PDA

Bekijk Volledige Versie : Graag uw advies...



laura
20/12/04, 16:20
Beste,

Ik hoop dat mijn berichtje hier een beetje op zijn plaats staat , ik zit namelijk met een dringend probleempje en dacht hier wel enig advies te vinden.Ik probeer mijn verhaal zo kort mogelijk te plaatsten ;

Enkele maanden geleden hadden we een zaak op het net, een webwinkel.We kregen toen op een dag een reclame mail van iemand die sites maakt en host.Omdat onze site toen niet optimaal verliep en we ons wilden vernieuwen hebben we contact opgenomen met die persoon (een beginnend webdesigner).
Alles verliep goed, onze site werd gemaakt en ook door die persoon gehost.

3 weken later krijgen we een mail van een klant met de melding dat er een nieuwe webwinkel online is in onze branche.Wij willen gaan kijken maar geraken onmogelijk op de site.Wanneer we op een andere pc naar de site gaan lukt het probleemloos en merken we dat de maker van onze webwinkel 3 weken na het lanceren van de onze gewoon dezelfde winkel is begonnen.Met dezelfde site en layout en in dezelfde branche !

Na rondvraag bij onze klanten via onze mailinglijst vernemen we dat die persoon ook volop reclame aan het sturen is naar onze klanten (voor zijn webwinkel).Hij zegt dat hij de mailadressen van ons gastenboek heeft gehaald.Wij vermoeden dat hij gewoon stuk voor stuk onze toch wel uitgebreide mailinglijst overneemt.Aangezien hij al onze data heeft.

Nu kwam ik op deze site en dacht dat ik hier toch wel iemand kon vinden die hierover zijn mening wil geven.

Kan dit zomaar en kunnen we hieraan iets doen ?

Hopend op een antwoordje,
Alvast bedankt !!
Laura

Rik
20/12/04, 16:25
Erg nare zaak.
Ik zou zorgen voor een snelle verhuis van het geheel en een gesprekje met een jurist om eventueel te kijken wat je aan schade kunt verhalen op de betreffende persoon(en).

Is de persoon 'bedrijfsmatig' bezig ?

laura
20/12/04, 16:30
Hallo RIK,

Bedankt voor je snelle reply !
De site hebben we ondertussen zo snel mogelijk verhuist en we hebben ook al contact gehad met een jurist maar kregen nog niet zoveel duidelijkheid.

De persoon is zeker bedrijfsmatig bezig en ik kan je wel zijn webadres doorgeven.

www.ict4you.be (zijn site ivm webhosting en design)
www.lauraswebshopje.com (onze site)
www.quadril.be (zijn winkel)

laura

Ber|Art
20/12/04, 16:33
Een jurist zou vrij gemakkelijk moeten kunnen hard maken dat er op zijn minst copyright en auteursrechten zijn overschreden. Alle bewijzen liggen op tafel zoals jij dit schets.

laura
20/12/04, 16:37
Probleem is dat wij helemaal geen copyright kregen (ook niet gevraagd als absolute leek )dus waarschijnlijk kunnen we hem daarop al niet nemen ?

Triloxigen
20/12/04, 16:51
Origineel geplaatst door laura
Probleem is dat wij helemaal geen copyright kregen (ook niet gevraagd als absolute leek )dus waarschijnlijk kunnen we hem daarop al niet nemen ?

Helaas valt daar niks aan te doen als je geen contract hebt opgesteld.
Echter over het stelen van klanten informatie (want dat is eigenlijk gebeurd) zijn er hele mooie privacy wetgevingen voor.

Je zult echter wel een advocaat bij de hand moeten nemen..

Helaas zijn er een aantal bedrijven die op deze manier te werk gaan. Dit verziekt eigenlijk de hele business.
Overigens zit de maker van de website ict4you ook op dit forum, benieuwd war zijn reactie gaat zijn.

laura
20/12/04, 17:19
Dan wil ik ook wel eens horen wat hij hierop te zeggen heeft

Ber|Art
20/12/04, 17:28
Daar ben ik nu ook wel benieuwd naar, mss moet je hem/haar een PM berichtje sturen met de link naar dit topic?

//edit: ik heb ff gekeken maar hij heeft ooit één post gedaan en die is aangepast door een MOD, dus lid van WHT kan je dat niet noemen.

laura
20/12/04, 17:33
Ik ben ook niet zeker of hij het wel is die hier dat bericht plaatste in mei.Er is ook een www.ict4you.nl , de persoon waar wij mee te maken hebben is www.ict4you.be

Origineel in zijn keuze van naam is hij ook al niet

Ber|Art
20/12/04, 17:36
Wel kijk maar: http://www.webhostingtalk.nl/member.php?s=&action=getinfo&userid=3893 :)

laura
20/12/04, 17:43
http://www.helpen.be/?option=com_smf&Itemid=&?topic=6339.msg46147

Mijn god wat ga ik nog allemaal vinden haha

Triloxigen
20/12/04, 18:01
Origineel geplaatst door BerArt
Wel kijk maar: http://www.webhostingtalk.nl/member.php?s=&action=getinfo&userid=3893 :)

Ik heb iemand gezien die die layout poste als sitecheck, maar terug vinden gaat niet lukken.
Jammer...

Bij dit soort zaken kan het opstellen an een geheimhoudingscontract makkelijk zijn.
Ik moet ook weleens zo'n contract ondertekenen en vind dat het veiligheid voor beide partijen biedt.

laura
20/12/04, 19:38
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&threadid=51871

lacanau
20/12/04, 19:49
Je hebt hem opdracht gegeven om een website te maken en hij heeft als het ware jullie bedrijfsdebiet gekopieerd en tot zich genomen = hij is toerekenbaar tekort geschoten in de uitoefening van de overeenkomst.

Hij heeft gegevens (en structuur) gekopieerd van jullie website / bedrijf. (voor een deel inbreuk van auteursrecht, zeker voor wat betreft overeenkomende delen van de website)

Tenslotte, (en dat is het sterkste punt), hij heeft persoonsgegevens van jullie website gekopieerd. (klacht bij college persoonsbescherming), al is het best mogelijk dat hij de dans ontspringt doordat hij in Belgie zit. (= mogelijk geen competentie)

ExOrDuS
20/12/04, 19:50
Op dit soort momenten denk ik maar aan 1 ding, waar blijft die branch organisatie !!.
Ik heb er ronduit geen woorden voor.

Triloxigen
20/12/04, 19:55
Origineel geplaatst door ExOrDuS
Op dit soort momenten denk ik maar aan 1 ding, waar blijft die branch organisatie !!.
Ik heb er ronduit geen woorden voor.

En... wat zou een branche organisatie dan aan meerwaarde hebben?

Buitengelaten dat de meeste leken toch niet van het bestaan van die org. afweten en dus dezelfde problemen krijgen als Laura.

Stefan Mensink
20/12/04, 20:18
Origineel geplaatst door lacanau
al is het best mogelijk dat hij de dans ontspringt doordat hij in Belgie zit. (= mogelijk geen competentie)

Dat zou opmerkelijk zijn. De webshop van laura is immers ook in Belgie gevestigd. Nu weet ik weinig van het rechtssysteem van Belgie, maar veel advocaten aldaar wellicht wel.

lacanau
20/12/04, 20:21
Het spreekt voor zich dat indien er in Belgie een competent orgaan is en het om Belgische gegevens gaat het geschil uiteraard daar kan worden voorgelegd.

Ber|Art
20/12/04, 20:29
Op dit soort momenten denk ik maar aan 1 ding, waar blijft die branch organisatie !!. Ik heb er ronduit geen woorden voor.Volgens mij zijn er mensen druk mee bezig :) en volgens mij zal het ook meer een keurmerk worden dan een branch organisatie.
En... wat zou een branche organisatie dan aan meerwaarde hebben?De meerwaarde van een organisatie die op de één of andere manier duidelijkheid probeert te scheppen in de hosting wereld lijkt me heel duidelijk. In dit geval zal geen enkele organisatie iets echt kunnen doen, omdat we hier spreken over rechten en plichten ten opzichte van de Belgische wetgeving.

Dillard
20/12/04, 21:20
Het betreft hier ook voornamelijk Webdesign, waar hij de mist in is gegaan. Is er in Belgie niet een Federatie Webontwikkelaars (www.feweb.be) ?

Laura: ik zou in ieder geval een jurist raadplegen en een brief laten opstellen waarbij je stelt dat hij zijn bedrijfsactiviteiten (welke gelijkwaardig zijn aan die van jou) direct moet staken omdat je anders een civiele schadeclaim zult indien wegen ontvreemden van bedrijfsinformatie en dientegevolge de hiermee opgelopen schade.

Succes!