PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat zien mensen er nog in om een hostingbedrijf te beginnen?!



WouterSp
14/12/04, 15:12
De laatste tijd schieten de hostingproviders uit de grond.
Vaak zijn dit hostingbedrijfjes die gerunt worden door 16-18 jarige scholieren (hoeft niks mis mee te zijn).

Uit ervaring weet ik dat je als nieuwkomer niet hoeft te verwachten dat het zo binnenloopt. Je moet er tegenwoordig echt wat voor doen.

Het is dus (zoals bekend) allang geen "slapend rijk worden" branche meer. Ik vraag me dan heel sterk af waarom mensen er in deze tijden nog interesse in hebben om een hostingbedrijf te beginnen.

Wat ik me dan ook afvraag, op een gegeven moment moeten die bedrijfjes het toch niet meer volhouden?! Zoveel concurrentie, daar kan je als nieuwkomer met de huidige prijzen niet snel je fulltime baan van maken....

Kortom: Waarom is er nog steeds zo'n enorme groei van hostingbedrijven terwijl er (zeker aan het begin) niet echt veel in te verdienen is?

RobbertC
14/12/04, 15:14
Over 2 weken zullen er weer een paar bijkomen: kerstvakantie :)

Door de enorm lage prijzen overal (reseller accountjes en dedicated servers) is het een enorm makkelijk te betreden markt. Voor prutsers.

eweps
14/12/04, 15:18
Nu noem jij alle nieuwkomers dus prutsers Robert?

Aangezien ik begin dit jaar ook was gestart met een webhosting bedrijf. En dit wel goed liep.. kun je moeilijk alle nieuwkomers prutsers noemen lijkt mij.

Tuurlijk zitten er wel een hoop prutsers bij, die leren na een aantal maanden vanzelf wel dat het niet gaat. En wat het zo aantrekkelijk maakt om zoiets te beginnen? Je bent bezig met je hobby, daar maak je ook nog wat winst mee(als je het goed doet). Mooi meegenomen toch?

Gr. Nick

RobbertC
14/12/04, 15:21
Origineel geplaatst door eweps
Nu noem jij alle nieuwkomers dus prutsers Robert?Nee hoor. Ik wil alleen zeggen dat het voor "prutsers" enorm goedkoop is om een hosting bedrijf te beginnen.

Sommige reselleraccounts starten vanaf 5 euro per maand...

Dennis
14/12/04, 15:27
Origineel geplaatst door WouterSp
Kortom: Waarom is er nog steeds zo'n enorme groei van hostingbedrijven terwijl er (zeker aan het begin) niet echt veel in te verdienen is? Het verdient inderdaad de eerste tijd minder dan een fulltime-baan en het kost ook relatief veel tijd.

Maar vergeleken met minimumjeugdloon (enige werk dat de meeste jongeren kunnen krijgen) verdient het toch wel supergoed. Zeker als je bij sommige hosters voor minder dan 10 euro per maand al een resellerpakket hebt van 1gb space + 10gb dataverkeer.

Verkoop dan pakketten van:
100mb space
3gb dataverkeer

voor €30,- jaarlijks.

Je hebt er dan bijvoorbeeld 8 verkocht en dan heb je weer €240,-. Daarna kun je overgaan op een dedicated-server en ga je verder met oversellen en budget-hosting :)

®on
14/12/04, 15:57
Origineel geplaatst door DennisCitus
Je hebt er dan bijvoorbeeld 8 verkocht en dan heb je weer €240,-. Daarna kun je overgaan op een dedicated-server en ga je verder met oversellen en budget-hosting :)
En toen kwamen de vaste lasten om de hoek kijken (BTW afdracht, IB, verzekeringen etc etc)

eweps
14/12/04, 16:01
Haha (Y)headout! Inderdaad:)

Och als ze dat leuk vinden.. Ik hou ze niet tegen, de meeste hosters spelen er zelfs op in met die resellerpakketten.

Ik snap eigenlijk het doel van de TS niet echt maargoed.

WouterSp
14/12/04, 16:15
Ik ben gewoon geinteresseerd waarom je een bedrijf zou willen opstarten in een branche waar de concurrentie zo extreem groot is...

Ook denk ik soms weleens dat de markt een beetje "verkracht" is om het zo maar te zeggen ;). Sinds al die kleine bedrijfjes waar vaak de support te wensen overlaat is het soms moeilijk om in te schatten voor een klant wat wel en wat geen betrouwbaar bedrijf is. Iedereen roept "betrouwbaar" te zijn maar vaak is dat in werkelijkheid heel anders. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Vaak zit je bij grote partijen als NXS, XS4ALL etc. wel goed maar ik vind wel dat er meer duidelijkheid mag komen.

Ik weet daarom niet of we wel zo blij moeten zijn met al die kleine spelers op de markt. Het kan natuurlijk ook in het voordeel van de consument werken (concurrentie betekend vaak betere prijzen/service etc.) maar in de hostingwereld zien we vaak alleen dat de consument er qwa prijs beter op wordt. Maar of je daar als consument vervolgens beter van wordt met bijv. service vraag ik me af....

Kurtje
14/12/04, 16:16
Tsja, ik denk dat veel mensen het voor ervaring doen.


Nee hoor. Ik wil alleen zeggen dat het voor "prutsers" enorm goedkoop is om een hosting bedrijf te beginnen.
Nouja goedkoop, het kost veel tijd en aardige investering denk ik. Zeker het éérste jaar.

Wat ik me dan ook afvraag, op een gegeven moment moeten die bedrijfjes het toch niet meer volhouden?! Zoveel concurrentie, daar kan je als nieuwkomer met de huidige prijzen niet snel je fulltime baan van maken....
Ja, en nee. Concurrentie opzich is niet zo erg gezien de grote vraag naar hosting. Hangt ook van het soort hosting af. Het kost wél veel meer moeite om een goed salaris bij elkaar te krijgen ja.

olafb
14/12/04, 16:42
Concurrentie is moordend. Maar ik heb zelf nooit echt druk geadverteerd voor veel klanten. Ben bij vrienden begonnen zo het uitgebouwd. En nu is het een bijbaantje naast me studie. Je wordt er niet rijker van. Maar ik moet zeggen de meeste startende hosters komen er snel genoeg achter dat goedkoop niet altijd goed betekent. Het is een lage drempel om een bedrijf te starten. Je hoeft niet veel in te leggen, je kan vrij anoniem blijven. Mensen denken daardoor in het begin te makkelijk een flink kapitaal te kunnen generen maar op een gegeven moment kom je vanzelf de kosten tegen. Alle zelfstandigen zullen nu ook met de belastingdienst aan het vechten zijn:).

Dennis
14/12/04, 17:38
Concurrentie in de hostingwereld is in mijn ogen helemaal niet zo moordend hoor. Wij hebben in ieder geval de laatste tijd veel aanmeldingen zonder daar echt moeite voor te hoeven doen qua promotie.

Verder is het wel mogelijk om de kosten van een beginnend hostingbedrijf laag te houden het eerste jaar. Bijna alle kosten zijn te vermeiden (fax, kantoor, goede printer, etc.).

rq
14/12/04, 17:44
Ik denk dat vooral de lage drempelkosten voor de wildgroei aan hostingbedrijven zorgen. Wil je echter een goede start maken dan zijn deze kosten eigenlijk helemaal niet zo laag. Toch zie ik nog steeds wel 'bedrijven' die uit het niets op een gezonde manier uitgroeien tot stabiele ondernemingen, al zijn ze in de minderheid.

En ja, de kerstvakantie ligt al op de loer, dus we zullen binnenkort de eerste 'Hee Hoe Begin ik zo'n WeBHostINgBedrijfF?!?'-topics wel zien verschijnen, net zoals afgelopen zomervakantie.

Xerious
14/12/04, 18:03
Als ik kijk naar de Aanvraag topics valt me daar de gigantische lading aanvragen voor Reseller pakketten wel op, maar uiteraard zo veel mogelijk voor zo min mogelijk geld.
Het stomme is eigenlijk dat al deze kleine bedrijfjes elkaar over de kop helpen, ze trekken klanten wegen, draaien niet professioneel, klanten vertrekken weer etc.

Ik ben ook bezig een bedrijf in Internet Services te starten, maar ik ben nu al enkele maanden bezig alles op een rij te zetten; slaagkans; belastingen; KvK; kennis etc. Ik pak het rustig aan, als ik mezelf een groen licht kan geven dan ga ik er voor. Is het rood licht, jammer maar het was leerzaam. Oranje wacht ik nog even af :).
Zodra je erin slaagt je bedrijf door die eerste maanden te trekken en je doelstelling te halen, dan zit je goed :). Helaas halen veel van dit soort bedrijfjes dat niet en verdwijnen met de noorderzon.

Ik kan helaas niet typen wat ik precies wil typen omdat dat nog min of meer onder "bedrijfsgeheim" valt :p!

ThePostman
14/12/04, 18:23
Waarom start iemand een bedrijf? Om geld te verdienen, mensen denken dat er nog wel wat geld mee valt te verdienen. Daarom starten ze bedrijven...hoe simpel is dat? Ongeacht de concurrentie

®on
14/12/04, 18:26
Origineel geplaatst door rq
Wil je echter een goede start maken dan zijn deze kosten eigenlijk helemaal niet zo laag.
Precies! En waarom stoppen vele starters binnen het jaar weer?.......

eweps
14/12/04, 20:15
Omdat dan de kosten wat hoger worden en het hele gedoetje wat meer tijd kost:D

Bij mij was dit laatste vooral een probleem, verdienen deed ik genoeg en de kosten bleven toch beperkt. Maar aangezien ik toch verder moet gaan met studeren..

Toch wanneer je zoiets goed aanpakt en je hebt er de tijd en wil voor.. dan lukt het :)

Henky!
14/12/04, 23:33
Er is nog een categorie. Mensen die een server hebben (voor bedrijf, hobby, game enz.), ontdekken dat ze ruimte over hebben en een buurman die net een website wilde. En die buurman heeft uiteraard ook weer een buurman.

Mensen dus die voor hun inkomen niet afhankelijk zijn van hosting maar het meer zien als een aardig centje erbij.

Het is allemaal stukken goedkoper tegenwoordig. En ook wat simpeler dan een paar jaar geleden.

bdc
15/12/04, 00:12
Origineel geplaatst door headout

Precies! En waarom stoppen vele starters binnen het jaar weer?.......
Dit is niet eigen aan één bepaalde sector maar geldt voor de meeste starters. Het betekent dus niet dat starten in de hostingwereld gegarandeerd fout afloopt, het is gewoon een combinatie van factoren..

Kurtje
15/12/04, 00:13
Origineel geplaatst door bdc

Dit is niet eigen aan één bepaalde sector maar geldt voor de meeste starters. Het betekent dus niet dat starten in de hostingwereld gegarandeerd fout afloopt, het is gewoon een combinatie van factoren..

Eerste jaar is altijd het ergst, bij de KVK adviseren ze 3 jaar om op gang te komen.

rgbman
15/12/04, 09:46
Omdat starten in de hostingwereld relatief eenvoudig is ten opzichte van bijvoorbeeld een 'normale' winkel( winst pas in het 4e of 5e jaar), is het aantrekkelijk. Voor een klein bedrag (<200) kun je al starten terwijl voor de meeste andersoortige bedrijven een investering geldt van enkele duizenden tot enkele tonnen. Voor enkele tonnen doe ik ook beter mijn best;-). En dan de belastingdienst... alsof (goed) starten niet moeilijk genoeg is... Ik kan me voorstellen dat samen met boekhouding, marketing en CR dit wat te veel wordt voor de nietsvermoedende starter.

DennisWijnberg
15/12/04, 10:41
Wat dat betreft zou het goed zijn dat er een certificaat zou komen voor hosting bedrijven.
Als teken van kwaliteit.

Een instantie die certificaten uitgeeft voor hosting bedrijven, en tevens een punt waar klanten kunnen klagen over onvoldoende kwaliteit. Bij teveel klachten kan dan na onderzoek een certificaat worden ingetrokken.

Mikey
15/12/04, 10:46
Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat je de eerste 2 (3) jaar geen vette pot mag verwachten. Ik meen ook dat de kvk adviseert dat je voor 2 a3 jaar een kapitaal moet hebben om het uit te zingen, haal je die periode dan is de kans dat je na die 3 jaar ook nog lekker door kan hobbyen.

Misschien dat er een aantal uit ervaring willen spreken maar mijn eerste jaar heeft me ontzettend veel tijd gekost en geld. Heb heel veel gedaan voor niks of weinig en het tij begint zich nu te keren, de energie die je erin steekt komt vanzelf weer terug.

Glenn
15/12/04, 17:36
Vraagje van deze 'starter':

hebben jullie 'last' van prutsende starterts? Het is niet de eerste keer dat op WHT een topic over dit onderwerp gaat.

eweps
15/12/04, 20:21
Ik denk dat alleen de consument er last van heeft, de goede concurrent krijgt haar klanten toch wel.

Ook zijn klanten na 1 slechte ervaring eerder tevreden bij de nieuwe host.

jacqieline
15/12/04, 23:13
Origineel geplaatst door rgbman
Omdat starten in de hostingwereld relatief eenvoudig is ten opzichte van bijvoorbeeld een 'normale' winkel( winst pas in het 4e of 5e jaar), is het aantrekkelijk. Voor een klein bedrag (<200) kun je al starten terwijl voor de meeste andersoortige bedrijven een investering geldt van enkele duizenden tot enkele tonnen.
Als je het gewoon goed wilt aanpakken, goed netwerk, deelnemer SIDN, eigen servers, software, telefooncentrale, ISDN, fax, laserprinter, briefpapier en ga zo nog maar even door... dan ben je zo 25.000 euro lichter en dan hou ik het nog laag.

Kurtje
15/12/04, 23:47
hebben jullie 'last' van prutsende starterts? Het is niet de eerste keer dat op WHT een topic over dit onderwerp gaat.

Ik niet, andere misschien.

Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat je de eerste 2 (3) jaar geen vette pot mag verwachten. Ik meen ook dat de kvk adviseert dat je voor 2 a3 jaar een kapitaal moet hebben om het uit te zingen, haal je die periode dan is de kans dat je na die 3 jaar ook nog lekker door kan hobbyen.

Ja, ze raden minimaal 2 jaar aan.

cridea
16/12/04, 00:05
Volgens mij wordt die 3 jaar meer gebruikt in de context van: Als je na 3 jaar nog bestaat heb je het "ergste" gehad. Dit omdat in de eerste 3 jaar de meeste bedrijven afvallen.

Anestheologist
16/12/04, 01:01
Mocht dit forum voor webhosters alleen zijn zou het er veel rustiger aan toe gaan. De meeste flames/attacks komen uit topics van "ontevreden klanten" waar sommige collega's zich gaan in vermengen.

Henky!
16/12/04, 01:09
On topic please!

rgbman
16/12/04, 08:14
Origineel geplaatst door jacqieline

Als je het gewoon goed wilt aanpakken, goed netwerk, deelnemer SIDN, eigen servers, software, telefooncentrale, ISDN, fax, laserprinter, briefpapier en ga zo nog maar even door... dan ben je zo 25.000 euro lichter en dan hou ik het nog laag.

Daar kan ik het niet mee eens zijn. Goed beginnen heeft niets te maken met de apparatuur die je aanschaft of hoe goed je briefpapier eruit ziet. Daarnaast kan een startende eenmanszaak voldoen met ISDN, internet connectie, een pc en een printer. Neem vervolgens een resellerpakket voor zowel domeinnamen als hosting. Wie zegt dat je meteen B2B moet beginnen? Eea valt of staat met je voorbereiding en je doelgroep. Spring je meteen in het MKB of nog grotere segment, ja, dan moet je investeren. Zit je in de lowbudget branche, kun je volstaan met minimale financiële investering.

Rusrink
16/12/04, 16:45
Ik denk dat er ook veel mensen zijn die het proberen omdat er naar mijn idee ook steeds meer vraag naar webhosting komt. Internet wordt steeds toegangkelijker voor mensen. Mensen gaan proberen. Ze beginnen bij geocities en willen dan wel voor een paar euros in de maand wat serieuzer verder.

Bovendien kan je er goedkoop beginnen. Als je voor 50/75 eu per maand een servertje huurt heb je maar 5/6 klanten nodig om quitte te draaien. Vooral jongeren van 16-* jaar verekenen hun uurloon in eerste instantie niet mee. Dus ja als je 5 of 6 vrienden hebt die je voor een mooi prijsje hosting kan bieden draai je al quitte. Het enige wat je dan moet doen is een beetje doorzetten.

Cliff
16/12/04, 21:57
Naar mijn inziens is het starten van een webhosting bedrijf in deze tijd nutteloos. De markt is namelijk al verzadigd genoeg op het gebied van webhosters. Er zijn zoveel webhosters op de markt dat een consument vaak tussen de bomen het bos niet meer kan zien.

Ik ben het er mee eens dat als je zo'n bedrijfje start en je kan in eerste instantie directe kennissen voorzien ervan dat je quitte kunt draaien. Maarja, het lijkt me dat dat ook geen zoden aan de dijk zet.

Ik zeg dit niet omdat ik geen concurrentie wil (dat is het niet want we bieden geen webhosting aan), maar meer omdat ik denk dat op deze manier klanten de dupe worden van al deze partijen.

Filipino
16/12/04, 22:16
Nu hebben we het hier over webhosters, maar wat denk je van gamehosters? Daar komen er ook steeds meervan, de goedkope dedicated prijzen maken de drempel laag, en het is natuurlijk mooi als jezelf gratis je eigen gameserver kan draaien en staat natuurlijk ook nog stoer dat je daar werkt bij een echte gamehost, alleen komen ze ervaak achter dat ze niks van linux snappen zodra ze de dedicated server binnen hebben. :D

jouwhost
16/12/04, 22:39
...

Filipino
16/12/04, 22:49
laat me raden, je bent net begonnen?

Remigius
17/12/04, 01:21
Ik denk dat de concurentie voor startende full-time webhosters moordend is. Zelf doe ik het al jaren naast mijn studie. Ik hoef er dus gelukkig niet van te leven, als ik maar uit de kosten kom (wat nu eindelijk het geval is :)).

Ik ben gewoon heel rustig begonnen en nog steeds heel rustig bezig. Eerst met het maken van websites, later de hosting erbij. Altijd ben ik via via aan klanten gekomen. Ik heb één keer een radioreclame gehad voor 2 maanden, maar hier is totaal geen response op geweest. Toch leuk geprobeerd.

Mijn doel is het zo goed mogelijk laten draaien van mijn bedrijf dat ik er na mijn studie voltijd mee bezig kan.

Tuinslak
21/12/04, 22:25
Euhm,
Ik en enkele vrienden zijn er een tijdje geleden mee begonnen, maar ons doel is/was nooit iets voor derden hosten. Ons voornamelijkste doel was "ik leer er iets van en het is nuttig voor later". Natuurlijk was een kleine site of shell hosten voor een vriend goed meegenomen, enkele kosten minder...
Ik ben er zelfs redelijk zeker van dat ik na mijn studies niet zal hosten (of toch niet fulltime).

jacqieline
22/12/04, 01:34
Origineel geplaatst door rgbman


Daar kan ik het niet mee eens zijn. Goed beginnen heeft niets te maken met de apparatuur die je aanschaft of hoe goed je briefpapier eruit ziet. Daarnaast kan een startende eenmanszaak voldoen met ISDN, internet connectie, een pc en een printer. Neem vervolgens een resellerpakket voor zowel domeinnamen als hosting. Wie zegt dat je meteen B2B moet beginnen? Eea valt of staat met je voorbereiding en je doelgroep. Spring je meteen in het MKB of nog grotere segment, ja, dan moet je investeren. Zit je in de lowbudget branche, kun je volstaan met minimale financiële investering.

Beetje late reactie, kreeg zojuist de eerste mail pas dat er een reactie is op deze discussie.
Maar wij richten ons niet zo zeer op B2B, we hebben wel een flink aantal bedrijven als klant maar grootste gedeelte is particulieren.
Maakt ons ook niets uit trouwens. Ook onze particulieren klanten krijgen evenveel ondersteuning, service, backups etc.
Als je serieus genomen wilt worden, dan zul je ook moeten investeren vind ik. Wij hebben er veel aan gedaan om alles goed te regelen.
Dat wordt ook erg gewaardeerd door klanten want we hebben veel aanloop door mond-op-mondreclame. Ik denk dat het grootste gemis in deze branche juist ligt in kwaliteit. Kwaliteit is moeilijk te waarborgen als je je afhankelijk opstelt van andere bedrijven.
Daarom hebben wij eigen servers, zijn we zelf deelnemer etc etc.
Natuurlijk blijf je afhankelijk van leveranciers maar hoe minder tussenpartijen, hoe minder er mis kan gaan, en hoe eerder je vat hebt op eventuele problemen.

EWS
22/12/04, 17:16
Even terug naar de beginpost; waarom starten mensen een hosting bedrijfje?

Ikzelf doe aan web-designing, en verschillende van mijn klanten hebben interesse getoond in hosting. Daarom heb ik een reseller account gemaakt bij Dotnlhosting, en host ik daar mijn klanten op.

Aangezien mijn web-designing business goed draait, kan ik daar het hosting gedeelte goed op mee laten liften.

Ik ben dus een starter wat hosting betreft, ik heb NOG geen kvk nummer en ben NOG niet ingeschreven bij de belasting. Maar ik ben geen prutser, ik ga persoonlijk om met mijn klanten en ik los hun problemen binnen no-time op zelfs als ze een keer niet over hosting gaan. Het enige nadeel van resellen is dat ik afhankelijk ben van degene waar ik mijn server ruimte huur, zijn service is niet zo best maar dat laat ik nu achterwege.

Ik verdien er redelijk mee, en als het goed blijft lopen wil ik over een jaartje misschien overstappen op dedicated.

CyberSolid
27/12/04, 10:44
Ook ik ben dit jaar begonnen met een hostingbedrijfje, dit komt net zoals ik al eerder gelezen heb doordat ik webdesign voor een aantal vrienden deed, deze kenden weer mensen die een bedrijf hadden die ook een site wilde, en dit bedrijf kwam met de vraag of ik ook de webhosting kon verzorgen. Ik had al een eigen server ergens draaien met een hobbywebsiteje, en bood aan om ook deze site erop te draaien, ze wilden echter wel dat alles wit gebeurde, dus moest ik een KVK en Belasting nummer aanvragen, dit heb ik ook gedaan en via via kreeg ik steeds meer klanten, het is begonnen als hobby, met niet echt een oogmerk op winst. Nu 1 jaar later gaan wij ook over op het aanbieden van colocatie, en tot nu toe hebben wij nog niet eens iets aan reclame gedaan. alle klanten die wij nu hebben zijn van mond op mond reclame.

Ik denk wel dat je geluk en kennis moet hebben om een hostingbedrijf dezer dagen van de grond te krijgen.

EWS
27/12/04, 11:20
Inderdaad ja

En wanneer klanten tevreden zijn krijg je steeds meer klanten. Een tevreden klant is een goede klant ;)

Ik heb overigens mijn plannen om dedicated te gaan vervroegd, ik ben nu bezig om me in te schrijven bij KvK en de belastingdienst, en dan wil ik een dedicated gaan verhuren. Ik hoop in Januari/Februari van start te kunnen gaan, jullie merken het vanzelf want om het te vieren zal ik een stuk of 5 zeer goedkope reseller pakketten aanbieden in deze forums maar dat is voor latere zorg :D

eMiz0r
27/12/04, 12:23
Origineel geplaatst door EWS
Ik ben dus een starter wat hosting betreft, ik heb NOG geen kvk nummer en ben NOG niet ingeschreven bij de belasting.

Gewoon even aanvragen, binnen een paar dagen kun je dat rond hebben en het bespaart je een hoop problemen achteraf. Als je slim bent begin je aan een KvK inschrijving trouwens na oud en nieuw. Je betaald namelijk per kalenderjaar.

eMiz0r
27/12/04, 12:35
Origineel geplaatst door Filipino
laat me raden, je bent net begonnen?

Flauwe opmerking. De hostingmarkt is wellicht verzadigd maar als jij goed voorbereid en met de juiste kennis en inzichten de markt betreed kun je het nog ver schoppen. Er zijn erg veel hostingbedrijven, maar hoeveel procent hiervan kloot maar wat aan? Dat zijn er inderdaad enorm veel, daar moet je je van kunnen onderscheiden.



Ik heb één keer een radioreclame gehad voor 2 maanden, maar hier is totaal geen response op geweest. Toch leuk geprobeerd.

Hangt er van af waar je het doet :P Nadat we een weekje op Radio 538 hebben gezeten is de klantenstroom enorm toegenomen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Je moet investeren in naamsbekendheid en beseffen dat daar best wel eens enkele weken (maanden) overheen kan gaan voordat het doordringt tot de klanten.

Heel veel mensen hameren hier keihard op de ondersteuning van jou naar de klant toe. Natuurlijk is dit een belangrijk aspect, maar als jij alleen aandacht besteed aan support red je het nog niet. Je moet durven groeien, investeren in de juiste onderdelen. Als je namelijk inziet dat je hier niet je job van kunt maken is het weer snel afgelopen en zijn de klanten de gedupeerden. Bovendien heb je dan ook een stuk minder motivatie om alles goed op de rails te zetten.

Er komt zoveel meer kijken bij een goed bedrijf runnen dan alleen goede support verlenen.

NetBlade
27/12/04, 16:24
Wel ik ben als student ook alweer bijna een jaar in to the hosting :)
Het ging allemaal wat moeizaam maar langzamerhand ging het balletje rollen en kreeg ik ook andere klanten dan alleen vrienden en bekenden. Dat is toch erg leuk :)
En omdat mijn reseller pakketje te klein werd ben ik in september dan overgestapt naar een eigen server.
Ookal staat deze in Amerika, de snelheid en de ping zijn goed. En de klanten zijn tevreden :)

Wat ook belangrijk is dat je goed moet communiceren met je klanten. Dus geen smoesjes verzinnen waarom je server downtime had.
Ik had vannochtend nog een probleem, dat duurde ook 4 uur eer dat ik het totaal opgelost had.
Intussen had ik mijn klanten al op de hoogte gesteld van de downtime.
Dat waarderen ze en zo zullen ze mond op mond reclame voor je gaan maken :)
Wat ik zelf nog wel zou willen is een ISDN lijn, dit omdat ik een gsmnummer nou niet als klantvriendelijk zie (hoge kosten om hiernaar te bellen). Maar gezien ik nog student ben (tot mido juni 05) wacht ik hier nog even mee. Maar hierna ben ik wel vanplan er nog meer tijd in te gaan steken om zodoende een winstgevend bedrijf te creeren waarbij support en klantvriendelijkheid zeer hoog staan!

Jan Van Haaren
27/12/04, 16:38
Ik ben zelf ook zestien jaar en wordt over een dikke twee maanden zeventien. Ongeveer een half jaar geleden ben ik hier ook terecht gekomen met de vraag naar extra informatie over het opstarten van een webhostingbedrijf in België.

Wat ik al wel verwachtte is om te beginnen dat het in België veel moeilijker is om iets op te starten. De minimumleeftijd en de benodigde certificaten belemmeren dat webhostingbedrijfjes als paddestoelen uit de grond schieten. Of in ieder geval toch niet in die mate als dat in Nederland het geval is de laatste tijd.

Ondanks de vele berichten op dit forum omtrent 'scholierenhosting' ben ik toch rustig verder blijven kijken. Ik heb de afgelopen tijd proberen te leren uit de vele problemen die hier langs komen bij de reeds bestaande webhostingbedrijven en kan nu ook een vollediger beeld schetsen van een zestal maanden geleden.

Zelf run ik al geruime tijd een drukbezochte website (niet op mijn eentje, maar ik heb wel een sleutelpositie). Dagelijks liggen er een hoop mailtjes met vragen in mijn mailbox, ik kan me dus precies inbeelden wat de gemiddelde webhoster zoal in zijn postbus krijgt ;).

Het feit dat er nog dagelijks nieuwe webhostingbedrijven opgericht worden door mensen van 16 à 18 jaar is volgens mij toe te schrijven aan een aantal factoren. Zo is het bijvoorbeeld eenvoudig om je officieel te laten inschrijven bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst (als ik het hier zo lees). Ook zijn de prijzen voor een resellerpakket enorm gekelderd en is de prijs voor een dedicated server geen onoverkomelijke horde meer voor jeugdondernemers. Komt daarbij ook nog eens de aandacht die de scholierenhosters krijgen (ik heb onlangs nog iets over E-Dentify gelezen bijvoorbeeld) in de media.

Zo ben ik ook regelmatig terug te vinden op forums van bepaalde scholierenhosts als 'leeker'. Het is soms gewoon hilarisch en verontrustend als je ziet hoe er met klanten omgegaan wordt. En correct Nederlands is ook voor de meesten een trapje te hoog. Laat staan zinsbouw, grammatica en interpunctie.

Ondertussen heb ik mijn plannen al lang opgeborgen. Met mijn precisie en correctheid is het gewoon onmogelijk om een kwalitatief bedrijf uit de grond te stampen dat kan concurreren met de overige scholierenhosts.

Ondertussen ben ik op zoek naar een bedrijf waar ik aan de slag kan en wat administratief werk kan doen. Of support kan verlenen. Onbetaald of tegen een kleine vergoeding. Dát is iets dat sommige andere scholierenhosters in mijn ogen ook beter zouden overwegen. Maarja, wie ben ik.

onlinesx
28/12/04, 17:20
Met het juiste ondernemingsplan, goede bedrijfstechnische inzichten, kennis van ondernemen, boekhouding en de hostingmarkt kom je een heel eind. Het is dan best nog mogelijk om een hostingbedrijf te starten. De vraag naar webhosting zal alleen maar groeien in dit digitale tijdperk. Waar bedrijven stoppen zijn er weer klanten voor anderen en de meeste klanten houden van een ruim aanbod zodat er daadwerkelijk wat te kiezen valt. Ieder heeft z'n eigen wensenlijstje en er blijven gelukkig altijd verschillende hosters binnen dit lijstje waaruit de klant kan kiezen.
Als je serieus bent ingesteld en een goede toekomstvisie hebt, is er best wat mogelijk in deze branche!

Edjuh
31/12/04, 13:14
Hosting is op dit moment de markt waarin we met zijn allen actief zijn, degeen die nu groot zijn, verkende nu ook andere makten en verdienen daar nu genoeg op om hun kosten/winstmarge verhouding in een goede balans te houden.

Dat is een beetje de wapenwedloop, over een paar jaar houdt het begrip "hosting" of iets anders in of zijn er een hoop diensten bijgekomen die de prijs verhogen.

Daarbij, de prijzen van hosting zijn inderdaad gedaald, maar hardware is dat ook (plus dat er veeel meer b-merken zijn)
net zoals racks en dataverkeer.

baszie
13/01/05, 00:57
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is ook zo dat de consument ook steeds meer gaat kijken naar de goedkopere aanbieders omdat de euro al duur genoeg is. En gelukkig voor ons dan dat de hardware goedkoper is geworden want anders zou het nog niets worden.

DaRkDrEw
13/01/05, 02:03
Het klopt inderdaad dat de euro al duur genoeg is, en dat de consument ook op de eurotjes let.

Er zijn pruters ja, die starten met dedicated, krijgen meer klanten, komen erachter dat webhoster zijn toch meer is dan een servertje laten opzetten en verder geen flauw idee weten waar je mee bezig bent en krijgen dan problemen met support geven.

Het beste zou zijn als deze mensen hun kennis eerst zouden bijschafen, een jaartje goed afkijken hoe het allemaal werkt en dan gelijk goed beginnen met Colocated.

Je hebt voordelen met colocated, je hebt je eigen server totaal in de hand, bent minder afhankelijk van 3rd party mensen en je kunt dus ook beter support geven, waardoor de consument een hoop leed bespaard blijft.

Ik zeg 'prutsers', ik zeg niet dat elk bedrijf dat met dedicated of reseller start prutsers zijn, maar helaas is het overgrote deel dit wel.

Zelf vind ik dat een goede webhoster geen lid hoeft te zijn van SIDN, dit zijn echter alleen de .nl domeinen en daar hoeft het support niet onder te lijden, ookal is het beter als ze wel lid zijn.

Maarja? €150 per kwartaal voor een startend bedrijf is ook niet echt veel, maar toch.
Je kunt gewoon starten met het resellen ervan, loopt het goed dan wordt je lid van SIDN, daar is niets mis mee.

En nu ga ik slapen mensen, prettige nacht allemaal! ;)

Remigius
13/01/05, 23:47
Weltrusten! :)


Maarja? €150 per kwartaal voor een startend bedrijf is ook niet echt veel, maar toch.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je begint met hosting is € 150,- euro een hoop geld. Wij hebben het ook een lange tijd via een andere partij gedaan omdat het gewoon niet rendabel was om zelf deelnemer te worden. Het nadeel is natuurlijk wel dat je de registratie's veel minder in de hand hebt.

Unixadmin
14/01/05, 01:23
Hostingwereld is mijn inziens niets anders dan andere bderijfstakken. De markt is verzadigd en jij wilt toch toetreden, dan moet jij iets 'unieks' aan de klanten aanbieden. Op die manier kun jij klanten voor zich winnen. Ik zie bijv. heel veel webhostingbedrijven webhostingpakketten voor 1 euro aanbieden. Waarom doen ze dat?. Precies, om aan klanten te komen.

Anestheologist
14/01/05, 02:42
Welke markt is nog niet verzadigd? Overal waar mensen geld te kunnen denken verdienen is er veel aanbod. De IT markt is goed verzadigd maar dat laat niet staan dat er geen doorgroei mogelijk is. Beetje gezond verstand, goede aanpak en een dosis geluk uiteraard !

Hosts van 1€ moeten er ook zijn, of ze echter de markt kapotmaken ben ik niet van overtuigd, waarschijnlijk maken ze hun eigen toko sneller kapot dan de markt zelf. Maar het is een gegeven meer aanbod = concurrentiële prijzen. Maar iedereen zijn eigen toko en een goede sfeer onder elkaar zou al veel doen maar dat is echter mijn laatavond mening. Verder lijkt het in een forum als dit wel een enorme concentratie van hosters en dan zou je je de vraag stellen is het nog haalbaar? Nu troost je in een grootstad zitten ook honderden bakkers en beenhouwers en hoewel je waarschijnlijk goedkoper kan winkelen in supermarkten en toch blijven deze ook bestaan en goed hun boterham verdienen (op uitzonderingen na)

DennisWijnberg
14/01/05, 10:39
Wij hebben zelf een aantal bedrijven, met verschillende prijzen.

Ook een prijsstunter idd, maar dit kan wel, je moet alleen ERGENS op bezuinigen, maar niet op kwaliteit...

Unixadmin
15/01/05, 02:06
Ook een prijsstunter idd, maar dit kan wel, je moet alleen ERGENS op bezuinigen, maar niet op kwaliteit...


Helemaal mee eens. Als je op kwaliteit gaat bezuinigen dan vraag je om problemen.

DaRkDrEw
15/01/05, 10:13
Ben ik het ook mee eens, je mag wel 'prijsstunten' maar dat moet niet ten kosten gaan van de support en dergelijke.

WouterSp
15/01/05, 17:19
Origineel geplaatst door DaRkDrEw
Ben ik het ook mee eens, je mag wel 'prijsstunten' maar dat moet niet ten kosten gaan van de support en dergelijke.

Uhm? Ze hadden het hier over kwaliteit.
Kwaliteit bedoelen ze o.a. de server hardware mee, plaats waar je de server heb staan, verbinding etc. etc.

Daar bedoelen ze niet de support mee.
Juist wordt er door prijsstunters vaak op support bezuinigd.

Je kan wel gaan roepen "prijsstunten moet niet ten kosten gaan van support en dergelijke" maar als je zou gaan prijsstunten dan zou je toch ergens op moeten besparen......

DaRkDrEw
17/01/05, 10:02
dat denk je dat er onder dergelijke valt (y)

Exsilia
17/01/05, 11:41
Origineel geplaatst door DennisCitus
Verder is het wel mogelijk om de kosten van een beginnend hostingbedrijf laag te houden het eerste jaar. Bijna alle kosten zijn te vermeiden (fax, kantoor, goede printer, etc.).

Wat ik me dan regelmatig afvraag... Kunnen providers die hosting bieden voor 50 cent per maand overleven als ze bovenstaande dingen wel nodig hebben (en ze dus groter zijn)... Een fatsoenlijke laserprinter en fax is heel wat keer 50 cent.

DennisWijnberg
17/01/05, 12:09
Een budgetwebhoster stuurt facturen en etc. via de e-mail.
Kost niets :)

Formulieren kunnen dan opgestuurd worden.

Mathieu
17/01/05, 16:27
Een Niet-Budgethoster kan ook facturen emailen hoor.. :)

XBL
17/01/05, 18:56
Origineel geplaatst door WouterSp
Je kan wel gaan roepen "prijsstunten moet niet ten kosten gaan van support en dergelijke" maar als je zou gaan prijsstunten dan zou je toch ergens op moeten besparen...... Mwah, of je neemt genoegen met minder inkomsten? En als je zorgt dat alles geautomatiseerd is wat geautomatiseerd kan worden, heb je bij een groei ook niet zoveel last van nutteloze uren die in je boekhouden, bijv, opgaan.

Budget hosting is mogelijk met een slim bedrijfsplan, goede marketing en een hoop geduld.

'Je moet toch ergens op bezuinigen' gaat niet op.

Jochem

Duocast
18/01/05, 13:32
Vervelende is dat een bedrijf een factuur per e-mail niet accepteert, het is ook niet rechtsgeldig dus je komt ook in de knoei als de klant niet betaald.

henkowz
18/01/05, 14:08
Ik vind het op 1 of andere manier ook onprofessioneel, dit hoeft niet zo te zijn bij de weg.

Pinocchi
18/01/05, 14:20
Je kunt je klanten natuurlijk zelf laten kiezen wat voor factuur ze willen ontvangen: post, mail of post en mail.

RobbertC
18/01/05, 14:24
Origineel geplaatst door Pinocchi
Je kunt je klanten natuurlijk zelf laten kiezen wat voor factuur ze willen ontvangen: post, mail of post en mail. Ja, maar als jij 10 euro per jaar vraagt dan drukt die postzegel behoorlijk op je marge ;)

Wat de meeste lijken te vergeten, is dat er meer kosten zijn dan die budget dedicated server die ze gebruiken. Net wat Exsilia zegt, 1 printer zijn heel veel keer 1 euro klanten. En dan kun je wel zeggen dat je facturen per e-mail verstuurd, maar probeer jij maar eens een bedrijf/kantoor te runnen zonder een printer ;)

En ook al heb je deze kosten niet, dan nog is 10 euro onmogelijk. 1000 klanten leveren je 10.000 euro per jaar op, en laten we eens gek doen, ook nog 10.000 euro voor domeinen. Heb je 20.000 euro per jaar. Daar kun je 1000 domeinen van betalen, je server(s) en dan komt de belastingdienst ook nog 33% halen. Dan heb je 1000 klanten en 300 euro per maand? Daar valt niet van te leven, en een bijbaan zit er niet in met 1000 klanten.

Ber|Art
18/01/05, 14:33
en dan moet alles wel heel blijven en goed blijven gaan :) en hopen dat je domein leveranciers zich aan hun afspraken houden etc. etc....

Xerious
18/01/05, 14:47
ook al heb je deze kosten niet, dan nog is 10 euro onmogelijk. 1000 klanten leveren je 10.000 euro per jaar op, en laten we eens gek doen, ook nog 10.000 euro voor domeinen. Heb je 20.000 euro per jaar. Daar kun je 1000 domeinen van betalen, je server(s) en dan komt de belastingdienst ook nog 33% halen. Dan heb je 1000 klanten en 300 euro per maand? Daar valt niet van te leven, en een bijbaan zit er niet in met 1000 klanten. [/B]

Voor veel studenten is 300 euro per jaar heel redelijk hoor, €10,- per jaar is niet veel, maar ik ga me niet beomoeien over rekensommen en winsmarge's waar ik niets vanaf weet. Ik heb mijn eigen sommen gemaakt, en daarin kom ik meer dan prima uit :).

DennisWijnberg
18/01/05, 15:12
Als je meerdere bedrijven bezig (lees webdesign) zou het makkelijk zijn om er iets 'bij' te doen.

Toch?

XBL
18/01/05, 15:18
Origineel geplaatst door Duocast
Vervelende is dat een bedrijf een factuur per e-mail niet accepteert, het is ook niet rechtsgeldig dus je komt ook in de knoei als de klant niet betaald. Wel rechtsgeldig :) (ooit een keer aangehaald in een recente thread hier op wht).

Jochem

VantilborgICT
18/01/05, 17:49
Slapend rijk worden is het in ieder geval niet, maar voor veel scholieren die interesse hebben in computers is hosten een leuke vervanging voor vakkenvullen bij de supermakrt.

Bovendien hebben ze minder kosten als "grote" bedrijven, vooral omdat ze hun eigen uren vaak niet rekenen.

Triloxigen
18/01/05, 18:02
Origineel geplaatst door XBL
Wel rechtsgeldig :) (ooit een keer aangehaald in een recente thread hier op wht).

Klopt, maar een digitale factuur mag geweigerd worden (door zowel particulier als bedrijf).
En dan moet er alsnog een papieren versie gestuurd te worden...

EWS
18/01/05, 18:03
Ik denk dat veel hosters ook nog webdesign erbij doen.
Op deze manier verdienen ze toch nog genoeg voor een full-time baan misschien?

Ik ben ook student, ik heb tot nu toe een succesvol webdesign bedrijfje gehad. Met een paar uurtjes in de week kon ik een paar dagen bijbaan vervangen:)

Nu ik er hosting bij doe zie ik mijn inkomsten nog verder stijgen. Wellicht bij lange na niet genoeg voor een full-time baan, maar ik verdien heel lekker bij zo voor een 18 jarige. Ik kan een leuk autootje gaan rijden en ik heb geen geld zorgen. Zo moet het toch?

DennisWijnberg
19/01/05, 11:12
En als jij ziek word dan?
Of je wilt op vakantie?
En wat als je klaar bent met je opleiding?

Exsilia
19/01/05, 11:21
Origineel geplaatst door XBL
Wel rechtsgeldig :) (ooit een keer aangehaald in een recente thread hier op wht).

Dan ben ik benieuwd naar de motivatie daar achter. Met e-mail weet je niet zeker of de email aan komt. Ik kan dus als bedrijf altijd volhouden dat ik nooit een factuur per e-mail heb ontvangen, en dan hoef ik ook niet te betalen.

Bij factuur per post kan je dat niet, omdat TPG een bezorgplicht heeft.

Maar wat eigenlijk veel belangrijker is, of het nu rechtsgeldig is of niet.. Is dat je zakelijke klanten gewoon een factuur per post zullen eisen van je. Dat jij dan verhalen hebt dat per email ook mag zal je klant worst wezen. Als je daar niet aan mee werkt zullen je klanten vertrekken.

namreh
19/01/05, 11:31
Origineel geplaatst door Exsilia


Is dat je zakelijke klanten gewoon een factuur per post zullen eisen van je.

je kan toch altijd een regeling voorzien waarbij de klanten kunnen kiezen tussen e-mail en per post en wanneer ze kiezen voor facturen per post er 2€/jaar bijgeteld wordt als administratiekosten.

Pinocchi
19/01/05, 11:37
Extra kosten rekenen voor factuur versturen per post lijkt me niet echt mogelijk. Natuurlijk wel mogelijk, maar ik denk niet dat je dan je klanten zult behouden. Het behoort tot een standaard dienstverlening om de factuur per post te krijgen. Dat behoort gewoon in de totale kosten en dus uur- of verkoopprijs meegenomen te zijn.

Jij verdient er aan als het per mail kan, maar je kunt de klant niet extra rekenen als ze het per post willen krijgen.

Je kunt de klant, zakelijk of niet, altijd de keus geven of hij/zij de factuur per post, mail of post en mail wil ontvangen, dan zit je altijd goed.

host3000
19/01/05, 11:38
Origineel geplaatst door Exsilia


Dan ben ik benieuwd naar de motivatie daar achter. Met e-mail weet je niet zeker of de email aan komt. Ik kan dus als bedrijf altijd volhouden dat ik nooit een factuur per e-mail heb ontvangen, en dan hoef ik ook niet te betalen.

Bij factuur per post kan je dat niet, omdat TPG een bezorgplicht heeft.



Een bezorgplicht wil niet zeggen dat alles aankomt. Ook bij TPG raakt het nodige kwijt. Als verzender van het bericht heb je gewoon de bewijslast aan te tonen, dat de factuur de klant bereikt heeft, als het er op aankomt. Met e-mail heb ik nog de kans een ontvangstbevestiging te krijgen zonder er extra voor te betalen.

Het is m.i. slechts een kwestie van tijd, voordat elektronische post volledig gelijk gesteld gaat worden met papieren post. Elektronische belastingaangifte is tenslotte ook nog erg vers. En niet in alle branches is pdf even veel ingeburgerd, laat staan bij particulieren. Dat zal er ongetwijfeld ook mee te maken hebben, dat een papieren versie verlangd kan worden.

Elektronische handtekeningen zullen wel helpen daarbij.

host3000
19/01/05, 11:39
Origineel geplaatst door Pinocchi
Extra kosten rekenen voor factuur versturen per post lijkt me niet echt mogelijk. Natuurlijk wel mogelijk, maar ik denk niet dat je dan je klanten zult behouden. Het behoort tot een standaard dienstverlening om de factuur per post te krijgen. Dat behoort gewoon in de totale kosten en dus uur- of verkoopprijs meegenomen te zijn.

Jij verdient er aan als het per mail kan, maar je kunt de klant niet extra rekenen als ze het per post willen krijgen.

Je kunt de klant, zakelijk of niet, altijd de keus geven of hij/zij de factuur per post, mail of post en mail wil ontvangen, dan zit je altijd goed.

Met acceptgiros is het ook vaak zo, extra betalen als je geen gebruik maakt van automatische incasso.

Pinocchi
19/01/05, 11:53
automatische incasso is wat mij betreft ander verhaal. Daarmee zorg je ervoor dat een complete verhandeling komt te vervallen. Dat kan dus flinke kosten reductie realiseren.

Terwijl bij veel bedrijven volgens mij nog altijd de facturen eerst handmatig worden gemaakt en vervolgens dan eventueel per mail verzonden worden. Daarmee beperk je de handelingen dus slechts tot het printen en in de envellope doen.
Natuurlijk kun je ook de verzending per mail automatiseren en periodiek de facturen laten genereren en verzenden, dat doen we zelf ook. Maar vraag me af of dat in de discussies zoals hierboven veel gebeurd.

host3000
19/01/05, 12:07
Origineel geplaatst door Pinocchi
automatische incasso is wat mij betreft ander verhaal.

Het gaat om het principe. Er wordt gesteld dat de kosten van het verzenden van een faktuur per post gewoon meegenomen moeten worden in de bedrijfskosten:


Het behoort tot een standaard dienstverlening om de factuur per post te krijgen. Dat behoort gewoon in de totale kosten en dus uur- of verkoopprijs meegenomen te zijn.

Dat kan je ook met papieren post en elke andere willekeurige handeling doen (postzegel is ook kosten). Als je de besparing van het wegvallen van een acceptgiro kunt vertalen in een toeslag als iemand dat wel wil, kan dat ook met een papieren faktuur (als het tenminste niet verplicht zou zijn). Het is maar wat je de klanten aan keuze wil bieden. Maar dat is een heel ander verhaal.

Ik vind alleen niet, dat de hoogte van de besparing iets uitmaakt bij de discussie over het principe.

host3000
19/01/05, 12:11
Wat is ' standaard dienstverlening'? Dat maakt iedere ondernemer toch zelf uit? Ik vind telefonische bereikbaarheid een standaard dienst, maar er zijn er genoeg die daar heel anders over denken.

®on
19/01/05, 12:13
Origineel geplaatst door Pinocchi
Natuurlijk wel mogelijk, maar ik denk niet dat je dan je klanten zult behouden.
Op zich wel als je het verkoopt onder de noemer "extra korting indien factuur per email". Dan lijkt het alsof er niets extra's gerekend wordt voor een factuur per TPG post.

Maar persoonlijk maakt het mij niet uit hoe een klant zijn factuur wil. Per TPG post? Prima. Liever per email? Ook prima. Als je bedrijfsvoering al afhangt van die ene postzegel doe je mi. wel iets heel verkeerd.

Pinocchi
19/01/05, 12:15
Ok wat betreft dat het meer om het principe gaat heb je volledig gelijk en doet de hoogte van de besparing er minder toe.

Maar dan nog denk ik dat je eerder zou moeten spreken in korting als iemand per mail z'n factuur zou willen ontvangen, omdat je anders de plicht zou hebben om deze per post te versturen dan extra kosten voor een verplichting die je eigenlijk toch hebt.

Exsilia
19/01/05, 13:19
Origineel geplaatst door namreh

je kan toch altijd een regeling voorzien waarbij de klanten kunnen kiezen tussen e-mail en per post en wanneer ze kiezen voor facturen per post er 2€/jaar bijgeteld wordt als administratiekosten.

Ik vind het nogal krom dat ik moet betalen voor het ontvangen van een normale factuur. Bereken dan 16 cent per maand extra bij je dienst dan heb je die 2,- er ook uit, en komt in ieder geval op mij een stuk prettiger over.

Danger
26/01/05, 16:56
ik wou 2 jaar terug al beginnen met een eigen hosting bedrijfje..
ik wist zelf al snel genoeg dat het me niet zou lukken omdat ik geen verstand had van linux.. ik heb dus ongeveer een jaartje met linux en shh etc etc gewerkt en getrained tot ik het goed kon.
Nu heb ik dan ook al een tijdje mijn bedrijfje als hobby.
En ik moet zeggen.. linux gaat me goed af nu, en ik ben ook blij dat ik niet meteen 2 jaar terug was begonnen, dan was ik waarschijndelijk nu al geen hoster meer.
Als je ziet hoe ingewikkeld linux is dan snap je me wel.. maar ondertussen weet ik genoeg van linux etc etc

Xerious
26/01/05, 17:27
Mag ik dan even vragen waarom de site in je profiel Suspended is, en bovendien reseller?

WouterSp
26/01/05, 19:31
...en bovendien reseller?

LOL :D

Ja, zo kan ik het ook. Een control panel kan iedereen "beheren"... :p

EWS
26/01/05, 21:07
Origineel geplaatst door Danger
ik wou 2 jaar terug al beginnen met een eigen hosting bedrijfje..
ik wist zelf al snel genoeg dat het me niet zou lukken omdat ik geen verstand had van linux.. ik heb dus ongeveer een jaartje met linux en shh etc etc gewerkt en getrained tot ik het goed kon.
Nu heb ik dan ook al een tijdje mijn bedrijfje als hobby.
En ik moet zeggen.. linux gaat me goed af nu, en ik ben ook blij dat ik niet meteen 2 jaar terug was begonnen, dan was ik waarschijndelijk nu al geen hoster meer.
Als je ziet hoe ingewikkeld linux is dan snap je me wel.. maar ondertussen weet ik genoeg van linux etc etc

Lol, eerst vertellen hoe goed je bent met Linux en in je profiel je suspended reseller pakket zetten lol:p dat is het toppunt van slordigheid:D

Cybafish
26/01/05, 22:05
Origineel geplaatst door EWS


Lol, eerst vertellen hoe goed je bent met Linux en in je profiel je suspended reseller pakket zetten lol:p dat is het toppunt van slordigheid:D

Jouw domeinnaam staat niet eens op je eigen naam nu we toch aan het moddergooien zijn ;)

M.a.w. laten we niet collectief anderen gaan kraken.

EWS
26/01/05, 23:31
Ik heb in ieder geval wel een eigen server, dat zegt volgens mij al veel :). Ow, ik zie de opmerkingen al aankomen, dat zegt eigenlijk niks ik zal het zelf maar zeggen dat bespaart 50 posts modder gooien die uiteindelijk op een slotje gaan....

Over de domeinnaam, tsja ik weet het daar moet ik mee aan de slag:o

WouterSp
26/01/05, 23:34
Met geen eigen server (reseller) is ook niks mis (m.i.). Maar hij doet voorkomen alsof die wel een eigen server heeft. Want ook al heb je geen Linux kennis. Dan kan je rustig een hostingbedrijfje opstarten met een reselleraccount. Waarom die dan ook eerst Linux kennis heb opgedaan voordat die begon met resellen is mij een raadsel...

Danger
27/01/05, 11:38
Origineel geplaatst door Xerious
Mag ik dan even vragen waarom de site in je profiel Suspended is, en bovendien reseller?

Wij hosten zelf geen domeinen.. Het geld was overgemaakt en ik kreeg een email terug dat het geld binnen was gekomen.. en nu opeens zeggen ze "Wanneer komt het geld binnen" :S

3cghosting
04/02/05, 09:45
Ik begin zelf een zeer smal bedrijfje, om alleen maar de kosten van mijn server eruit te halen.

Zelf draai ik best veel websites, en dat kost geld, op deze manier kost het me niks

FransVanNispen
11/02/05, 17:20
Ik kan er niets aan doen, maar bij veel van deze topics rijst mij de vraag: "Hoe komen mensen zonder KvK inschrijving erbij zich een bedrijf te noemen?"

Een andere vraag die bij me opkomt, betreft de veelal studenten die er als bijverdienste een hosting bedrijfje op na houden. Wat gebeurt er met de klanten als de studie is afgerond? Ik mag toch hopen dat je dan geen bijbaantje meer nodig hebt.

EWS
11/02/05, 17:40
Voor velen (zoals mij) is het naast een leuke bijverdienste ook een hobbie.

Ik kan een deel van de server voor mezelf gebruiken, ik leer hoe ik om moet gaan met zakelijke klanten, hoe de belasting werkt, de KvK, en ik vind het gewoon leuk.

Daarnaast kan de ervaring die ik nu verkrijg later wel eens van pas komen.

Jacobs.T
20/02/05, 12:40
Achja snel starten, snel gedaan ermee :)

Een deftig webhosting bedrijf kost geld.

Denk al aan 5 aparte servers voor SQL, Mail, Apache, Backup en .NET.
Elke server natuurlijk uitgerust met 2 psu's en Raid 1 DUPLEX.

Natuurlijk ook een aparte telefoonlijn nemen (je kan je klanten natuurlijk niet altijd naar je dure GSM laten bellen tijdens de kantooruren).
Dan nog wat kantoorprullen zoals een fax, met logo bedrukt briefpapier, enveloppen en visitekaartjes.

Kan zo nog wel enkele zaken bedenken :)

EWS
20/02/05, 14:53
Achja snel starten, snel gedaan ermee

Waaop baseer je dat dan weer

Jacobs.T
20/02/05, 16:29
Origineel geplaatst door EWS


Waaop baseer je dat dan weer


Doel daarmee op mensen die zo plots even een bevlieging krijgen in de zin van "hey ik heb 100 euro en ik werk graag met computers. Wil geld verdienen dus zal maar ff snel een hosting bedrijfje oprichten"

Je gaat me niet zeggen dat dit fenomeen je niet bekend voorkomt :)

Elk bedrijf neemt veel tijd en voorbereiding in beslag.

stijnbol
20/02/05, 16:49
Origineel geplaatst door Jacobs.T
Achja snel starten, snel gedaan ermee :)

Een deftig webhosting bedrijf kost geld.

Denk al aan 5 aparte servers voor SQL, Mail, Apache, Backup en .NET.
Elke server natuurlijk uitgerust met 2 psu's en Raid 1 DUPLEX.

Natuurlijk ook een aparte telefoonlijn nemen (je kan je klanten natuurlijk niet altijd naar je dure GSM laten bellen tijdens de kantooruren).
Dan nog wat kantoorprullen zoals een fax, met logo bedrukt briefpapier, enveloppen en visitekaartjes.

Kan zo nog wel enkele zaken bedenken :)

Kan ook veel eenvoudiger en goedkoper hoor. Als je als beginner van start gaat, heb je zeker geen 5 servers nodig! Zelfs een groot en degelijk bedrijf gaat voor het verdelen van reselleraccounts geen toegang geven tot 5 verschillende servers. Dan gooi je toch ook al die services op 1 fysieke server?

Een telefoonaansluiting is maar een kleine kost als je bereikbaar wil zijn, en als pand kan je een kleine ruimte in je huis inrichten als kantoor. Briefpapier en visitekaartjes zijn maar kleine kosten hoor ;) En als je ze hebt opgebruikt, dan mag ik ook hopen dat je de nodige klanten eraan hebt overgehouden, dus dan heeft het opgebracht in plaats van gekost.

Kortom, ik denk dat je met een relatief klein bedrag een hostingbedrijf kan opstarten. Most dit nog teveel zijn kan je ook via een reselleraccount en met een GSM werken, maar dat is misschien iets minder professioneel ja. Hoewel, ... ik en mijn collega zitten ook vaak bij klanten, en kunnen dus geen vaste toestel opnemen. Dan kan je een antwoordapparaat krijgen, maar dat helpt je dan weer niet als klant, dat zou enkel een telefoontje extra betekenen.

EWS
20/02/05, 17:09
Ik heb geen grote bedragen nodig gehad om te beginnen, maar dat wil niet zeggen dat ik er niet serieus mee bezig ben maar dat heb ik al vaker verkondigd.

Zoals de Stijnbol verteld is het niet nodig om met geld te gaan smijten om te starten, en uiteindelijk brengen de investeringen hun geld weer op (als je het goed doet;) )

Jacobs.T
20/02/05, 17:30
Origineel geplaatst door stijnbol


Kan ook veel eenvoudiger en goedkoper hoor. Als je als beginner van start gaat, heb je zeker geen 5 servers nodig! Zelfs een groot en degelijk bedrijf gaat voor het verdelen van reselleraccounts geen toegang geven tot 5 verschillende servers. Dan gooi je toch ook al die services op 1 fysieke server?

Een telefoonaansluiting is maar een kleine kost als je bereikbaar wil zijn, en als pand kan je een kleine ruimte in je huis inrichten als kantoor. Briefpapier en visitekaartjes zijn maar kleine kosten hoor ;) En als je ze hebt opgebruikt, dan mag ik ook hopen dat je de nodige klanten eraan hebt overgehouden, dus dan heeft het opgebracht in plaats van gekost.

Kortom, ik denk dat je met een relatief klein bedrag een hostingbedrijf kan opstarten. Most dit nog teveel zijn kan je ook via een reselleraccount en met een GSM werken, maar dat is misschien iets minder professioneel ja. Hoewel, ... ik en mijn collega zitten ook vaak bij klanten, en kunnen dus geen vaste toestel opnemen. Dan kan je een antwoordapparaat krijgen, maar dat helpt je dan weer niet als klant, dat zou enkel een telefoontje extra betekenen.


Alle services op 1 bak?
Als 1 server neergaat, niet alle services :)
Trouwens visitekaartjes, briefpapier...
Voor een starter is dit niet vanzelfsprekend. Reken voor enveloppes, kaartjes en briefpapier maar op een bedrag van minstens 300 euro.
Voor starters is dit een bom geld. Zeker als ze nog moeten investeren in een server.

Trouwens, deftige infrastructuur kost geld.
Als ik kan kiezen tussen een bakje met SATA schijfjes van 400 euro of een volledig onafhankelijke infrastructuur weet ik het ook wel.

eMiz0r
20/02/05, 17:43
Alle services op 1 bak?
Als 1 server neergaat, niet alle services


Mag je mij het voordeel gaan uitleggen van alles delen over meerdere bakken. Een centrale MySQL server.. en wat als die crasht? Zit je complete klantenbestand zonder MySQL. Tot op 300 gebruikers is dat geen probleem, maar stel dat je duizenden klanten hebt ;) Dan staat je telefoon ook letterlijk roodgloeiend. Nee, fijn werken is dat!

EWS
20/02/05, 17:45
Je rekent wel erg veel voor enveloppen, kaartjes, etc. Ik maak ze zelf veel goedkoper. Omdat een starter nog niet veel klanten/contacten heeft zal hij niet zoveel kaartjes etc nodig hebben. Reken dus voor een starter maar gewoon 50 euro.

EDIT: Ik heb ook alles op 1 bak, behalve de backups die staan op een andere server. Er is inderdaad een kleine uptime verhoging door alles apart te doen, maar aan de andere kant als je PHP uitvalt heb je meestal aan je MySQL ook weinig meer. Het enige wat in mijn ogen rendabel is is om naast de backups ook de mail server apart te doen.

stijnbol
20/02/05, 20:15
Ach, voor de kleine beginners lijkt me 1 server voldoende, zodat ze met kleine investeringen kunnen starten. Als het zaakje inderdaad lekker gaat lopen, dan heb je toch meerdere pc's nodig, dus dan kan je fatsoenlijke servers aanschaffen, en je eerste goedkope bakje als werkstation gebruiken ;)

M-BahZ
20/02/05, 23:09
Origineel geplaatst door EWS
Je rekent wel erg veel voor enveloppen, kaartjes, etc. Ik maak ze zelf veel goedkoper. Omdat een starter nog niet veel klanten/contacten heeft zal hij niet zoveel kaartjes etc nodig hebben. Reken dus voor een starter maar gewoon 50 euro.

Visitekaartjes ?
Ohw ja, zoiets hebben wij ook wel.. onze signature onder de mail. ;)

Niet om het een of ander, maar visitekaartjes kan je natuurlijk schuiven onder de noemer marketing.
Dan is het maar vraag of visitekaartjes het beoogde succes opleveren.
Als je wat gaat netwerken op beursen en wat kaartjes uitdeelt kan je hier eventueel wel wat success mee boeken, maar met al je vrienden en bekenden een exemplaar te geven kom je natuurlijk niet veel verder.
Door op verjaardagen wat kaartjes uit te delen aan wat mensen zal ook niet altijd het beoogde resultaat leveren.

Aangezien visitekaartjes mijn inziens gewoon vallen onder marketing, kan je eventueel ook gewoon besluiten je marketing budget voor andere zaken te gebruiken.
Enkele voorbeeldjes zijn de ouderwetse snailmail mailing (alhoewel enkele partijen hier gelijk moord en brand schreeuwen als je hun benaderd;)) en anders kan je eventueel ook denken aan adverteren in vakbladen of sponsoring van lokale computer clubs of iets dergelijks.
Ander idee is natuurlijk om je gewoon bij de plaatselijke midenstandsvereniging aan te sluiten.. grote kans dat je daar nog wat klanten weg kunt pakken. ;)

In ieder geval vind ik visite kaartjes persoonlijk niet echt sterk als marketingmiddel. ;)

Edit: natuurlijk doen wij wel iets aan kaartjes.
Van die leuke handgeschreven kerstkaarten om het persoonlijke karakter van de onderneming maar te benadrukken.
(nadeel is wel als je met links schrijft en je hand niet zo vaag bijdraait als sommige linkshandigen doen, en dus overal met je hand overheen veegt;))
Overigens zijn de laatste kaartjes 3 week terug is aangekomen in de UK.
Ben ik ff blij dat ik een priority zegel heb gebruikt. ;)

XS-24
20/02/05, 23:56
Overigens zijn de laatste kaartjes 3 week terug is aangekomen in de UK.
Ben ik ff blij dat ik een priority zegel heb gebruikt.


:D

Jacobs.T
02/03/05, 13:28
We zijn ook bezig met een hosting service op poten te zetten.
De marges op hosting zijn vrij hoog maar zoals reeds vooraf vermeld is, de markt is verzadigd.
Desondanks heb ik er vrij veel vertrouwen in.

We zitten met onze housing bij Realroot in InterXion.
Servers zijn HP DL360 G3's met SCSI Raid en zijn full redundant.
Denk dat dit wel aardige prestaties zal opleveren.
Website wordt mooi in het userpanel plesk 7.5 reloaded geweven.

Denk dat als we goede service leveren we zeker wel ergens zullen geraken. Veel hosters zitten met Celly bakken met PATA. Doet zijn werk perfect maar eenmaal er een 10-tal downloads zijn begint de schijf toch wel te kreunen.
Het is niet enkel de service die het kaf van het koren scheidt. Denk dat de prestaties ook wel enigszins een rol spelen.
15K SCSI Raid geeft het gevoel alsof je lokaal zit te spelen met een website.
We zullen zien :)

Salvi
03/03/05, 22:01
Hoe dan ook, promotie is vaak essentieel in het wereldje van hosting om een gezonde groei te consolideren...

Hostmasters
16/03/05, 14:34
Wij zijn ook 'De ventjes tussen de 16 en 18' ;). Maar wij hebben een manager die naast zijn baan ons begeleid. Zo hebben wij naast de normale klanten ook een deel van de lokale bank kunnen benaderen (het gaat hier om een belegers groep) om van onze service gebruik te maken. Wij hebben het eerste halfjaar veel geinvesteerd. Maar het werpt nu zijn vruchten af.

Wij zijn nu bezig met het promoten van onze naam. We hebben nu 2 reclame blokken achter op een rally auto die het hele land doorgaat, opzich niks met webhosting te maken, maar het zorgt wel voor naambekendheid.

Voor de rest is webhosting slechts een onderdeel van onze onderneming. Zo organiseren wij ook Lan-Party's voor circa 300 Man, de volgende komt met Koningendag 2006 (3dagen hiervoor). Wij zijn denk ik één van de weinige starters die wel alles uitgezocht hebben, we hebben echt voor een jaar een planning van hoe wij ons willen ontwikkelen.

In Maart bestaan wij een jaar, en wij hebben gister een vergadering gehad en we zijn zeker van plan dit nog door te zetten.

Wij hebben niet schrikbarend veel klanten (100+). Maar het groeit aardig de laatste tijd. Wij bieden geen super stunt prijzen aan of iets dergelijks, maar bedrijven personelijk benaderen werkt wel. In het begin zien ze je binnenkomen en denken ze van, wat doet een 17 jarige jongen hier? Als je uitlegt waar je van bent, wat je wilt bereiken en je toont iniatief, dan geven ze je graag wat aandacht.

Echter de meeste startende webhosting ondernemingen beginnen en denken van, de klanten komen wel naar mij. Maar dat werkt niet, vooral niet in deze tijd. De mensen spreken je toch liever zelf dan via de mail.

M-BahZ
16/03/05, 14:43
Origineel geplaatst door Jacobs.T
Veel hosters zitten met Celly bakken met PATA. Doet zijn werk perfect maar eenmaal er een 10-tal downloads zijn begint de schijf toch wel te kreunen
Voor fileserving ben je praktisch geen CPU nodig hoor. ;)
En PATA is geen noemenswaardig probleem als er maar 1HD aan desbetreffende bus hangt, en met RAID 0 valt er ook nog wel wat te doen. ;)

Je bent een flinke jongen wil je dat laten kreunen. ;)

Voor de goede orde.. een doorsnee PATA HD voert per seconde meer door als de gemiddelde NIC. ;)

Mikey
16/03/05, 15:33
Origineel geplaatst door Jacobs.T
Denk dat als we goede service leveren we zeker wel ergens zullen geraken. Veel hosters zitten met Celly bakken met PATA. Doet zijn werk perfect maar eenmaal er een 10-tal downloads zijn begint de schijf toch wel te kreunen.
Het is niet enkel de service die het kaf van het koren scheidt. Denk dat de prestaties ook wel enigszins een rol spelen.
15K SCSI Raid geeft het gevoel alsof je lokaal zit te spelen met een website.

OMG, wie heeft jouw dit verkoop praatje aangepraat :|

Maare aangezien jij het idee hebt met je 15K schijven dat je lokaal zit, wil je het effect vast niet weten met een ramdisk :X :O

*hint ls -l /dev/ram* && dmesg | grep RAMDISK*

Sky IS
20/03/05, 17:16
Ik hoor hier dus verschillende mensen die niet zoveel goeds over beginners kunnen zeggen. Jammer is dat, want je bent het zelf ook geweest en toen kon je dus ook niet zoveel goed over jezelf zeggen. Moelijke tijden zijn dat dan geweest...

Ik ga binnenkort zelf ook beginnen. Ik denk hier al tijden overna en heb alle voor- en nadelen bedacht. Ik begin pas als ik alles voorelkaar heb (KvK, Belastingdienst, etc)

s.vossen
20/03/05, 18:12
@ Sky IS

Geboortedatum: 23-06-1989

Dan ben je 15, en is het toch echt aan te raden nog even te wachten!! Ook wil ik je op het hart drukken eerst je VWO af te maken, want het nu starten kan 2 dingen beteken. Of je bestaat over 3 maanden niet meer, of je zult het moeten combineren met Vwo-5/6 en dat zal beide niet ten goede komen.

(even wat research gedaan)

XBL
20/03/05, 22:24
@s.vossen: dan weet jij niet hoe VWO 5/6 is ;). Zeker VWO 5 (wat ik nu doe) is zeer gemakkelijk. Het is dan is ook meer gezellig even socializen en dan weer naar huis om daar snel een simpel verslagje in elkaar te timmeren, dan hard leren en enkel leven voor school.

Het is goed te combineren, mits je een vaak een computer bij de hand hebt (ik heb bijna elke les een computer bij de hand), een goede monitoring service hebt (smsje en dergelijke) en een goede deal hebt met je dedi aanbieder, lieftst met een (simpele) software sla (aan colo zou ik niet beginnen als je het werk parttime doet).

Jochem

s.vossen
20/03/05, 22:37
@ XBL: dat geldt misschien voor jouw, maar wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Er zijn genoeg mensen die keihard werken om hun VWO4/5/6 te halen. Verder zijn er ook genoeg die steeds verder afzakken VWO > Havo > VMBO. En dat zou zonde zijn.

Het is natuurlijk ieders eigen keus, maar ik ben er toch voorstander van eerst dat Diploma te halen en daarna een bedrijf te starten.

MikeN
20/03/05, 23:01
Ik zou er op het VWO (of ander middelbaar iets) ook niet aan beginnen. Probleem is dat wanneer er problemen zijn je geen tijd kan vrijmaken. Je moet nu eenmaal bepaalde lessen volgen en kan niet zomaar weglopen. Ook heb je imho wel andere dingen te doen.

Btw XBL, welke school zit je? :P

EWS
20/03/05, 23:06
Origineel geplaatst door MikeN
Ik zou er op het VWO (of ander middelbaar iets) ook niet aan beginnen. Probleem is dat wanneer er problemen zijn je geen tijd kan vrijmaken. Je moet nu eenmaal bepaalde lessen volgen en kan niet zomaar weglopen. Ook heb je imho wel andere dingen te doen.


Mja, in principe heb je gelijk maar er zijn uitzonderingen. Ik doe een middelbare technische opleiding (BOL4) en ik heb meer vrije tijd dan school onderhand. Tijd genoeg dus :)

MikeN
20/03/05, 23:15
Kan zijn, maar AFAIK is dat geen VMBO/MAVO/HAVO/VWO iets maar iets wat erná komt? Punt is dat op het moment dat er iets plat gaat of w/e je direct actie moet kunnen ondernemen, dát kun je niet altijd als je nog op het VWO e.d. zit.

Vane
20/03/05, 23:20
Origineel geplaatst door MikeN
kunnen ondernemen, dát kun je niet altijd als je nog op het VWO e.d. zit.

Gewoon weg lopen? :p

MikeN
20/03/05, 23:23
Origineel geplaatst door Vane


Gewoon weg lopen? :p
Je kan het proberen, maar of je werk na zo'n geintje een paar keer geflikt te hebben nog samengaat met je school valt te bezien :P

AlexanderOnline
22/03/05, 16:29
Aangezien er nog genoeg mensen hosting willen (vereniging, persoonlijk, clan etc etc) is de markt nog niet echt verzadigd, maar de keuze is gewoon groot.
Waarom we begonnen zijn? Omdat het leuk is! Ik vind het erg leuk om een bedrijf te draaien in deze branche. En het argument dat er te veel concurrentie is, ach, dan worde we gewoon zelf die concurrentie ;)


Wat ik me dan regelmatig afvraag... Kunnen providers die hosting bieden voor 50 cent per maand overleven als ze bovenstaande dingen wel nodig hebben (en ze dus groter zijn)... Een fatsoenlijke laserprinter en fax is heel wat keer 50 cent.

Zit wat in, maar wij bieden ook andere diensten aan, waar je ook inkomsten uit kanhalen.
Maar voor een webhost bedrijfje is tot nu toe een kantoor niet echt nodig.



@ XBL: dat geldt misschien voor jouw, maar wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Er zijn genoeg mensen die keihard werken om hun VWO4/5/6 te halen. Verder zijn er ook genoeg die steeds verder afzakken VWO > Havo > VMBO. En dat zou zonde zijn.

Het is natuurlijk ieders eigen keus, maar ik ben er toch voorstander van eerst dat Diploma te halen en daarna een bedrijf te starten.
Het is best goed te combineren, maar ik zit op 4vwo en moet veel meer doen dan XBL, dat verschilt erg per school.
En van een bedrijf draaien leer je veel meer dan al die lesuurtjes bij elkaar :D

Hum4ngus
26/04/05, 19:45
Voorbeeld van mij en een vriend:
wij zijn allebij ICT studenten en hebben allebij een kleine server thuis staan op een thuis netwerk. we hosten voor onszelf allerlij dingen (zoals: teamspeak, ventrilo, game servers enz...). het is bijv heel erg leuk om een server te maken en daar je vrienden op te laten spelen. er word ons ook steeds meer gevraagd of we servers voor mensen willen hosten, tuurlijk willen we dat doen maar dat kan gewoon niet met onze connectie, en daarom zijn we bezig een server samen te stellen, en die na de zomer vakantie te plaatsen in een datacenter. we willen vooral webspace gaan verhuren en een aantal game servers. het gaat ons niet om de winst maar om er wat van op te steken en omdat het gewoon leuk is om te doen.

Genesisfm
20/05/05, 01:59
Ik denk dat je tegenwoordig met een totaal plaatje moet komen wil je er goed van rond kunnen komen.

Je moet webhosting zien als: mayo bij de friet ;)

Kortom niet alleen webhosting.
Denk aan combinatie pakketen.
Mensen die dus een website hebben met daarnaast bijv. audiostreaming of gamehosting.
Dan kun je meteen 2 vliegen in een klap vangen.
Het mooist zou zijn als je dan ook meteen ADSL / Kabel aan kan bieden :)

En wie weet komen er straks nog meer toepassingen voor internet waarbij je zaken extra kunt aanbieden.
Denk aan software / site om in huis zaken aan te sturen.

Ik denk zelf dat ik hier ideeien zat voor heb!
Maar eerst eens zelf kijken wat ik kan verwezelijken ;)

Kosty
03/08/07, 02:20
Mijn eerste host is 1 jaar bezig en heeft 48 klanten, en alleen door zyn starters actie !

Als dat geen goede rede om het ook te doen, weet ik het ook niet meer...

stijnbol
03/08/07, 07:16
48 klanten wil niet zeggen dat hij er iets aan verdient hoor. Als het over een budget-hoster gaat die aan 1euro per maand zijn paketjes verkoopt, is dat amper genoeg om een budget-colo te betalen. Dan spreken we nog niet van de andere kosten en uiteindelijk van winst.

groenleer
03/08/07, 07:43
Mijn eerste host is 1 jaar bezig en heeft 48 klanten, en alleen door zyn starters actie !

Als dat geen goede rede om het ook te doen, weet ik het ook niet meer...

Anders kick je even een topic dat gestart werd in 2004 en dood bloedde in 2005 omhoog.
Verdorrie, dat is meer dan 2 jaar oud!