ip te vragen om ping test uit te voeren.
Daarnaast kun je misschien ook nog klanten van de provider vragen wat zei van het netwerk vinden.

Als je na 3 maanden de meeste van die vragen niet kon antwoorden heb je niet echt goed gezocht.

Als je een paar van deze vragen bij een colocatie provider vraagt konden zei makkelijk daar antwoord op geven.

Daarnaast kun je ook aan een server leverancier vragen wat goed is voor iets, meestal kunnen zei jouw wel goed advies geven voor een gameserver

verder wens ik je veel geluk met het uitzoeken van je provider en de server.

en wat zegt neographikal is ook waar, gebruik de zoek functie eens!

//edit weer eens 1 van mijn vage zinnen aangepast ^_^

L@ndL0rd
02/01/05, 17:39
eindelijk eens iemand die een deftig antwoord geeft.

Heel erg bedankt nu zit ik heel dicht bij de aankoop van mijn server.

Alleen nog bekijken hoe / waar ik em ga plaatsen.

Nog kleine extra-vraag: voor nog meer players als ongeveer 60 te krijgen wat moet ik dan doen? meer DDram erin gooien of iets anders?

Cya LL

s2software
02/01/05, 17:44
Je kunt d'r meer ram inprikken maar ook een snellere cpu bijv., al zat dat minder effect hebben/moeilijk zijn/duurder.

neographikal
02/01/05, 20:29
Origineel geplaatst door s2software
Je kunt d'r meer ram inprikken maar ook een snellere cpu bijv., al zat dat minder effect hebben/moeilijk zijn/duurder.

Dit is gissen, je weet totaal niks van de belasting van die bak. Ik draaide al 60 spelers zonder lag op een AMD 2500+ met een gig aan geheugen. Het kan ook zijn dat er 30 kleine 2player servers op het ding komen te draaien, dan heb je weer meer ram nodig...

MikeN
02/01/05, 22:57
Gezien het feit dat TS ongeveer 4 servers erop wil draaien (zie de startpost) denk ik dat CPU capaciteit eerder de grens zal zijn dan geheugen capaciteit (waar je sowieso niet snel tegenaan loopt met gameservers tenzij je echt veel kleine servers gaat hosten)

neographikal
02/01/05, 23:52
Origineel geplaatst door MikeN
Gezien het feit dat TS ongeveer 4 servers erop wil draaien (zie de startpost) denk ik dat CPU capaciteit eerder de grens zal zijn dan geheugen capaciteit (waar je sowieso niet snel tegenaan loopt met gameservers tenzij je echt veel kleine servers gaat hosten)

Volledig mee eens :) je zou het zelfs waarschijnlijk met 512MB nog afkunnen voor vier servertjes, mits je geen bakken met plugins en weet ik al wat niet meer wil gaan draaien :)

Cyberdevil
03/01/05, 00:50
Origineel geplaatst door L@ndL0rd
hallo iedereen,

had eerst op verkeerde plaats gepost dus daarom even opnieuw:

Ik wil een game - server samenstellen maar heb hier geen ervaring mee

Het spel dat erop zal draaien is tactical ops (hetgeen 300 MB groot is)

Ik wil hierbij ook een server die ik kan onderverdelen in meerdere servers (4 of zo) van 16 / 20 players. Deze aparte servers zou ik graag voorzien van aparte ip's (hoe doe ik dit? router?)

//Knip

The L@ndL0rd

In een pm aan mij sprak je over colocatie in Belgie?

4 Servers trekt ongeveer 4 * 80 GB ? 320GB totaal per maand ?

Denk dat moest je dit in Belgie doen en je zou die 320GB per maand trekken dat je dan een aardig rekeningetje zal krijgen. Dataverkeer in BE staat veel hoger dan NL, zou zelfs durven zeggen *2. Aangezien dat de goedkoopste in NL 25 cent per GB is zou het in BE 50cent zijn en zou je een rekening krijgen van 160euro enkel dataverkeer ?

Denk dat ik er niet veel naast zal zitten ;) Persoonlijk zet ik dan toch liever mijn gameservertjes in NL :-)

stijnbol
03/01/05, 08:59
Ik zou ook de colo in NL zoeken hoor. Tenminste betaalbaar als je wat transfer nodig hebt. Voor de ping hoef je het niet te laten hoor.

luser
03/01/05, 09:03
Origineel geplaatst door Cyberdevil


Denk dat moest je dit in Belgie doen en je zou die 320GB per maand trekken dat je dan een aardig rekeningetje zal krijgen. Dataverkeer in BE staat veel hoger dan NL, zou zelfs durven zeggen *2. Aangezien dat de goedkoopste in NL 25 cent per GB is zou het in BE 50cent zijn en zou je een rekening krijgen van 160euro enkel dataverkeer ?



Klopt niet echt meer...

Bij een afname van 320gig krijg je het ook wel voor 25cent per gig hoor.
De mbits kosten niet meer zoveel meer als bij leaseweb in NL, alleen is het aantal partijen die het daaraan aanbied zeer klein tov in NL.

Filipino
03/01/05, 09:48
Voor 4 servers kan je denk ik beter gewoon bij een gamehost huren.... die willen meestal wel een speciaal prijsje voor je maken als je 4 gameservers wilt bestellen.

Mocht je toch goedkoper uitkomen op een eigen server dan trekt dat echt geen 320 GB dataverkeer, vooral in het begin staan ze vaak altijd leeg en pas na een maand of 2 komen ze vol. Ik denk dat je in het begin zeker genoeg hebt aan 150 GB.

Na een maand zal ik dat dan upgrade naar de 250 GB per maand (afhankelijk naar je verbruik)

Clanhost
03/01/05, 10:39
Origineel geplaatst door Filipino
vooral in het begin staan ze vaak altijd leeg en pas na een maand of 2 komen ze vol. Ik denk dat je in het begin zeker genoeg hebt aan 150 GB.

Dat is niet helemaal waar hoor, als je beetje populair game host (Source) dan zit die zo vol. Gisteren weer een 18 slots public toegevoegd binnen 15 minuten zat ie vol tot 02:00 's nachts.

Schaap
03/01/05, 11:03
Origineel geplaatst door clanhost


Dat is niet helemaal waar hoor, als je beetje populair game host (Source) dan zit die zo vol. Gisteren weer een 18 slots public toegevoegd binnen 15 minuten zat ie vol tot 02:00 's nachts.

Dat kan ik volledig bevestigen!

Ik draai een 24 Slot, public CS:S server en die zit toch wel BIJNA altijd vol.

Filipino
03/01/05, 11:05
Origineel geplaatst door Schaap


Dat kan ik volledig bevestigen!

Ik draai een 24 Slot, public CS:S server en die zit toch wel BIJNA altijd vol.

Er staat dat hij Tactical Ops wilt draaien...

Schaap
03/01/05, 11:38
Ja, maar dat is ook een populair spel ..

Filipino
03/01/05, 12:23
Ik ben nog steeds van mening (ligt eraan of zijn 4 gameservers onder 20 sloten blijft (dus 4 x 20 ) dat deze de eerste maand geen 320 GB zullen trekken. Mss dat bij de 3e maand de 250 GB wordt gepasseerd maar dat denk ik nog geen eens.

L@ndL0rd
03/01/05, 14:28
die colo waar jullie over spreken is dat per maand 150 Gb betalen of hoe zit dat?

Groetjes LL

Filipino
03/01/05, 14:44
ja per maand

ServerStrike.nl
07/01/05, 12:15
je moet ongeveer rekening bij een public server.. die 16 slots is op ongeveer 100gb traffic per maand... dus reken maar uit zou ik zegge ;) ...

Edit :
Dus 4*20 server trekt al gou zo een 400 a 500gb (als ze dus ook vaak volzitte !)

En @ Filipino

Als je 4 servers huurt bij een game-host is altijd goedkooper... en je bent dan toch meestal verzekerd van goede kennis.. goede support... en goede pings... als je de servers wilt doorverkopen moet je aan retail gaan denken...

Ik hoop dat dit een beetje helpt

Falc0n
08/01/05, 19:06
ik denk dat als je 4 gameserver bij een gamehost zou aanvragen dat er heus nog wel over de prijs gesproken kan worden.

Aangezien je wel in 1 keer een grote afname doet.

verder scheeld het jouw een hoop serverbeheer ( kennis dat je nodig hebt) en materiaal kosten, zeker als er iets kapot gaat hoef je helemaal niets te doen en kost het je niets.

TiMMiEJ
10/01/05, 15:40
Normaal is het toch zo dat iedere speler 5kb/s trekt, reken maar uit :).

Maar is het voor jou niet goedkoper dat je een dedi gaat huren ipv een eigen bak te gaan kopen.

Filipino
10/01/05, 17:00
Origineel geplaatst door ServerStrike.nl
je moet ongeveer rekening bij een public server.. die 16 slots is op ongeveer 100gb traffic per maand... dus reken maar uit zou ik zegge ;) ...

Edit :
Dus 4*20 server trekt al gou zo een 400 a 500gb (als ze dus ook vaak volzitte !)

En @ Filipino

Als je 4 servers huurt bij een game-host is altijd goedkooper... en je bent dan toch meestal verzekerd van goede kennis.. goede support... en goede pings... als je de servers wilt doorverkopen moet je aan retail gaan denken...

Ik hoop dat dit een beetje helpt

Heb ik gezegd dat het huren bij een gamehost duurder is? In tegenstelling volgens mij, of het kwam er ergens anders verkeerd uit...