PDA

Bekijk Volledige Versie : KVM over IP switch



S2S-Robert
19/12/04, 21:00
Ik ben eens aan het kijken naar de mogelijkheid van een KVM switch die ik via het internet aan kan. Mocht er een server uitvallen en een fsck nodig hebben kan dit allemaal remote.

Ik heb wel goedkope KVM switches gezien, maar die moeten handmatig bediend worden, wat dus de remote xs onmogelijk maakt. Weet iemand toevallig of er goedkope KVM over IP switches uberhaupt bestaan?

EricV
19/12/04, 21:28
Goedkoop niet, dat weet ik zeker :)
Ik dacht dat Black Box ze in het assortiment had, maar heb de catalogus niet bij de hand.

Je kan voor dit soort dingen beter een console switch nemen. Een 16-poorts console switch kost zo'n 2200 euro.

S2S-Robert
19/12/04, 22:14
Wat is dan precies het verschil tussen een KVM switch en een console switch? Ik hoef overigens geen 16 consoles aan te kunnen, dus een kleinere zou prima kunnen.

EricV
19/12/04, 22:26
KVM: Keyboard Video Mouse. Dus de in- en output van je keyboard en muis, en de output van je video worden aangesloten op 1 kastje. Normaal sluit je daar een beeldscherm, muis en toetsenbord op aan en kan je tussen je servers schakelen. Dat kan allemaal via schakelingen en hoeft weinig software aan te pas komen. Indien je dit over IP wilt versturen moeten die signalen dus in IP-packets verpakt worden, waardoor dat apparaat toch wat software en processorkracht nodig heeft.

Een console-switch kan je op de console poort (meestal je com-poort) aansluiten. Deze wordt aangestuurd door je OS en werkt net zoals telnet; er worden dus alleen karakters verstuurd.

Je hebt dus een KVM nodig als je windows gebruikt, of als je OS helemaal niks meer wilt. Echter kan je volgens mij voor het prijsverschil beter die ene keer per jaar een engineer op locatie betalen :)

S2S-Robert
20/12/04, 00:03
Oké, dan klopte mijn idee wel ongeveer. Als het OS helemaal niks meer wil, stuurt ie ook de com poort niet aan, wil het OS nog wel wat kan ik de server remote booten via een APC.

Wat ik dus in dat geval echt nodig heb is een KVM switch over IP wil ik voorbij een file system check komen. Enig idee waar ik die kan vinden?

Triloxigen
20/12/04, 00:05
Goedkope IP KVM switches bestaan niet naar mijn weten.

Clanhost
20/12/04, 00:08
Origineel geplaatst door S2S-Robert
Oké, dan klopte mijn idee wel ongeveer. Als het OS helemaal niks meer wil, stuurt ie ook de com poort niet aan
Als je een beetje fatsoenlijke moederborden in je server hebt wil dat prima hoor.

EricV
20/12/04, 02:56
Origineel geplaatst door S2S-Robert
Oké, dan klopte mijn idee wel ongeveer. Als het OS helemaal niks meer wil, stuurt ie ook de com poort niet aan, wil het OS nog wel wat kan ik de server remote booten via een APC.
Indien je OS je COM-poort niet meer aanstuurt is er flink wat mis. Verder heb ik nooit problemen met een server die niet langs de fsck komt, maar ik draai voornamelijk FreeBSD dus ik weet niet of dat veel uit maakt.

Je kan beter een paar duizend euro investeren in betere hardware, of een redundante opstelling.

handy
20/12/04, 09:29
Een goedkope oplossing is er niet. Wij maken gebruik van ATEN kvm's (16 poorts ongever 400 euro geloof ik) met een Peppercon LARA ip (900 euro) extender zodat wij via de browser op de kvm komen. Goedkoop is het dus niet, maar het heeft ons al vele ritjes bespaart naar het datacentrum

neographikal
20/12/04, 10:35
Uhm, als jij zo'n console switch hebt, en je hebt een server mobo. Dan kan je zelfs het BIOS nog bedienen, en de startup van linux, etc etc :)

Dit moet het moederbord echter wel ondersteunen natuurlijk :)

http://www.tweakers.net/reviews/465

Een review.

Pur
25/12/04, 00:44
Cyclades heeft imho een mooie oplossing met de ACS range en daaraan gekoppelde pm's voor remote power switching. Alleen wel vrij prijzig.

Sowieso lijkt voor linux systemen een KVM over ip switch overkill zelfs als je mobo niet console output over je console ondersteunt.