PDA

Bekijk Volledige Versie : Kleinschalige hosting



Xandrios
18/12/04, 21:42
Hoi,

Op dit moment huur ik samen met een vriend een dedicated server in de USA. Hierop staan enkele accounts, die we gewoon voor inkoopprijzen verhuren aan vrienden / bekenden.

Dit loopt allemaal prima, en het idee is ontstaan om nog een server erbij te nemen. Waarschijnlijk wel in Nederland dit keer, maar dat doet niet echt terzake.

Het probleem is dat er steeds meer mensen zullen komen hosten. Er is veel interesse. Om een eventuele extra server in het begin ook rendabel te maken, dacht ik eraan om ook enkele hostingpakketjes voor een hogere prijs te verkopen. Een kleine winst dus.

Mijn vraag was eigenlijk: Is het nodig om een kvk en de hele rotzooi eromheen te regelen? Het gaat dus om kleinschalige hosting, met weinig winsten.

Ik meende gelezen te hebben dat het mogelijk was bij de belastingdienst op te geven als "inkomsten uit andere bronnen" of iets dergelijks. Is het echter legaal om het op deze manier te doen? (Het gaat mischien op een paar tientjes winst per maand).

Dat het niet professioneel is om zonder kvk-nummer te werken snap ik, maar dat maakt in ons geval niet echt uit. Belangstelling is er wel :)

Uiteraard heb ik even gezocht hier, maar er zijn zeer veel verschillende meningen over dit onderwerp. Vandaar dat ik hoopte op iemand die het kan vertellen voor deze preciese situatie. Alvast bedankt :)

Carl<n-media>
18/12/04, 21:46
Zoals reeds in heel veel andere topics is gezegd: ja, een KvK nummer is verplicht.

Zie ook: http://webhostingtalk.nl/search.php?s=&action=showresults&searchid=334224&sortby=lastpost&sortorder=descending.

Xandrios
18/12/04, 21:53
Ok, bedankt voor je reactie. Ik had gehoopt dat het niet nodig was voor zoiets kleinschaligs, maar helaas.

Goed, een kvk regelen is makkelijk te doen als eenmansbedrijf. 'k wacht dan in ieder geval nog wel even tot het nieuwe kalenderjaar, anders wordt het nog een prijzig grapje ;)

Anyway, belangrijker is dan de extra druk: Jaarlijkse rapporten voor de kvk (is dat nodig bij een eenmanszaak?) en belastingen. Is het nodig om je voor de belasting als ondernemer aan te melden? Kan ik het niet simpelweg als "Inkomsten uit andere bronnen" opgeven op m'n loonbelastingsformulier?

Bestlevel
18/12/04, 21:59
Je moet je ook aanmelden bij de belastingdienst. Dan kijken ze of je btw plichtig ed bent.

[user]
19/12/04, 00:53
bij een service aan vrienden en bekenden tegen kostprijs is het volgens mij niet verplicht. Kostprijs kan zijn de kosten+ kosten van de tijd. In principe kan je van de tijd van alles maken dus zie ik daar geen probleem.

Je mag dan geen BTW berekenen en het niet openbaar verkopen. Dus geen openbare website e.d. maar echt puur voor de bekenden.

LET OP: dit is wat ik begrepen heb. Vraag het gewoon na bij de belastingdienst.