PDA

Bekijk Volledige Versie : 'bedrijfje' het wat en hoe?



Tuinslak
05/12/04, 17:40
Geachte, :)

Ik en 2 goede vrienden hebben sinds kort onze eigen colocated server online. Ons voornamelijk doel was 'bijleren'. Hoe gaat het allemaal in z'n werk, is onze linux kennis goed genoeg, etc. Tot nu toe is dit allemaal goed meegevallen en leren we dagelijks iets bij ;).
Als extraatje hadden we gedacht om (web?)hosting aan te bieden. (Met doel onze maandelijkse kosten en hardware kosten terug te krijgen, we moeten er dus 'niet van leven'.)
Omdat niet onze hele 'crew' meerderjarig is, vroeg ik mij af welke soort bedrijf we konden opstarten? (b.v.: bvba, nv, vzw, ... mag al niet omdat of onze kapitaal te laag is, of omdat we niet allemaal meerderjarig zijn, of omdat hosting te commercieel zou zijn (voor vzw).)
Ons doel is dus 'non-profit' zoals ik reeds zei, al onze (mogelijke) winst (als die er ooit is) gaat naar de bankrekening van ons 'bedrijfje'.
Een ander probleem is dat 2/3de van onze 'crew' Belgisch is, de andere is een Nederlander.

Is het dan toch mogelijk om legale hosting aan te bieden als minderjarige? Het zou een mooi extraatje zijn op onze c.v. ;).

Graag uw commentaar hierover.

Met vriendelijke groeten,
Yeri.

(edit: had enkele typfoutjes gemaakt)

Mathieu
05/12/04, 18:49
Doe een vzw.
Zeg in de statuten dat je hosting verkoopt om bepaalde dingen te organisren, bijv. lanparty ofzo.. :)

Die minderjarige kan idd niet in het bestuur dan, maar kan wel als lid opgegeven worden..

Tuinslak
05/12/04, 19:09
Ik heb contact opgenomen met http://www.vsdc.be, waar ze me zeiden dat een hostingbedrijf te commercieel was (volgens hen, ze wisten het niet 100% zeker) om onder een vzw te vallen. Ik vroeg hun dan wie ik kon contacteren om zeker te zijn, en sindsdien heb ik nog geen reply gekregen...

Jochem - Kameel
05/12/04, 19:22
Een VOF is geen optie? Kan tevens gewoon (in NL tenminste) als je nog niet meerderjarig bent.

Mathieu
05/12/04, 19:30
België MOET je meerderjarig zijn..

Tuinslak
05/12/04, 19:42
Welja, dat is het probleem...
Beetje dom om nog 2 jaar te wachten tot iedereen meerderjarig is...

AlfaHosting
05/12/04, 20:15
Origineel geplaatst door Mathieu
Doe een vzw.
Zeg in de statuten dat je hosting verkoopt om bepaalde dingen te organisren, bijv. lanparty ofzo.. :)

Die minderjarige kan idd niet in het bestuur dan, maar kan wel als lid opgegeven worden..

Je moet daar mee oppassen. De regels wat betreft een vzw zijn strikter geworden en er is meer controle op. Een hostingbedrijf is een commerciele activiteit. Als je dan betrapt wordt kan ik je al wel verzekeren dat ze je boeken grondig zullen nakijken.

Een vzw is denk ik geen oplossing.

AlfaHosting
05/12/04, 20:17
Origineel geplaatst door Tuinslak
Geachte, :)

Ik en 2 goede vrienden hebben sinds kort onze eigen colocated server online. Ons voornamelijk doel was 'bijleren'. Hoe gaat het allemaal in z'n werk, is onze linux kennis goed genoeg, etc. Tot nu toe is dit allemaal goed meegevallen en leren we dagelijks iets bij ;).
Als extraatje hadden we gedacht om (web?)hosting aan te bieden. (Met doel onze maandelijkse kosten en hardware kosten terug te krijgen, we moeten er dus 'niet van leven'.)
Omdat niet onze hele 'crew' meerderjarig is, vroeg ik mij af welke soort bedrijf we konden opstarten? (b.v.: bvba, nv, vzw, ... mag al niet omdat of onze kapitaal te laag is, of omdat we niet allemaal meerderjarig zijn, of omdat hosting te commercieel zou zijn (voor vzw).)
Ons doel is dus 'non-profit' zoals ik reeds zei, al onze (mogelijke) winst (als die er ooit is) gaat naar de bankrekening van ons 'bedrijfje'.
Een ander probleem is dat 2/3de van onze 'crew' Belgisch is, de andere is een Nederlander.

Is het dan toch mogelijk om legale hosting aan te bieden als minderjarige? Het zou een mooi extraatje zijn op onze c.v. ;).

Graag uw commentaar hierover.

Met vriendelijke groeten,
Yeri.

(edit: had enkele typfoutjes gemaakt)

Een oplossing zou kunnen zijn dat een meerderjarige uit jullie groep dit doet als 'bijverdienste'. Is eigenlijk ideaal omdat de kosten daarvoor minimaal zijn en aangezien jullie hoofddoel niet het maken van zoveel mogelijk winst is hoeft er ook niet veel afgedragen te worden aan RSZ en belastingen.

Sphere
05/12/04, 20:46
Origineel geplaatst door Jochem - Kameel
Een VOF is geen optie? Kan tevens gewoon (in NL tenminste) als je nog niet meerderjarig bent.


Dat kan dacht ik alleen via je ouders. Is er geen oplossing waarbij het wel helemaal zelfstandig kan?

(Ik ben dus de Nederlander van de crew)

luser
05/12/04, 20:51
Origineel geplaatst door Mathieu
België MOET je meerderjarig zijn..

En dat is ook goed zo.

In NL wordt je zowat ziek van 16jarigen met hun hostingtent.

Tuinslak
05/12/04, 21:59
Welja, dat helpt ons nu niet echt verder...
We willen ook niet hosten om te hosten, maar bijleren en niet te veel verlies maken elke maand.

XBL
05/12/04, 23:47
Opties:

In België inschrijven, NLer aannemen als werknemer. Dit is alleen lastig omdat je in België meerderjarig moet zijn én bepaalde papieren moet hebben. Daarnaast is het aannemen van een buitlander waarschijnlijk veel werk.

In NL inschrijven, Be'ers aannemen als werknemers. EMZ is dan waarschijnlijk beste opties (VOF met buitenlanders is denk ik niet mogelijk, informeer even bij de KvK :)). Again: aannemen van buitlanders zal wel lastig zijn (geen idee verder van).

In NL of BE inschrijven en de rest 'zwart' laten meehelpen. Je maakt geen winst, dus je hoeft het geld ook niet onderling te 'verdelen'. Zet alles op één naam, maak onderling een contract over wat er gebeurd bij (financieele)problemen en laat de anderen mee helpen.

@luser: ik word ziek van de illegale bedrijfjes in België, dat vind ik nog veel erger dan een 16 jarige met een hostingzaakje. En dat je er zo ziek van wordt, is een beetje pech voor jou... dat 16 jarige blijkbaar beter in de markt staan dan 'oude' mensen is pech voor de 'oude' mensen (en heeft niets met de vraag te maken van de drie heren).

Jochem

Mathieu
06/12/04, 00:32
Aannemen zeg je?
Weet je wel wat dit kost? :)

Clanhost
06/12/04, 08:59
Origineel geplaatst door luser


En dat is ook goed zo.

In NL wordt je zowat ziek van 16jarigen met hun hostingtent.

^ trapt hierbij 70% van WHT op de tenen :P

Maar niet minder waar :)

Cybafish
06/12/04, 10:39
Laat die Nederlander gewoon in Nederland een eenmanszaak opstarten en laat hem jullie allemaal uitbetalen, klaar is kees.

Best4U
06/12/04, 11:16
Origineel geplaatst door Cybafish
Laat die Nederlander gewoon in Nederland een eenmanszaak opstarten en laat hem jullie allemaal uitbetalen, klaar is kees.

Bij een eenmanszaak kan er eventueel nog een volmacht worden afgegeven. Dit zou dan bijvoorbeeld een optie zijn voor de andere 2 eigenaren.

Tuinslak
06/12/04, 12:29
XBL: Is het niet gevaarlijk om iemand zwart aan te nemen? Als klein hulpje?
Welja, maar als die personen zwart werken, kunnen ze dit ook niet op hun c.v. vermelden? :(

Ik zal is google'en voor een eenmanszaak, en zien welke voor- of nadelen er aan verbonden zijn.

Sander-
06/12/04, 13:00
Volgens mij is hier van aannemen etc geen eens sprake... Als je namelijk gaat hosten om je kosten te dekken kan dat wel onder gebracht worden in een eenmanszaak. En die eenmanszaak gebruik je dan om die kosten te dekken. De andere 2 werken gewoon non-profit voor het bedrijfje en hoeven zodoende ook niet in dienst te zijn of ergens vermeld te zijn.

Mocht het allemaal wat meer gaan worden en je winst gaan maken dan moet je wel gaan kijken naar een betere optie

XBL
06/12/04, 16:34
WE-Create!: ik denk dat je ze wel ergens moet vermelden, anders kom je bij het princiepe wat ik zei 'zwart laten werken'. Boeit verder niet, aangezien er toch geen geld betaald hoeft te worden, maar het is natuurlijk niet 'eerlijk'. Kan je het zo goed helemaal zwart doen.

Jochem

Anestheologist
12/12/04, 02:32
Is sowieso al een risico om dat met vrienden te doen, stel je voor dat jullie ruzie krijgen ? Ik weet hier niet direct een oplossing, zijn altijd mogelijkheden maar dat gaat je meer kosten dan het opbrengt.

Tuinslak
12/12/04, 10:19
Mja, tot nu toe nog geen ruzies gehad. Maar ja, kan altijd wel is komen...