PDA

Bekijk Volledige Versie : Gratis servers gedachte gang !!



trendhoper
09/12/04, 10:30
Hallo

Ik loop al een tijdje met de gedachten om geintereseerden een gratis server te laten gebruiken.
(Server bijvoorbeeld 2 tot 3Ghz met 512Mb 80Gb HD)

Webmasters die een website beheren van meer dan 10.000 bezoekers per dag komen hiervoor in aanmerking.
Hierop moet ik dan een advertentie mogen plaatsen.
Andere kleine websites (<100 bezoekers p/d) mag de webmaster dan gratis hosten.


Vraag 1
Zou hiervoor belangstelling zijn ?

Vraag 2
Hoe zou ik bij kunnen houden dat de webmaster daatwerkelijk mijn advertentie plaatst.

Graag een reactie

dsigning
09/12/04, 10:44
Ik denk dat hier best veel vraag naar zal zijn echter zal je je zelf af moeten vragen of dit je genoeg op gaat leveren. Of de advertentie geplaatst is kan je bijhouden met een advertisement programma kan je zo aan het aantal vieuws zien. Als je op hotscripts zoekt staan er ook programma's waarin in de top van elke pagina altijd jouw advertentie staat.

trendhoper
09/12/04, 10:52
Heb adverterders genoeg dus dat is niet het probleem.

Maar de controle lijkt me meer en probleem.

trendhoper
09/12/04, 22:41
Nog even verdere uitleg.

Ik wil enkele servers beschikbaar stellen :

Processor: Intel PIV 2,4gHZ
Geheugen: 512MB DDR/400
Harddisk: 160GB
Dataverkeer: 50 GigaByte
IP Adressen: 3
OS naar keuze Linux of FreeBSD
PLesk of ander management systeem

Hiervoor moet je dan aan de volgende voorwaarden voldoen :

Een website hebben met > 10.000 bezoekers per dag
Website moet bestaan uit content dat voor een groot publiek is mag wereldwijd.
1 Banner plaatsten op de top van de pagina.

Server is geheel door jou te beheren.
Je mag er ook andere (kleine < 500 bezoekers p/d) websites op hosten
zonder deze banner.

Het kost je dus niets.

Graag reacties hierop.

Kurtje
09/12/04, 22:46
Dataverkeer: 50 GigaByte.. en dan 10.000 bezoekers per dag..

Het idee lijkt me wel aardig, zijn alleen weinig mensen met een website van 10.000 unieke views per dag denk ik.

beetje . raar?

trendhoper
09/12/04, 23:14
Zal zo ongeveer de verhouding zijn denk ik
50Gb = 10.000 bezoekers.
Maar ik heb er geen probleem mee als het hoger is.

Er is ruimte om te onderhandelen.

10.000 bezoekers een probleem, denk dat er meer websites zijn die dat halen dan je denkt.

Maar ik hoop ook niet dat startpagina.nl naar dit aanbod vraagt ;-)

Xerious
09/12/04, 23:45
Het enige probleem is, zulk soort probeerzeltjes trekken vooral grootverbruikers aan, en op die kleinere sites zal je wel de nodige downloadsites krijgen. Dan red je het met 50 gig per maand echt niet. De gemiddelde pakketten bevatten 5 gig dataverkeer en er zijn genoeg sites die dat opslokken.

trendhoper
10/12/04, 00:04
Dat ligt een beetje aan de webmaster zelf.
Als er webmasters op af komen dit als idee hebben, zou dat jammer zijn.

Ik hou natuurlijk dataverkeer erg in de gaten.

Ga een rack vol stoppen met servers en zal hier enkele Mbit's gaan verbruiken.

Waar van een server meer verbruikt dan de ander dit zal een gemiddelde moet zijn.

Ahead-IT
10/12/04, 00:11
Ik heb vroeger nog een community opgestart dat uiteindelijk meer als 2000 leden had. (Counter-stats)

Het principe was vrij simpel: iedereen kon een gameserver tijdelijk lenen voor een war op te spelen.

Wat zo moeilijk was: de controle. Dat liep uit de hand met mijn servers, je weet niet met wie je handelt dus het is een zeer moeilijke zaak.

Je kan ook niet constant de content gaan checken op elke site, dataverkeer, ftp accounts, ... . Lijkt me veel te veel werk!

trendhoper
10/12/04, 00:22
Dat is ook mijn grootste vraag maar gelukkig is het geen open community.

Ik selecteer zelf mijn klanten en dat zijn er maar een 10 tot 40 (als het goed loopt)

Mooiegames
10/12/04, 20:07
automatisch via een footer b.v.

volgens mij kan je dat instellen op een server
zoals een freehiost het doet zeg maar


p.s. ik wil startpagina wel hosten hoor 'WINK'

Kurtje
10/12/04, 20:38
Origineel geplaatst door Mooiegames
automatisch via een footer b.v.

volgens mij kan je dat instellen op een server
zoals een freehiost het doet zeg maar


p.s. ik wil startpagina wel hosten hoor 'WINK'

Layout Footer in de .htaccess files. Kan inderdaad..

Ik zie er wel nut in, als je hulp nodig hebt.. gil maar een keer, lijkt me wel grappig.

TSG-Hans
10/12/04, 20:51
Er zijn twee Apache modules:

mod_layout en mod_injection.

webbed
10/12/04, 23:35
Het idee is wel leuk, maar denk je niet dat pagina's die meer dan 10000 unieke bezoekers op een dag hebben zelf reclame op hun pagina kunnen zetten en met de verdienste wel 20 servers per maand kunnen betalen?

Ik heb zelf een pagina met 5000 unieke bezoekers per dag en met de reclame op de pagina verdien ik genoeg om 10 servers per maand van te betalen. Dan ga ik natuurlijk niet mijn kostbare banner ruimte weggeven om één server te krijgen...

Ik ben dus benieuwd of het je lukt om daadwerkelijk pagina's met zoveel bezoekers te vinden die een banner van iemand anders willen plaatsen.

blaaat
10/12/04, 23:49
Origineel geplaatst door webbed
Het idee is wel leuk, maar denk je niet dat pagina's die meer dan 10000 unieke bezoekers op een dag hebben zelf reclame op hun pagina kunnen zetten en met de verdienste wel 20 servers per maand kunnen betalen?

Ik heb zelf een pagina met 5000 unieke bezoekers per dag en met de reclame op de pagina verdien ik genoeg om 10 servers per maand van te betalen. Dan ga ik natuurlijk niet mijn kostbare banner ruimte weggeven om één server te krijgen...

Ik ben dus benieuwd of het je lukt om daadwerkelijk pagina's met zoveel bezoekers te vinden die een banner van iemand anders willen plaatsen.

offtopic: waar? heb ook een site met 6000 uniek per dag en wil dat ook wel, momenteel clicksor er op staan verdient ca: $50/maand, het moet wel int sites ondersteunen :)

trendhoper
11/12/04, 00:09
Ik weet dat het voor sommige toch een kunstje is om adverteerders te kunnen vinden.
Met deze oplossing zijn ze daar mooi vanaf.
En al wat ze dan nog aan adverteerders vinden is puur winst.

Alle andere opties met mod apache is geen echte oplossing omdat de webmaster de server zelf mag beheren.
En dus al deze opties kan manipuleren.

blaaat
11/12/04, 00:34
Origineel geplaatst door trendhoper
Ik weet dat het voor sommige toch een kunstje is om adverteerders te kunnen vinden.
Met deze oplossing zijn ze daar mooi vanaf.
En al wat ze dan nog aan adverteerders vinden is puur winst.

Alle andere opties met mod apache is geen echte oplossing omdat de webmaster de server zelf mag beheren.
En dus al deze opties kan manipuleren.

goed idee, ik wil er wel 1 :)
heb hellaas iets minder dan 10.000 bezoekers
(5000-6000) :) en gebruik iets meer als 50gb, ong 90 gb nu, en groeid snel!. lol :) jmmr :D

Sander-
11/12/04, 00:42
Je kan toch op een andere server een heel makkelijk cronnetje laten draaien wat elk uur checked of er een bepaalde code in de bron van de html zit?

en dan kijk je af en toe zelf ook nog ff en dan weet je het zeker.


Zoiezo toch ook een contractje maken.

blaaat
11/12/04, 07:41
denk je dat iemand met 10.000 bezoekers per dag het risico wil lopen dat zijn site onderuit gehaald wordt? nee toch

Smoved.nl
11/12/04, 10:47
Hmm interessant, wij zijn nog op zoek naar een goedkope nieuwe server voor een site van ons (15.000 - 20.000 uniek per dag).

Is het een probleem als de server bij onze huidige hoster komt te hangen? Daar hebben we namelijk een aardig beetje meer dataverkeer (500Gb / maand, en dat hebben we nodig ook).

Kurtje
11/12/04, 11:01
Origineel geplaatst door Smoved.nl
Hmm interessant, wij zijn nog op zoek naar een goedkope nieuwe server voor een site van ons (15.000 - 20.000 uniek per dag).

Is het een probleem als de server bij onze huidige hoster komt te hangen? Daar hebben we namelijk een aardig beetje meer dataverkeer (500Gb / maand, en dat hebben we nodig ook).

Pff, je bent zelf hoster..

Smoved.nl
11/12/04, 11:48
Origineel geplaatst door Kurtje


Pff, je bent zelf hoster..

Die andere site heb ik samen met iemand als hobby, echter de server waar het geheel nu op staat trekt het niet op de piekuren.

Ik doe de hosting ook voor de hobby, nog niet bedrijfsmatig dus.

trendhoper
11/12/04, 11:54
Blaat :
De server is geheel onder jou beheer, dus als er wat mis gaat dan is dat aan je eigen te danken ?
Risico is dus net zo hoog als dat je nu hebt.

als je de site met stats even doorgeeft kunnen we eens kijken.
PM mij even.

WE-create.
Met een cron checken is een optie maar dat is te misleiden met <!-- content die we zoeken -->
Visueel blijft denk ik nog de beste optie maar ook daarin kan ip adres getraced worden en andere content vertoont worden.
Dit is wat moeilijker omdat je nooit weet waar ik vandaan kijk.


Smoved
Server op een andere plek is denk ik net zoveel als een server weggeven zelf kan ik er dan nooit meer bij ??
Niet echt handig denk je wel !!
500GB -> 15.000 is denk ik niet alleen content
---
Contractje is zeker nodig maar wil niet de strenge politiman zijn.

Sjoerd
11/12/04, 13:26
Naar sponsoring is altijd vraag.. het is alleen de vraag of je wederzijds ook iets terug krijgt.

De traffic is volledig afhankelijk van het soort site... en de scripting ervoor. Worden er bestanden gehost dan loopt de traffic hard omhoog. Een contract opstellen is dus zeker een noodzaak. Waarom geef je de gehele server weg en verdeel je het niet? heb je meer sites => meer gesponsorde projecten...

Meten kun je mooi met banner management programma's, en let dan vooral op unieke ip's...

blaaat
11/12/04, 14:03
Origineel geplaatst door trendhoper
Blaat :
De server is geheel onder jou beheer, dus als er wat mis gaat dan is dat aan je eigen te danken ?
Risico is dus net zo hoog als dat je nu hebt.


ik bedoel als je de reclame zou weghalen dan is toch risico dat jij erachter komt en de server terugneemt ;)

wbakker-letsgoonline
11/12/04, 15:20
mijn broertje is de maker van www.nuspelen.nl misschien kan je hem eens mailen. pm me voor zijn e-mail adress.

Smoved.nl
11/12/04, 15:58
Smoved
Server op een andere plek is denk ik net zoveel als een server weggeven zelf kan ik er dan nooit meer bij ??
Niet echt handig denk je wel !!
500GB -> 15.000 is denk ik niet alleen content

15.000 tot 20.000 uniek per dag, het gaat om dik 100.000 - 150.000 pageviews per dag, daarbij hosten wij niets anders dan onze eigen site, geen downloads of wat dan ook.

Het lijkt me geen probleem om bij jullie te hosten, als jullie een leuk aanbod kunnen doen qua dataverkeer.

Jouw advertentie die door 10.000 bezoekers per dag word gezien is natuurlijk altijd interessant, denk er maar eens over na zou ik zeggen :)

kdkeizer
26/03/05, 00:07
is er nog een gratis server ter beschikking? ik zou hem graag willen testen voor webcp waar mee ik nog geen ervaring heb.

ivs
26/03/05, 12:03
Zoals webbed als schrijft is het op zich een geinig idee alleen je moet dus wel wat extra bieden.

In dit geval zou dat moeten liggen in het feit dat jij toegang hebt tot adverteerders waar andere mensen geen toegang toe hebben. Daarnaast moeten die adverteerders meer betalen dan bijvoorbeeld google adwords want anders kan zo'n site net zo goed zelf een server huren uit de advertentie inkomsten.

lifeforms
30/03/05, 23:13
trendhoper, als je van de advertentie een plaatje of een IFRAME maakt dan kun je deze met een script op je eigen server serveren.

Je kunt dan gewoon bijhouden hoe vaak deze wordt aangeroepen en zo zie je gelijk wie je advertentie wel plaatst (en hoeveel mensen hem zien/erop klikken).

Er zijn veel gratis PHP scripts beschikbaar waarmee je ads dynamisch kan beheren en die dit soort statistieken voor je genereren. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een naam die ik vaak heb gehoord is phpAds.

XS-24
30/03/05, 23:34
Kijk naar de datum van dit topic :).

lifeforms
30/03/05, 23:44
$#*$#$!!