PDA

Bekijk Volledige Versie : Opzegging van domeinnamen en hosting



Basic-it
07/12/04, 23:22
Hallo,

Graag zal ik uw mening willen horen over het opzeggen via email.
Veel hosting partije hebben in de voorwaarden staan dat dit via een schriftelijke brief moet gebeuren. Maar nemen dit de hosting bedrijven serieus of nemen ze ook gewoon opzegging mee die via email worden gedaan?

s.vossen
07/12/04, 23:26
Via email wordt in 9 van 10 gevallen geaccepteerd.

Vraag wel altijd even om een bevestiging bij een opzegging zodat je meteen weet of het akkoord is.

Triloxigen
07/12/04, 23:40
Een e-mail adres is zeer eenvoudig te faken, daardoor kan iemand met een hotmail account zich voordoen als info at dreamdesign.nl.

Zo kan iemand dus jou hosting spontaan opzeggen.

s.vossen
07/12/04, 23:49
@Triloxigen
Dat is een ander verhaal. Het gaat hier er om of hosters het accepteren als iemand per mail opzegt.

Ik heb zelf nooit een bedrijf zien weigeren bij een opzegging via email.

Xerious
08/12/04, 00:10
Origineel geplaatst door Triloxigen
Een e-mail adres is zeer eenvoudig te faken, daardoor kan iemand met een hotmail account zich voordoen als info at dreamdesign.nl.

Zo kan iemand dus jou hosting spontaan opzeggen.

Dat kan met een brief ook! Als je maar dezelfde gegevens weet als die je ook in de email moet bijsluiten.

Triloxigen
08/12/04, 00:15
Origineel geplaatst door Xerious


Dat kan met een brief ook! Als je maar dezelfde gegevens weet als die je ook in de email moet bijsluiten.

Maar een brief sturen is voor vele een hogere drempel dan een e-mail sturen. :)
En een brief is meer rechtsgeldig dan een e-mail.

(Voor als het erop aan zou komen)

Henky!
08/12/04, 00:42
Is een e-mail tegenwoordig niet even rechtsgeldig als een brief?

Voor ons zou een e-mail voldoende zijn. Sjesus, laatst wilden wij een bepaalde DNS service bij een zeker bedrijf opzeggen. Kregen wij een e-mail terug dat zoiets alleen schriftelijk zou kunnen. Wat een onzin denk ik dan als klant. Maar goed, brief getiept, flopje gelikt en helemaal door de regen naar de ouderwetse brievenbus gelopen.

Dat moest schriftelijk, zo werd verteld, omdat anders nooit bewezen zou kunnen worden dat ik het account daadwerkelijk had opgezegd. Dus, zo was mijn antwoord, dan wil ik uiteraard ook een bevestiging van de opzegging vanwege dezelfde redenen. Van mij mocht dat overigens best per e-mail hoewel ik uiteraard liever had dat ook zij een postzegel zouden moeten kopen.

Ondanks herhaalde verzoeken nooit meer iets van die gasten gehoord. Ronduit schandalig vind ik dat.

Kortom, in deze moderne tijden gaat zoiets via e-mail. Wat nou brief. Je verkoopt toch internet?

japieo
08/12/04, 00:55
Origineel geplaatst door Henky!
Is een e-mail tegenwoordig niet even rechtsgeldig als een brief?


Dat moest schriftelijk, zo werd verteld, omdat anders nooit bewezen zou kunnen worden dat ik het account daadwerkelijk had opgezegd. Dus, zo was mijn antwoord, dan wil ik uiteraard ook een bevestiging van de opzegging vanwege dezelfde redenen. Van mij mocht dat overigens best per e-mail hoewel ik uiteraard liever had dat ook zij een postzegel zouden moeten kopen.


Kortom, in deze moderne tijden gaat zoiets via e-mail. Wat nou brief. Je verkoopt toch internet?

Acceptatie per email?
Lijkt mij dat dit voor een opzegging niet de juiste weg is, zeker gezien het feit dat je email zeer eenvoudig kan faken. Mijn inziens of per fax of brief (al of niet aangetekend) lijkt mij de beste weg ook in juridische procedures, kost dan waarschijnlijk minder dan aangetekend verzenden! Heeft misschien ook nog te maken met de voorwaarden van een bedrijf die de diensten heeft geleverd?

Digiover
08/12/04, 08:43
In deze tijden heeft een e-mail geen enkele rechtsgeldigheid. En het is eenvoudig te spoofen.
Derhalve accepteren wij ook geen opzeggingen per e-mail (en juridisch gezien zou de bevestiging ook per brief verstuurd moeten worden).
Daar komt bij dat, als je een schriftelijke opzegging met handtekening hebt en het blijkt dat de betreffende klant niet zelf opgezegd heeft, er sprake is van valsheid in geschrifte (hoewel jij ingedekt bent omdat je een ondertekende opzegging hebt).

Klaaas
08/12/04, 09:02
Origineel geplaatst door Digiover
Derhalve accepteren wij ook geen opzeggingen per e-mail (en juridisch gezien zou de bevestiging ook per brief verstuurd moeten worden).Maar jullie accepteren of accepteerde wel opzeggingen via het "controlepaneel", is dit omdat klanten dan ingelogd zijn via hun persoonlijke gebruikersnaam/wachtwoord?

dreamhost_nl
08/12/04, 09:56
Bij ons is het geen probleem als een cliënt per e-mail opzegt.
Zolang de gevraagde gegevens uit onze Voorwaarden er maar instaan, zoals o.m. de gebruikersnaam en het wachtwoord bij het opzeggen van een Web hosting pakket. Bij het opzeggen van een domeinnaamregistratie wordt altijd om verificatie verzocht via het originele e-mail adres van de cliënt.

Klaaas
08/12/04, 10:04
Origineel geplaatst door dreamhost_nl

Zolang de gevraagde gegevens uit onze Voorwaarden er maar instaan, zoals o.m. de gebruikersnaam en het wachtwoord bij het opzeggen van een Web hosting pakket. Waarom het wachtwoord? Naar mijn mening zou dit ten alle tijd versleuteld opgeslagen moeten worden en nooit per e-mail verstuurd moeten worden. Indien het vergeten is kan het gereset worden door het originele e-mailadres in te geven in een formulier.

Basic-it
08/12/04, 16:22
Maarja de meeste bedrijven facaturen ook via email is dit dan wel rechtsgeldig?

dreamhost_nl
09/12/04, 00:06
Origineel geplaatst door Klaaas
Waarom het wachtwoord?

Dit ter controle of degene die opzegt ook echt degene is die opzegt...



Naar mijn mening zou dit ten alle tijd versleuteld opgeslagen moeten worden en nooit per e-mail verstuurd moeten worden. Indien het vergeten is kan het gereset worden door het originele e-mailadres in te geven in een formulier.

En wat heeft dat te maken met het opzeggen per e-mail??? :rolleyes:

WouterSp
09/12/04, 00:24
Ik zie geen problemen in het opzeggen per e-mail.

Sinds de komst van het SPF-record (als iedereen die nou ook eens zou gaan gebruiken!) is het al een stuk lastiger geworden om een e-mailadres te faken.

En als je zo'n mailtje krijgt kan je een bevestiging terug sturen. Mocht de opzegging niet verzonden zijn door de eigenaar dan leest die wel dat mailtje (bevestiging) waarop hij actie kan ondernemen...

TSG-Hans
09/12/04, 00:36
Opzeggen per fax is gemakkelijkste. De klant heeft een verzendbewijs, en de hoster een handtekening.

SebastiaanCitus
09/12/04, 10:29
Opzeggingen per e-mail accepteren wij in principe ook niet. Dit om de reden dat wij dan inderdaad juridisch niet erg sterk staan bij mogelijke calamiteiten.

Voor het opheffen van een domein verzoeken wij ook altijd dit ons schriftelijk mee te delen. Een fax is inderdaad goed, daar staat een afzender op, een handtekening, en de verzender heeft een bewijs van verzending.

Schweino
17/01/05, 17:53
Sorry dat ik dit topic weer aanzwengel, maar ik heb een vraag aangaande het hiervoor besproken probleem.

Ik probeer mijn domeincontracten op te zeggen, maar het bedrijf waar ze geregistreerd staan accepteert geen opzegging per mail. Ik kreeg een mail terug dat het alleen per aangetekende brief wordt geaccepteerd. Ook per fax wordt niet geaccepteerd werd mij gemeld. Dit lijkt me een beetje onzin aangezien een gewone brief of fax ook voldoende moeten zijn.

Is een bedrijf eigenlijk niet verplicht een opzegging per fax te honoreren? Als ik een fax verstuur heb ik namelijk bewijs dat het is verstuurd en is aangekomen bij de ontvanger. Volgens mij heeft dit exact dezelfde rechtsgeldigheid als een (aangetekende) brief.

CyberSolid
18/01/05, 10:50
Schweino,

Wat zeggen hun algemene voorwaarden hierover ?

Een opzegging per fax/email is/was in principe niet rechtgeldig bij eventuele misverstanden, omdat een email/fax vervalst kan worden. Om deze reden zal dit door sommige bedrijven dan ook niet geaccepteerd worden als geldig opzegmiddel, andere bedrijven accepteren dit wel, ook is het af en toe per geval verschillend, wij vermelden zelf ook in onze algemene voorwaarden dat opzegging alleen gedaan kan worden door middel van aangetekend schrijven. Maar omdat wij vinden dat een klant vrij moet kunnen zijn om te vertrekken wanneer deze dit wil, accepteren wij vaak ook een opzegging per email/fax, dit controleren wij wel altijd telefonisch bij de contactpersoon die wij in onze administratie hebben staan, dit omdat een email/fax vervalst kan worden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Met Vriendelijke Groet.

wbakker-letsgoonline
18/01/05, 12:05
Wij hebben hiervoor een control paneel gemaakt die als module in directadmin zit hier kan de klant aangeven dat ze hun account willen opzeggen. Hierbij wordt er een mail naar ons gestuurd waardoor wij contact opnemen met onze klant via telefoon, email of op welke manier dan ook. Klopt het dat de klant opzegt dan zal zijn account automatische die maand daarop (mits hij een maand contract heeft) opgezegt worden.

Is zijn account opzegt dan zal hij netjes een brief thuis gestuurd krijgen met daarin een bedank getuigenis en dat zijn account opgezegt is.

Zo is het voor ons makkelijk te controleren en als de klant zijn account niet opgezegt heeft makkelijk te traceren wie het gedaan heeft omdat het IP adres van de persoon word opgeslagen wanneer deze de opzeggen aangeeft.

alex[nl]
18/01/05, 17:34
Hmmz.. maar je kan je overal zo aanmelden per e-mail formulier.. .Zou je dan niet verwachten dat dat andersom ook geldt? Je kan toch eventueel per fax oid eea bevestigen... Daarnaast lijkt het mij bij domeinen wel handig om iets op papier te hebben .. maar meestal begin je zo ook (SIDN verklaring bijvoorbeeld) ...