PDA

Bekijk Volledige Versie : Concurrenten die actief bezig je zwart te maken



ErikOnline
10/12/04, 22:18
De laatste tijd krijgen wij van verschillende kanten te horen dat één van onze concurrenten ons actief zwart aan het maken is. Voorbeelden:

1- op verschillende fora berichten plaatsen onder zijn eigen naam waarin hij ons direct afkraakt
2- op verschillende fora en gastenboeken onder fake namen berichten plaatsen waarin wij worden afgekraakt (met als inhoud dat hij klant bij ons is), vervolgens is die persoon als de kippen erbij om onder eigen naam de zaak nog wat aan te sterken
3- in emails aan potentiele klanten ons afkraken

Punt 1&2 zijn op publieke plaatsen te vinden, punt 3 kwamen we achter toen een klant ons mailde of het verhaal klopte, wat hij dus had gehoord van die concurrent.

Wat doen jullie hiermee? Want het ziet er niet naar uit dat deze hobby-concurrent stopt met zijn zwartmakerij.
Voor alle duidelijkheid: de naam ga ik niet noemen, hij zit echter wel op WHT.

Het kan btw ook anders, en met sommige concurrenten hebben wij dan ook prima communicatie.

olafb
10/12/04, 22:23
Tja, een veel voorkomend probleem. Echter is er weinig aan te doen. Het is wel ontzettend vervelend als mensen jouw, of je bedrijf in een kwaad daglicht stellen. Maar wat is de oplossing?

ErikOnline
10/12/04, 22:31
Origineel geplaatst door olafb
Maar wat is de oplossing? Dat vraag ik juist hier :)
Is dit misschien wat: op een publieke plek een stukje tekst plaatsen waarin wij met de vermelding van de naam vragen of die studentjes ermee willen ophouden, inclusief vermelding van de URLs waar de flames te vinden zijn

NextIT
10/12/04, 22:39
Als het echt serieus is, kun je dit laster noemen, en dat is strafbaar. In dat geval kun je ermee naar de politie. Zeker als er door de concurrent zaken genoemd worden die aantoonbaar onjuist zijn.

ErikOnline
10/12/04, 22:41
Origineel geplaatst door NextIT
Als het echt serieus is, kun je dit laster noemen, en dat is strafbaar. In dat geval kun je ermee naar de politie. Zeker als er door de concurrent zaken genoemd worden die aantoonbaar onjuist zijn. Daar waren we ook al over aan het denken, maar als eerste stap leek het ons voor die andere partij beter om iets minder extreems te kiezen.

MaffeMuis
10/12/04, 22:44
De partij bellen/e-mailen of faxen en vragen wat hun probleem is?

veenman
10/12/04, 22:46
Behalve een aanklacht indienen zou je ook aan een civielrechtelijke procedure kunnen denken, de politie en het openbaar ministerie hebben het (helaas) veel te druk om zich op dit soort zaken te richten.

Daarom zou ik als je juridische actie wil ondernemen een civielrechtelijke procedure starten waarin je ten eerste eist dat de laster campagne wordt gestopt en daarnaast een schadenvergoeding eist voor geleden schade.

Echter kosten rechtzaken veel geld dus zint voor gij begint!

AlfaHosting
10/12/04, 23:25
Persoonlijk denk ik dat je best via je advokaat een aangetekend schrijven stuurt naar die partij en daar duidelijk maakt welke stappen je van plan bent te nemen als de 'lastercampagne' niet stopt.

Reinier v Eeden
11/12/04, 01:40
Heb hier ook veel ervaringen mee.
Retentie recht van toepassing en klanten maken je direct zwart dat ze hun server niet terugkrijgen.

Ook partijen die bij je hebben gezeten "zogenaamd".
Schandalig dat dit soort partijen in de markt hangen..

AlfaHosting
11/12/04, 08:34
We hebben ook wel eens aan de hand gehad dat we 1 klant moesten afsluiten wegens ernstige overtredingen op de algemene voorwaarden. Zijn reaktie was toen dat die samen met zijn vrienden ons ging 'zwart' maken op allerhande forums en het is heel moeilijk je daar tegen te verdedigen. Het jammere is dan dat sommige 'collega's' daar dan gebruik van willen maken om even te helpen een concurrent in een slecht daglicht te zetten om alzo misschien een klantje meer te hebben.

In ons geval hielp toen een telefoontje naar de betrokken personen en hun ouders. In het andere geval hadden we een advokaat ingeschakeld.

Ahead-IT
11/12/04, 10:11
Ik heb dat ook ooit eens gehad, het beste wat je kunt doen is even bellen naar die persoon. Meestal voelt hij zich dan pas direct aangesproken, E-mail en forums etc. komen niet zo hard aan. Dat is en blijft gewoon een tekstje.

Verder kunnen we hier in België ook niet al te veel doen, ons rechtsysteem is véél te traag.

ErikOnline
11/12/04, 10:45
Origineel geplaatst door Reinier v Eeden
Ook partijen die bij je hebben gezeten "zogenaamd".
Schandalig dat dit soort partijen in de markt hangen.. Wat doe jij ertegen? Want kan me voorstellen dat na een tijd de druppel komt die de emmer doet overlopen...

Kurtje
11/12/04, 10:58
Origineel geplaatst door ErikOnline
Wat doe jij ertegen? Want kan me voorstellen dat na een tijd de druppel komt die de emmer doet overlopen...

Wij hebben ook problemen met 2 concurrenten vergelijkbaar met jouw bovenstaande.

Toch denk ik altijd maar, ze maken zichzelf zwart in plaats van ons. Het staat zó ongelovelijk slecht als je in mails naar klanten verteld hoe slecht de concurrentie is (marketing les; #1).

Ik houd me er zo min mogelijk mee bezig.

Sander-
11/12/04, 12:01
Origineel geplaatst door Kurtje


Wij hebben ook problemen met 2 concurrenten vergelijkbaar met jouw bovenstaande.

Toch denk ik altijd maar, ze maken zichzelf zwart in plaats van ons. Het staat zó ongelovelijk slecht als je in mails naar klanten verteld hoe slecht de concurrentie is (marketing les; #1).

Ik houd me er zo min mogelijk mee bezig.

Tja, 1 van mijn concurrenten is ook tegelijk een vriend en in sommige gevallen partner en opdrachtgever, maar ik ken ook gevallen van hostingbedrijven die er alles aan doen om hun concurrenten af te kraken, maar vervolgens ZELF de diensten van de concurrent die ze zo slecht vinden (budgethosting in dit geval) ook gauw op te gaan zetten, en dat op dezelfde servers waar ze anderen dik laten dokken... Beetje jammer dat soort mensen.

Reinier v Eeden
11/12/04, 12:32
Je kunt niks doen tegen deze mensen, wat Ahead-IT zegt even bellen. Deze aktie hebben wij 2 maal ondernomen en bij beide keren is er wel iets over op een forum geplaatst.

Dan is de persoon die je zwartmaakt ineens "bedreigd".
Ik zou echt niet weten wat hiertegen te doen, enige wat ik weet is dat het potentiele klanten kost. Ze durven niet de overstap naar je te maken door de verhalen.

groeten
reinier

Kurtje
11/12/04, 12:43
Origineel geplaatst door Reinier v Eeden
Je kunt niks doen tegen deze mensen, wat Ahead-IT zegt even bellen. Deze aktie hebben wij 2 maal ondernomen en bij beide keren is er wel iets over op een forum geplaatst.

Dan is de persoon die je zwartmaakt ineens "bedreigd".
Ik zou echt niet weten wat hiertegen te doen, enige wat ik weet is dat het potentiele klanten kost. Ze durven niet de overstap naar je te maken door de verhalen.

groeten
reinier

Ik denk dat het wel meevalt, alleen de jeugd laat zich dit soort dingen aanpraten. In de zakelijke markt val je direct af als je concurrentie zwartmaakt.

Cybafish
11/12/04, 12:55
Aangifte doen van smaad of laster, pas nog ervaring mee gehad.


Art. 262 uit het wetboek van strafrecht:
Hij die het misdrijf van smaad of smaadschrift pleegt, wetende dat het te last gelegde feit in strijd met de waarheid is, wordt, als schuldig aan laster, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

en


Art. 261 uit wetboek van strafrecht:
1. Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
2. Indien dit geschiedt door middel van geschriften of afbeeldingen, verspreid, openlijk tentoongesteld of aangeslagen, of door geschriften waarvan de inhoud openlijk ten gehore wordt gebracht, wordt de dader, als schuldig aan smaadschrift, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Laster is het beledigen van personen op basis van leugens, daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen verschillende vormen van laster. (schrift/verbaal)

Smaad is het beledigen van personen op basis van (enkele) niet te weerleggen feiten, waarbij alle fatsoensnormen voorbij gelopen worden. Hierbij wordt wel onderscheid gemaakt tussen verbale smaad en schriftsmaad.

Xerious
11/12/04, 14:42
Ik denk idd dat aangifte de beste oplossing is. Misschien kunnen jullie dan een overeenkomst bereiken en evt een kleine vergoeding. Een brief van de Politie doet vaak wonderen :)

Cybafish
11/12/04, 15:52
Rectificatie eisen uiteraard.

®on
11/12/04, 16:35
Origineel geplaatst door Kurtje
Ik houd me er zo min mogelijk mee bezig.
Mwoah, moet je het zelf ook niet doen lijkt me:
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=435148#post435148
Zowel budgetwebhosting als Web4uhosting krijgen daar even een subtiele douw van je. :rolleyes:

Dennis
11/12/04, 16:49
Bellen is zeker de beste oplossing, en volgens mij ook zo'n beetje de enige.

Je kunt verder aangifte doen, wat weinig effect zal hebben. En zelf een advocaat inschakelen, maar dat laatste gaat minimaal €500 en misschien zelfs €1500,- kosten.
(Ben zelf ook ooit van plan iemand aan te klagen hiervoor)

Kurtje
11/12/04, 16:54
Origineel geplaatst door headout

Mwoah, moet je het zelf ook niet doen lijkt me:
http://www.webhostingtalk.nl/showthread.php?s=&postid=435148#post435148
Zowel budgetwebhosting als Web4uhosting krijgen daar even een subtiele douw van je. :rolleyes:

Web4u niet, heb ik geen problemen mee hoor. Ik zei alleen dat hij daar eens moest kijken omdat er daar veel ex klanten van web4uhosting zitten.

En ja, ik vind de site misleidend.. ik zeg niet dat ze slécht zijn? Ik vind het wazig en/of misleiding.

®on
11/12/04, 18:21
Prima Kurt, ik weet genoeg ;)

Je weet dat bijv. een Budgetwebhosting zich mogelijk hiermee door een concurrent in een kwaad daglicht gezet voelt? En daarmee dus actief zwart gemaakt wordt? Niet echt netjes moet ik zeggen. Pot---> ketel verhaal ;)

Idem voor web4uhosting, met uitspraken als deze:

Origineel geplaatst door Kurtje
Ik heb ook van meerdere mensen gehoord dat ze onbereikbaar zijn.. hij is de eerste niet.
Roddel niveau. "Ik heb gehoord dat...."

Sander-
11/12/04, 18:39
Origineel geplaatst door headout
Prima Kurt, ik weet genoeg ;)

Je weet dat bijv. een Budgetwebhosting zich mogelijk hiermee door een concurrent in een kwaad daglicht gezet voelt? En daarmee dus actief zwart gemaakt wordt? Niet echt netjes moet ik zeggen. Pot---> ketel verhaal ;)

Idem voor web4uhosting, met uitspraken als deze:

Roddel niveau. "Ik heb gehoord dat...."


Altijd jammer dat mensne de boodschapper gaan aanvallen.

Hij mag toch ook zijn mening geven ondanks dat hij een bedrijf achter zich heeft?

®on
11/12/04, 18:46
Origineel geplaatst door WE-Create!
Hij mag toch ook zijn mening geven ondanks dat hij een bedrijf achter zich heeft?
Leuk dat je je vriendje bijvalt. ;)

Ik wijs hem alleen op het feit dat hij zich zelf ook schuldig maakt aan hetgeen waar dit topic om draait. Mogelijk niet in de mate waar de TS last van heeft.

Kurtje
11/12/04, 19:10
Origineel geplaatst door headout

Leuk dat je je vriendje bijvalt. ;)

Ik wijs hem alleen op het feit dat hij zich zelf ook schuldig maakt aan hetgeen waar dit topic om draait. Mogelijk niet in de mate waar de TS last van heeft.

Ik was me er niet van bewust dat we zo aan het muggenziften waren. Ik had ook vertgedrukt kunne neerzetten dat web4uhosting een rot host was, maar dat is niet zo. Ik heb inderdaad gehoord dat ze vaker platlagen, gek is het niet aangezien ze laatst een verhuizing hadden. Negatief is het dus ook niet. Zo hoorde ik het van WeCreate o.a.?

Beetje jammer dat het zo moet gaan hoor..

Cybafish
11/12/04, 19:13
Heren, nog modder nodig?

Kurtje
11/12/04, 19:29
Origineel geplaatst door Cybafish
Heren, nog modder nodig?

Nuh ;) niets persoonlijks ;)

Anestheologist
12/12/04, 03:15
Mondje houden als mensen over een bedrijf vragen stellen ;) (zeker als je zelf een bedrijf bent met dezelfde diensten)
Zo zie je maar alles wat je zegt kan tegen je gebruikt worden.

Maar voor de TS als je al tot bellen overgegaan bent, schiet er eigenlijk niet veel meer over jammer genoeg. Leuke aangetekende brief om te beginnen en daarin dreigen met verdere stappen ?

Sander-
12/12/04, 11:35
Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik als bedrijf volgens jou NIET mijn mening mag geven over een andere host (in dit geval w4u/wesowe/neostrada en hoe ze nog meer heten), omdat ik een bedrijf ben? In dit geval is het zelfs nog zo dat op het forum wmcity.nl er HEEL veel gezeik over geweest is, zoals kurtje ook aangeeft. Dan mag je toch rustig zeggen van ik heb gehoord dat? Als je bronnen maar betrouwbaar zijn toch?

Want als je zo door gaat redeneren zou je de hele nieuwe reclamewetgeving ondermijnen, namelijk dat je indirect je concurrent mag afkraken in reclame...

TSG-Hans
12/12/04, 11:49
Origineel geplaatst door WE-Create!
Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik als bedrijf volgens jou NIET mijn mening mag geven over een andere host (in dit geval w4u/wesowe/neostrada en hoe ze nog meer heten), omdat ik een bedrijf ben? In dit geval is het zelfs nog zo dat op het forum wmcity.nl er HEEL veel gezeik over geweest is, zoals kurtje ook aangeeft. Dan mag je toch rustig zeggen van ik heb gehoord dat? Als je bronnen maar betrouwbaar zijn toch?

Want als je zo door gaat redeneren zou je de hele nieuwe reclamewetgeving ondermijnen, namelijk dat je indirect je concurrent mag afkraken in reclame...

1. Heb jij zelf enige persoonlijke ervaring met dat bedrijf? NEE
2. Weet jij of die verhalen geen twee kanten hebben? NEE

Kortom, "bronnen en betrouwbaar" is onzin.

Sander-
12/12/04, 13:36
Origineel geplaatst door STABLE


1. Heb jij zelf enige persoonlijke ervaring met dat bedrijf? NEE
2. Weet jij of die verhalen geen twee kanten hebben? NEE

Kortom, "bronnen en betrouwbaar" is onzin.

Hahahahahah, toevallig heb ik dus heel veel ervaringen daarmee... Zoals ook al eerder gezegd.

2: Die verhalen werden in topics uitgevochten waarin w4u regelmatiog ook een reactie gaf. Dat zijn dus die 2 kanten.

Ga dus niet zeggen dat ik onzin verkoop als je niet eens weet hoe de situatie in mekaar steekt.

Kurtje
12/12/04, 14:56
1. Heb jij zelf enige persoonlijke ervaring met dat bedrijf? NEE
Hij was, of is nog, klant bij het bedrijf dus heeft genoeg recht van spreken.

Web4uhosting was ook op wmcity actief, ze waren de sponser. Na vele problemen met wmcity (qua uptime) stroomde er enorm veel berichten over web4u over het forum. Ook het bedrijf was actief daar, een goede bron dus

RobbertC
12/12/04, 15:00
Gesloten want:
- topicstarter ondertussen geband (cloontje van geband persoon)
- flamegedrag