PDA

Bekijk Volledige Versie : Pentium 4



thenman
07/12/04, 17:55
Hallo,

Ik ben bezig een (game)server samen te stellen. Deze zal uiteindelijk ge-colocate worden. Alleen, ik vroeg me nog wat af over de pentium 4 procesoren: Is het nog wel rendabel om een socket 478 procesor te kopen? Want je ziet steeds meer en meer socket 775 procesors komen.
En is het socket 775 überhaubt wel geschikt voor een server?

bij voorbaat dank voor reacties :)

Dirkjan
07/12/04, 17:58
De Pentium 4 (478) is nog steeds een vrij krachtige processor die zeker een aantal gameservers kan hosten.

i3d
07/12/04, 18:06
Er is bijna geen verschil tussen de sockets. De enige reden om een S775 te kopen is dat je de mogelijkheid houdt om over 1 jaar makkelijk een nieuwe CPU te installeren (upgrade/vervanging).

Technisch zijn de processoren gelijk, op de socket na.

Gomer
07/12/04, 18:14
Ik heb ergens gelezen in hardware.info dat p4's op socket 775 tikkeltje langzamer zijn dan die oudere socket 478.

Maar bij LGA775 heb je idd wel mogellijkheid om te upgraden naar nieuwe soort p4's met 64 bits exenties en nog wat extra mogelijkheden (dual core p4(komt pas in 2006) bijvoorbeeld)

thenman
07/12/04, 18:35
Zijn er nog aanbevelingen voor goede moederborden voor dit socket? Want ik vind een upgrade mogelijkheid wel belangrijk / interesant.

neographikal
07/12/04, 19:47
Origineel geplaatst door Gomer
Ik heb ergens gelezen in hardware.info dat p4's op socket 775 tikkeltje langzamer zijn dan die oudere socket 478.

Maar bij LGA775 heb je idd wel mogellijkheid om te upgraden naar nieuwe soort p4's met 64 bits exenties en nog wat extra mogelijkheden (dual core p4(komt pas in 2006) bijvoorbeeld)

Probleem van die prescots is echter dat ze gigantisch warm worden, warmer dan de northwoods.

Overweeg ook een A64, die is een stukje rapper over het algemeen dan een P4 :)

SystemZ
07/12/04, 21:10
Jup aleen de A64 vind ikzelf ook erg warm worden;

(Spreek uit ervaring hiermee :) )

@thenman: In welke u vorm wil je de server bouwen

U1/U2 U4?

thenman
07/12/04, 21:11
ik denk aan 2 U (in verband met warmte verhalen :))

nog even over de amd-mogelijkheid: wat zou een goed alternatief wezen voor de pentium 3.2 Ghz? (ben niet zo thuis met amd)...

SystemZ
07/12/04, 21:28
Ligt er aan wat je er allemaal wilt gaan doen.

B.v.: een Athlon 64 3500+ draaid op een snelheid van 2.2GHz

Maar dat vind ik persoonlijk geen verglijking. Wat ik persoonlijk altijd nog gevonden heb is dat de AMD familie altijd een tikkie sneller is als de P4 reeks. Hoewel de Prescot toch lekker snel is. Maar het is meer een pesoonlijke voorkeur van cpu. De een vind Intel het beste en stabiel en de andere AMD. Ik heb ze allebij draaien en vind het alletwee prima.

De Kostprijs van een AMD is over het algemeen goedkooper maar wordt wel warmer als de intel familie

neographikal
07/12/04, 21:37
Origineel geplaatst door SystemZ
Ligt er aan wat je er allemaal wilt gaan doen.

B.v.: een Athlon 64 3500+ draaid op een snelheid van 2.2GHz

Maar dat vind ik persoonlijk geen verglijking. Wat ik persoonlijk altijd nog gevonden heb is dat de AMD familie altijd een tikkie sneller is als de P4 reeks. Hoewel de Prescot toch lekker snel is. Maar het is meer een pesoonlijke voorkeur van cpu. De een vind Intel het beste en stabiel en de andere AMD. Ik heb ze allebij draaien en vind het alletwee prima.

De Kostprijs van een AMD is over het algemeen goedkooper maar wordt wel warmer als de intel familie

Ehm de AMD warmer, vergelijk dan eerst eens even de TDP van beide cpu's. Die prescots verbruiken geen stroom, maar zuipen :) Die 90nm Athlon64's blijven relatief koel, de 4000+ zal de vloer aanvegen met een 3,2Ghz P4. Check eens wat reviews / benchmarks, misschien dat zelfs de 3500+ het wel red :)

Penalty
07/12/04, 21:39
Origineel geplaatst door SystemZ
Ligt er aan wat je er allemaal wilt gaan doen.
..............
De Kostprijs van een AMD is over het algemeen goedkooper maar wordt wel warmer als de intel familie

oops er staad boven aan dat het voor een gameserver is........

en dat goedkoper klopt geloof ik niet want ik heb ze nog alleen maar duurder gevonden.

ook vraag ik me af waarom de meeste hosters pentium gebruiken en hier weer word gezegt dat amd beter is heeft iemand hier een verklaring voor???

neographikal
07/12/04, 21:42
Origineel geplaatst door Penalty


oops er staad boven aan dat het voor een gameserver is........

en dat goedkoper klopt geloof ik niet want ik heb ze nog alleen maar duurder gevonden.

ook vraag ik me af waarom de meeste hosters pentium gebruiken en hier weer word gezegt dat amd beter is heeft iemand hier een verklaring voor???

Wat de boer niet kent....

Punt is gewoon dat een A64 en met name de Opteron een aanzienlijk stuk sneller is dan de P4 / Xeon op het gebied van dbases en webservers (zoek even op aceshardware naar de quad Opteron vergelijking, worden ook een partij dual's getest :) ).

thenman
07/12/04, 21:44
een quad lijkt me voor mijn situatie nou ook weer overkill....

zou iemand mij een goede voorbeeld configuratie kunnen geven van een redelijke AMD64 server (dus moederbord + proccesor)

SystemZ
07/12/04, 22:05
Origineel geplaatst door Penalty


oops er staad boven aan dat het voor een gameserver is........

en dat goedkoper klopt geloof ik niet want ik heb ze nog alleen maar duurder gevonden.

ook vraag ik me af waarom de meeste hosters pentium gebruiken en hier weer word gezegt dat amd beter is heeft iemand hier een verklaring voor???

Over het algemeen is de AMD zeker goedkoper; Check prijslijst eens. En dan bedoel ik de gemiddelde amd. AMD 64 is nieuw en nieuw is duur.

En nogmaals Citeer: " De een vind amd goed en de ander Intel "

Dat is een algemene voorkeur. Ik zie nergens staan dat de AMD beter is

neographikal
07/12/04, 22:34
Origineel geplaatst door thenman
een quad lijkt me voor mijn situatie nou ook weer overkill....

zou iemand mij een goede voorbeeld configuratie kunnen geven van een redelijke AMD64 server (dus moederbord + proccesor)

Goh :D Het ging om de vergelijking. De goedkoopste Athlon 64 doet atm een klein 120 incl btw geloof ik, check de pricewatch op www.tweakers.net eens :)

Beter, beter. Wat is beter? Intel had de naam stabieler te zijn dan AMD, tegenwoordig is dat onzin imo. Gebruik bij beide kwaliteitscomponenten en ze zijn beide zo stabiel als het maar kan. De K8 architectuur is op het gebied van databaseservers en webservers nou eenmaal sneller dan de netburst architectuur (P4, Xeon)

Jackaroo
09/12/04, 12:45
Hier een vergelijking tussen een dual Xenon en dual Opteron:

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030422/opteron-17.html#database_test

Dual Opteron is 35% sneller bij mysql applicaties.



In the extensive benchmark tests under Linux Enterprise Server 8 (32-bit as well as 64-bit), the AMD Opteron made a good impression. Especially in the server disciplines, the benchmarks (MySQL, Whetstone, ARC 2D, NPB, etc.) show quite clearly that the Dual Opteron puts the Dual Xeon in its place.

thenman
25/12/04, 23:35
Wat zou een goed (amd64) alternatief zijn voor een pentium 3.2 ghz met 1mb cache? En wat zijn goede AMD64 moederborden voor gebruik in een 2u server?

Wederom bedankt :)

neographikal
26/12/04, 23:20
Origineel geplaatst door thenman
Wat zou een goed (amd64) alternatief zijn voor een pentium 3.2 ghz met 1mb cache? En wat zijn goede AMD64 moederborden voor gebruik in een 2u server?

Wederom bedankt :)

Neem een fatsoenlijk merk als moederbord. Voor in een 2u maakt het verder weinig uit, let alleen even op de plaats waar je riser erin moet. Ik heb hier o.a. met een ECS plank (tijdelijke oplossing destijds) problemen mee gehad.

Voor wat betreft welke cpu je moet hebben: check anandtech, tweakers.net of een andere fatsoenlijke hardware site eens ;)

thenman
02/01/05, 17:06
Bij nader inzien zie ik toch af van de AMD64 (gedoe met risers, prijs).

Ik zit nu te denken aan deze configuratie.



Behuizing Chenbro RM223
proccesor Intel Pentium 540 800 MHz, Boxed
moederbord Asus P5GDC-V Deluxe
geheugen 2x Kingston ValueRam 512 MBPC3200, 400 MHz3 non-ECC
hdd 2x Hitachi Deskstar 7K250 80 GB7200 rpm8 MBSerial ATA/150

- Heeft iemand ervaringen met dit moederbord in een server? En zo ja, Positief.

- Zal het in het algemeen goed werken als server?

- Heb ik een speciale koeler nodig, of voldoed de "boxed"

Verder, aanmerkingen zijn welcome :)

s2software
02/01/05, 17:11
Origineel geplaatst door thenman
Bij nader inzien zie ik toch af van de AMD64 (gedoe met risers, prijs).

Ik zit nu te denken aan deze configuratie.



Behuizing Chenbro RM223
proccesor Intel Pentium 540 800 MHz, Boxed
moederbord Asus P5GDC-V Deluxe
geheugen 2x Kingston ValueRam 512 MBPC3200, 400 MHz3 non-ECC
hdd 2x Hitachi Deskstar 7K250 80 GB7200 rpm8 MBSerial ATA/150

- Heeft iemand ervaringen met dit moederbord in een server? En zo ja, Positief.

- Zal het in het algemeen goed werken als server?

- Heb ik een speciale koeler nodig, of voldoed de "boxed"

Verder, aanmerkingen zijn welcome :) Neem een Intel moederbord, perfect stabiel en geen fratsen eraan.
Ook raad ik je aan die Hitachi's te vervangen door een ander merk, bijv. Seagate, deze hebben namelijk 5 jaar garantie.

thenman
03/01/05, 16:07
Origineel geplaatst door s2software
Neem een Intel moederbord, perfect stabiel en geen fratsen eraan.
Ook raad ik je aan die Hitachi's te vervangen door een ander merk, bijv. Seagate, deze hebben namelijk 5 jaar garantie.

Welk type zou een goede keuze zijn?

neographikal
03/01/05, 16:49
Origineel geplaatst door s2software
Neem een Intel moederbord, perfect stabiel en geen fratsen eraan.
Ook raad ik je aan die Hitachi's te vervangen door een ander merk, bijv. Seagate, deze hebben namelijk 5 jaar garantie.

Aan garantie heb je niks op het moment dat die schijf crashed, dan moet je alsnog naar Amsterdam toe. Wat kost dan meer, een nieuw schijfje halen, of een schijf op gaan sturen, enz enz.

Garantie is niet het belangrijkste, de levensduur is belangrijker imo :) (Garantie *kan* daar een indicatie van zijn, maar de MBTF ook)

MikeN
03/01/05, 17:09
/me heeft gister weer een dode Seagate afgevoerd. Hun SCSI schijfjes zijn leuk, maar de ATA spullen :x

Doe mij maar WD of Hitachi/IBM (die laatste hebben veel andere mensen weer slechte ervaringen mee, ik persoonlijk niet though)

s.vossen
03/01/05, 17:27
Wij gebruiken al jaren seagate disken in onze erver en die draaien echt super! Er is er nog geen een kapot gegaan.

Unixadmin
04/01/05, 01:22
een vraagje over A64 server
moderbord A8V Deluxe Socket 939
AMD 64 3500+
Arctic Silencer 64 Ultra TC So754/939

- Passen de moederbord en cooler in een 1U rack?. (Chenbro of supermicro)
- Moederbord ondersteunt RAID 1, zouden jullie mij ook aanraden om on board RAID te gebruiken?.

ServerStrike.nl
07/01/05, 12:05
Origineel geplaatst door SystemZ
Jup aleen de A64 vind ikzelf ook erg warm worden;

(Spreek uit ervaring hiermee :) )

@thenman: In welke u vorm wil je de server bouwen

U1/U2 U4?

Warm worde ??!!?!?

Welke heb jij dan ????

Mijn fan staat vaak stil.... en zeg jij dat hij warm wordt ... uhm.. nou bij mij dus niet

ServerStrike.nl
07/01/05, 12:06
Origineel geplaatst door domper
een vraagje over A64 server
moderbord A8V Deluxe Socket 939
AMD 64 3500+
Arctic Silencer 64 Ultra TC So754/939

- Passen de moederbord en cooler in een 1U rack?. (Chenbro of supermicro)
- Moederbord ondersteunt RAID 1, zouden jullie mij ook aanraden om on board RAID te gebruiken?.

Ik heb er ook zelf voor zitten kijken...
Als je een amd64 zou nemen.. zou ik toc echt wel gaan voor een 2u... anders red je het niet.. altans ik kon toen geen kleindere fan vinden dan 5cm.. en das toch iets te hoog voor 1u

s2software
07/01/05, 12:43
Welk type zou een goede keuze zijn? Intel La Crosse, vga en lan onboard, of Intel Rock Lake.


Ik heb er ook zelf voor zitten kijken...
Als je een amd64 zou nemen.. zou ik toc echt wel gaan voor een 2u... anders red je het niet.. altans ik kon toen geen kleindere fan vinden dan 5cm.. en das toch iets te hoog voor 1uEr zijn best AMD 64 1U koelers en cases waar deze gewoon inkunnen.

ServerStrike.nl
07/01/05, 12:45
Origineel geplaatst door s2software
Intel La Crosse, vga en lan onboard, of Intel Rock Lake.

Er zijn best AMD 64 1U koelers en cases waar deze gewoon inkunnen.

Uhm.. kon ze niet vinde :P...
ff verder zoeke dan.. Iemand link miss

Deimos
07/01/05, 12:53
www.tcw.biz heeft sowieso een boel. Uiteraard ook www.procase.nl

s2software
07/01/05, 13:02
Origineel geplaatst door ServerStrike.nl


Uhm.. kon ze niet vinde :P...
ff verder zoeke dan.. Iemand link miss Intel moederborden kopen wij bulk in, retail zijn ze erg moeilijk te krijgen, daarom kom je ze ook weinig in winkels tegen.