PDA

Bekijk Volledige Versie : Met vakantie, wie neemt de zaak waar ?



cards
15/12/04, 08:46
Mijn bedrijf verzorgt hosting op het Linux en Windows platform vanuit Redbus Amsterdam.

Momenteel kan ik alles nog prima aan, maar ben er wel fulltime mee bezig. Ik doe dus het meeste in mijn eentje (uitgezonderd van wat systeembeheer wat ik zo nu en dan uitbesteed aan een freelancer).

Ik zit echter elke keer met het probleem van vakanties, alles moet toch doordraaien en ben dan ook vaak de halve vakantie bezig met me werk... tja en daar is vakantie toch niet door.


Hoe doen jullie dat ?.. je zaak laten waarnemen vergt natuurlijk heel wat vertrouwen... iemand een oplossing ?

AlfaHosting
15/12/04, 09:23
Misschien het bedrijfe uitbreiden en met twee personen gaan werken ?
Alleen werken is toch nooit een oplossing op de lange termijn.

cards
15/12/04, 09:34
Uiteraard denk ik daar ook over na, echter zitten hier nogal wat financiele consequenties aan.

HBCS
15/12/04, 10:08
ik huur in de vacantie periodes altijd een vast iemand die ik vertouw in
dat werkt het beste
in mijn geval is het toevallig iemand die ook op wht zit
het kost wat maar dan ben je ook verzekerd dat het door draaid

suc6

Triloxigen
15/12/04, 10:25
Zorg dat je partners hebt die dit soort zaken van je kunnen opvangen.
Wat doe je bijvoorbeeld nu als je door een ongeluk in het ziekenhuis komt?

Volgens mij heb je het best onderschat, het beginnen van een webhostings bedrijf.

Websspace
15/12/04, 10:36
Origineel geplaatst door Triloxigen

Volgens mij heb je het best onderschat, het beginnen van een webhostings bedrijf.

Dat is wel een erg overhaaste conclusie. Elke zelfstandige moet hard werken in het begin, en niemand kan zomaar extra personeel aannemen.

Ik merk wel erg veel negativiteit op, in al je posts. Een beetje gefrustreerd misschien?

On topic: ik betaal een freelance support medewerker extra als hij ook de sales/billing moet overnemen.

SNS
15/12/04, 11:22
Daar hebben we een tweetal partners voor. Gewoon weinig op vakantie gaan :)

cridea
15/12/04, 11:34
Zie maar eens iemand te vinden die de boel net zo servicegericht aanpakt als jijzelf. Als je hart voor je zaak hebt blijft het altijd moeilijk dingen uit handen te geven, maar bovendien ook moeilijk iemand te vinden die de juiste kennis en ervaring in huis heeft om je bedrijf draaiende te houden, zowel technisch als administratief. Aangezien geen 2 bedrijven hetzelfde zijn is dat lastig m.i.

Triloxigen
15/12/04, 12:13
Origineel geplaatst door Websspace


Dat is wel een erg overhaaste conclusie. Elke zelfstandige moet hard werken in het begin, en niemand kan zomaar extra personeel aannemen.

Ik merk wel erg veel negativiteit op, in al je posts. Een beetje gefrustreerd misschien?

On topic: ik betaal een freelance support medewerker extra als hij ook de sales/billing moet overnemen.

Dat is helemaal geen overhaaste conclusie.
In een 24 uurs business had je dit soort zaken van te voren kunnen indenken.
En ik heb het ook niet over personeel, ik heb het over partners, zakelijke of misschien in de kenniskring.

En wat heeft dat met negativiteit te maken?
Ik zeg gewoon waar het op staat, dat omheen gedraai hier af en toe wordt niemand iets wijzer van.
Misschien is niet alles leuk om te horen, maar de gebruiker weet teminste waar hij aan toe is.

Ionstar
15/12/04, 17:11
Wat je kunt doen is tijdens je vakantie het bedrijf dichtgooien voor nieuwe klanten en het beheer van de huidige klanten en servers over dragen aan iemand anders. Dit is iets wat wel vaker gedaan wordt en zorgt ervoor dat de "caretaker" zich alleen maar hoeft bezig te houden met server beheer en support.

Je moet uiteraard wel bereikbaar zijn voor noodgevallen en een backup hebben indien die caretaker uit valt. In die tijd krijg je dan geen nieuwe klanten, maar je hebt wel je lang verdiende vakantie :)

cards
15/12/04, 17:13
Origineel geplaatst door byh
Zie maar eens iemand te vinden die de boel net zo servicegericht aanpakt als jijzelf. Als je hart voor je zaak hebt blijft het altijd moeilijk dingen uit handen te geven, maar bovendien ook moeilijk iemand te vinden die de juiste kennis en ervaring in huis heeft om je bedrijf draaiende te houden, zowel technisch als administratief. Aangezien geen 2 bedrijven hetzelfde zijn is dat lastig m.i.

Juist, mee eens. Ik heb wel een tijdje met een freelancer gewerkt tijdens mijn vakantie, maar dat ging verre van ideaal.

Toch zal je dit altijd houden als je voor dit soort zaken iemand inhuurt, je kan moeilijk je volledig werk even snel uitbesteden zonder dat deze persoon een poosje mee heeft gedraait

cards
15/12/04, 17:20
Origineel geplaatst door Triloxigen
Zorg dat je partners hebt die dit soort zaken van je kunnen opvangen.
Wat doe je bijvoorbeeld nu als je door een ongeluk in het ziekenhuis komt?

Volgens mij heb je het best onderschat, het beginnen van een webhostings bedrijf.


Voor uiterste gevallen heb ik een partner die de zaken tijdelijk kan waarnemen, de fulltime job tijdens mijn vakantie overnemen wordt echter teveel.

Ik weet niet of ik dat onderschat heb, misschien, maargoed ik ben nu 5 jaar bezig en vermoed meer dat het door de groei komt.

Tha_Wiz
16/12/04, 13:32
Ik zat altijd met hetzelfde probleem, maar juist om die reden heb ik besloten om met een tussenpartij te werken. Die tussenpartij levert als het ware colo diensten maar ik kan ook op ze terugvallen wanneer ik op vakantie ga. Ze nemen dan alle hostingsdiensten over zodat de huidige garantie's gewoon nagekomen worden aan de bestaande klanten. Als ik dan op vakantie ben check ik 2x per week mijn mail om eventuele nieuwe aanvragen af te handelen, maar that's it.

Nu zijn we tegenwoordig met meerdere mensen waardoor dit probleem niet meer zo speelt maar het gebruiken van een tussenpartij is in dat geval ideaal (alleen vindt je die niet zomaar want een gemiddelde coloboer staat niet te springen om het beheer van servers van derde over tenemen is mijn ervaring).

rembrand
29/12/04, 10:26
Wij zijn sowieso al met z'n tweeen dus we gaan gewoon niet tegelijk op vakantie.

EWS
29/12/04, 10:48
Origineel geplaatst door Adonis
Wat je kunt doen is tijdens je vakantie het bedrijf dichtgooien voor nieuwe klanten en het beheer van de huidige klanten en servers over dragen aan iemand anders. Dit is iets wat wel vaker gedaan wordt en zorgt ervoor dat de "caretaker" zich alleen maar hoeft bezig te houden met server beheer en support.

Je moet uiteraard wel bereikbaar zijn voor noodgevallen en een backup hebben indien die caretaker uit valt. In die tijd krijg je dan geen nieuwe klanten, maar je hebt wel je lang verdiende vakantie :)

Mee eens, ik gooi mijn bedrijf ook dicht voor nieuwe klanten in de vakantie. Mijn server is managed dus storingen worden opgelost door iemand.

Ik moet nog even kijken, ik denk dat ik wel iemand inhuur om de support te doen en de zaken waar te nemen. Zelf ben zorg ik dat ik via Email en telefoon altijd bereikbaar ben zodat ik eventueel in kan loggen in het buitenland, om backups terug te zetten oid.

CyberSolid
29/12/04, 11:09
Er zijn altijd mensen in je directe omgeving die je kunnen helpen bij het runnen van je bedrijf, die je vertrouwd, het is niet de beste manier, maar het is er een, je zou bijvoorbeeld, familie, vrienden etc. kunnen vragen om voor jou de domeinaanvragen af te handelen, en kennissen met verstand van de serveromgeving vragen om helpdeskvragen te beantwoorden.

Er is altijd wel een mouw aan te passen. Tot nu toe heb ik hier nog niet veel mee te maken gehad, ben een keer lang op vakantie geweest sinds de start en toen heeft een stagiare die ik voordat ik in op vakantie ging had, het werk in mijn vakantie over laten nemen, stagiare was blij met zijn vakantiebaan, en ik was blij dat mijn bedrijf door kon gaan met service te leveren, en ik gewoon vakantie kon houden. na de vakantie bleek alles perfect afgehandeld te zijn.

Ik had mijn mobiel mee, en was bereikbaar voor noodgevallen, maar dat was niet eens nodig, hij heeft alles perfect afgehandeld. Nu verricht deze stagiare nog steeds werk voor mijn bedrijf, maar hij is niet in dienst en doet dit om ervaring op te doen, ik gaf hem tot nu toe gratis de diensten die hij nodig had, maar las hier laatst dat ik hem een vergoeding kon geven voor zijn diensten door middel van een creditfactuur, dit zal ik dan ook zeker doen, want ik ben hem nog steeds erg dankbaar.

EDIT : typo

Ber|Art
29/12/04, 11:50
Er zijn hier genoeg hosters met hetzelfde "probleem" en die gaan vast niet allemaal tegelijk op vakantie, dus help elkaar zou ik zeggen :)

Mathieu
29/12/04, 12:15
Origineel geplaatst door CyberSolid
ik gaf hem tot nu toe gratis de diensten die hij nodig had, maar las hier laatst dat ik hem een vergoeding kon geven voor zijn diensten door middel van een creditfactuur, dit zal ik dan ook zeker doen, want ik ben hem nog steeds erg dankbaar.

Hoe gaat dat in zijn werk om zo iemand te vergoeden door middel van een creditfactuur?

Is daar ergens een topic van want ik zie niet meteen iets staan?

Ionstar
29/12/04, 12:17
Er zijn hier genoeg hosters met hetzelfde "probleem" en die gaan vast niet allemaal tegelijk op vakantie, dus help elkaar zou ik zeggen

Dat vraagt toch wel een stuk meer vertrouwen in je concurrent dan wanneer je het uitbesteed aan iemand die niet in die business zit. Je geeft je concurrent/conculega alle ammunitie (klant info) om je bedrijf volledig uit te kleden door met jouw klanten zaken te doen.... de vraag is of je elkaar in zoverre kunt vertrouwen dat beide bedrijven gescheiden blijven.

Als ik de reacties hier op WHT, waarin concurrenten elkaar met allerlei steken onder water elkaar het leven zuur maken, bekijk dan zou ik mij wel twee keer bedenken.

Rik
29/12/04, 13:13
@ Webspace:

Triloxigen geeft wel de enige juiste opmerking !
Dat jij dat als 'negatief' ervaard snap ik niet zo :huh:

Het is nu eenmaal zo dat dit soort zaken (vakantie, ziekte, opnames) HEEL belangrijk zijn (deze worden zelfs al met de opmaak van een Businessplan behandeld, en da's niet voor niets !)

@ Adonis:

Er zijn via WHT meerdere goeie samenwerkingsverbanden ontstaan.
Na ziektes, ziekenhuisgevallen, vakanties, noem het maar op.
De serieuze bedrijven weten elkaar toch wel te vinden !

Dat er een groep mensen is (zich ondernemer noemend), die de hele dag niets beters te doen hebben als elkaar afzeiken en in de rug steken is een ander verhaal :)

Het is gewoon altijd beter om iets te voorkomen als te genezen, beter ga je vooraf nadenken en zaken regelen om eventuele problemen te voorkomen MOCHT er ooit echt iets gebeuren....

Dit is ook een verantwoordelijkheid die je hebt tegenover je klanten en leveranciers trouwens....

Ber|Art
29/12/04, 13:30
Ik had het niet beter kunnen zeggen, waarom zou je elkaar niet helpen? waarom zou je elkaar niet vertrouwen (en waarom zou je iemand van buitenaf wel vertrouwen?), de vraag is heel practies, je wil graag dat iemand de boel in de gaten houdt, zodat jij onbezorgd op vakantie kan. Die persoon moet wel alles weten en de eventuele problemen kunnen oplossen dan kom je toch al gauw uit op een collega hoster niet? Ik denk dat het juist een perfecte oplossing is jij past twee weken op de servers van je collega en je collega doet dit voor jou, kost niets en je kunt allebei lekker op vakantie :)