PDA

Bekijk Volledige Versie : Welke Linux raden jullie aan?



Glenn Davidson
14/12/04, 16:07
Hallo,

ik heb een ensim control panel licentie, maar nu vraag ik me af welke OS ik er het beste op kan zetten? wie spreekt uit eigen ervaring?

Triloxigen
14/12/04, 16:10
Kies hetgene waarmee je het beste overweg kan?

neographikal
14/12/04, 16:29
Origineel geplaatst door Triloxigen
Kies hetgene waarmee je het beste overweg kan?

Hmmjah, toch heb ik *persoonlijk* liever een slackware of een debian install draaien op mijn server dan bv. een gentoo. Maar dat zijn deels persoonlijke overwegingen. Ik zou zeggen: lees eens wat de sterke punten zijn van de specifieke distro's en maak op basis daarvan je keuze. Fedora bv is voornamelijk bedoeld als een easy to use desktopdistro, terwijl slackware en mindere mate debian toch wat meer overlaten aan de user zelf en dus wat moeilijker zijn.

Dennis
14/12/04, 16:37
Met Ensim heb ik weinig ervaring. (Alleen nog met 3.1 enzo)

Wellicht kun je CentOS 3.3 overwegen. Deze heb ik ook geinstalleerd op mijn nieuwste server en bevalt zeer goed.

Fedora Core 1 beviel mij ook goed. Fedora Core 2 een stuk minder, beetje buggy. FC3 geen ervaring mee, maar ik vermijd tegenwoordig bij voorkeur Fedora omdat ik het niets vind dat ik nog FC1 servers heb en dat mensen updates uitbrengen voor FC7 en FC8 enzo terwijl FC1 nog maar 2,5 jaar oud is.

Vinden jullie RH9 nu 100% onveilig? Kan niet meer op nieuwe servers? Of ook niet meer op huidige servers?

FreeBSD hoor ik ook superpositieve dingen over. Is wel wat anders/moeilijker dan Fedora, Debian, Red Hat, Suse, e.d.

neographikal
14/12/04, 16:49
Origineel geplaatst door DennisCitus
Met Ensim heb ik weinig ervaring. (Alleen nog met 3.1 enzo)

Wellicht kun je CentOS 3.3 overwegen. Deze heb ik ook geinstalleerd op mijn nieuwste server en bevalt zeer goed.

Fedora Core 1 beviel mij ook goed. Fedora Core 2 een stuk minder, beetje buggy. FC3 geen ervaring mee, maar ik vermijd tegenwoordig bij voorkeur Fedora omdat ik het niets vind dat ik nog FC1 servers heb en dat mensen updates uitbrengen voor FC7 en FC8 enzo terwijl FC1 nog maar 2,5 jaar oud is.

Vinden jullie RH9 nu 100% onveilig? Kan niet meer op nieuwe servers? Of ook niet meer op huidige servers?

FreeBSD hoor ik ook superpositieve dingen over. Is wel wat anders/moeilijker dan Fedora, Debian, Red Hat, Suse, e.d.

Redhat 9 = onveilig, of je moet alles met de hand gaan patchen wat er aan software in de distro zit.

Wat mij persoonlijk heel goed bevalt is slackware icm swaret. Soort apt-get voor slackware zeg maar. De reden dat ik het fijner vind dan Debian is dat ik Slackware gewend ben, weer die gewenning he.... :D

Voor wat betreft FreeBSD vs Linux: gebruik datgene wat je het prettigst vind. De één vind Linux prettiger werken, de ander FreeBSD.

mihosnet
14/12/04, 18:20
Origineel geplaatst door Glenn Davidson
Hallo,

ik heb een ensim control panel licentie, maar nu vraag ik me af welke OS ik er het beste op kan zetten? wie spreekt uit eigen ervaring?

"Q. What Operating System (OS) version does Ensim Pro for Linux require?

A. Ensim Pro for Linux versions 3.7 and up run on either the Fedora Linux (Core 1) or Red Hat Enterprise Linux (ES 03)."

Dan zal ik voor Redhat Enterprise Linux gaan. Ben je verzekerd van een langere lifetime en updates.

Dennis
14/12/04, 18:35
Valt me flink tegen van Ensim, dat ze alleen dat OS ondersteunen.

Overigens is CentOS 3.3 een gratis-versie van Red Hat Enterprise Linux, ik ben nog niet achter de voordelen van RHE gekomen :)

Ensim zal waarschijnlijk ook gewoon op CentOS werken dus.

mihosnet
14/12/04, 18:41
Ja lijkt me ook. Als je die licentie al hebt, is dat natuurlijk het proberen waard.

Dennis
14/12/04, 18:43
Origineel geplaatst door mihosnet
Ja lijkt me ook. Als je die licentie al hebt, is dat natuurlijk het proberen waard. CentOS is een gratis operating system die maakt gebruik van de source-rpm's die Red Hat steeds verplicht moet uitbrengen voor zijn Enterprise Server.

Mikey
14/12/04, 20:12
Origineel geplaatst door DennisCitus
CentOS is een gratis operating system die maakt gebruik van de source-rpm's die Red Hat steeds verplicht moet uitbrengen voor zijn Enterprise Server.

Ja maar vreemd dat deze alleen te verkuigen zijn als je toegang hebt tot de erreta, ben benieuwd hoe lang ze het volhouden om ze dan gewoon te blijven "kopieren ?"

wv-
14/12/04, 20:17
Toen ik vandaag mijn mails opende en weer 2 onopgeloste beveiligingslekken zag voor de linux kernel 2.4 en 2.6 dan dacht ik toch... ach, waarom geen [free|open]bsd ;)

mihosnet
14/12/04, 21:16
Origineel geplaatst door DennisCitus
CentOS is een gratis operating system die maakt gebruik van de source-rpm's die Red Hat steeds verplicht moet uitbrengen voor zijn Enterprise Server.

Ik had het over de Ensim licentie ;).

Kurtje
14/12/04, 21:31
Ieder zijn mening, ik vind FreeBSD enorm rot en Debian heerlijk.

killerguy
14/12/04, 21:49
Ik zou je fedora core 1 aanraden, werkt geweldig :)

Vane
14/12/04, 21:53
Het werkt ook op CentOS maar je moet wel een aantal dingen aanpassen als ik me niet vergis. Zoek anders op het Ensim forum daar staat het duidelijk uitgelegd. Ik zelf zou voor Redhat Enterprise gaan.

Redevelopment
15/12/04, 02:38
Origineel geplaatst door killerguy
Ik zou je fedora core 1 aanraden, werkt geweldig :)

Op een desktop systeem misschien, maar op een server... ?

Glenn Davidson
15/12/04, 22:11
Origineel geplaatst door mihosnet
Ja lijkt me ook. Als je die licentie al hebt, is dat natuurlijk het proberen waard. Jah we hebben een licentie al binnen

Michel2k
16/12/04, 20:28
Origineel geplaatst door neographikal


Wat mij persoonlijk heel goed bevalt is slackware icm swaret. Soort apt-get voor slackware zeg maar. De reden dat ik het fijner vind dan Debian is dat ik Slackware gewend ben, weer die gewenning he.... :D


Ha! die kende ik nog niet. Ik ben ook vanaf het begin dat ik met linux werk met slackware bezig. Ik zal deze is effe instaleren! Thnx!