PDA

Bekijk Volledige Versie : Eenmanszaak Webhosting



wimmaz
10/12/04, 17:12
Ik ben sinds vorig jaar zelfstandig bezig met webdesign. Omdat ik een klein aantal klanten heb en dus ook kleine inkomsten, ben ik vrijgesteld van BTW te rekenen aan klanten. (in Belgie artikel 57 denk ik). Nu wens ik de hosting ervan ook zelf in handen te nemen omdat ik een heel aantal klanten kan overnemen van een ander bedrijf.
Ik heb technisch niet zoveel problemen, maar wel ivm de btw regeling enzo.

Als ik investering doe in een server, dan moet ik de BTW betalen als ikhet goed heb? Maar ik kan hem terugtrekken van de btw die ik moet betalen? Klopt nog? Maar wat nu als ik geen btw doorreken aan mijn klanten doordat ik een kleine onderneming ben? Daar zit ik beetje mee in de shit.

Moet ik eigelijk een journaal/grootboek bijhouden. Ik heb alleen een mapje met inkomende en uitgaande fakturen. Op mijn belastingaangifte vil ik telkens het verschil tussen inkomsten en uitgiften in. Maar is dit wel de juiste methode. Investeringen moeten die niet worden afgeschreven over enkele jaren? Mijn investering dit jaar was een laptop. En ik wens nog een server aan te kopen dit jaar.

bedankt alvast

mguilmot
10/12/04, 17:40
Voor een volledige boekhouding (journaal/grootboek) moet je toch redelijk wat omzet genereren, dit zal normaal gezien niet in het begin zijn.

Juiste bedragen moet je toch wel online (of desnoods bij een boekhouder?) kunnen vinden volgens mij.

In jouw geval lijkt het mij toch wel handig om een boekhouder onder de arm te nemen, die gaat je de juiste informatie kunnen doorgeven, en ervoor zorgen dat je 100% in orde bent met al die zaken.

Ace
10/12/04, 17:46
Intressante vraag, weet niemand mss hier een goed website voor? Waar hier over de juiste uitleg te vinden is ?

Samuel
10/12/04, 18:35
Beste

Als eenpersoonszaak dient U enkel een vereenvoudige boekhouding te voeren:

U Houdt Idd zoals U zelf zegt uitgaande en inkomende facturen bij

U steekt ze binnen bij de boekhouder na 3 maand, die ze in dagboeken steekt en de te betalen ( of terug te vorderen ) btw berekend. BTW van investeringen trekt U uiteraard terug.

Op het einde van het jaar wordt een Resultaat gemaakt ( GROOTBOEK ) waar alle investeringen worden afgeschreven en dergelijke meer , Winst of verlies wordt bij een eenpersoonszaak doorgerekend op DE PRIVE BELASTINGSBRIEF

U kunt uiteraard ook zelf Dagboeken bij houden, dit kan in het begin ook zeer simpel.

Gewoon Excell Sheet met volgende KOLOMMEN

Bij verkoopdagboek:
-----------------------
Nummer
Datum
Klant
Tot Factuur
Bedrag 6%
Bedrag 21%
CN
TB BTW
TB CRED

Bij aankoopdagboek:
------------------------
NR
datum
Leverancier
Totaal
Prive
Creditnota
Handelsgoed
Kosten
Investering
BTW Cred
Aftrekbare BTW
Niet aftrekbare BTW

Dat bespaard je boekhouder wat werk en jou wat centjes... nu volgens belgische wetgeving is het ook beslist zobiso boekhouder te nemen ... en deze kan je hier alle informatie over verschaffen

Tot slot, als je zelf je dagboeken bijhoud kon je bij de boekhouder voor €50-€100 per kwartaal aan kosten toe. Niet overdreven dus.

wimmaz
10/12/04, 20:22
Maar ik moet dus geen BTW doorrekeningen aan klanten omdat ik gebruik maken van vrijstellingsregel voor kleine ondernemingen. Maar kan ik dan wel de BTW terugvorderen op de door mij gemaakte investeringen?

mguilmot
10/12/04, 20:34
Nee, bij die vrijstellingsregel moet je geen BTW aanrekenen, maar mag je de betaalde BTW ook niet terugvorderen.

Samuel
10/12/04, 23:11
Origineel geplaatst door wimmaz
Maar ik moet dus geen BTW doorrekeningen aan klanten omdat ik gebruik maken van vrijstellingsregel voor kleine ondernemingen. Maar kan ik dan wel de BTW terugvorderen op de door mij gemaakte investeringen?

Als je geen btw rekend kan je ook niet terugvorderen uiteraard, zo vrijgevig is de staat nu ook weer niet

wimmaz
11/12/04, 12:30
Nee natuurlijk niet. Maar het ging niet over de btw van diensten/producten. Natuurlijk kan ik die niet terugvorderen als ik die niet betaal. Het ging over BTW op investeringsgoederen die ik aankoop!!

Samuel
11/12/04, 12:39
Origineel geplaatst door wimmaz
Nee natuurlijk niet. Maar het ging niet over de btw van diensten/producten. Natuurlijk kan ik die niet terugvorderen als ik die niet betaal. Het ging over BTW op investeringsgoederen die ik aankoop!!

Je kan zobiso geen BTW terugvorderen als je vrijgesteld bent van BTW ... vermits je dit privelege als krijgt dat je geen btw moet rekenen, kan je ook niet verwachten dat je de BTW van je investeringen kan gaan terugvorderen.

Anestheologist
12/12/04, 02:23
Je kan hier uiteraard een mouw aan passen, om geen BTW te betalen. Doe aankopen in EU landen (andere dan oorsprong) dan hoef je geen BTW te betalen. Bv als je een server aankoopt in Nederland hoef je er geen 19% BTW op te betalen. Makkelijk toch in jouw geval.

Samuel
12/12/04, 10:42
Origineel geplaatst door Anestheologist
Je kan hier uiteraard een mouw aan passen, om geen BTW te betalen. Doe aankopen in EU landen (andere dan oorsprong) dan hoef je geen BTW te betalen. Bv als je een server aankoopt in Nederland hoef je er geen 19% BTW op te betalen. Makkelijk toch in jouw geval.

Neen! Hiervoor moet je een geldig btw nummer kunnen opgeven in het buitenland, en als je geen btw moet rekenen wordt je ook geen btw nummer opgegeven naar mijn weten, enkel een HRI Nummer.

WelleKe
12/12/04, 19:36
Je kan hier uiteraard een mouw aan passen, om geen BTW te betalen. Doe aankopen in EU landen (andere dan oorsprong) dan hoef je geen BTW te betalen. Bv als je een server aankoopt in Nederland hoef je er geen 19% BTW op te betalen. Makkelijk toch in jouw geval.

Je moet geen zaken door elkaar gaan halen he ;) Zoals Samuel al zegt is dit alleen van toepassing als je zelf een BTW nummer hebt. En hoewel je dan bij een aankoop in het buitenland (ander EU land) niet direct BTW hoeft af te dragen, blijf je wel BTW plichting en moet je deze BTW wel in de boekhouding opnemen.

Om een voorbeeld aan te halen die waarschijnlijk velen hier zullen hebben; Google Adwords. De factuur komt -als ik het goed heb- uit Ierland en hier zit geen BTW op. Ik vrees dat velen echter vergeten in hun boekhouding op te nemen dat deze BTW verlegd is. Concreet betekent het het dat je zelf verantwoordelijk bent voor de afdracht van die BTW. Dit moet je aangeven op het belastingformulier. Maar ik denk dat heel wat mensen dat hier vergeten. Komt er een controle dan zul je dus dat bedrag ineens moeten betalen, over alle jaren dat je dat niet hebt gedaan. En als je elke maand enkele honderden euro's verstookt aan advertenties dan loopt het BTW bedrag ook al aardig op. Houd dit dus in de gaten!

Samuel
12/12/04, 19:40
Origineel geplaatst door WelleKe


Je moet geen zaken door elkaar gaan halen he ;) Zoals Samuel al zegt is dit alleen van toepassing als je zelf een BTW nummer hebt. En hoewel je dan bij een aankoop in het buitenland (ander EU land) niet direct BTW hoeft af te dragen, blijf je wel BTW plichting en moet je deze BTW wel in de boekhouding opnemen.

Om een voorbeeld aan te halen die waarschijnlijk velen hier zullen hebben; Google Adwords. De factuur komt -als ik het goed heb- uit Ierland en hier zit geen BTW op. Ik vrees dat velen echter vergeten in hun boekhouding op te nemen dat deze BTW verlegd is. Concreet betekent het het dat je zelf verantwoordelijk bent voor de afdracht van die BTW. Dit moet je aangeven op het belastingformulier. Maar ik denk dat heel wat mensen dat hier vergeten. Komt er een controle dan zul je dus dat bedrag ineens moeten betalen, over alle jaren dat je dat niet hebt gedaan. En als je elke maand enkele honderden euro's verstookt aan advertenties dan loopt het BTW bedrag ook al aardig op. Houd dit dus in de gaten!

Klopt als een busje, je aangifte heeft een vak, intracommunautaire uitgaven ... wat hiervoor bestemd is, vul dat even fout in, en komt de controle erop uit, ga je een mooi bedragje mogen betalen :)

Lijkt me het beste gewoon alles in handen van een boekhouder te laten. Ok, het kost je mss €100 per kwartaal, maar kan je op termijn veel geld uitsparen.

wv-
13/12/04, 00:08
Origineel geplaatst door Samuel

Lijkt me het beste gewoon alles in handen van een boekhouder te laten. Ok, het kost je mss €100 per kwartaal, maar kan je op termijn veel geld uitsparen.

100 eur per kwartaal ? Goedkope boekhouder heb jij :)
Het is eerder 50 voor de kleine en 200-300 voor grotere.

Anestheologist
13/12/04, 00:57
Ik had een BTW-nummer als ik begon als zelfstandige (toen vrijgesteld van BTW). Als je nu een ondernemingsnummer aanvraagt is dat nummer je BTW-nummer en ondernemingsnummer. Dus waarom zou de TS daar dan geen gebruik kunnen van maken ? Of heb ik het helemaal mis ? :)

wv-
13/12/04, 01:20
Origineel geplaatst door Anestheologist
Ik had een BTW-nummer als ik begon als zelfstandige (toen vrijgesteld van BTW). Als je nu een ondernemingsnummer aanvraagt is dat nummer je BTW-nummer en ondernemingsnummer. Dus waarom zou de TS daar dan geen gebruik kunnen van maken ? Of heb ik het helemaal mis ? :)

Je hebt het helemaal mis, dat BTW nummer is alleen geldig in belgie en kan niet gebruikt worden in het buitenland.

Het is simpel, ga je voor de forfaitaire regeling, dan moet je geen BTW aangifte doen, maar nog wel een klantenlisting indienen. Je kan geen BTW aftrekken en ook geen BTW terugvorderen. Op elke factuur moet ook vermeld staan "kleine onderneming - vrijgesteld van BTW". Voor meer informatie kan je een brochure krijgen bij jouw BTW kantoor of kan je vinden op http://mineco.fgov.be

Persoonlijk zou ik deze regeling afraden, omdat het eigenlijk voorzien is voor de hele kleine bedrijfjes. In het begin, wanneer je weinig inkomsten hebt, zal je toch amper of geen schulden aan de BTW hebben.

wimmaz
13/12/04, 01:32
Momenteel maak ik nog gebruik van deze regel... Per kwartaal kan ik hem opzeggen, dus geen probleem.
Maar kan ik nu BTW terugvorderen als ik een server aankoop in Nederland? Of moet ik de BTW gewoon niet betalen?

mvg

wv-
13/12/04, 02:00
Origineel geplaatst door wimmaz
Momenteel maak ik nog gebruik van deze regel... Per kwartaal kan ik hem opzeggen, dus geen probleem.
Maar kan ik nu BTW terugvorderen als ik een server aankoop in Nederland? Of moet ik de BTW gewoon niet betalen?

mvg

Zoals je als particulier een server zou aankopen: je moet de BTW wel betalen en kan die niet terug vorderen

Samuel
13/12/04, 08:27
Origineel geplaatst door wv-


100 eur per kwartaal ? Goedkope boekhouder heb jij :)
Het is eerder 50 voor de kleine en 200-300 voor grotere.

Ik sprak dus over een kleine boekhouding zoals de TP vroeg

Maar dat was een ruwe schatting , hangt er ook af in hoevere mate je de boekhouding zelf bijhoud.

Samuel
13/12/04, 08:30
Origineel geplaatst door wimmaz
Momenteel maak ik nog gebruik van deze regel... Per kwartaal kan ik hem opzeggen, dus geen probleem.
Maar kan ik nu BTW terugvorderen als ik een server aankoop in Nederland? Of moet ik de BTW gewoon niet betalen?

mvg

Gaat simpelweg niet, vermits je geen recht hebt op een terugvordering.

Je betaalt geen btw, dus je wordt eigenlijk gewoon beschouwd als particulier die in bijberoep in zeer kleine mate aan verkoop doet en dit alleen moet verekenen in zijn personenbelasting.

WelleKe
13/12/04, 09:01
Hij kan nog altijd vrijgesteld worden, maar de vraag is of je dat ook echt wilt. Een vrijstelling is alleen voordelig als het verschil tussen te betalen BTW (door verkoop en in ander EU land ingekochte goederen) en reeds afgedragen BTW (door inkopen) uitslaat naar een nog te betalen bedrag.

In Nederland is er ook nog de Kleine Ondernemers Regeling. Dat betekent dat zelfs wanneer je BTW plichtig bent je toch geen uiteindelijke betaling hoeft te doen. Of je moet betalen hangt af van het verschil tussen te betalen BTW (door verkoop en in ander EU land ingekochte goederen) en reeds afgedragen BTW (door inkopen). Tot circa 1.800 euro mag je dat verschil houden.

Maar het feit blijft dat je over het in het buitenland gekochte diensten/goederen zelf BTW moet afdragen en dit dus bij te betalen BTW moet optellen.

Wanneer je echt investeringen gaat doen (de BTW van de laptop boek je in 1 jaar) dan kan het veel handiger zijn om WEL BTW plichtig te zijn, aangezien je dan zelfs geld terug kan krijgen. (en dat kan gebeuren doordat je meer BTW hebt betaald door inkopen dan binnengehaald door verkoop). Zeker wanneer er in België ook zoiets als de Kleine Ondernemers Regeling bestaat loop je geen enkel risico.

En wanneer je eenmaal BTW moet gaan betalen dan is dat eigenlijk ook alleen maar beter. Want hoe meer je moet betalen hoe waarschijnlijker de kans dat je winst ook groter is ;)

wimmaz
13/12/04, 12:29
OK bedankt. Dit was een zeer nuttig antwoord. Ik ga die regel opheffen, want ik heb alles nagekeken en kan beter gewoon BTW doorrekenen aan mijn klanten. Zeker als ik zoals volgend jaar, enkele investeringen ga doen.

Mathieu
13/12/04, 19:23
Mooi werk! :)