PDA

Bekijk Volledige Versie : Belastingdienst lanceert robot tegen belastingfraude



RobbertC
20/12/04, 17:51
Het einde van illegale (hosting / design) bedrijfjes zonder KVK-inschrijving en BTW-nummer?


Nadat de belastingdienst enige tijd geleden al was begonnen met een handmatige zoektocht, heeft men nu een zoekrobot ingezet voor het speuren naar belasting- en douanefraude. Het programma, genaamd Xenon, kan de gevonden resultaten vergelijken op duizenden kenmerken en er conclusies uit trekken. Xenon is volgens het ministerie van Financiën zelflerend. Tijdens het proefdraaien bleek de afgelopen weken al dat het speciaal ontwikkelde programma succes boekt. Enkele ondernemers werden al zeer snel na het openen van een site gepakt omdat zij zich nog niet hadden aangemeld bij de belastingdienst. Volgens een woordvoerder zijn de verwachtingen hooggespannen.
Bron: http://www.tweakers.net/nieuws/35477

Ber|Art
20/12/04, 17:55
Het einde van illegale (hosting / design) bedrijfjes zonder KVK-inschrijving en BTW-nummer?Dat zou wel eens heel goed mogelijk zijn. En nou maar hopen dat de robot werkt :)

_arno_
20/12/04, 17:56
Ik hoop dat het een hoop illegale bedrijfjes eindigd , word het internet misschien ook wat klantvriendelijker/betrouwbaarder.

Triloxigen
20/12/04, 18:00
Ik wil weleens de HTTP-Agent weten, dan kan ik eens kijken of hij voorbij komt..
(En andere maken de website zo dat als de bot voorbijkomt dat je niks ziet :|)

Stefan Mensink
20/12/04, 18:02
Waarom zou je dat willen als je niets te verbergen hebt?

V. Kleijnendorst
20/12/04, 18:02
Origineel geplaatst door Triloxigen
Ik wil weleens de HTTP-Agent weten, dan kan ik eens kijken of hij voorbij komt..
(En andere maken de website zo dat als de bot voorbijkomt dat je niks ziet :|)

Ik gok zo dat de robot zich voor doet als één van de meest gebruikte agents.

Carl<n-media>
20/12/04, 18:10
Hopelijk krijgt men nu meer vertrouwen in hosting providers.

Triloxigen
20/12/04, 18:14
Origineel geplaatst door Stefan Mensink
Waarom zou je dat willen als je niets te verbergen hebt?

Ik wil het gewoon weten hoe goed de robort zijnw erk doet, niet om iets te verbergen..

Ik zeg alleen dat mensen die het willen het wel kunnen verbergen..

Carl<n-media>
20/12/04, 18:15
Dit staat overigens op Tweakers.net:



inetnum: 194.229.116.0 - 194.229.116.255
netname: BELASTINGDIENST
descr: Belastingdienst Automatiseringscentrum
country: NL

Xerious
20/12/04, 23:11
Fijn, dit zou het internet voor veel zoekende naar webhosting veel betrouwbaarder maken aangezien die nog wel eens vergeten naar dit soort dingen te kijken....

Alleen moet je nu allebei op je site vermelden? Velen doen alleen de KvK!

Henky!
20/12/04, 23:18
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Hopelijk krijgt men nu meer vertrouwen in hosting providers.

Ik denk dat het niveau van vertrouwen in webhosters niet zo veel te maken heeft met die paar gasten die wellicht geen belasting betalen.

Omgekeerd heeft het niet betalen van belasting weer weinig met kwaliteit te maken:-)

Daarbij zouden die paar gasten dan ook alleen wat prive sites kunnen hosten. Bedrijven vinden een mooie factuur meestal wel zo aardig.

De belasting zei vooral op zoek te zijn naar 'huisvrouwen' (jawel) die stiekum hun zelfgemaakte dingetjes verkopen via een website.

dopi84
21/12/04, 00:18
Hai,

Ik denk niet dat ze een 15-jarige gaan zoeken die een reseller pakket heeft a 5 euro en hier per maand 20 euro winst op maakt.

Ze zullen zich denk ik meer gaan richten op hetgeen waar ze veel mislopen, zoals je op het nieuws ziet, mensen/bedrijven die bijvoorbeeld op marktplaats/ebay etc hele pagina''s volzetten aan aanbiedingen.

Kijk er maar eens, Bijvoorbeeld op marktplaats bij de Dvd sectie.
Werkelijk tientallen zo niet honderden plaatsingen van 1 iemand.
Zelfde als bij hard/software.

Die zaken zijn voor hun interessant.

Andere meningen?

Groeten,
Dopi

TSG-Hans
21/12/04, 00:32
Wat te denken van mensen die honden of katten fokken, en op marktplaats adverteren? 80 maal 1000 euro per jaar is wat sommigen hiermee verdienen...

Kurtje
21/12/04, 00:47
Mijn mening hierover is verdeelt. Ik ben niet blij met de fiscus maar ook niet blij met alle zwartwerkers die het échte werken onmogelijk maken.

Dus tsja, welke kant zou je moeten kiezen?

PeterT
21/12/04, 01:14
Tja, niks op tegen hoor.
We hebben alle zaakjes prima in orde :)

Carl<n-media>
21/12/04, 13:21
Origineel geplaatst door Henky!


Ik denk dat het niveau van vertrouwen in webhosters niet zo veel te maken heeft met die paar gasten die wellicht geen belasting betalen.

Omgekeerd heeft het niet betalen van belasting weer weinig met kwaliteit te maken:-)

Daarbij zouden die paar gasten dan ook alleen wat prive sites kunnen hosten. Bedrijven vinden een mooie factuur meestal wel zo aardig.

De belasting zei vooral op zoek te zijn naar 'huisvrouwen' (jawel) die stiekum hun zelfgemaakte dingetjes verkopen via een website.
Je verhelpt er wel die resellers mee uit de wereld die voor inkoopprijzen hun diensten doorverkopen.

Kurtje
21/12/04, 13:22
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;

Je verhelpt er wel die resellers mee uit de wereld die voor inkoopprijzen hun diensten doorverkopen.

Daar gaan alle resellers, leuk voor webhosting branche ;)

Ionstar
21/12/04, 21:19
Ik zou niet weten hoe ze dat voor wat betreft webhosters kunnen zien. Je schermt gewoon alles af. Geen adres of telefoonnummer meer op de site, de hele IP ranges van de belastingdienst en gelieerde bedrijven blokkeren... en laat ze maar eens wat bewijzen als ze wat tegen komen.

Tuinslak
21/12/04, 21:55
Ja, ik wil niet moeilijk doen ofzo, maar hoe gaat hun so called robot dat allemaal 'scannen'?
Hij zoekt via google alles waar hosting + nl in voorkomt? Hoe kan hij weten dat het (il)legaal is? Sommige bedrijven hebben meerdere domeinen in hun bezit, dus hij kan al niet naar een domein naam kijken? (Als een bedrijf uit meerdere delen bestaat? (shell/bnc/webhost/... deel), met elk hun eigen site?)

Ik weet het niet hoor, maar mij lijkt deze robot, of zeer duur en hi-tech, of... ?

Ionstar
21/12/04, 22:03
het zoekt ook niet alleen naar webhosting... hij zoekt naar alles wat met illegaal verkregen inkomsten temaken heeft. Tenminste dat zou de bedoeling moeten zijn :-)

wbakker-letsgoonline
21/12/04, 22:47
We zullen zien :) heb er weinig hoop naar :)

eMiz0r
22/12/04, 09:53
Origineel geplaatst door Xerious
Alleen moet je nu allebei op je site vermelden? Velen doen alleen de KvK!

Aan de hand van het KvK nummer alleen al kunnen ze checken of je een belastingnummer hebt of niet.

Ik denk dat veel mensen vergeten dat die bot ongetwijfeld zijn werk niet alleen doet. Hij zal waarschijnlijk sites als "verdacht" aanmerken waarna door middel van mensenwerk de rest uitgezocht wordt.

wbakker-letsgoonline
22/12/04, 10:24
Nouja het ruimt in iedergeval wel de "illegale" bedrijfjes / particulieren op.

ardjan
22/12/04, 10:39
Resellers gaan hiermee niet weg hoor, aangezien je -zover ik weet- pas bij een bepaald bedrag winst per maand ingeschreven hoeft te zijn bij de Belastingdienst. Als je dat niet bent wordt de winst belast als 'Inkomen uit overige werkzaamheden'.

WH-Tim
22/12/04, 12:12
Origineel geplaatst door Carl&lt;n-media&gt;
Dit staat overigens op Tweakers.net:

'

Dat klinkt als een firewall entry aanmaken voor de kiddies. Hopen dat ze daar bij de BD toch wel iets slimmer zijn dan ons :)

DennisWijnberg
22/12/04, 12:21
Origineel geplaatst door WH-Tim
'
dan ons :)

dan wij.

TechXP
23/12/04, 07:27
Origineel geplaatst door STABLE
Wat te denken van mensen die honden of katten fokken, en op marktplaats adverteren? 80 maal 1000 euro per jaar is wat sommigen hiermee verdienen...

Dat zou wel goed zijn als ze die gasten eens aanpakken. Find & destroy zeg maar...

Denk dat het een waardeloos systeem wordt als men het een beetje kan tegenwerken.

Triloxigen
23/12/04, 08:13
Origineel geplaatst door TechXP

Denk dat het een waardeloos systeem wordt als men het een beetje kan tegenwerken.

Iedereen mt een klein beetje php kennis kan het omzeilen..

PeterT
23/12/04, 11:18
Tja, maar die ban die werd aangegeven zou ik niet doen.
Wat denk jij dat ze gaan doen als ze merken dat ze gebanned zijn op een site? ;)

Tuinslak
23/12/04, 11:52
Je mag toch bannen wie je wilt op je eigen site?! Ze moeten anders maar proxies gebruiken :p

V. Kleijnendorst
23/12/04, 11:55
Origineel geplaatst door Triloxigen


Iedereen mt een klein beetje php kennis kan het omzeilen..

Hoe dan?

De bot zal zich naar alle waarschijnlijkheid voordoen als IE6 (winXP).
IP adressen weet je niet, misschien hebben ze wel een paar verschillende servers neergehangen in verschillende datacentra, bij willekeurige providers.

Knap stukje script als je ze eruit haalt. :)

PeterT
23/12/04, 12:00
Origineel geplaatst door V. Kleijnendors


Hoe dan?

De bot zal zich naar alle waarschijnlijkheid voordoen als IE6 (winXP).
IP adressen weet je niet, misschien hebben ze wel een paar verschillende servers neergehangen in verschillende datacentra, bij willekeurige providers.

Knap stukje script als je ze eruit haalt. :)

Carl had hierboven de class gepost:

inetnum: 194.229.116.0 - 194.229.116.255
netname: BELASTINGDIENST
descr: Belastingdienst Automatiseringscentrum
country: NL

Maar je weet inderdaad niet of dat de enige class is die ze gebruiken..

@ Tuinslak: precies en dat zal dan ook gebeuren. Ban op site = extra aandacht.

2oo4
28/12/04, 19:22
Dan vind ik dat de belasting dienst ook wel wat sneller mag zijn, ik wacht nu al 6 maanden op mijn btw nummer en als ik hun bel zeggen ze ja je moet gedult hebben :huh:

2oo4
28/12/04, 19:26
Origineel geplaatst door Triloxigen


Iedereen mt een klein beetje php kennis kan het omzeilen..

je vergeet nu 1 ding he!, de overheid kan gebruik maken van aftap lijen dus bannen heeft dan geen zin.

Als het systeem goed geschreven is zal die dan wel alle website's door robot nr 2 laten scannen of handmatig laten nakijken....

Er omheen zal je er niet zo snel komen, de belasting dienst zal er wel behoorlijk wat in geinvesteerd hebben.

Tenzij Microsoft het gemaakt heeft uiteraard.

EWS
28/12/04, 19:58
Origineel geplaatst door 2oo4
Dan vind ik dat de belasting dienst ook wel wat sneller mag zijn, ik wacht nu al 6 maanden op mijn btw nummer en als ik hun bel zeggen ze ja je moet gedult hebben :huh:

Sow... duurt dat zooo lang?? Ik ga me volgende week registreren en wilde begin februari beginnen...
:eek:

2oo4
28/12/04, 20:39
Origineel geplaatst door EWS


Sow... duurt dat zooo lang?? Ik ga me volgende week registreren en wilde begin februari beginnen...
:eek:

tja tzal wel aan mij liggen, maar wat ik niet snap he, ik had een mobo besteld bij 2 bedrijven 2 exact dezelfde mobo's en exact dezelfde levertijd en toch kwam de ene de volgende dag nog binnen en de ander 3 weken later pas :huh:

Nog het grappige van het verhaal, de ene die het eerst kwam was gewoon een klein internet bedrijfje :)

Maar goed de belastingdienst is gebasseerd op allemaal van die hoge pietjes dus die moet je tijd gunnen, koffie even kijken koffie en de dag is weer voorbij :X

twilightinc
19/01/05, 23:44
alleen maar goed die bot... eindelijk iets wat al die zomerkamer/zolderkamer luitjes tegenhoud

Jan Jaap
20/01/05, 11:29
Origineel geplaatst door 2oo4
Dan vind ik dat de belasting dienst ook wel wat sneller mag zijn, ik wacht nu al 6 maanden op mijn btw nummer en als ik hun bel zeggen ze ja je moet gedult hebben :huh:
Heb je een eenmanszaak?
Dan is je btwnummer gewoon:
NL123456789.B01, waarbij 123456789 je sofinummer is.

xserve
20/01/05, 11:58
Ik heb er 3 maanden op moeten wachten, op mijn belastingnummer. "Ja we hebben het zo druk, en iedereen is op vakantie."

En als dat belastingnummer zo simpel is, waarom moet het dan zo godse lang duren?

Ben benieuwd hoe ze het gaan controleren, maar het idee is leuk.

EWS
20/01/05, 12:21
Origineel geplaatst door twilighti n c
alleen maar goed die bot... eindelijk iets wat al die zomerkamer/zolderkamer luitjes tegenhoud

Sorry hoor, maar ik voel mij hier echt persoonlijk beledigt. Ik run mijn zaakje vanuit mijn zolderkamer en ik bied uitstekende service waar mijn klanten zeer tevreden mee zijn.
Er zijn veel "zolderkamer luitjes" waar het misgaat maar je strijkt nu alles over 1 kam. In het vervolg moet je maar eens beter nadenken voordat je zoiets post of als je niks zinnigers kunt posten zeg dan niks of beargumenteer je mening.

Sorry voor de rest, maar ik voel mij persoonlijk beledigd.

Triloxigen
20/01/05, 12:41
Origineel geplaatst door 2oo4


je vergeet nu 1 ding he!, de overheid kan gebruik maken van aftap lijen dus bannen heeft dan geen zin.

Dat zou mooi zijn als dat zo is, gelukkig is dat niet zo...
Alleen bepaalde afdelingen mogen aftappen (Een leraar is ook ambetaan, maar mag dit weer niet)
Daarnaast is het zoals een huiszoekings bevel ook hier eerst een vergunnging nodig per geval.

MaffeMuis
20/01/05, 13:57
aftappen van een netwerk is anders dan in je server kijken.
Meeste vuurmuurs blokkeren al het locale netwerk, dus via de tap kijken heeft ook geen zin ;)

wbakker-letsgoonline
20/01/05, 15:05
Wel leuk bedacht maar of het nu ook echt gaat werken... We zullen zien :)

Yellow36
22/01/05, 12:59
Origineel geplaatst door Jan Jaap

Heb je een eenmanszaak?
Dan is je btwnummer gewoon:
NL123456789.B01, waarbij 123456789 je sofinummer is.

Is dit echtwaar?

Rik
22/01/05, 13:03
Origineel geplaatst door Yellow36


Is dit echtwaar?

Ja,

En indien je vanuit de eenmanszaak naar een BV gaat behoud je ook dat nummer tegenwoordig...

Yellow36
22/01/05, 17:36
Ik loop zo te zien aardig achter :)
Maar dat het nr zelfs mee te nemen valt naar een B.V is zeker intressant.