PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat voor dedicated nodig?



stijnw
02/12/04, 23:07
Hallo,

In eigen beheer runnen we een vrij populaire site die momenteel nog op een virtual server staat. Maar de VS lijkt stilaan het plafond van zijn capaciteiten te bereiken. Daarom zijn we op zoek naar een dedicated server, maar we hebben daar geen ervaring mee en vragen ons dus af hoe krachtig die dedicated server zou moeten zijn. Zouden jullie een opinie kunnen geven?

Welke server zou nodig zijn voor een site die volgens AWStats maandelijks 150.000 unieke gebruikers haalt (dagelijks 6000 bezoeken), die ruim maandelijks ruim 750.000 pagina's opvragen en 35 à 40 GB dataverkeer genereren?

De site is opgebouwd uit PHP-pagina's die hun inhoud uit een MySQL-databank halen. In de nabije toekomst zullen bezoekers ook commentaar kunnen geven op ieder artikel, dus stijgt de MySQL-load nog. Wel proberen we met een caching-systeem (Smarty) de voorpagina en pagina's van subcategorieen niet voor iedere bezoeker opnieuw op te bouwen.

Wat zou een comfortabele serverconfiguratie (processor, RAM) zijn om deze site op te draaien? En komen we daar ook nog mee toe als we een jaar later dubbel zoveel bezoekers halen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Stijn

mguilmot
02/12/04, 23:11
P4 3.0 met 2x512MB DDR lijkt mij goed :)

Als het gaat stijgen en blijven stijgen en de MySQL meer en meer beladen gaat worden zou ik toch in 1x investeren in een P4 ipv een Celeron.
Xeon of Opteron is wat overkill voor deze site :)

Misschien zou 512MB ram al genoeg zijn, maar daar ben ik niet zeker van, iemand anders zal je daarover wel duidelijkere info kunnen geven ;)

neographikal
02/12/04, 23:30
Origineel geplaatst door mguilmot
P4 3.0 met 2x512MB DDR lijkt mij goed :)

Als het gaat stijgen en blijven stijgen en de MySQL meer en meer beladen gaat worden zou ik toch in 1x investeren in een P4 ipv een Celeron.
Xeon of Opteron is wat overkill voor deze site :)

Misschien zou 512MB ram al genoeg zijn, maar daar ben ik niet zeker van, iemand anders zal je daarover wel duidelijkere info kunnen geven ;)

Gaan we weer ;) Zonder de gegevens van de oude server, de grootte van de database, en met name hoeveel req's je op zijn max per seconde verwacht (kijk daar met name _goed_ naar, en hoeveel queries doe je gemiddeld per pagina?) kunnen we vrij weinig zeggen.

Een P4 3.0 zou het misschien wel aankunnen maar dat ligt er maar net aan hoe goed geoptimaliseerd de site is, en met name wanneer de bezoekers komen (en zie daar de link naar het requests/seconde gedeelte)

Overigens zou ik ook een A64 / Opteron in je overweging meenemen, aangezien deze een aanzienlijk stukje lekkerder presteren dan een P4 met databases / webservers.

stijnw
03/12/04, 01:05
Wat bedoel je precies met "grootte van de database"? Het gaat om een site met momenteel 700 artikelen (de MySQL artikelindex beslaat 700 KB volgens phpMyAdmin), een tabel met hyperlinks (3000 rijen), 2 tabellen met ringtones (2000 en 2500 entries, 200K index), een tabel met nieuwsbrief-abonnees (1500 stuks), en nog een achttal kleinere tabelletjes.
Momenteel is de databank dus nog niet zo groot, maar op termijn komt er dus wel een commentaarfunctie bij en dat zal de MySQL-load dus wel fors verhogen.

Per pagina doen we momenteel 3 queries (artikel, ringtones, hyperlinks).

Wat de max requests betreft: volgens AWStats worden er per uur maximaal 2.000 pagina's opgevraagd.

Is dit voldoende info?

Stijn

neographikal
03/12/04, 07:57
Origineel geplaatst door stijnw
Wat bedoel je precies met "grootte van de database"? Het gaat om een site met momenteel 700 artikelen (de MySQL artikelindex beslaat 700 KB volgens phpMyAdmin), een tabel met hyperlinks (3000 rijen), 2 tabellen met ringtones (2000 en 2500 entries, 200K index), een tabel met nieuwsbrief-abonnees (1500 stuks), en nog een achttal kleinere tabelletjes.
Momenteel is de databank dus nog niet zo groot, maar op termijn komt er dus wel een commentaarfunctie bij en dat zal de MySQL-load dus wel fors verhogen.

Per pagina doen we momenteel 3 queries (artikel, ringtones, hyperlinks).

Wat de max requests betreft: volgens AWStats worden er per uur maximaal 2.000 pagina's opgevraagd.

Is dit voldoende info?

Stijn

Och man, ik kreeg de indruk dat we het hier om een serieus grote site ging gezien het aantal hits.

edit: ik zie het nu, ik dacht dat je 750.000 hits per dag deed :D

Elke configuratie die jij heden ten dage koopt zal voldoen, een duron, celeron wat dan ook. Die 0,8 req's /s gemiddeld is echt een peuleschil voor zo'n ding. Qua geheugen kan je voorlopig wel af met 256MB. Mocht de database alsnog hard groeien, dan kan je er later altijd nog bij laten zetten. Maar eerdat je dat nodig hebt .....

leukleukleuk, toevallig vandaag gepost: http://www.tweakers.net/nieuws/35275

:D

AlfaHosting
03/12/04, 08:39
Origineel geplaatst door stijnw
Hallo,

In eigen beheer runnen we een vrij populaire site die momenteel nog op een virtual server staat. Maar de VS lijkt stilaan het plafond van zijn capaciteiten te bereiken. Daarom zijn we op zoek naar een dedicated server, maar we hebben daar geen ervaring mee en vragen ons dus af hoe krachtig die dedicated server zou moeten zijn. Zouden jullie een opinie kunnen geven?

Welke server zou nodig zijn voor een site die volgens AWStats maandelijks 150.000 unieke gebruikers haalt (dagelijks 6000 bezoeken), die ruim maandelijks ruim 750.000 pagina's opvragen en 35 à 40 GB dataverkeer genereren?

De site is opgebouwd uit PHP-pagina's die hun inhoud uit een MySQL-databank halen. In de nabije toekomst zullen bezoekers ook commentaar kunnen geven op ieder artikel, dus stijgt de MySQL-load nog. Wel proberen we met een caching-systeem (Smarty) de voorpagina en pagina's van subcategorieen niet voor iedere bezoeker opnieuw op te bouwen.

Wat zou een comfortabele serverconfiguratie (processor, RAM) zijn om deze site op te draaien? En komen we daar ook nog mee toe als we een jaar later dubbel zoveel bezoekers halen?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Stijn

Een eenvoudige celeronprocessor met 512 MB RAM zal zeker voldoende zijn voor je site en zijn eventuele groei.