PDA

Bekijk Volledige Versie : Counter-Strike: Source dedicated server



MikeyStyle
24/12/04, 11:20
Dag hosters,

Ik heb een vraag betreffend counter-strike source servers. Ik ben van plan een dedicated server te gaan huren echter moet ik wel weten hoeveel dataverkeer ik hier ongeveer bij moet nemen.

Nu wil ik graag weten van gamehosters die ook public dedicated servers heeft draaien hoeveel dataverkeer een dagelijks toch vol bezette 18/20 slots server ongeveer zal trekken per dag/maand.

Op een 'dedicated bak' zou ik namelijk graag 2 publics, 2 match servers en 1 teamspeak server draaien.

Zelf zat ik te denken dat 250 gb ruim voldoende zou zijn, ik hoop dat iemand dat kan bevestigen of anders iets anders heeft meegemaakt.

Met vriendelijke groet,

Mike Borcheld

neographikal
24/12/04, 11:26
hehe, 2 pubs alleen al kunnen je 250GB makkelijk opslurpen als ze populair zijn ;)

MikeyStyle
24/12/04, 11:30
Dat meen je niet... mij is verteld dat een gemiddeld public server die toch aardig populair is ongeveer 50gig per maand pakt..

Heb je het dan over een server die 24/7 bezet is of heb je het over 'aardig populair'?

Greetz

Falc0n
24/12/04, 11:43
servers die 24/7 gebruikt worden halen zo gemiddeld 400gb per maand

een beetje populaire server haald zo een 150 t/m 250 gb per maand.

Clanhost
24/12/04, 11:43
MikeyStyle,

Wij draaien een 18 slots public die vanaf 's ochtends 9 ~ 10 uur begint vol te lopen en ze spelen door tot 2 ~ 3 uur in de nacht. Dataverkeer deze maand zal ergens rond de 90 GB worden. Een gemiddelde private genereert tussen de 8 en 12 GB per maand. Afhankelijk van hoe actief de clan is. Met 8 GB is een clan redelijk actief, normaal dus.

MikeyStyle
24/12/04, 11:50
Origineel geplaatst door Falc0n
servers die 24/7 gebruikt worden halen zo gemiddeld 400gb per maand

een beetje populaire server haald zo een 150 t/m 250 gb per maand.

LOL!

Weet je dit wel heel erg zeker? heb je hier een rekensommetje voor of iets dergelijks?

@Clanhost

Dat zijn inderdaad meer reeele dataverkeer richtlijnen...
Deze 18 slots public is dus ook erg populair begrijp ik als deze de gehele dag vol zit.. Maar volgens je statistieken zal dit dus liggen op een gig of 90 maandelijks?

Greetz

Clanhost
24/12/04, 12:00
Origineel geplaatst door MikeyStyle
@Clanhost

Dat zijn inderdaad meer reeele dataverkeer richtlijnen...
Deze 18 slots public is dus ook erg populair begrijp ik als deze de gehele dag vol zit.. Maar volgens je statistieken zal dit dus liggen op een gig of 90 maandelijks?

Greetz

Dat klopt, de server is behoorlijk populair, veel regular spelers en zit vrijwel de hele dag vol. Maar die 90 GB is een schatting :) even het verkeer tot nu toe gedeeld door aantal dagen toe nu toe en dan keer 31. Dan kom ik uit op 92,4 GB.

neographikal
24/12/04, 12:01
Origineel geplaatst door clanhost
MikeyStyle,

Wij draaien een 18 slots public die vanaf 's ochtends 9 ~ 10 uur begint vol te lopen en ze spelen door tot 2 ~ 3 uur in de nacht. Dataverkeer deze maand zal ergens rond de 90 GB worden. Een gemiddelde private genereert tussen de 8 en 12 GB per maand. Afhankelijk van hoe actief de clan is. Met 8 GB is een clan redelijk actief, normaal dus.

hmmja, sommige servers worden soms wel snel populair, ook in het buitenland. Zelf heb ik een 14 slots gedraaid die soms tegen de 110GB per maand aanzat. De tweede pub zat met 18 slots tegen de 160 per maand en soms hoger...

Reken bij CS op een 64kbit per speler wanneer die geconnect is en speelt. You do the math :)

Ik heb destijds 2 uur lang onderhoud moeten verrichten om 23:00 's avonds. Toen ik de server weer aanzette had ik binnen 5 seconden er alweer 8 man op zitten, na 2 uur onderhoud! :)

CombatServers
24/12/04, 12:04
Source trekt iets meer als cs 1.6 of cz.

Cs 18player trekt gemiddeld 100GB maand en dan denk ik met source contineu vol rond de 120 a140GB maand

MikeyStyle
24/12/04, 12:06
Hoe is het dan nu mogelijk dat er zoveel verschillende getallen worden genoemd.. Waar is dit van afhankelijk?

Clanhost gaf bijvoorbeeld al aan dat hun gewoon met maximale rates werken dus er wordt niet bezuinigd op kwaliteit..

Ik snap nu alleen niet waarom er dan 120 gb, 90 gb, 400 gb en 250gb worden genoemd..

Wat is een goede rekensom om dit toch te berekenen?

CombatServers
24/12/04, 12:10
heb 2a3 jaar terug ook servers gehuurd was 18player en die trok 100a105GB maand en de server helemaal vol dag en nacht.

en legt erook aan of je costum maps draait iod sound scripts zoals headshot/killingspree plugins.

MikeyStyle
24/12/04, 12:16
En is dan het geval dat source meer dataverkeer trekt of iets minder, want volgens mij las ik op steampowered forums dat source dedicated servers zelfs wat minder dataverkeer trokken..

100 gb voor een 18 slots public server zal dus een reeel aantal gbs?

CombatServers
24/12/04, 12:18
Origineel geplaatst door MikeyStyle
En is dan het geval dat source meer dataverkeer trekt of iets minder, want volgens mij las ik op steampowered forums dat source dedicated servers zelfs wat minder dataverkeer trokken..

100 gb voor een 18 slots public server zal dus een reeel aantal gbs?

Nee Source servers trekken meer data,
omdat meer moet worden verzonden/ontvangen,

cs server gebruikt per player 3KB/ps up en 3KB/ps down
Source Server gebruikt 6KB/ps down en 6KB/ps up

Clanhost
24/12/04, 12:25
Origineel geplaatst door MikeyStyle
En is dan het geval dat source meer dataverkeer trekt of iets minder, want volgens mij las ik op steampowered forums dat source dedicated servers zelfs wat minder dataverkeer trokken..

100 gb voor een 18 slots public server zal dus een reeel aantal gbs?

We spreken elkaar idd tegen in dit topic MikeyStyle, ik ben het echter niets eens met CombatServers in dit geval. Mijn eigen ervaring is dat Counter-Strike: Source minder dataverkeer gebruikt dan Counter-Strike: 1.6. Dit merk ik op bij zowel de publics als de private servers. Ik kan hiervoor snel drie verklaringen voor geven.

1. De netcode van Source is verbeterd t.o.v. 1.6, dit is ook een keer door een ontwikkelaar van VALVE gezegd in de fora van HL2 Fallout. Traffic zou volgende deze persoon iets minder zijn waardoor het voor mensen zonder breedband ook redelijk te spelen zou zijn.

2. Er zijn weer meer mensen begonnen met het spelen van een "nieuw" spel en ze hebben nog niet zitten knoeien met hun rate instellingen waardoor ze nog niet zoveel traffic genereren.

3. Als ik precies zelfde rate settings gebruik (20000 / 61 / 61) dan zie ik bij source minder in- en uitgaand verkeer staan als bij 1.6.

Maargoed, ik hou het gewoon bij me eigen ervaring. Ik zie dagelijks hoe vol die 18 slots pub zit en ik speel er zelf ook op. De traffic stats per IP krijg ik dagelijk van ProServe in mijn database gepompt. Meten is weten :).

CombatServers
24/12/04, 12:29
Origineel geplaatst door clanhost


We spreken elkaar idd tegen in dit topic MikeyStyle, ik ben het echter niets eens met MikeyStyle. Mijn eigen ervaring is dat Counter-Strike: Source minder dataverkeer gebruikt dan Counter-Strike: 1.6. Dit merk ik op zowel bij public als private Counter-Strike: Source server. Ik kan hiervoor snel twee redenen aangeven.

1. De netcode van Source is verbeterd t.o.v. 1.6, dit is ook een keer door een ontwikkelaar van VALVE gezegd in de fora van HL2 Fallout.

2. Er zijn weer meer mensen begonnen met het spelen van een "nieuw" spel en ze hebben nog niet zitten knoeien met hun rate instellingen waardoor ze nog niet zoveel traffic genereren.

3. Als ik precies zelfde rate setting gebruik 20000 / 61 / 61 dan zie ik bij source minder in- en uitgaand verkeer staan als bij 1.6.

Maargoed, ik hou het gewoon bij me eigen ervaring :) ik zie dagelijk hoe vol die 18 slots pub zit en ik speel er zelf ook op en traffic stats per IP krijg ik dagelijk van ProServe in mijn database gepompt.

Als je net_graph in je console aanzet zal je zien dat Source 6KB up en down gebruikt en cs maar 3KB up en down

Edit// en nog wat CSS is nogsteeds beta
hoe je dat kan zien = add_bot dan zal i aangeven kan geen bots toevoegen in beta versie :S

Falc0n
24/12/04, 12:31
public 20 players:

12Kbyte (6 up 6 down) x 20 x 3600 x 24 x 30 : 1024 : 1024 = 593,26171875 GB

dit is dus als hij 24/7 per dag vol is!

voor 18 players kom ik op zo een 533 GB

als mijn berekeningen goed zijn

verbeter mij even als ik het niet goed berekend heb :)

CombatServers
24/12/04, 12:33
Origineel geplaatst door Falc0n
public 20 players:

12Kbyte (6 up 6 down) x 20 x 3600 x 24 x 30 : 1024 : 1024 = 593,26171875 GB

dit is dus als hij 24/7 per dag vol is!

voor 18 players kom ik op zo een 533 GB

als mijn berekeningen goed zijn

verbeter mij even als ik het niet goed berekend heb :)

die 6 up en down is gebaseerd op net_graph van css cs en cz

MikeyStyle
24/12/04, 12:36
Origineel geplaatst door CombatServers


Nee Source servers trekken meer data,
omdat meer moet worden verzonden/ontvangen,

cs server gebruikt per player 3KB/ps up en 3KB/ps down
Source Server gebruikt 6KB/ps down en 6KB/ps up

Hmm okey, maar onder dataverkeer wordt verstaan de hoeveel upload dat je gebruikt of heb ik dat onjuist?

Of zou dit rekensommetje dan zijn dat als onder dataverkeer wordt verstaan de upload + de download ---- 12kb/s x 60 = per minuut x60 = per uur x 24 = per dag x 18 = per 18 personen..

Dat zou op een ongelovelijk hoog aantal gb's komen :P

CombatServers
24/12/04, 12:37
Nee alle bij de up en down load

Falc0n
24/12/04, 12:58
Origineel geplaatst door MikeyStyle


Hmm okey, maar onder dataverkeer wordt verstaan de hoeveel upload dat je gebruikt of heb ik dat onjuist?

Of zou dit rekensommetje dan zijn dat als onder dataverkeer wordt verstaan de upload + de download ---- 12kb/s x 60 = per minuut x60 = per uur x 24 = per dag x 18 = per 18 personen..

Dat zou op een ongelovelijk hoog aantal gb's komen :P


dan kom je dus op mijn bereking uit :P

MikeyStyle
24/12/04, 13:07
Ik heb zojuist van een gameserver hosting provider waarvan ik weet dat bepaalde servers dagelijks vol zitten gelukkig MRTG stats in mogen zien waarop 2 cs: source publics, en 3 andere game public lopen die dagelijks zeer goed bezocht worden.

Het gemiddelde aantal GB per maand ligt op 200, dus inderdaad is 80/90 gb per 18 slots server die toch bijna altijd vol is op de nachten na een reeel getal!!

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng..

Mvg

Rik
24/12/04, 13:23
Origineel geplaatst door MikeyStyle
Ik heb zojuist van een gameserver hosting provider waarvan ik weet dat bepaalde servers dagelijks vol zitten gelukkig MRTG stats in mogen zien waarop 2 cs: source publics, en 3 andere game public lopen die dagelijks zeer goed bezocht worden.

Het gemiddelde aantal GB per maand ligt op 200, dus inderdaad is 80/90 gb per 18 slots server die toch bijna altijd vol is op de nachten na een reeel getal!!

In ieder geval iedereen bedankt voor zijn/haar inbreng..

Mvg

Om ook een idee te geven....

gameserver5.combatservers.com :

Pentium IV HT met 1 Gig Dual channel mem.

Op deze server staat:

CS 2.0 Pub 18 (<- source)
CS CZ Pub 18
CS 1.6 Pub 18
CS 1.6 Pub 18

CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 14


Stats om aan te geven wat het verbuik hiervan is...

http://www.combatservers.net/stats.JPG

MikeN
24/12/04, 13:24
Dat zijn flink wat servers voor op 1 server :+

Rik
24/12/04, 13:28
Origineel geplaatst door MikeN
Dat zijn flink wat servers voor op 1 server :+

Die warservers worden maar zelden gebruikt, en de serverload is perfect, die HT's kunnen nog meer hebben eigenlijk... :)

//edit: daarom prefereren wij ook HT's boven Dual Xeon's.

MikeN
24/12/04, 13:29
Zo'n P4 kan 50 tot 60 actieve spelerslots tegelijk hebben (niet alleen mijn mening, maar mening die je van zoveel mensen leest), dus tja, ik vind hem lichtelijk overboekt ;) Mgoed, ik ken de rates verder ook niet :p
Verder hebben Xeon's ook HT eh :p

Rik
24/12/04, 13:35
Het is hier ook niet ter sprake wat een HT aan kan (mocht je het willen proberen, probeer het zelf uit zou ik zeggen ;))...

Het gaat om het verbruik aan data....

(ik weet dat Xeon's ook HT hebben, verder is het zo dat ik geen bal aan deze servers doe, aangezien Pascal (CombatServers) weg moest heb ik even die stats geplaatst, als jij dat weer niet kunt hebben, PM me dan gewoon ;))


on-topic ?

MikeyStyle
24/12/04, 15:03
Origineel geplaatst door Rik


Om ook een idee te geven....

gameserver5.combatservers.com :

Pentium IV HT met 1 Gig Dual channel mem.

Op deze server staat:

CS 2.0 Pub 18 (<- source)
CS CZ Pub 18
CS 1.6 Pub 18
CS 1.6 Pub 18

CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 12
CS 1.6 War 14


Stats om aan te geven wat het verbuik hiervan is...

http://www.combatservers.net/stats.JPG

En wat betekent dit dan precies? Hoeveel dataverkeer verbruik je maandelijks met AL deze servers samen?

Greetsz

Keuningen
24/12/04, 16:57
Origineel geplaatst door MikeyStyle


En wat betekent dit dan precies? Hoeveel dataverkeer verbruik je maandelijks met AL deze servers samen?

Greetsz

Volgens mij is die 2 Mbit max voor al die servers...

Dan weet ik dat ook weer!

Ook bedankt!

CombatServers
24/12/04, 18:27
Origineel geplaatst door Keuningen


Volgens mij is die 2 Mbit max voor al die servers...

Dan weet ik dat ook weer!

Ook bedankt!

Klopt ja tussen de 1,5 en 2mbit.