PDA

Bekijk Volledige Versie : kostprijs bouw website



bretellen
08/12/04, 12:26
beste mensen

voor school maken we een opdracht.
deze opdracht bestaat uit het formuleren van communicatie-advies voor een bestaand bedrijf.
in ons advies raden we dit bedrijf aan een website te bouwen, aangezien veel potentiële klanten via het internet op zoek zouden gaan naar de producten die dit bedrijf aanbiedt.
we hebben een schets gemaakt van hoe de website er ongeveer uit moet zien, maar hebben geen idee hoeveel de bouw hiervan kost.
er moet een deel zijn voor particuliere surfers, en één voor professionele surfers (bijv. architecten)
elk zouden ze 7 pagina's moeten zien, dus in totaal 14
er is maar 1 pagina die hetzelfde is voor beide doelgroepen, zijnde het contactformulier (met slechts één verschil: bij de prof. vragen we ook naar het beroep)
de site mag volledig in html gebouwd zijn, zolang het maar professioneel overkomt (doelstelling vd site is de bezoeker overtuigen dat het bedrijf de bezoeker kan helpen)
dus 14 blz in totaal, html, en dit alles tegen eind februari
(let op dit is een fictieve bouw. de site moet niet echt gebouwd worden. we moeten enkel weten hoeveel zoiets zou kosten)

mvgr :)

j-r-e-m-s

RobbertC
08/12/04, 12:31
Ergens tussen de €50 (sommige 14-jarigen) en €10.000. Het ligt er maar net aan waar je de website laat maken, wat voor kwaliteit je krijgt, of en hoe het webdesignbureau meedenkt. Ik zou €1000 - €1500 opnemen in je budget / begroting als je een website serieus neemt.

MediaServe
08/12/04, 13:55
Ik schat dat zo'n website bij mijn bedrijf ergens tussen de € 500,00 en € 750,00 euro zou kosten. In combinatie met een database en CMS komt daar zo'n
€ 300,00 à € 400,00 euro bovenop.

Pinocchi
08/12/04, 14:27
Ik ben het met RobbertC eens, een bedrag tussen de 1000 en 1500 euro zou goed moeten zijn voor een degelijke en professionele site.

mguilmot
08/12/04, 17:31
Iets over 1000 euro dus, zoals ik hem al gezegd had :D

Kurtje
08/12/04, 18:56
Als het alleen HTML pagina's zijn, ontwerp en eventueel tekstueel wat kleine aanpassingen moet dit makkelijk te doen zijn voor € 750.- (ex btw)

superweb
08/12/04, 19:49
afhankelijk van verdere wensen zou die site bij ons tussen de €1000,- en € 1250,- uit komen
en dan zou je ook nog meerprijzen kunnen verzinnen bv evertuele foto's worden die aangeleverd of moet het design bedrijf die verzorgen en zo zijn er nog een paar punten die mee spelen

bdc
08/12/04, 21:00
Ontwerp zal je inderdaad iets van 1.000-1.500 euro kosten. Zeker als je het professioneel wenst aan te pakken.

Vergeet niet dat er nog andere kosten bij komen te kijken, zoals de hosting en uiteraard wil je de de website ook up to date (laten) houden.

goldenlounge
09/12/04, 16:23
wanneer er geen scripting moet gebeuren of databanken die er achter zitten. puur desing html + fireworks.. gemiddeld tussen 400 en 800 euro.

Veel succes met je project.

Concept-Design
09/12/04, 19:41
Voor het design en database scripting zouden we het tussen de 500 a 750 euro kunnen maken..

Succes verder met je project!

S4nder
15/12/04, 12:01
Ik denk zelf dat je aan zon 500euro moet denken, niet aan 1000euro, voor 1000 euro heb je bij een goed design bedrijf al een website in PHP met MySQL van 14 pagina's, html kost veel minder tijd en dus minder geld.

Remigius
18/12/04, 10:42
Je moet naar mijn inzien voor een pure HTML website van deze omvang, natuurlijk ook afhankelijk van het design, niet meer dan 450 euro betalen. Mocht er veel tijd in het design zitten kan dit bedrag natuurlijk iets hoger komen te liggen.

HTML is vaak knippen/plakken op het moment dat je de eerste pagina hebt.

_Leitz
18/12/04, 11:19
Er zijn verder geen complexe scripts aanwezig, en zoals al gezegd als de lay-out eerst gemaakt is, kan de tekst aangeleverd worden en is het een kwestie van knippen en plakken.

Bij ons bedrijf ben je denk ik rond de 500 euri kwijt voor een dergelijke website

bdc
18/12/04, 13:50
Ik begrijp niet hoe je daarmee uit de kosten komt en er dan nog wat aan verdient ook.

De kostprijs van de programma's die je nodig hebt is niet bepaald goedkoop (Photoshop en Dreamweaver, tot en met Windows XP en nog vele andere). Je bent al snel meer dan 3.000 euro kwijt alleen al aan software. Als je bij wilt blijven zal je deze investeringen ook om de 2 à 3 jaar opnieuw moeten doorvoeren.

Vervolgens heb je een hele boel communicatiekosten, GSM, telefoon, fax, etc. Maar wellicht zal je ook naar je klant toe willen als je het professioneel aan wil pakken:
- De eerste keer voor een initiatiegesprek.
- Eventueel een tweede keer om de offerte toe te lichten en nog wat aan te passen. Gelijk kan je dan de nodige materialen meenemen. Al kan je dit natuurlijk voor eenvoudige projecten gelijk in stap 1.
- Een derde keer om het eerste prototype voor te stellen en toe te lichten. Vindt je klant het maar niets, dan kan je gewoon opnieuw beginnen en zal je nog eens langs mogen gaan.
- Eventueel een vierde keer om het uitgewerkte prototype voor te stellen. Ook hier is dat afhankelijk van de complexiteit en de vereisten van de klant.
- Uiteindelijk een vijfde keer voor de oplevering van de website en nabespreking.

Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die gaan beweren dat dit ook allemaal via electronische weg kan, maar dan ben je volgens mij weinig professioneel bezig. Ik denk dat je de wensen en verwachtingen van je klant nooit zo goed kan inschatten als met een "face-to-face" gesprek. Al bij al kom je er in het beste geval met 3 bezoekjes vanaf, maar dan ben je wel al een hele tijd op verplaatsing geweest!

Het eigenlijke werk moet dan nog gebeuren:
- Het uitdenken van de structuur, het grafische aspect, de gebruiksvriendelijkheid, de gebruikte technologiën, etc. Allemaal rekening houdende met de vereisten van je klant.
- Het ontwerp van één of meerdere prototypes in Photoshop (of iets gelijksaardig), dat is zeker geen werk van één uur.. Met een goed doordacht en grafisch aantrekkelijk ontwerp ben je zeker meerdere uren, soms zelfs dagen kwijt! Je eerste ontwerp is namelijk zelden meteen het goede.
- De omzetting naar HTML-code, liefst op een manier waarop het ontwerp zo goed mogelijk bruikbaar is. Ook hier moet grondig over nagedacht worden. Doe je het goed, dan maak je ook nog eens gebruik van CSS voor je hele site, nog meer werk.
- De invulling van de pagina's. En in tegenstelling tot wat hier eerder opgemerkt was is dit zeker geen "kopieer-en-plak"-werk! De aangeleverde teksten zijn meestal niet onmiddelijk bruikbaar; misschien zijn ze te lang, te kort , zitten er nog fouten in en etc. Elke pagina komt dan ook nog eens met de nodige illustraties die je ook moet verwerken/bewerken. Wellicht wil je ook niet dat elke pagina er exact hetzelfde uitziet als de vorige of alleen maar uit een hele hoop tekst bestaat. Bepaalde delen van de site zullen hun eigen grafische layout vereisen.
- Uiteraard eindigt het hier niet. Je zal de nodige foutcontrole (spelling, XHTML, design, inhoud, programmatie, ..) en nog wat (SE) optimalisaties moeten doorvoeren.

En dan maar hopen dat het eindontwerp volledig naar de zin is van je klant. Zoniet zal je hier en daar nog wat moeten aanpassen. En is het dan hier gedaan?

Iemand die dit kan voor € 400?

Bart

PS: Ik heb zeker nog een hele hoop zaken en bijkomende kosten niet vermeld, maar daar kom je zelf wel op (electriciteit, gebouwen, ..).

Remigius
18/12/04, 14:31
Beste Bart,

Ik vind dat je alles heel netjes uitzet, maar de reden dat ik op die prijs kan werken is omdat ik het naast mijn studie doe, geen bedrijfspand (meer) hebt, geen inboedel verzekering (valt onder studenten verzekering), software aanschaf onder studenten licentie (is regelmatig ook toegestaan voor niet-studie gebruik) en meer van dat soort zaken.
Ook blijft al het geld wat binnenkomt op de zakelijke rekening staan, op deze manier probeer ik een zo groot mogelijke buffer te creeëren en om uit te breiden.

Gr,
Remigius

S4nder
19/12/04, 01:57
Origineel geplaatst door bdc
Ik begrijp niet hoe je daarmee uit de kosten komt en er dan nog wat aan verdient ook.

...

Iemand die dit kan voor € 400?

Bart

PS: Ik heb zeker nog een hele hoop zaken en bijkomende kosten niet vermeld, maar daar kom je zelf wel op (electriciteit, gebouwen, ..).

Niet alle bedrijven doen het zo proffesioneel, en ik denk dat de meeste consumenten dit ook niet vragen, tenzij je praat over een groot bedrijf, maar die zal zozo meer dan 500euro aan een website gaan uitgeven...

roland
19/12/04, 13:51
@bdc

Je bent iets niet geheel onbelangrijkis vergeten: vooronderzoek.
Weten wat er in de markt speelt waarvoor de opdracht is zodat je daarop kan inspringen met je ontwerp. Voor een kinderdag verblijf maak je een andere vormgeving dan voor een adviesbureau.

Daarnaast moet je analyseren hoe de concurenten in de markt staan met de website, en hoe jij de site van de klant beter kan maken dan al die andere anders schiet het nog niet op.

Verder goed de situatie geschets;)

Iwab
21/12/04, 18:52
Origineel geplaatst door bdc
[B]Ik begrijp niet hoe je daarmee uit de kosten komt en er dan nog wat aan verdient ook.

(...)

Vervolgens heb je een hele boel communicatiekosten, GSM, telefoon, fax, etc. Maar wellicht zal je ook naar je klant toe willen als je het professioneel aan wil pakken:
- De eerste keer voor een initiatiegesprek.
- Eventueel een tweede keer om de offerte toe te lichten en nog wat aan te passen. Gelijk kan je dan de nodige materialen meenemen. Al kan je dit natuurlijk voor eenvoudige projecten gelijk in stap 1.
- Een derde keer om het eerste prototype voor te stellen en toe te lichten. Vindt je klant het maar niets, dan kan je gewoon opnieuw beginnen en zal je nog eens langs mogen gaan.
- Eventueel een vierde keer om het uitgewerkte prototype voor te stellen. Ook hier is dat afhankelijk van de complexiteit en de vereisten van de klant.
- Uiteindelijk een vijfde keer voor de oplevering van de website en nabespreking.


Jeumig, het gaat om een site van 14 statische HTML-pagina's en een formuliertje? Als je daar 5 meetings voor nodig hebt, kan ik me wel voorstellen dat je aan de dure kant zit.


Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die gaan beweren dat dit ook allemaal via electronische weg kan, maar dan ben je volgens mij weinig professioneel bezig. Ik denk dat je de wensen en verwachtingen van je klant nooit zo goed kan inschatten als met een "face-to-face" gesprek.

Bij dat inschatten hoort ook: inschatten wat een klant verwacht. Als die rekent op 500, 600 euro, en je komt aanzetten met een offerte van 3000 euro met 5 meetings en 10 iteraties, dan is het eind van het liedje dat je heel professioneel bezig kan gaan zitten zijn met het zoeken naar de volgende klant.

Ik ben het met je eens, overigens, dat je niet teveel kunt verwachten als je het laat bouwen door de gemiddelde 400-euro-bouwer, maar bedrijven hebben niet altijd de ultieme site nodig. Als mijn moeder een autootje nodig heeft voor de boodschappen kan ik haar ook de nieuwste Mercedes of Audi aanpraten. Als ze echter met een Fiat Panda prima uit de voeten kan, waarom dan meer uitgeven? Besteed het geld liever waar het nuttig(er) is.

Voor topicstarter: ik zou uitgaan van zo'n 1000-1500 euro. Er zijn er wel die voor minder iets moois (of zelfs mooiers) neer kunnen zetten, maar je kunt er van uit gaan dat een gemiddeld bedrijf die niet snel zal weten te vinden.

Remigius
23/12/04, 23:06
...maar bedrijven hebben niet altijd de ultieme site nodig.

Dit is denk ik een goed punt, door een kleine website voor bijvoorbeeld 400 euro aan te bieden heb je meer eenmanszaken/verenigingen die toch zeggen; laten we het maar proberen. 400 euro kunnen ze vaak wel missen. Op het moment dat ze de voordelen van een website zien komen ze dan vaak terug met vervolg opdrachten voor bijvoorbeeld een CMS. Ook kan je aan deze websites leuke hostingklanten overhouden waardoor je in de loop van de tijd de goedkope website terug verdient.

oscar
23/12/04, 23:55
als je zelf al een ontwerp hebt dan heoft het niet zoveel te kosten, denk aan 14x 45,- = 630,-