PDA

Bekijk Volledige Versie : phpfreakz <==> asp???



sjender
23/12/04, 21:34
Hallo, weet iemand een nederlandse site waar je ongeveer hetzelfde kan vinden als phpfreakz, maar dan voor ASP???

aspfreakz.com wordt niet echt veel bezocht....

Triloxigen
23/12/04, 23:31
ASP is eenmaal minder gewild, en degene die het doen hebben over het algemeen een hoger niveau dan PHPFreakz.nl.

Ronald2
24/12/04, 00:54
Hoger niveau???

Triloxigen
24/12/04, 01:03
Ja, iedere kiddo kent tegenwoordig (en beetje) PHP.
ASP wordt bijna alleen gedaan door mensen met een hoger niveau..
Uitzonderingen daargelaten...

MediaServe
24/12/04, 01:24
Ja, iedere kiddo kent tegenwoordig (en beetje) PHP.
ASP wordt bijna alleen gedaan door mensen met een hoger niveau..Danku.. Danku.. :W:
Uitzonderingen daargelaten...Oh, shit :X :p

Een Nederlandse ASP site ben ik nog niet tegen gekomen. Een Amerikaanse site (die ik hier al een aantal keer heb genoemd) is www.aspin.com

Dat is een verzamel website van onder andere: 4GuysFromRolla, Planet Source Code, ASP101 en andere ASP websites. Als je een beetje Engels kunt is dat echt een aanrader! Alles is er te vinden! :)

veenman
24/12/04, 01:56
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ja, iedere kiddo kent tegenwoordig (en beetje) PHP.
ASP wordt bijna alleen gedaan door mensen met een hoger niveau..
Uitzonderingen daargelaten...
Ja daaaaaaaag. Als het zo professioneel was dan zouden er nu zeker een ASPFreakz zijn.

Er zijn een heleboel mensen en zeker ook kiddo's die een beetje PHP kunnen en dat omdat er zo makkelijk mee te starten is, maar vooral ook omdat 9 van de 10 hosters PHP support aanbied en geen ASP, dan is de keuze wat betreft scripttaal die je gebruikt / leert ook snel gemaakt.

TechXP
24/12/04, 04:37
Origineel geplaatst door skunkah

Ja daaaaaaaag. Als het zo professioneel was dan zouden er nu zeker een ASPFreakz zijn.

Wilde een tijd terug aspfreakz starten... website zou ik schrijven in php ;)

Nee..weet te weinig van ASP, ben nu bezig met .NET, misschien ga ik ook even wat ASP.NET doen..

Triloxigen
24/12/04, 09:36
Origineel geplaatst door skunkah

Ja daaaaaaaag. Als het zo professioneel was dan zouden er nu zeker een ASPFreakz zijn.


Nee, de ASP mannen/vrouwen hebben een dermate niveau dat ze ook wel uit de voeten kunnen met engelstalige sites en helemaal niet zit te wachten op iets als ASP Freakz.

Als je een beetje PHP'er bent zit je ook echt nie te wachten op sites als PHP Freakz.

Microsoft zelf heeft overigens ook Fora voor ASP gerelateerde zaken.

Ronald2
24/12/04, 09:53
Kijk ik naar mezelf dan ontwikkel ik zowel in ASP als PHP; de klant is koning zeg maar.

Mijn voorkeur ligt (goh?) bij PHP; simpel weg omdat het gewoon beter, sneller en directer toepasbaar is. Het heeft in mijn inzicht veel meer voordelen (oa. niet dat ge-emmer met IIS). Maar dat is een aparte discussie.

Ik ben dus van mening dat wanneer iemand PHP kan, kan hij ook ASP en omgekeerd. Heeft dus echt niets met niveau te maken, eerder met logisch inzicht.

The MAzTER
24/12/04, 10:35
Origineel geplaatst door skunkah

Ja daaaaaaaag. Als het zo professioneel was dan zouden er nu zeker een ASPFreakz zijn.

Triloxigen heeft anders wel mooi gelijk.

en een profecionele php scripter komt ook niet op dat soort sites.

ik zou zelf ook niet weten wat ik er mee moet, ja natuurlijk loop je soms tegen een probleem aan, maar daar heb je een reference voor en eventueel google.

Ik heb ook php freaks achtige klanten, wat die doen is elk script dat ze nodig hebben downloaden ze daar en zo bouwen ze hun website op. En dan noemen ze zich zelf 'php-er' ;)

asp word voor meer commerciele doeleinden gebruikt dan huis tuin en keuken sites.

neographikal
24/12/04, 10:41
Zo geweldig is de gewone ASP nou toch ook weer niet, asp.NET daarentegen heeft wel een aantal voordelen boven php. Ik doe nu een poging om het te leren :)

Toch blijft php voor de kleinere projecten vele malen handiger en sneller. Voor grotere projecten kan het lonen om een taal als c# te beheersen, die gecompiled wordt ipv geinterpreteerd.

Eris
24/12/04, 10:53
IK zie een 12 jarige die geen programeer evaring heeft echt niet een asp script maken.

PHP is veel eenvoudiger om het te leren.

sjender
24/12/04, 11:20
Bedankt allemaal...

Ik wil gaan beginnen met asp, PHP ken ik nou zo'n beetje wel en ik wil eens kijken hoe het er in de ASP wereld aan toe gaat.
Altijd handig als je voor 'linux en windows' kan scripten.

het enige jammere is: op windows kan zowel PHP als ASP(.NET)
maar op linux zit je vast aan PHP en apache_ASP....

Maar goed dat er een windows server klaar staat voor me... :D

Triloxigen
24/12/04, 11:22
Er is meer dan apache_ASP voor Linux...
Chillisoft is er een van..

neographikal
24/12/04, 12:04
Origineel geplaatst door sjender
Bedankt allemaal...

Ik wil gaan beginnen met asp, PHP ken ik nou zo'n beetje wel en ik wil eens kijken hoe het er in de ASP wereld aan toe gaat.
Altijd handig als je voor 'linux en windows' kan scripten.

het enige jammere is: op windows kan zowel PHP als ASP(.NET)
maar op linux zit je vast aan PHP en apache_ASP....

Maar goed dat er een windows server klaar staat voor me... :D

asp.NET kan je via mono draaien.

Als je nu toch begint met asp te leren, doe dan gelijk asp.net. De gewone asp loopt er langzaam uit zeg maar :) De leercurve is echter wel vrij stijl moet ik zeggen, ik ben bezig met c# en dat is lang niet altijd even gemakkelijk.

kilian
24/12/04, 12:11
Origineel geplaatst door Triloxigen
Er is meer dan apache_ASP voor Linux...
Chillisoft is er een van..
Waarmee je het kostenplaatje gelijklegt met een win2003 server (najah, komt in de buurt).

Ik denk dat asp meer in de zakelijke/professionele kringen wordt gebruikt. Een jongen van 12 zal geen server hebben (spreek uit: legaal). Maar bij het instaleren van apache ligt de drempel wat lager. Hetzelfde met de hosters, er zijn gewoon veel meer hosters die php aanbieden. Denk dat php onder de jongeren daardoor veel 'bekender' is dan asp.

Frangkje
24/12/04, 12:14
Heb vorige week een demonstratie van Microsoft gehad over de voordelen van ASP.NET 2 (is nu nog Beta en dat was tijdens de demonstratie soms goed te merken ;)) ten opzichte van PHP. En ik moet zeggen dat ik best wel onder de indruk ben, alleen jammer dat microsoft natuurlijk weer een aantal 'nieuwe' standaarden heeft bedacht waaronder een serverside CSS die door ISS gewoon in de broncode wordt verwerkt ipv door de client in de browser. En ik heb het idee dat het op runtime compileren van ASP naar HTML door ISS 'iets' trager gaat dan Apache PHP verwerkt, maar de geintjes die je met APS/NET 2 kunt uithalen zijn wel erg cool :D

MediaServe
24/12/04, 13:01
En ik heb het idee dat het op runtime compileren van ASP naar HTML door ISS 'iets' trager gaat dan Apache PHP verwerktAh, ik ben ook naar die lezing op de UT geweest :D

Dat je zegt dat ASP.NET trager is dan PHP zie je toch niet helemaal goed hoor. Een ASP.NET applicatie wordt namelijk éénmalig gecompileerd (dat duurt even) maar daarna is die super snel! Dan is het gewoon een applicatie op zich. Daar kan een script taaltje als PHP (en ASP) nooit tegen aan.

Even nog een misverstand uit de wereld helpen:
Tussen ASP en PHP zit maar heel weinig verschil. Geen van beiden is significant makkelijker of moeilijker. Het opzetten en beginnen is bij allebei heel makkelijk. Als je Windows XP draait is het 5 minuutjes werk om even IIS op te zetten. Apache is dan nog meer werk en voor een leek waarschijnlijk ook moeilijker.

De grote oorzaak van de populariteit van PHP is dat het gratis is. En dat resulteert in een sneeuwbal effect waardoor het steeds populairder is geworden. Bovendien vinden jongens het 'stoer' om met open source te werken, als je vaak op tweakers.net komt wordt dat er met de paplepel in gegoten ;)

In het bedrijfsleven staan meestal Windows servers. Vaak behoud je dan een Windows-based oplossing voor je intra- en internet sites. Zodoende zie je binnen een bedrijfsleven vaak ASP oplossingen.

_arno_
24/12/04, 13:07
Origineel geplaatst door Frangkje
maar de geintjes die je met APS/NET 2 kunt uithalen zijn wel erg cool :D

Voorbeelden?
Ben namelijk ook wel geintereseert om eens te beginnen in de asp wereld

TSG-Hans
24/12/04, 13:32
Overigens is het schrijven van een php script dan niet moeilijk, wat weinigen beheersen is het schrijven van een script, dat door anderen "gelezen" kan worden, dat de server resources minimaal belast, en wat niet bulkt van exploits.

Frangkje
24/12/04, 13:49
Origineel geplaatst door _arno_


Voorbeelden?


Je kunt bijvoorbeeld gewoon een object naar een pagina slepen (tabel / inlogscherm / combo box / etc) en daar met 3 klikjes een database (MSSQL / MySQL / Access) aan koppelen waarmee dit object gevuld wordt. Scheelt weer heel wat parse werk t.o.v. PHP :)

Ronald2
24/12/04, 13:58
"De grote oorzaak van de populariteit van PHP is dat het gratis is. En dat resulteert in een sneeuwbal effect waardoor het steeds populairder is geworden. "

"In het bedrijfsleven staan meestal Windows servers. ".


Jemig, wel eens gehoord van de 21e eeuw??

_arno_
24/12/04, 14:10
dus asp is sleur en pleur werk :)

neographikal
24/12/04, 14:13
Origineel geplaatst door Frangkje


Je kunt bijvoorbeeld gewoon een object naar een pagina slepen (tabel / inlogscherm / combo box / etc) en daar met 3 klikjes een database (MSSQL / MySQL / Access) aan koppelen waarmee dit object gevuld wordt. Scheelt weer heel wat parse werk t.o.v. PHP :)

Ehm asp.NET parsed niet eens, het is reeds gecompiled na het eerste request.

En ik neem aan dat je met je voorbeeld Visual Studio.NET bedoelt, die genereert de achterliggende code automatisch. Of dit minder is dan bij php betwijfel ik eigenlijk ;) Maar asp.NET zal waarschijnlijk toch sneller zijn aangezien het gecompiled is :)

Frangkje
24/12/04, 14:34
Origineel geplaatst door _arno_
dus asp is sleur en pleur werk :)

Nee visual studio .NET 2 is sleur en pleur. Zoals de Microsoft meneer zei:
ASP zelf kun je gratis coden, maar of je blij wordt van werken in Notepad wist hij niet.

TSG-Hans
24/12/04, 14:36
Origineel geplaatst door Ronald2
"De grote oorzaak van de populariteit van PHP is dat het gratis is. En dat resulteert in een sneeuwbal effect waardoor het steeds populairder is geworden. "

"In het bedrijfsleven staan meestal Windows servers. ".


Jemig, wel eens gehoord van de 21e eeuw??

En wat bedoel je nu?

neographikal
24/12/04, 15:01
Origineel geplaatst door Frangkje


Nee visual studio .NET 2 is sleur en pleur. Zoals de Microsoft meneer zei:
ASP zelf kun je gratis coden, maar of je blij wordt van werken in Notepad wist hij niet.

Nee dat is een ramp eigenlijk, maar dat betekent dus dat je 899,- euro voor visual studio kwijt bent + de licentie voor een win2k3 webserver licentie.

Ik ga zelf een servertje colocaten, en daar kan je niet met illegale troep aankomen. En dan is zo'n licentie voor een student veel geld, heel veel geld.

Pietpaul
24/12/04, 15:11
Origineel geplaatst door neographikal


Nee dat is een ramp eigenlijk, maar dat betekent dus dat je 899,- euro voor visual studio kwijt bent + de licentie voor een win2k3 webserver licentie.

Ik ga zelf een servertje colocaten, en daar kan je niet met illegale troep aankomen. En dan is zo'n licentie voor een student veel geld, heel veel geld. Pff, om PHP te gebruiken moet ik een dure IDE kopen van Borland van 900 euro en Red Hat Enterprise, daar de allerduurste versie van. Pff, dat vind ik veel te duur, daarom doe ik niks in PHP meer.

Onzin he? Jij praat dezelfde onzin:
ASP .NET IDE heb je vanaf 0 euro tot duizenden (zie sharpdevelop oa), perfecte software voor niks.
Windows 2003 kost 12,50 per maand, wat kost red hat ook alweer?
En als je geen 12,50 per maand kan betalen dan moet je niet eens een bedrijf beginnen, blijf je maar lekker op de kleuterschool...

Het is een domme vergelijking:
PHP is een scriptingtaal
ASP .NET is een deel van een platform (.NET) en niet eens een taal (C# en VB .NET en nog 12 anderen).

Eenzelfde vergelijking is een driewieler van een peuter vergelijken met de rolls royce van de koningin.

neographikal
24/12/04, 15:23
Origineel geplaatst door Pietpaul


En als je geen 12,50 per maand kan betalen dan moet je niet eens een bedrijf beginnen, blijf je maar lekker op de kleuterschool...


Kan het wat minder persoonlijk / fel? Bedankt. Het is een hobby server voor mij, geen bedrijfsserver.

Sharpdevelop zal ik eens naar gaan kijken, die kende ik nog niet. En die 12,50 per maand is meer dan wat ik betaal voor het plaatsen van me servertje ;)

Pietpaul
24/12/04, 15:52
Origineel geplaatst door neographikal


Kan het wat minder persoonlijk / fel? Bedankt. Het is een hobby server voor mij, geen bedrijfsserver.

Sharpdevelop zal ik eens naar gaan kijken, die kende ik nog niet. En die 12,50 per maand is meer dan wat ik betaal voor het plaatsen van me servertje ;) Was niet op jou gericht, we hebben het over php <> asp .net, dan ga ik ervan uit dat dat in het algemeen boven hobby niveau ligt :)

Nitroserve
24/12/04, 16:02
Ik heb ook gehoord dat je met asp.net IIS kan configureren.
Dit lijkt me misschien wel heel interessant.
heeft iemand hier misschien linkjes naar meer info, kan hier niet echt veel over vinden...
Ik heb nu heel me control panel in PHP geschreven.
Ik heb een windows 2003 server staan met ASP(.NET) ondersteuning.
Dus waarom moeilijk doen als het anders kan...

neographikal
24/12/04, 16:14
Origineel geplaatst door Pietpaul
Was niet op jou gericht, we hebben het over php <> asp .net, dan ga ik ervan uit dat dat in het algemeen boven hobby niveau ligt :)

Ach, in beide kan je zeer mooie producten afleveren. Alleen is het vaak zo doordat de instapdrempel voor asp.net een stuk hoger ligt en voor php een stuk lager, dat er bij het phpplatform meer hobbyisten te vinden zijn waaronder dus een partij prutsers ;)

*daar reken ik mezelf voor alsnog ook onder, daarom ben ik bezig met asp.net te leren ;)*

51smith
24/12/04, 16:47
Ik ben ooit met asp (vbscript) begonnen. ASP is trouwens geen script, maar een framework waaronder meerdere scripttalen vallen. Dus de discussie zou of asp vs. lamp moeten zijn, of php vs. vbscript|c#.

Persoonlijk denk ik dat het voordeel van php is dat het specifiek voor het web is geschreven (voor en door webdevelopers). Dat merk je gewoon aan de functies en libraries die standaard in php zitten. Bij asp moest je 4 jaar geleden voor elke scheet een component installeren. Doe dat maar eens in een shared hosting omgeving....

Het tweede, en grootste voordeel, is dat php&mysql een van de weinige low budget oplossingen was/is die er kwalitatief bovenuit sprong|springt. De andere lowbudget oplossing (asp & access) is al snel erg traag.

Daarnaast is de taal php idd een verademing vergeleken met vbscript.

Verder zijn er met .Not geloof ik idd wat issues mbt tot de webstandaarden, en die worden binnenkort weer (godzijdank) relevant. :-)
Just my2$

neographikal
24/12/04, 17:51
Kleine correctie: asp.NET is een platform waaronder verschillende talen draaien, asp is gewoon een scripttaal afaik :)

MediaServe
24/12/04, 19:04
Ik heb ook gehoord dat je met asp.net IIS kan configureren.
Dit lijkt me misschien wel heel interessant.Dat kan inderdaad, maar dat kan ook gewoon met classic ASP 3.0. Als je dat wilt doen dan kun je WMI gebruiken. Zo heb ik ook mijn Control Panel gemaakt.
Kleine correctie: asp.NET is een platform waaronder verschillende talen draaien, asp is gewoon een scripttaal afaikDat is niet helemaal correct. ASP.NET is inderdaad een platform (eigenlijk een framework, het platform is Windows met IIS). Het .NET Framework regelt je dataconnecties en de afhandeling van de scripttalen. Het framework werkt met een API waar je iedere andere scripttaal op kunt draaien. Je zou dus bijvoorbeeld een PHP engine kunnen maken voor ASP.NET.

Daarom is ASP.NET met PHP vergelijken heel krom :p
Je zou VBScript, C# of J# ofzo moeten vergelijken met PHP.

ASP is weer anders. Dat is geen scripttaal zoals PHP, maar eigenlijk ook geen framework zoals .NET. ASP is een programma (DLL) dat draait op IIS, dat programma handelt .asp bestanden af. De syntax die je in een ASP bestand gebruikt is VBScript of JScript (wat je voorkeur maar heeft, meestal wordt VBScript gebruikt). In de praktijk merk je uiteindelijk geen enkel verschil tussen het gebruik van ASP en PHP.

Wat ik zelf een voordeel van ASP vind, is dat het veel meer Object Orientated is, ten opzichte van PHP. Bovendien werk ik liever met een MS Access database (bestands-gestuurd) dan met MySQL (server-gestuurd). Maar dat is toch allemaal persoonlijk :)

galious
24/12/04, 19:58
het grote voordeel van ASP zit hem niet in het geprecompiled (gebruik MMCache, TurkCache, etc. voor PHP en je hebt ook geprecompilede code), maar in de IDE. Het sleur-en-pleur principe maakt het erg gemakkelijk om iets snel in elkaar te fixen (bv. db-connecties). Helaas maakt dit het soms ook een stuk minder onderhoudbaar, maar dat heb je met PHP ook.

In PHP is ook OO te proggen, alleen doet bijna niemand het (helaas). En de libraries zijn helaas ook niet OO opgezet, hiervoor moet je dan weer PEAR installeren.

Zoals zo vaak geld ook hier: gebruik wat je fijn vindt of de opdrachtgever eist...

Aloha,

Martin

maxnet
24/12/04, 20:24
Origineel geplaatst door neographikal

Het is een hobby server voor mij, geen bedrijfsserver.

Sharpdevelop zal ik eens naar gaan kijken, die kende ik nog niet. En die 12,50 per maand is meer dan wat ik betaal voor het plaatsen van me servertje ;)

Indien het uitsluitend voor niet-commercieel gebruik is, valt het dan niet onder de MSDNAA (studenten) licentie?

neographikal
25/12/04, 02:38
Origineel geplaatst door maxnet


Indien het uitsluitend voor niet-commercieel gebruik is, valt het dan niet onder de MSDNAA (studenten) licentie?

Tjah, probleem is dat mijn instelling daar niet echt aan wil meewerken (surfspot ondersteunen ze niet en de interne dienst levert win2k3 server alleen aan faculteiten e.d.). (Universiteit Nijmegen overigens)

Voorlopig red ik me prima met wat php op me webdev bak, ik ben nog bezig met het leren van asp.net, dus dat kan ook gewoon op me laptop :)

Mikej0h
25/12/04, 22:14
Als je al een Visual Basic .NET of C# programmeur bent, dan is de overstap met ASP.NET zeer gemakkelijk.
ASP.NET is onderdeel van het framework dat meerdere talen ondersteund(VB.NET, C#, en JScript.NET).

Naar mijn idee is de leercurve van php <> asp.net(icm met vb.net) vrij laag, net zo gemakkelijk als met php.
Echter het wordt een ander verhaal als er gekeken wordt naar C#, hier is een stuk meer mee mogelijk, en is heel anders programmeren. De syntax is anders(C++ gericht), php is trouwens kwa syntax ook afgekeken van C++.
Oftewel, voor mensen die op dit moment al PHP programmeren is ASP.NET icm. met C# een zeer goede optie.

Er is verschillende software om te ontwikkelen, voorbeelden is de Microsoft reeks. Visual Studio, maar er is ook een opensource oplossing (SharpDevelop), hoe dit werkt icm met asp.net is mij nog niet duidelijk(ik gebruik visual studio ;)).

ASP.NET icm Framework 2.0 (beta) bevat vele voordelen, en bevalt mij dan ook zeker. Voor mensen die graag eens willen testen met ASP.NET is het mogelijk om op http://msdn.microsoft.com te gaan kijken dan ergens in het midden van de pagina op "Visual Studio 2005" te klikken, en dan op Visual Web Developer. Dit is op dit moment in beta, en daarom dus gratis te downloaden. Let er wel bij op: Geen commerciele producten op ontwikkelen ;)

Ik ben zelf een Visual Basic .NET programmeur die nog niet zo lang de ASP.NET kant in is gedoken, toch ben ik al wel bezig met C# omdat dat naar mijns inziens beter bij de .NET-gedachte ligt.

roland
27/12/04, 00:02
Ik ontwikkel in ASP, PHP en ASP.NET.

ASP.NET is gigantisch veel beter dan PHP, enkele pluspunten:

- Beveiliging koppelen aan IIS
- Sneller
- Vele malen uitgebreider en kortere ontwikkelingstijd dmv alle aanwezige class framework
- Taal/stijl onafhankelijk (VB.NET, C#, JScript.NET, etc)
- Betere weergave waar een fout zit en wat er fout is
- Code gescheiden van html (wat extreem goed en overzichtelijk is)
- system.config en web.config
- Form State
- Gaat beter om met crashes en geheugen verlies

Als het alleen om een taal gaat (bv VB.NET) wint PHP het bij mij nog steeds niet. PHP is niet strict wat ontzettend idioot is, niet bestaande vars waardes geven etc. Dit geeft leuke problemen bij bv str_replace bij een lege vars. Verder is het erg onlogisch een voorbeeldje:

substr_count(string, needle) -> als eerste var de string meegeven
str_replace(search, replace, string) -> als laatste var de string meegeven

PHP is leuk en aardig, maar niet volwassen. Er komen erg vaak updates uit en gigantische grote lekken worden steeds ontdekt.



De andere lowbudget oplossing (asp & access) is al snel erg traag.

Zeker ASP & MySQL nooit geprobeert? Je kan Access niet vergelijken met een echte db zoals Oracle, MSSQL, MySQL, etc. Dat is hetzelfde als PHP met Javascript vergelijken.


Dus de discussie zou of asp vs. lamp moeten zijn, of php vs. vbscript|c#.

Ehmmmm, volgens mij weet je niet wat lamp of asp is. Ik naam aan dat je met asp ASP.NET bedoeld.
LAMP -> Linux, Apache, MySQL, PHP
ASP.NET -> ehm, waar zijn de OS, Webserver en Database?

Dan zou het bv LAMP vs Windows 2003, IIS, MSSQL, ASP.NET moeten zijn maar dat is weer een hele andere discussie.

neographikal
27/12/04, 00:24
Origineel geplaatst door roland


Zeker ASP & MySQL nooit geprobeert? Je kan Access niet vergelijken met een echte db zoals Oracle, MSSQL, MySQL, etc. Dat is hetzelfde als PHP met Javascript vergelijken.


Ik ben het volledig met je eens, op één puntje na: hoe durf je MySQL naast Oracle en MSSQL te zetten in een rijtje échte databases???? :D :D

*ik gebruik voornamelijk MySQL hoor, maar het pakket is verre van volledig, alhoewel er met de komst van 4.1 het nodige verbeterd is. Maar iets als views ontbreekt afaik nog :) *

51smith
27/12/04, 02:15
Zeker ASP & MySQL nooit geprobeert?
....knip..... Dat is hetzelfde als PHP met Javascript vergelijken.

Sterker nog: ik dat dat de vergelijking php vs. ASP/Jscript nog steeds beter is dan de vergelijking asp vs. php. ;-)



Ehmmmm, volgens mij weet je niet wat lamp of asp is.

Jammer dat je die opmerking maakt, terwijl we het eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn:


Dan zou het bv LAMP vs Windows 2003, IIS, MSSQL, ASP.NET moeten zijn maar dat is weer een hele andere discussie.

Bijna goed, je moet dan nog steeds een taal kiezen anders is het nog steeds niet goed vergelijkbaar: vbscipt|c#|jscript etc.

Iemand maakte aan het begin van de thread de opmerking dat php-ers "van een lager niveau zijn" dan asp-developers. Ik hoopte met met mijn reactie aan te geven hoe dat zo gegroeid is:
1) Het enorme succes in de combi php&mysql vs. asp/access
2) Geen (commerciele) com componenten nodig voor regelmatig voorkomende taken (zoals e-mail)
3) leercurve php ontzettend laag (juist doordat het een loose type programmeer taal is, overigens is vbscript dat ook.

Je kritiek tav php syntax inconsitentie worden door velen gedeeld. (incl. /me).