PDA

Bekijk Volledige Versie : Samenstellen 2U AMD databaseserver



BartVB
09/12/04, 18:07
Ik heb op het moment een luxe probleem, moet namelijk voor de belasting nog wat geld opbrassen voor het einde van het jaar ;) Nu draai ik een redelijk groot paarden forum (http://www.bokt.nl/) die wel wat meer capaciteit kan gebruiken. Zie b.v.:

http://status.bokt.nl/

Op het moment zijn er drie servers, caffeine (Athlon XP 2000+, 1.5GB, IDE RAID 1) is de database server. Daarnaast nog twee diskless Celeron 1800's met 512MB die aan een NFS server (momenteel oxygen voor de data/PHP files en een andere bak voor de rest van de files) hangen maar eigenlijk alles vanaf een ramdisk draaien. De webservers draaien alleen Bokt.nl, de database server doet (tijdelijk) ook http://area51.phpbb.com/ maar die site wil ik zo snel mogelijk verhuisd hebben naar een andere machine.

Eigenlijk wil ik van die NFS bakken af aangezien dat niet super stabiel/snel draait. Ook zijn de celerons bagger instabiel zoals je ook op de grafieken kunt zien.

Ik heb zitten kijken naar een nieuwe superduper database server op basis van een dual Opteron met SCSI Raid 5 maar dat ligt wat boven mijn budget. 4000 euro voor 1 server is niet echt realistisch op het moment, de omzet van de site rechtvaardigd dat bij lange na niet.

Zit daarom te denken aan een Athlon 64 met een sloot geheugen en een fatsoenlijke SATA Raid 5 controller en 64 bit linux (eerst uitzoeken of dat al een beetje stabiel draait samen met MySQL) als database server. De oude database server kan dan als extra webserver ingezet worden en kan dan ook de statische content doen (dat wordt nu afgehandeld door oxygen). De huidige Athlon heeft niet echt veel problemen met de huidige load, de grootste bottleneck zijn de webservers. Ook gaan we binnenkort over naar phpBB 2.2 welke een stuk liever is voor zowel de webservers als de database server. Een dual Opteron is dus erg leuk maar dikke overkill. IMO is het verstandiger daar nog wat mee te wachten.

Het grote probleem is dat er in NL enorm veel shops zijn met bergen onderdelen en informatie mbt het bouwen van desktop systemen maar server spullen zijn bijna nergens (goed) te krijgen. Ik kan wel wat vinden maar bijna overal zie je Xeons in 19" kasten zitten en heeeeeeel af en toe (dual) Opterons. Het lijkt er dus op dat ik zelf iets samen zal moeten stellen.

Op dit moment hebben we een verzameling Antec 2U kasten hangen, redelijk standaard, zitten ook vrij standaard componenten in wat _zeer_ handig is als er eens iets stuk gaat, je kan dan gewoon naar de lokale PC boer lopen en een nieuw MB/proc/whatever kopen.

Maar goed. Ik ben een redelijke noob op het gebied van servers bouwen. Iemand met hints en tips? Do's and Don'ts?

Wat concrete vragen:

Aanraders voor RAID controllers?
Moederbord met PCI-X of PCIe nodig voor RAID controller? Zijn die te krijgen voor Athlon 64?
Merken kasten die je zeker wel/niet moet kopen?
Merken moederborden waar je van af moet blijven?
Niet zelf rommelen en ergens een kant en klaar systeem kopen? Zo ja, waar?


Alvast enorm bedankt voor de hulp! :)

Clanhost
09/12/04, 18:44
Kleine opmerking van mijn kant. Ik weet dat dual Opteron machines vrij prijzig zijn maar vraag eens een offerte aan bij www.melrow.nl je zult aangenaam verrast zijn qua prijs voor bijvoorbeeld een dual AMD Opteron systeem. Verder denk ik dat je beter af bent door voor Opteron te kiezen i.p.v. Athlon 64. Ten eerste omdat er simpelweg niet zulke goede server moederborden zijn voor Athlon 64, voor server doeleinden is immers de Opteron op de markt gebracht. Ten tweede, je kunt eerst ook een single Opteron systeem kopen (gewoon dual moederbord). En later een CPU bijprikken. Gewoon alvast een SMP kernel compilen en klaarzetten en / of direct draaien maakt niet zoveel uit.

Ik heb inmiddels twee dual AMD Opteron systemen gekocht bij Melrow en ze bevallen me zeer goed, de derde zal binnen nu en twee week worden besteld. Melrow maakt gebruik van Chenbro behuizingen, 1U behuizing voor dual Opteron systeem is geen enkel probleem, deze koelen zelf beter dan exact hetzelfde systeem in een 2U Chenbro behuiziging. Verder krijg je bij Melrow een Tyan K8S Pro als moederbord geleverd en voor geheugen maken ze gebruik van registerd geheugen van Infineon (ECC). Voor een dual Opteron (244) systeem met twee keer WD raptor 36 GB ben je rond de 1800 ~ 1900 euro kwijt (exclusief BTW). Maar zoals ik al zei je kunt er eerst 1 proc inzetten en later eentje bijprikken.

Wij hebben vooralsnog alleen ervaring met Gentoo Linux. Installatie gaat zeer gemakkelijk, alle hardware wordt herkend. Een Gentoo stage 1 installatie gaat ook vrij snel gezien de kracht van de Opteron. Helaas heb ik geen ervaring met MySQL onder Gentoo Linux 64-bit. Misschien iemand anders hier?

i3d
09/12/04, 18:48
Origineel geplaatst door clanhost
Kleine opmerking van mijn kant. Ik weet dat dual Opteron machines vrij prijzig zijn maar vraag eens een offerte aan bij www.melrow.nl je zult aangenaam verrast zijn qua prijs voor bijvoorbeeld een dual AMD Opteron systeem.
Werken die mensen bij Melrow wel? Heb namelijk al enkele malen een prijs quote gevraagd, krijg nooit antwoord van ze. Of bel jij ze oid?

Clanhost
09/12/04, 18:56
Origineel geplaatst door i3d
Werken die mensen bij Melrow wel? Heb namelijk al enkele malen een prijs quote gevraagd, krijg nooit antwoord van ze. Of bel jij ze oid?

Ja ik bel ze altijd even. Communicatie gaat niet altijd goed bij ze, moet ik je gelijk in geven. Heb ook paar gehad dat ze zouden terugbellen / e-mailen en dan gaat er iets niet goed. Maar de servers die ik toen nu bij ze heb besteld worden netjes afgewerkt en nog nooit problemen mee gehad. En hun Opteron systemen zijn erg goedkoop vergeleken met andere aanbieders.

BartVB
09/12/04, 20:11
Even het lijstje uit het Melrow formulier:

Chenbro RM21500 = 500 euro
Mainboard = 500 euro
Opteron 242 = 250 euro
4x1GB Registered = 4x250 euro
5xWD Raptor 37GB = 5x100 euro
3ware Escalade 9500S MI-8 = 500 euro

Totaal: 3250 euro :\

Daar valt nog wel op te besparen door een desktop mainboard te pakken (-250 euro) en ik bedacht me tijdens het koken dat ik de RAID controller ook kan droppen. Dan wordt het gewoon een RAID10 software RAID met 4 Raptors (-600 euro). Het totaal komt dan op 2650 euro. Al wat meer richting budget op zich en ook nog redelijk klaar voor de toekomst (evt uitbreiden met extra opteron, extra geheugen, extra disks en hardware RAID). Hmm...

Clanhost
09/12/04, 20:56
Mja, dan geef je zoveel geld uit en dan ga je bespraken op het moederbord??? Sorry maar dat is niet erg slim om te doen tbh. En als je zoveel geheugen erin wilt plus RAID setup dan gaat het wel wat duurder uitvallen idd. Je kunt eventueel van de RAID functionaliteit gebruik maken van de default SATA controller.

Wido
09/12/04, 21:07
bedenk wel, software raid (ob mobo's) is lang niet zo betrouwbaar als de 3Ware.

i3d
09/12/04, 21:14
Origineel geplaatst door Wido
bedenk wel, software raid (ob mobo's) is lang niet zo betrouwbaar als de 3Ware. En lang niet zo snel :)

BartVB
09/12/04, 21:58
Ik heb flinke trauma's overgehouden aan onboard software Raid (Promise spul enzo). Als ik voor de software oplossing ga dan wordt het gewoon Linux RAID.

i3d: Als je zo'n stellige uitspraak doet dan zou het leuk zijn als je dat ook kan onderbouwen met benchmarks :) Ik zie niet echt in waarom een simpele stripe+mirror (veel) langzamer zou moeten zijn?

Ander punt is dat het met niet boeit of hardware RAID 3% sneller is. Op het moment draait de database server vrij aardig met 2x200GB WD IDE diskjes met Linux RAID1. Ok, de disks zijn wel de grote bottleneck bij tijd en wijle maar dat komt voor een fink deel ook door het gebrek aan geheugen en omdat die WDs nou niet bepaald snelheidsmonsters zijn :) Maar goed, zonder RAID0 draait dat ook al redelijk. Overstappen op striping kan bij die server alleen maar verbetering geven, al helemaal in combi met een paar raptors die ook nog TCQ ondersteunen. Voor de paar procent snelheidswinst heb ik (nog) geen 500 euro over iig :) IMO wordt zo'n hardware RAID ding pas interessant als er ook een battery pack aanhangt zodat alles ook bij een crash netjes weggeschreven wordt, maar dan ben je voor 500 euro nog niet klaar :D

Anyway. Als ik hier kijk:
http://www.storagereview.com/articles/200406/20040625TCQ_1.html
Zie ik weinig verschil tussen hardware RAID (AcceleRAID 170) en software RAID (Promise SATA150TX4).

neographikal
09/12/04, 23:27
Software stripe / mirror maakt weinig uit, raid 5 echter wel.

En wat loopt iedereen toch te roepen dat 3ware o zo snel is... Die dingen hebben amper cache en zijn daardoor vaak 20% trager dan een vergelijkbare LSI of Areca.

i3d
10/12/04, 00:09
Origineel geplaatst door BartVB

i3d: Als je zo'n stellige uitspraak doet dan zou het leuk zijn als je dat ook kan onderbouwen met benchmarks :) Ik zie niet echt in waarom een simpele stripe+mirror (veel) langzamer zou moeten zijn?
Waar denk je dat software RAID zijn bewerkingen uitvoert? ;)
Juist, gaat van je CPU af :)

BartVB
10/12/04, 00:12
Klopt, maar je CPU moet sowieso alles al naar je controller sturen, hij doet dus al een redelijk deel van het werk. Het enige dat daar bij komt bij software raid is bepalen naar welke disk een IO request gestuurd moet worden. Bij striping/mirroring is dit niet bepaald rocket science aangezien er _heel_ snel uit te rekenen is op welke disk iets staat of moet komen staan. Maar ik word graag overtuigd van mijn ongelijk hoor ;)

neographikal
10/12/04, 09:43
Origineel geplaatst door i3d
Waar denk je dat software RAID zijn bewerkingen uitvoert? ;)
Juist, gaat van je CPU af :)

Ik ben het voor een groot gedeelte met Bart eens dat de belasting wel mee zal vallen in het geval van RAID0/1. RAID5 en consorten zijn echter wél zeer cpuintensief, daarbij is een hardware controller feitelijk onmisbaar.

BartVB
10/12/04, 13:29
Offerte van Melrow is binnen en zit wel wat boven mijn schatting maar nog steeds redelijk interessant.

Blijft een hoop geld maar je krijgt er wel een leuk systeem voor. Vraag me alleen af hoeveel sneller zo'n 1.6Ghz Opteron is tov van m'n huidige Athlon 2000XP. Maar weer eens op zoek naar wat benchmarks dus :D

neographikal
10/12/04, 19:33
Origineel geplaatst door BartVB
Offerte van Melrow is binnen en zit wel wat boven mijn schatting maar nog steeds redelijk interessant.

Blijft een hoop geld maar je krijgt er wel een leuk systeem voor. Vraag me alleen af hoeveel sneller zo'n 1.6Ghz Opteron is tov van m'n huidige Athlon 2000XP. Maar weer eens op zoek naar wat benchmarks dus :D

Je kan eens even op tweakers.net rondneuzen, Femme heeft ook een dual 240 staan. Misschien dat je wat terug kan vinden van zijn posts :)

Jon
17/12/04, 14:32
Wij zijn ook overgegaan op Appro's van Melrow: web draait op een dual Opteron 242 met 1GB ram en 2 SATA schijfjes in (software) RAID 1, database wordt geserveerd door een dual Xeon 2.4 met 4GB ram en 4 SCSI schijven in (hardware) RAID 10. Ervaringen met Melrow zijn uitstekend.