PDA

Bekijk Volledige Versie : Persbericht ADIX / GN-IX



WillemGn
27/12/04, 14:33
GN-IX heeft al Gelukkig Nieuwjaar dankzij contract met ADIX Hosting BV

De Groningen Internet Exchange (GN-IX) begint het nieuwe jaar goed dankzij een op de valreep naar 2005 afgesloten contract met het Groningse bedrijf ADIX Hosting BV. Het contract betreft het faciliteren van ADIX in de derde locatie van GN-IX in Groningen, het SIG-Telehouse (voormalig Tyco gebouw).

ADIX is een jong bedrijf dat zich toelegt op het bieden van zgn. “housing en hosting” diensten aan bedrijven en instellingen. Mede directeur Jasper Wiersema van ADIX zegt heel blij te zijn met dit contract: “De behoefte om computerapparatuur en (web)servers in een professionele, volledig redundante omgeving onder te brengen neemt snel toe. Een duidelijke tendens is dat bedrijven hun eigen equipement bij voorkeur niet al te ver weg van de hoofdvestiging willen onderbrengen. Het SIG-Telehouse behoort tot de allerbeste co-locatie voorzieningen ter wereld. Met deze toplocatie en een directe koppeling op de steeds groter wordende infrastructuur van GN-IX, kunnen wij op alle niveau´s internationaal concurreren”, zo meent Wiersema.

SIG-Telehouse is voor GN-IX een volledig nieuwe vestiging. Naast de Zernikeborg en de Rekenhal heeft GN-IX in november jl. daar haar deuren geopend. Volgens Bix Jacobse, directeur van GN-IX, is deze locatie ideaal geschikt voor bedrijven, zoals ADIX, die zich richten op managed hosting activiteiten. “Het beeld dat er geen goede housing en hosting voorzieningen in Noord-Nederland zouden zijn, wordt onder andere met de diensten van ADIX volledig rechtgetrokken”, zo betoogt Jacobse.

Ber|Art
27/12/04, 14:58
Dat klinkt goed :) en hoopvol, zeker voor Noord-Nederland.

Mog
27/12/04, 15:53
De heer bix snapt alleen niet wat er nodig is om klanten te trekken, wat liggen er nu voor connecties naar gnix/tyco, niks toch ? om over faciliteiten als access cards,storingsservice,security etc etc nog niet eens te spreken.

WillemGn
27/12/04, 16:55
Mog,

Als jij de GN-IX backbone met Amsterdam en Groningen van 3.8 Tb/sec kan volplempen, leg ik persoonlijk een speciale glasvezelkabel voor jou!

Overige zaken als 24/7/365 access zijn uitstekend geregeld.

Clanhost
27/12/04, 17:03
Hoe zit het nu precies met het netwerk, wat kan er op die locatie zoal aangeboden worden qua transits en exchanges. Zal het in de praktijk ook zoiets worden als bijvoorbeeld Redbus en TeleCity2 waar meerdere providers op verschillende kwaliteitniveaus kun producten kunnen aanbieden?

Mog
27/12/04, 17:07
Origineel geplaatst door WillemGn
Mog,

Als jij de GN-IX backbone met Amsterdam en Groningen van 3.8 Tb/sec kan volplempen, leg ik persoonlijk een speciale glasvezelkabel voor jou!

Overige zaken als 24/7/365 access zijn uitstekend geregeld.

Er is helemaal geen 3,8tb/sec backbone voor internet gebruik in de colocatie services. zo wel, mag je mij vertellen tussen welke routers op welke punten, het enige wat er is zijn 2x 100mbit naar sara/nikhef en de backup 2x 100mbit van essent wat kwalitatief een klote connectie is.

Ze hebben zelfs niet eens directe ams-ix connectie, dit gaat door het netwerk van openpeering/nl-ix

Daarnaast loopt het meeste transit via joint-transit, joint transit is weer hetzelfde schuitje als openpeering/nl-ix (hoezo afhankelijk van 1 partij!)

Daarnaast is er bij sig of de hele gn-ix orginisatie ook geen ripe member, ranges zijn in bruikleen bij surfnet.
Voor colocatie zijn er ranges in gebruik bij essent (nog erger) ook jouw ip's zijn voor adix zijn van essent willemgn!

Er is bij sig geen 24/7/365 system engineer, beveiliging is ook niet 24/7/365 in het pand aanwezig.

De gn-ix is als exchange veel te duur per poortje en er zit bijna geen fuck! alleen openpeering/nlix via een vlan omweg en 2 handen vol aan kleine lokale bedrijfjes.

@Fabian op de ams-ix zitten volwaardige peering partners op de gn-ix niet! nogal een verschil voor dezelfde prijs.

Kan wel bashen zijn wat ik doe, maar mn verhaal klopt tenminste, in tegenstelling tot die van jou willemgn

Fabian
27/12/04, 17:17
Origineel geplaatst door WillemGn
Mog,

Als jij de GN-IX backbone met Amsterdam en Groningen van 3.8 Tb/sec kan volplempen, leg ik persoonlijk een speciale glasvezelkabel voor jou!

Overige zaken als 24/7/365 access zijn uitstekend geregeld.

Die GN-IX "backbone" is een gehuurd lijntje van essent. En zoals je weet is essent niet echt geweldig.


Origineel geplaatst door Mog


Ze hebben zelfs niet eens directe ams-ix connectie, dit gaat door het netwerk van openpeering/nl-ix


Ehm Waarom zou de ene IX een directe connectie naar een andere IX moeten hebben?
Er gaat _geen_ traffic VAN gn-ix NAAR ams-ix DOOR openpeering/nl-ix


Origineel geplaatst door Mog


Daarnaast is er bij sig/tyco geen 24/7/365 system engineer, beveiliging is ook niet 24/7/365 in het pand aanwezig.
Daarnaast is gn-ix als exchange veel te duur.

Toegang tot Tyco/Sig is prima geregeld. Er is wel 24/7 bewaking. Een engeneer misschien niet, maar als je kijkt naar de kwaliteit van engeneers ('s avonds) in redbus.. weet ik niet of je daar gebruik van wil maken.

Gn-ix prijzen vind ik vergelijkbaar met ams-ix prijzen.

Fabian
27/12/04, 17:22
Origineel geplaatst door Mog
@Fabian op de ams-ix zitten volwaardige peering partners op de gn-ix niet! nogal een verschil voor dezelfde prijs.

Misschien is het handig om omlaag te quoten.

@home vind ik een volwaardige peering partner.

Iedere IX zal moeten groeien, dat is er niet van de een op de andere dag. Opzich gaat het niet snel, maar ik denk dat gn-ix aardig op weg is.

Fabian
27/12/04, 17:24
Origineel geplaatst door Mog
Kan wel bashen zijn wat ik doe, maar mn verhaal klopt tenminste, in tegenstelling tot die van jou willemgn

Welk verhaal?

Ik zie alleen maar nep-geblaat.

Mog
27/12/04, 17:30
Origineel geplaatst door Fabian


Welk verhaal?

Ik zie alleen maar nep-geblaat.

hoezo nep geblaat, ik vind topicstarter's valse argumenten eerder geblaat.
De gn-ix heeft in al jaren van bestaan nog steeds geen goede connecties of een grote peering partner lijst.
Vanuit de gnix wordt er met "3,8tb/sec connecties" alleen maar sprookjes opgehouden blijkbaar.
Je mag er toch vanuit gaan dat je de waarheid krijgt.

Daarnaast is @home idd een volwaardige peering partner maar zoals ik zei van het kleine lijstje zijn zij maar 1 van de weinige waar je wat aan hebt in tegenstelling tot tientallen bruikbare op de ams-ix.


Origineel geplaatst door Fabian

Er gaat _geen_ traffic VAN gn-ix NAAR ams-ix DOOR openpeering/nl-ix


[me@server]# traceroute www.gn-ix.nl
traceroute to new-www.gn-ix.nl (193.111.172.2), 30 hops max, 38 byte packets
1 north.gw.digitalus.nl (81.173.32.1) 0.276 ms 0.202 ms 0.237 ms
2 welcome.at.novaxess.as24730.net (81.23.238.1) 1.241 ms 1.221 ms 1.240 ms
3 nikhef.openpeering.nl (195.69.144.189) 5.111 ms 1.452 ms 1.237 ms
4 new-www.gn-ix.nl (193.111.172.2) 6.128 ms 5.721 ms 5.364 ms

Denk dat dit wel voor zich spreekt, heb het met tal van bronnen naar www.gn-ix.nl geprobeert en het gaat allemaal via nl-ix/openpeering/joint-transit
Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens.

Connectie voor colocatie in sig gaat uiteraard via essent. ook dat van adix.

Fabian
27/12/04, 17:33
Origineel geplaatst door Mog


hoezo nep geblaat, ik vind topicstarter's valse argumenten eerder geblaat.

Daarnaast is @home idd een volwaardige peering partner maar zoals ik zei van het kleine lijstje zijn zij maar 1 van de weinige waar je wat aan hebt in tegenstelling tot tientallen bruikbare op de ams-ix.

Het enige onjuiste is misschien de 3.8 tb/s verbinding van gn-ix naar amsterdam.

Met nep geblaad bedoel ik het gebash wat nergens op slaat. Het is een persbericht en het enige wat je doet is de boel afkraken, zoals we gewend zijn op wht.

Zoals ik al zei, iedere IX moet groeien. Het is een goede start om een keer buiten amsterdam diensten op te zetten.

Fabian
27/12/04, 17:36
Origineel geplaatst door Mog
[me@server]# traceroute www.gn-ix.nl
traceroute to new-www.gn-ix.nl (193.111.172.2), 30 hops max, 38 byte packets
1 north.gw.digitalus.nl (81.173.32.1) 0.276 ms 0.202 ms 0.237 ms
2 welcome.at.novaxess.as24730.net (81.23.238.1) 1.241 ms 1.221 ms 1.240 ms
3 nikhef.openpeering.nl (195.69.144.189) 5.111 ms 1.452 ms 1.237 ms
4 new-www.gn-ix.nl (193.111.172.2) 6.128 ms 5.721 ms 5.364 ms

Denk dat dit wel voor zich spreekt, heb het met tal van bronnen naar www.gn-ix.nl geprobeert en het gaat allemaal via nl-ix/openpeering/joint-transit
Ik zou zeggen probeer het zelf ook eens.

Goh, interessant. De ipspace die gn-ix gebruikt voor hun site wordt geannounced via openpeering. Wat zegt dit verder over de IX zelf ?

Fabian
27/12/04, 17:39
Origineel geplaatst door Mog
Connectie voor colocatie in sig gaat uiteraard via essent. ook dat van adix.

Ook weer zo'n vreemde aanname. Traceroute is niet de enige bron voor informatie.

'Connectie voor colocatie in sig gaat uiteraard via essent'.

Duocast announced haar ip space naar essent, openpeering en gn-ix peers.

Reinier v Eeden
27/12/04, 21:33
Een directe vezel van Amsterdam naar Tyco moet niet zo'n probleem zijn hoor, er liggen er vast wel een aantal.

Duocast
28/12/04, 03:37
Origineel geplaatst door Reinier v Eeden
Een directe vezel van Amsterdam naar Tyco moet niet zo'n probleem zijn hoor, er liggen er vast wel een aantal.

Klopt. Er liggen inderdaad kabels van Tyco naar Amsterdam, en vanaf Tyco naar een aantal andere locaties. oa Duitsland en America.

Verder heeft SURFnet nog wat fibers liggen vanaf groningen naar verschillende andere locaties (Enschede etc).

Duocast
28/12/04, 03:51
Origineel geplaatst door Mog
Er is helemaal geen 3,8tb/sec backbone voor internet gebruik in de colocatie services. zo wel, mag je mij vertellen tussen welke routers op welke punten, het enige wat er is zijn 2x 100mbit naar sara/nikhef en de backup 2x 100mbit van essent wat kwalitatief een klote connectie is.

Die 3.8 Tbit/sec ligt inderdaad niet beschikbaar voor colocatie diensten zoals die er nu zijn. Wat dat betreft heb je gelijk en klopt het verhaal van ADIX niet.


Ze hebben zelfs niet eens directe ams-ix connectie, dit gaat door het netwerk van openpeering/nl-ix

Dat is niet per definitie waar. Wij nemen in Tyco een OpenPeering verbinding af, voor ons nationale (en een deel van ons europese) verkeer. Het is echter prima mogelijk om een VLAN te huren naar Adam zonder tussenkomst van Openpeering.

We hadden dus ook een VLAN kunnen huren en in Adam elke transit/peering ISP en/of IX kunnen afnemen die we wouden.

Jou bewering dat dit door het OpenPeering netwerk gaat is dus niet juist. Alleen als je klant bij OpenPeering bent zal verkeer (logischerwijs) door hun netwerk gaan.


Daarnaast loopt het meeste transit via joint-transit, joint transit is weer hetzelfde schuitje als openpeering/nl-ix (hoezo afhankelijk van 1 partij!)

Ik snap niet helemaal wat Joint Transit hiermee te doen heeft, die heeft niemand genoemd :) Wij nemen geen transit af bij Joint Transit en hebben wat Transit betreft dus ook niets met OpenPeering te doen.

We zijn dus ook niet alleen afhankelijk van OpenPeering. ADIX doet momenteel helemaal niets met OpenPeering en is dus helemaal niet afhankelijk van OpenPeering. ADIX is alleen wel afhankelijk van Essent.


Daarnaast is er bij sig of de hele gn-ix orginisatie ook geen ripe member, ranges zijn in bruikleen bij surfnet.
Voor colocatie zijn er ranges in gebruik bij essent (nog erger) ook jouw ip's zijn voor adix zijn van essent willemgn!

Dat is de keuze van de GNIX. Wij zijn wel RIPE lid en hebben dus eigen IPs. Dat de GNIX besloten heeft hun RIPE zaken te regelen via SURFnet is hun zaak, en ik zie niet in waarom dat negatief zou moeten zijn.

Waarom een datacenter RIPE lid zou moeten zijn is me niet duidelijk :)


Er is bij sig geen 24/7/365 system engineer, beveiliging is ook niet 24/7/365 in het pand aanwezig.

Die is er wel. Uit je verhaal maak ik op dat je destijds bij IO in Tyco hebt gezeten. Dat was inderdaad waardeloos, maar er is inmiddels veel veranderd.

Verder heeft de GNIX een storingsdienst en alle andere partijen waar wij zaken mee doen ook. Zoals Fabian ookal zei, ik heb geen hoge pet op vvan de engineers waar ik ervaring mee heb. Een server rebooten lukt nog, maar verder is het erg triest gesteld met de kennis. (Ervaring in TC2 en RedBus, en verder genoeg rampverhalen gehoord).


De gn-ix is als exchange veel te duur per poortje en er zit bijna geen fuck! alleen openpeering/nlix via een vlan omweg en 2 handen vol aan kleine lokale bedrijfjes.

Je hoeft geen GN-IX peering af te nemen als je dat niet wilt. Dat is een keuze van de colocatie providers daar. Nogmaals, wij (Wij = Duocast. Ik spreek niet uit naam van ADIX) zouden ook een VLAN kunnen huren naar Adam en daar AMSIX + Transits afnemen.


Kan wel bashen zijn wat ik doe, maar mn verhaal klopt tenminste, in tegenstelling tot die van jou willemgn


Je stellingen kloppen dus ook niet (meer). Verder ga je er van uit dat een colocatie provider een poort moet huren bij de GNIX, en traffic moet inkopen bij OpenPeering. Beide beweringen zijn onterecht.