PDA

Bekijk Volledige Versie : Eenmanszaak Webhosting



wimmaz
10/12/04, 17:12
Ik ben sinds vorig jaar zelfstandig bezig met webdesign. Omdat ik een klein aantal klanten heb en dus ook kleine inkomsten, ben ik vrijgesteld van BTW te rekenen aan klanten. (in Belgie artikel 57 denk ik). Nu wens ik de hosting ervan ook zelf in handen te nemen omdat ik een heel aantal klanten kan overnemen van een ander bedrijf.
Ik heb technisch niet zoveel problemen, maar wel ivm de btw regeling enzo.

Als ik investering doe in een server, dan moet ik de BTW betalen als ikhet goed heb? Maar ik kan hem terugtrekken van de btw die ik moet betalen? Klopt nog? Maar wat nu als ik geen btw doorreken aan mijn klanten doordat ik een kleine onderneming ben? Daar zit ik beetje mee in de shit.

Moet ik eigelijk een journaal/grootboek bijhouden. Ik heb alleen een mapje met inkomende en uitgaande fakturen. Op mijn belastingaangifte vil ik telkens het verschil tussen inkomsten en uitgiften in. Maar is dit wel de juiste methode. Investeringen moeten die niet worden afgeschreven over enkele jaren? Mijn investering dit jaar was een laptop. En ik wens nog een server aan te kopen dit jaar.

bedankt alvast

mguilmot
10/12/04, 17:40
Voor een volledige boekhouding (journaal/grootboek) moet je toch redelijk wat omzet genereren, dit zal normaal gezien niet in het begin zijn.

Juiste bedragen moet je toch wel online (of desnoods bij een boekhouder?) kunnen vinden volgens mij.

In jouw geval lijkt het mij toch wel handig om een boekhouder onder de arm te nemen, die gaat je de juiste informatie kunnen doorgeven, en ervoor zorgen dat je 100% in orde bent met al die zaken.

Ace
10/12/04, 17:46
Intressante vraag, weet niemand mss hier een goed website voor? Waar hier over de juiste uitleg te vinden is ?

Samuel
10/12/04, 18:35
Beste

Als eenpersoonszaak dient U enkel een vereenvoudige boekhouding te voeren:

U Houdt Idd zoals U zelf zegt uitgaande en inkomende facturen bij