PDA

Bekijk Volledige Versie : Data verkeer p/m voor war server



Danger
18/12/04, 15:15
Weet iemand mischien hoeveel data verkeer een Counter-Strike & Counter-Strike:Source war server van 12 slots gemiddeld per maand gebruikt ?

VisionHost
18/12/04, 15:29
Je kan uitgaan van 5 kb/s gemiddeld per gebruiker. Bij een public ( die 24/7 vol zit ) is dit dus:

60 x 60 = 3600 * 24 = 86400 * 5 kb/s = / 1024 = 422 mb per dag * 31 = 13 gb per maand / per gebruiker.

12 slots is dus 13 * 12 = 157 gb ongeveer.

Hier heb ik niet de connect traffic/map downloads niet bij gerekend.

Danger
18/12/04, 15:32
volgens mij heb je een reken fout gemaakt.. ?

maarja we hadden het hier niet over publics maar over war servers

VisionHost
18/12/04, 15:33
Watvoor rekenfout heb ik gemaakt?

Nu kun je het dus zelf uitrekenen voor je warserver. Ik heb niet zo veel verstand van gameservers ik weet alleen dat je het op deze manier ongeveer kunt schatten.

Danger
18/12/04, 15:34
k dan.

Clanhost
18/12/04, 16:04
Als ik het gemiddelde bereken van de door ons gehoste server kom ik ongeveer uit op 7 à 8 GB per maand. Maar dit is dus wel het gemiddelde! Er zitten uitschieters tussen, sommige clans kunnen wel 15 tot 20 GB gebruiken, hangt natuurlijk af van het aantal speeluren en rate settings. Een 18 slots public trekt al gauw 80 tot 100 GB per maand.

SkunkfireJoe
19/12/04, 20:02
Dit is wel heel veel. 100 gb per maand. Zijn er tips om bandbreedte te besparen? Maar waar de gebruiker niets of nauwelijks van merkt?

Clanhost
19/12/04, 20:13
Origineel geplaatst door SkunkfireJoe
Dit is wel heel veel. 100 gb per maand. Zijn er tips om bandbreedte te besparen? Maar waar de gebruiker niets of nauwelijks van merkt?

Tja je kunt limieten op de rates zetten, maar zulke dingen doen wij niet. Afbreuk aan kwaliteit.

Gomer
19/12/04, 20:18
Weet iemand mischien hoeveel data verkeer een Counter-Strike &
Counter-Strike:Source war server van 12 slots gemiddeld per maand gebruikt ?


Nooit meer dan 10 GB per maand bij normaal gebruik.

Normaal gebruik houdt in: 2 clanwars per week, dus 8 clanwars per maand.

@SkunkfireJoe als je public hebt, verbruikt dat idd veel traffic maarja public-huurders betalen er grof geld per maand voor.

SkunkfireJoe
19/12/04, 21:04
en hoeveel gameservers kun je ongeveer draaien op een nieuwe bak met 2 gb geheugen? uitgaand van de lage load games zoals mohaa en cod. Dus NIET battlefield.

mpierik
19/12/04, 21:05
ik weet niet wat jullie op een warserver doen hoor maar een beetje actieve clan speelt er zo 3-4 op een dag.. ligt heel erg af van de huurder.
als een speler een beetje fatsoenlijke rates heeft kan het verbruik per speler ook wel oplopen tot een 10kb/sec (in en uit bijelkaar opgeteld)
dit zijn in ieder geval de ervaringen die ik zelf heb opgedaan

Clanhost
19/12/04, 21:09
Tja, er stond dan ook "gemiddeld" in m'n post :)

SkunkfireJoe
19/12/04, 21:23
Nog antwoord op mijn vraag clanhost? Jij weet er wel veel vanaf.
en hoeveel gameservers kun je ongeveer draaien op een nieuwe bak met 2 gb geheugen? uitgaand van de lage load games zoals mohaa en cod. Dus NIET battlefield.

Thanks!

Gomer
20/12/04, 00:15
Dat moet je zelf "tunen". We hebben allemaal zo'n bedrijfsgeheim.

Mikey
20/12/04, 09:35
Origineel geplaatst door Gomer
Dat moet je zelf "tunen". We hebben allemaal zo'n bedrijfsgeheim.

lekkere bud post, wat is jouw bedrijfsgeheim zonder kvk ? Staat tenslotte "coming soon"

mpierik
20/12/04, 11:19
daarom kan hij het toch nog wel voor zich houden? dat hij nog geen bedrijf heeft wilt nog niet zeggen dat hij niks van plan is

edit:

heb zelf geen ervaring met spellen als cod ed

SkunkfireJoe
20/12/04, 19:18
euhm... iemand anders die gomer zijn bedrijfsgeheim wel wilt vertellen want ik geloof zo´n 6 a 7 gameservers per server klopt dit?

Xerious
20/12/04, 22:52
Met 12 slots heel misschien(niet heel veel verstand van gameservers), maar als je bv een 32 slots gaat nemen krijg je er echt niet meer dan 1 game op zonder problemen. Je moet je niet stukstaren op de RAM! Je processor krijgt de grootste belasting bij meerdere games! Die kan slechts 1 taak tegelijk en moet daarom nog vaker dan normaal switchen tussen de taken.

Sjoerd
20/12/04, 22:57
Dual processor zal dus de taken ook verlichten als ik het goed begrijp?

Gomer
20/12/04, 23:47
Logisch gezien wel ja.


Eigenlijk gebeurt dat pas als je 1 proces alleen door 1 processor het werk laat doen ipv door 2 processoren. Anders gaat het net zo traag als met 1 processor als ik het goed heb.

Linux laat dat niet gebeuren, windows wel behalve dat je het zelf instelt.

Clanhost
21/12/04, 00:08
SkunkfireJoe, ik heb zelf geen ervaring met Mohaa en CoD, kan er dus niet zoveel over zeggen. Verder gaf je niet aan welke processoren je gebruikte, en daar gaat het eigenlijk voor het grootste deel om. En het aantal servers wat je dan weer op 1 server kwijt kan hangt dan ook nog af van de grootte van de servers, rate instellingen en de rest van je eigen kwaliteitswensen.

En Gomer, de scheduler van Windows is echt niet zo dom dat hij continu tasks van processor gaat switchen hoor :) En zelfs al zou dat gebeuren zou het nog steeds sneller zijn. Enige wat wel fijn is bij Opteron processoren is NUMA, zodat processen ook in het geheugen wat bij hun eigen processor hoort blijven. Om dit te gebruiken heb je bij Windows heb je echter wel minimaal Standard of Enterprise edition nodig ofzo. In het geval van Xeon processoren speelt dit echter geen rol, aangezien deze gewoon gebruik maken van 1 gedeeld geheugen.

Barto
21/12/04, 18:11
Uit mijn ervaring blijkt dat een doorsnee 12-slots CS warserver (voor met name 5on5 matches) ongeveer 10 GB per maand aan dataverkeer verbruikt. Op een single CPU server [bijv. P4 3 GHz] zullen ca. 40 tot 50 gelijktijdige spelers actief kunnen zijn zonder veel 'lag'.

SkunkfireJoe
27/12/04, 18:35
Ik had het over een single AMD opteron processor. Met 2 gb ddr geheugen. Euhm... clanhost hoeveel gameservers hosten jullie ongeveer op 1 server?

ben er achter!! zon 8 gameservers. zon 90 personen. Klopt dit een beetje?

Clanhost
27/12/04, 18:45
Precies zoveel zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit ;). M.a.w. gewoon processor gebruik meten middels een grafiek en daar je bezetting op afstemmen.

SystemZ
27/12/04, 20:26
Vraag:

Wat gebruikt COD per maand als je 20 slots hebt aan datagebruik gemiddeld dus niet 24/7 want dat is onzin..

Zou ik wel eens willen weten.???

Alvast bedankt.

neographikal
27/12/04, 20:28
Origineel geplaatst door SystemZ
Vraag:

Wat gebruikt COD per maand als je 20 slots hebt aan datagebruik gemiddeld dus niet 24/7 want dat is onzin..

Zou ik wel eens willen weten.???

Alvast bedankt.

Installeer dumeter en ga eens spelen op een server met 20 man erop, en reken even het aantal kbit voor de gecombineerde up/download uit. doe dat maal 20 + 5% overhead ofzo en je zit heel aardig in de buurt. Dan kan je zelf wel schatten wat een warserver gaat kosten.

SystemZ
27/12/04, 20:34
Origineel geplaatst door neographikal


Installeer dumeter en ga eens spelen op een server met 20 man erop, en reken even het aantal kbit voor de gecombineerde up/download uit. doe dat maal 20 + 5% overhead ofzo en je zit heel aardig in de buurt. Dan kan je zelf wel schatten wat een warserver gaat kosten.

Ok laat ik het anders stellen dan.

Windows wordt niet gebruikt.

Je installeerd COD op linux. Hoe bereken je dat dan??. Dus serversite

Greetz John

neographikal
27/12/04, 20:54
Origineel geplaatst door SystemZ


Ok laat ik het anders stellen dan.

Windows wordt niet gebruikt.

Je installeerd COD op linux. Hoe bereken je dat dan??. Dus serversite

Greetz John

Pak je een andere bandbreedtemeter.....

Gewoon de clientside stats bekijken + foutmarge aanhouden.

royen99
27/12/04, 22:02
Stel snmp goed in op je interfaces, en lees deze vervolgens uit. Kan je ook nog eens betrouwbaar je cpu/mem/load meten en terug zoeken.

( maak er gelijk wat mooie grafiekjes mee met Cacti bv, doen wij voor alle servers, alle interfaces. )

CyberSolid
28/12/04, 08:10
Origineel geplaatst door royen99
Stel snmp goed in op je interfaces, en lees deze vervolgens uit. Kan je ook nog eens betrouwbaar je cpu/mem/load meten en terug zoeken.

( maak er gelijk wat mooie grafiekjes mee met Cacti bv, doen wij voor alle servers, alle interfaces. )

Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden,

Je kunt dus bijv. ook kiezen voor een MRTG setup met GBGRAPH2 hiermee zie je ook duidelijk wat je verbruikt in een grafiekje.

Maar Cacti is ook zeker een hele goede als je snel veel info wilt.

rembrand
28/12/04, 09:56
Kijk hier maar naar de stats van onze clan server http://prtg.vividclan.com

Dit is een 20 slots public server.

SkunkfireJoe
28/12/04, 18:55
thanks voor de stats. moet ik ook ff zien te krijgen als mijn servers online komen.